Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 vs Volvo V50


Mafalda

Anbefalte innlegg

Må lage en ny tråd igjen vedr biler, og håper noen kan hjelpe meg til en avgjørelse. Må ta en avgjørelse innen i morgen formiddag mellom 2 biler, som nevnt over. Dette er jo såklart to ganske forskjellige biler, men håper noen kan gi innput i forhold til erfaringer, driftssikkerhet, driftskostnader, etc.

 

Bil nr 1; Audi A3 2011 modell, sportback. 1.6 diesel, gått ca 109 000. Pris 149 000. Bilen har ikke hengerfeste eller multifunksjonsratt. 2 års forhandler garanti. Cruise control 

 

Bil nr 2; volvo v50 2011 modell, summum. 1.6 diesel, 115 hk. Skinnseter. Avtagbart hengerfeste, cruice kontroll. Pris 165 000 kr, kmstand 87 000. 2 års forhandler garanti. 

Tror begge bilene har isofix.

 

Har per i dag ingen barn, men har hatt liten stasjonsvogn frem til nå som jeg har hatt god nytte av. Kjører mest bykjøring, men innimellom langkjøring (omtrentlig annenhver mnd).

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye by/småkjøring er vel ikke det beste for dieselbiler med partikkelfilter.

Jeg sørger for å kjøre regelmessig i litt lengre strekk på motorvei så motoren får blåst fra seg, så det går bra.

 

Spørsmålet er vel: Hvorfor akkurat disse to modellene? Det er lett å se seg blind på en bestemt bil.

Bedre om du forklarer dine behov og budjsett.

Fordi jeg har tidspress med å skaffe meg ny bil, og må bestemme meg innen i morgen formiddag. Det er disse to som da er aktuelle. Så jeg trenger hjelp til å vurdere disse to opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

sjekk det som ikke har garanti..

nylig service?

lenge til registerreima må skiftes? 

hvordan er dekkene? må de skiftes snart? 8 dekk koster fort 10.000

Jeg skal såklart sjekke hvilke av bilene som evnt har nærstående service og hva slags service det dreier seg om i forkant. Regreim byttes påå 210 000 på volvo, jeg mistenker at A3 skal byttes omkring nå  - så sjekker at det er gjort først. Begge bilene har gode sommer og vinterdekk. 

V50 vet jeg har intervall for å bytte dieselpartikkel filter på 120 000 km, verkstedet jeg bruker tar 7000 kr for det (i motsetning til Volvo som tar 15 000).

 

Er skinnseter noe man venner seg til? Jeg føler jeg sitter mer "klistra" og stødig i stoffseter, men det er kanskje vanesak? V50 har skinn.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha noe annet enn skinn. 

Så er jeg audi fan men hadde heller vurdert noe ala a4 b8 (har det selv) fra 2008 og oppover framfor a3'en

 

V50 skal være bra biler det også men synes egentlig at prisen der var litt stiv. du finner ok biler som koster mindre enn den av v50'ene. 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha noe annet enn skinn. 

Så er jeg audi fan men hadde heller vurdert noe ala a4 b8 (har det selv) fra 2008 og oppover framfor a3'en

 

V50 skal være bra biler det også men synes egentlig at prisen der var litt stiv. du finner ok biler som koster mindre enn den av v50'ene. 

Syns vel ikke prisen var stiv med tanke på utstyr, kmstand, og lengde på garanti. Nå har jeg uansett slått fra meg den volvoen, så mye tyder på at det blir A3´en.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal såklart sjekke hvilke av bilene som evnt har nærstående service og hva slags service det dreier seg om i forkant. Regreim byttes påå 210 000 på volvo, jeg mistenker at A3 skal byttes omkring nå  - så sjekker at det er gjort først. Begge bilene har gode sommer og vinterdekk. 

V50 vet jeg har intervall for å bytte dieselpartikkel filter på 120 000 km, verkstedet jeg bruker tar 7000 kr for det (i motsetning til Volvo som tar 15 000).

 

Er skinnseter noe man venner seg til? Jeg føler jeg sitter mer "klistra" og stødig i stoffseter, men det er kanskje vanesak? V50 har skinn.

 

Volvo har stort sett skifte på 180 tusen, dette gjelder alle 1.6 psa dieseler som brukes i Peugeot blant annet.

Audi 1.6 diesel har som regel skifte på 210 tusen. Uansett må man sjekke opp hver enkelt bil hos forhandler for å være sikker da det er mye forskjeller på akkurat dette.

At det er intervall på DPF har jeg aldri hørt om, og 7 tusen hørtes mistenkelig billig ut. Har hørt pris på 20-30 tusen for dette. Og det er nok ikke arbeidet som koster men delen i seg selv, så at prisen skal være så forskjellig vil jeg betvile.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for volvoen (men nå er jeg generelt imot alt som heter vag fra 90 tallet og framover).

