Gå til innhold

[Løst] kingsizenoob trenger hjelp til kjøp av pc


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Endelig har jeg blitt gammel nok til å få kjøpe egen pc. Dama mi sier at nå som jeg er 27 får jeg lov. Har satt sammen et oppsett som jeg håper er ok. Men siden jeg er noon trenger jeg hjelp. Pcen skal brukes primært til cs:go og div spill. Budsjett på rundt 14.000. Må være litt kar amma.

 

Oppsett: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1638948&su=23047706-4D3D-415C-B26A-E87EB87C2B57

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen. Endelig har jeg blitt gammel nok til å få kjøpe egen pc. Dama mi sier at nå som jeg er 27 får jeg lov. Har satt sammen et oppsett som jeg håper er ok. Men siden jeg er noon trenger jeg hjelp. Pcen skal brukes primært til cs:go og div spill. Budsjett på rundt 14.000. Må være litt kar amma.

 

Oppsett: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1638948&su=23047706-4D3D-415C-B26A-E87EB87C2B57

 

Når budsjettet er litt trangt som i ditt tilfelle, der du knapt får råd til de komponentene som gir mest "Bang for the bucks". Så anbefaler jeg å spare litt nå, ved å ikke kjøpe alt på likt. DVD drev er det ikke mange som har bruk for i dag, med mindre du faktisk skal se på DVD filmer, eller har mange gamle spill på DVD. Og med en 500GB SSD, så kan du fint vente litt med 3TB HDD'en. Da har du "spart" ~1300Kr allerede. På kabinetter er jeg ikke så oppdatert, men ser veldig ofte Fractal Define R5 blir anbefalt, og det ligger på en tusenlapp. Ellers har du Fractal Design Define S til ~800Kr som anbefales her. Da har du ~2000Kr ekstra å omfordele. Spørsmålet er om du vil gå for noe sånt som "Capital Offense" med sitt veldig kraftige skjermkort GTX980ti, men gå litt ned på CPU. Vel, ikke ned i forhold til 4790 uten "K" på slutten som du har plukket ut hos Komplett. i5 CPU'en i "Capital Offense" kan overklokkes til sikkert omtrent samme ytelse i spill som yter bra med mange tråder. Og enda bedre til spill som bare vil ha høy frekvens på minst en kjerne.

 

Et annet alternativ er å bruke pengene på en "plattform" som vil vare deg lenger. Om du i stedet går for en 5820K CPU, så har du en maskin som neppe trenger bytte annet enn skjermkortet de neste 5 årene. 5820K har 6 kjerner pluss Hyper Threading, så operativsystemet ser den som en 12 kjerners CPU. De virtuelle kjernene øker effektiviteten i spill og programmer som kan utnytte det, med opptil 15-20% i forhold til tilsvarende CPU'er uten HT. 5820K har også 4 minnekanaler mot bare 2 hos 4790. Det vil si at om du bruker like rask RAM på begge, så får du dobbelt så bred minnebåndbredde med 5820K. 5820K har også flere PCIe linjer, som gir litt bedre støtte for multi GPU oppsett. Alt i alt en klar anbefaling fra meg er å gå for X99 hovedkort med 5820K CPU.

 

Ellers er det lurt å tenke på hva slags skjerm du ser for deg å bruke. Det er jo litt dumt å bruke ~6500Kr på skjermkort, og spille på en skjerm som ville gitt like bra ytelse med et skjermkort til ~2000Kr. Har du en litt eldre 60Hz skjerm, er det nesten akkurat det du får. Eneste fordelen med et raskere skjermkort da, er at med høy fps (som du ikke ser) så får du ned input-lag. Men det er på bekostning av "tearing" i bildet.

 

I dag får man kjøpt skjermer med adaptive sync i lavere prisklasse med opp til 144Hz oppdateringsfrekvens for ~3300Kr til Nvidia skjermkort. Eller ~2500Kr til AMD skjermkort. Dette kan være lurt å ha i bakhodet ved valg av skjermkort. På disse "billig" skjermene skiller det ikke mye for øyeblikket. (G-Sync skjermen har pleid å være 1500Kr dyrere enn FreeSync skjermen) Ellers pleier G-Sync skjermer ligge ~2000Kr over tilsvarende FreeSync skjermer i pris.

