Gå til innhold

Får ikke aktivert BitLocker fordi jeg mangler TPM


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kryptert en Seagate 1.5GB harddisk satt opp som slave med BitLocker, noe som gikk uten problemer.

Når jeg derimot skulle aktivere systemdisken som er en 500GB SSD disk, fikk jeg umiddelbart feilmeldingen "A compatible Trusted Platform Module (TPM) Security Device must be present on this computer, but a TPM was not found. Please contact your systemadministrator bla, bla, bla.". 

post-32368-0-35251800-1449579078_thumb.png

 

Hovedkortet er (fra steinalderen) en Asus P5B-VM. Det er gammelt, men den duger fremdeles.

 

Jeg aner ikke hva TPM er, men jeg har googlet og lest meg opp til å forstå såpass at den er nødvendig for å lagre krypteringsnøkler på en sikker måte. Det virker som TPM er noe som skal sitte på hovedkortet, men at SSD disken ikke finner den.

Jeg har fem disker, to SSD og tre standard (magnetiske), jeg kan aktivere BitLocker alle disker bortsett fra systemdisken.
Jeg sliter med å finne ut av dette. Jeg har søkt i timesvis etter måter å aktivere TPM i bios uten hell. Er det noen som har forslag til løsning?

 

Mvh,

Thomas Gabrielsen

Endret av DoRullings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en oppskrift på hvordan man kan aktivere BitLocker på systemdisken uten TPM, spørsmålet som ikke besvares i artikkelen er hvilke ulemper dette eventuelt kan medføre. Er det noen her som vet hvilke negative konsekvenser dette kan medføre?

 

http://www.howtogeek.com/howto/6229/how-to-use-bitlocker-on-drives-without-tpm/

Red: Glem det. Jeg var for rask, det står forklart nederst i artikkelen hvilke ulemper dette medfører.

Endret av DoRullings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...