Gå til innhold

Bytte ut mitt 7970 GHz, trenger råd!


powersound

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvd å følge med litt i det siste da jeg ønsker nytt skjermkort. Sett etter tilsvarende gpu for å kjøre cf men ser ut til at det blir relativt dyrt uansett, så har nå da sett på "Sapphire Radeon NITRO R9 390 8GB GDDR5" til litt over 3000.- for prisen er det noe som er bedre?

 

Har du PSU som er stor nok er jo CF en svært potent og billig oppgradering. R9 280X er jo nær identisk med 7970GHz og kan fint kjøres i CF med det du har. På finn ligger de ute til ~1100-1200Kr. Og går nok lett for 1000Kr. Et vanlig 7970 vil jo også med letthet kunne klokkes opp til samme hastighet som GHz edition, bare pass på at det tregeste kortet er i øverste PCIe spor. Så overklokker du kortet til GHz hastighet fra driveren. Det står på kartongen at dette er overklokket fra fabrikk, kanskje verdt å høre med selger nøyaktig hva det er han selger.

Lenke til kommentar

Det är mitt emellan 2 generationer kan det se ut som plus att norska kronan är lägre än någonsin.

 

Vad är dina krav? Upplösning?

Vilka spel vill du spela?

Vilken skärm har du? Mer än 60hz?

 

Har du 500+ powersupply av godkänd kvalitet kan du i princip ha vilket skärmkort du vill.

 

Hade jag vart i marknaden för ett skärmkort nu hade jag köpt brukt, men obs, förhandsbetal aldrig och se till att få med butikskvittering.

Ett 290X är i princip samma kort som R9 390 som du är intresserad av.

 

Av brukta kort hade jag sett på följande:

 

GTX 980 (3500-3800kr)

Radeon 290X (förutsatt att det är i bra skick) Under 2500 kr

GTX 970 Under 2500 kr

 

GTX 970, 290X och R9 390 har i princip liknande ytelse, väldigt liten skillnad mellan de.

GTX 980 är ca 15-20% snabbare än de tre, förutsatt att din cpu är flaskhals.

 

Flera är garanterat oeniga med mig hur jag resonerar men det skiter jag i. Det är dina pengar och du gör som du vill. Jag bara nämner vad jag hade gjort.

 

 

post-13520-0-40174600-1451233515_thumb.jpg

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Tror du blander litt Mackanz. R9 390 er tilsvarende et fabrikkoverklokket R9 290 med 8GB VRAM. R9 290X har flere shadere, og er dermed litt raskere enn dem begge.

 

Her ser du et 7990 (tilsvarende 2x7970GHz Ed i CF) mot R9 390. Men man får flere spill å sammenline med om man sammenlikner med R9 290 i stedet.

 

I de spillene som støtter CF vil man få lik R9 290/390 eller (som oftest) bedre ytelse med 2x7970GE i CF. En vel anvendt tusenlapp i forhold til å selge sitt eget kort for rundt 1000Kr og så bruke ~2300Kr til for et R9 390 som gir for det meste dårligere ytelse..

 

I min bok er eneste grunn til å gå for R9 390 i denne omgang om man skal ha FreeSync skjerm, siden 7970/280X ikke støtter det i spill. Jeg antar TS har stor nok PSU siden han sier han hadde tenkt å kjøre CF i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Maskinvare idag er:

MSI Big Bang-XPower II

Intel i7 3930K

2x OCZ SSD Vertex 4 Series 2.5" 128GB

Corsair AX 1200i

32GB ram

 

Så tror ikke dette vil bli flaskehals, eller?

 

Jeg ser etter kort, samme som jeg har da det er veldig stille. Men når jeg finner er det bare stock kjøler. Derfor jeg vurderer nytt kort.

 

Spiller også over 3 skjermer å da dette kortet alene hadde 3 hdmi syntes jeg dette virket veldig bra. Å er vel så mulig å kjøpe et ekstra kort etterhvert, å kjøre CF.

 

Men før jeg bruker penger er jeg interessert i hva dere mener :)

Lenke til kommentar

Få av de nye skjermkorta som har 3 stk HDMI utganger, men dem har ofte 3 stk DP porter. Du sier du spiller over 3 skjermer, ja da trenger du ganske mye GPU kraft hvis du skal gjøre det med nye spill. Da vil jeg si at GTX 980Ti er minstekravet...

 

Budsjettet ditt på 3000 kr blir da litt lite. Kanskje se deg om på bruktmarkedet etter et kort? Eller spare opp mer penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du blander litt Mackanz. R9 390 er tilsvarende et fabrikkoverklokket R9 290 med 8GB VRAM. R9 290X har flere shadere, og er dermed litt raskere enn dem begge.

 

Her ser du et 7990 (tilsvarende 2x7970GHz Ed i CF) mot R9 390. Men man får flere spill å sammenline med om man sammenlikner med R9 290 i stedet.