Lenke til kommentar

En 144Hz skjerm kan aldri vise mer enn 144fps nei.

 

Men i CS er det mange som velger å ha V-Sync skrudd av, fordi da vil hver oppdatering på skjermen være den siste tilgjengelige informasjon. Mens med V-Sync på, vil hvert oppdatering på skjermen være det siste tilgjengelige ferdig tegnede bildet. Informasjonen på skjermen vil altså være eldre enn nødvendig. Med V-Sync på kan du se en motstander løpe mot høyre på siste bildet på skjermen. Mens 7ms etterpå ser du at han har snudd og nå løper mot venstre. Med V-Sync av, kan det være at den øverste delen av bildet er den nyeste, og der ser du at motstanderen allerede har snudd mot venstre, mens nedre halvdel av skjermbildet er "gammel" informasjon der motstanderen fremdeles løper mot høyre (om du ser noe slikt, eller bare en linje på midten av skjermen så kaller vi det for "tearing"). Det å ha den siste tilgjengelige informasjonen på skjermen gir en (korrekt) følelse av at det er mindre forsinkelse mellom hva du gjør, og hva du ser på skjermen. På en 60Hz skjerm så snakker vi om 16,7ms, altså nesten 10ms lenger forsinkelse enn med en 144Hz skjerm.

 

Jeg synes tearing er veldig forstyrrende, så jeg spiller med V-Sync på, da eliminerer man tearing. Men, om skjermkortet ikke klarer å levere 144fps hele tiden, så må skjermkortet sende samme informasjon om igjen. Altså samme bildet to ganger etter hverandre. Da dobles jo også input-lag i den forstand at du ikke kan reagere på noe på skjermen som ikke er sendt til skjermen enda. Om man ikke klarer å sende 144fps til en 144Hz skjerm må altså samme bildet i stedet vises 2 og kanskje til og med 3 - 4 ganger etter hverandre om det er fryktelig mye som skal regnes ut. Dette vil gi masse hakking. Og bare du går ned til 143fps så er i praksis skjermen en 72Hz skjerm. Det er altså utrolig viktig å ha høyere fps enn skjermens Hz om man skal spille med V-Sync på for å unngå tearing.

 

Med en G-Sync eller FreeSync skjerm, så er skjermens oppdateringsfrekvens det samme som antall fps skjermkortet sender. Klarer skjermkortet 101fps et sekund så blir skjermen oppdatert 101 ganger det sekundet. Klarer skjermkortet 88fps neste sekund så likeledes vil skjermen oppdateres 88 ganger det sekundet. Dette gir mindre hakking, kortere input-lag og eliminering av tearing. Men om du får så mye fps over 144, at du aldri bikker under, så er ikke den adaptive sync'en lenger i bruk. Da vil den fungere som en helt vanlig 144Hz skjerm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fulgte det ikke med en DVI-kabel?

 

De fleste skjermene jeg har kjøpt fulgte det ikke med DVI-kabel, men ettersom du trenger en dual-link kabel for å utnytte 144Hz innbiller jeg meg at det pleier å følge med slike skjermer, ihvertfall BenQ.

 

Har du DVI dual-link trenger du ikke noe annet.

 

post-47818-0-17398700-1451494538_thumb.png

Lenke til kommentar

Fulgte det ikke med en DVI-kabel?

 

De fleste skjermene jeg har kjøpt fulgte det ikke med DVI-kabel, men ettersom du trenger en dual-link kabel for å utnytte 144Hz innbiller jeg meg at det pleier å følge med slike skjermer, ihvertfall BenQ.

 

Har du DVI dual-link trenger du ikke noe annet.

 

attachicon.gifdvi.png

Det var en DVI-D (single link) Må jeg da ha ny kabel?

Lenke til kommentar

Jeg troooor det er kun Displayport og DVI dual link som støtter noe mer enn 60 Hz. Single link gjør det ihvertfall ikke.

 

Du vil fremdeles kunne bruke skjermen med en single link afaik, men du vil da ikke dra nytte av den høye bildefrekvensen.

https://www.komplett.no/product/846069/datautstyr/kabler/monitorkabler/iiglo-skjermkabel-dp-dp-2-m

Slik jeg trenger da?

Endret av Haeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...