Har du sett på v70? De har MYE bedre seter igjen.

 

V70 ble for stor og tung for mitt bruk, men ja, setene var helt fantastiske :)

 

 

Jeg skal såklart sjekke hvilke av bilene som evnt har nærstående service og hva slags service det dreier seg om i forkant. Regreim byttes påå 210 000 på volvo, jeg mistenker at A3 skal byttes omkring nå  - så sjekker at det er gjort først. Begge bilene har gode sommer og vinterdekk. 

V50 vet jeg har intervall for å bytte dieselpartikkel filter på 120 000 km, verkstedet jeg bruker tar 7000 kr for det (i motsetning til Volvo som tar 15 000).

 

Er skinnseter noe man venner seg til? Jeg føler jeg sitter mer "klistra" og stødig i stoffseter, men det er kanskje vanesak? V50 har skinn.

 

Volvo har stort sett skifte på 180 tusen, dette gjelder alle 1.6 psa dieseler som brukes i Peugeot blant annet.

Audi 1.6 diesel har som regel skifte på 210 tusen. Uansett må man sjekke opp hver enkelt bil hos forhandler for å være sikker da det er mye forskjeller på akkurat dette.

At det er intervall på DPF har jeg aldri hørt om, og 7 tusen hørtes mistenkelig billig ut. Har hørt pris på 20-30 tusen for dette. Og det er nok ikke arbeidet som koster men delen i seg selv, så at prisen skal være så forskjellig vil jeg betvile.

 

Det ble til at jeg gikk for en 2.0 diesel, den har bytte på 210 tusen i følge forhandler. Volvo har intervaller på bytte av dpf (ihvertfall v50), det er ikke vanlig på andre biler.  Jo det koster 7000 kr inkl alt (på akkurat den bilen) hos verkstedet jeg pleier å bruke. Merkeverkstedet har en tendens til å flå oss ;)

 

Begge er gode biler. La hjertet bestemme. 

Etter mye om og men ble det V50 med en annen motor; 2.0 d 138 hk. Vrom vrom :)

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde gått for volvoen (men nå er jeg generelt imot alt som heter vag fra 90 tallet og framover).

Har du sett på v70? De har MYE bedre seter igjen.

 

V70 ble for stor og tung for mitt bruk, men ja, setene var helt fantastiske :)

 

 

Jeg skal såklart sjekke hvilke av bilene som evnt har nærstående service og hva slags service det dreier seg om i forkant. Regreim byttes påå 210 000 på volvo, jeg mistenker at A3 skal byttes omkring nå  - så sjekker at det er gjort først. Begge bilene har gode sommer og vinterdekk. 

V50 vet jeg har intervall for å bytte dieselpartikkel filter på 120 000 km, verkstedet jeg bruker tar 7000 kr for det (i motsetning til Volvo som tar 15 000).

 

Er skinnseter noe man venner seg til? Jeg føler jeg sitter mer "klistra" og stødig i stoffseter, men det er kanskje vanesak? V50 har skinn.

 

Volvo har stort sett skifte på 180 tusen, dette gjelder alle 1.6 psa dieseler som brukes i Peugeot blant annet.

Audi 1.6 diesel har som regel skifte på 210 tusen. Uansett må man sjekke opp hver enkelt bil hos forhandler for å være sikker da det er mye forskjeller på akkurat dette.

At det er intervall på DPF har jeg aldri hørt om, og 7 tusen hørtes mistenkelig billig ut. Har hørt pris på 20-30 tusen for dette. Og det er nok ikke arbeidet som koster men delen i seg selv, så at prisen skal være så forskjellig vil jeg betvile.

 

Det ble til at jeg gikk for en 2.0 diesel, den har bytte på 210 tusen i følge forhandler. Volvo har intervaller på bytte av dpf (ihvertfall v50), det er ikke vanlig på andre biler.  Jo det koster 7000 kr inkl alt (på akkurat den bilen) hos verkstedet jeg pleier å bruke. Merkeverkstedet har en tendens til å flå oss ;)

 

Begge er gode biler. La hjertet bestemme. 

Etter mye om og men ble det V50 med en annen motor; 2.0 d 138 hk. Vrom vrom :)

 

 

Grattis!

 

Har selv en C30 med samme motor. Synes Volvo var inne på noe mellom 2006 - 2010. Liker den minimalistiske skandinaviske stilen de kjørte før V60 kom med kina-looken. Med det nye designuttrykket de virker å ha med XC90 og V90, mener jeg de er tilbake på rett spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...