 

I de spillene som støtter CF vil man få lik R9 290/390 eller (som oftest) bedre ytelse med 2x7970GE i CF. En vel anvendt tusenlapp i forhold til å selge sitt eget kort for rundt 1000Kr og så bruke ~2300Kr til for et R9 390 som gir for det meste dårligere ytelse..

 

I min bok er eneste grunn til å gå for R9 390 i denne omgang om man skal ha FreeSync skjerm, siden 7970/280X ikke støtter det i spill. Jeg antar TS har stor nok PSU siden han sier han hadde tenkt å kjøre CF i utgangspunktet.

Självklart riktigt med 290.

Nu har TS lagt till ganska viktig info om resten av maskinen så då blir mitt inlägg oavsett poänglöst.

Lenke til kommentar

Få av de nye skjermkorta som har 3 stk HDMI utganger, men dem har ofte 3 stk DP porter. Du sier du spiller over 3 skjermer, ja da trenger du ganske mye GPU kraft hvis du skal gjøre det med nye spill. Da vil jeg si at GTX 980Ti er minstekravet...

 

Budsjettet ditt på 3000 kr blir da litt lite. Kanskje se deg om på bruktmarkedet etter et kort? Eller spare opp mer penger.

Så det vil da heller ikke fungere greit med to slike kort som dette? Dette i cf bør vel sparke ganske bra ifra seg på et hvert spill idag å en stund framover?

Lenke til kommentar

Kommer alltid spill som krever mer, og 3 stk 1080p skjermer er en del pixler det også. Kommer an på hvor viktig spill er for deg da for hvor mye penger du vil bruke ;)

Har skjønt at jeg da må opp i pris. Men for å ikke helt ødelegge familieøkonomien så kanskje da ikke gå noe høyere enn 6500.-

 

Spiller ikke så veldig masse, men synes det er greit at det funker når jeg gjør det :)

Lenke til kommentar

Om et nytt kort ikke haster noe særlig kan du jo vurdere å vente på neste generasjon. Tror det blir et stort sprang, ytelsesmessig, mellom nåværende generasjon til neste. Større enn det har vært på lenge.

 

Produksjonsteknikken for grafikkprosessorene skal gå ned fra (4 år gamle)  28-nanometer til 14/16 nanometer, noe som vil gi mange fordeler. Kilder: 

http://www.tek.no/artikler/vi-kommer-med-to-nye-grafikkprosessorer-neste-ar/194237

http://www.tek.no/artikler/nvidias-nye-pascal-grafikkbrikke-har-17-mrd-transistorer/191654

Ny type minne: http://itavisen.no/2015/12/18/dette-er-minnet-som-skal-sette-fart-pa-topp-skjermkortene-neste-ar/

 

Tenkte jeg bare skulle si ifra  :)

Endret av karlico
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvd å følge med litt i det siste da jeg ønsker nytt skjermkort. Sett etter tilsvarende gpu for å kjøre cf men ser ut til at det blir relativt dyrt uansett, så har nå da sett på "Sapphire Radeon NITRO R9 390 8GB GDDR5" til litt over 3000.- for prisen er det noe som er bedre?

Kjøp deg 970 som et ventekort og kjøp pascal når det kommer. 970 har lavere effektforbruk enn AMD r9 390, er ikke en varmeovn, samt at AMD er ganske dårlig på drivere.

For min del ville jeg valgt Nvidia all day slik som det er nå :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Den aller beste oppgraderingen for deg er å kjøpe et pent brukt 7970 og kjøre dette i Crossfire.

Så når neste gen Nvidia / Amd kommer så kan du vurdere å oppgradere om du føler at kortet henger etter.

 

Edit : Ser at man kan få tak i et brukt 7970 fra omtrent 600 kroner opp mot 1000 lappen. Sjekket nettopp bruktmarkedet og fant noen godsaker der ( og finn ).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Den aller beste oppgraderingen for deg er å kjøpe et pent brukt 7970 og kjøre dette i Crossfire.

Så når neste gen Nvidia / Amd kommer så kan du vurdere å oppgradere om du føler at kortet henger etter.

 

Edit : Ser at man kan få tak i et brukt 7970 fra omtrent 600 kroner opp mot 1000 lappen. Sjekket nettopp bruktmarkedet og fant noen godsaker der ( og finn ).

Skal også nevnes at AMD er dritt på crossfire drivere. Kan bli et utabilt system med to 7970. Men til 600 lappen er det nok som du sier sikkert bedre, dersom det ikke blir ustabilt.

Lenke til kommentar

Jeg ville muligens ventet om du ikke spiller så mye. Du har et meget habilt kort og klarer nok garantert å overleve et halvår til. (Da kommer nye kortene. :))

 

EDIT: Kompisen min kjører 7970 & 280X i crossfire uten noen problemer. Han har prøvd på Win7 & win10 med samme resultater.

 

Så å kommer med slikt er bare BS. :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...