Gå til innhold

Vegetariansk/vegansk gelatin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Agar agar har ikke noe ettersmak, men den har en helt annen konsistens enn gelatin. Den blir litt mer smuldrete, på en måte. For øvrig er ikke panna cotta særlig veganervennlig. Veganere spiser ikke produkter fra dyr eller dyrehold, så meieriprodukter og egg utgår.

 

Du kan jo se på dette som en utfordring til å finne på noe annet til dessert. Du har god tid på deg. Om du har en god kombinasjon av smaker du liker å bruke (f.eks. kirsebær/sjokolade/hasselnøtter, rom/rosin, vanilje/eple/kanel, kokosnøtt/ananas), så kan du finne andre måter å formidle disse smakene. I panna cotta er puddingen mediumet du presenterer vaniljen gjennom. Du kan tilsette vanilje i veldig mye, f.eks. kokosmelk, mandel/soyamelk, sirup. Når du bare har vegetarianere å forholde deg til, eggekremer, melk/fløte, kremost, marengs, etc. Du kan bruke mye annet for å gjøre et produkt tykkere, f.eks. uvasket ris (mye stivelse), tapioca/sagogryn, potetmelk, maizena, gelatin, agar, oppvarmede eggeplommer, mel/smørjevning, gryn, etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veganer vil neppe bli begeistret over en dessert som både er – og heter – kokt fløte. Men angående agar (agar) vs. gelatin så synes jeg det fungerer fint uansett hva man velger. Hjemme pleier jeg faktisk å bruke agar til panna cotta, selv om jeg ikke er vegetarianer, og jeg synes konsistensen blir fin så lenge man passer på å dosere riktig (og husk at agar, i motsetning til gelatin, skal koke).

Lenke til kommentar

 

Da vet h*n enten ikke hva pannacotta er, eller hva en veganer er.

Hun hadde da ett liv før hun ble veganer, hvor desserter ble nytet også. Det er ikke noe galt i å savne den smaken og ville oppleve den igjen, selv om den må være vegansk.

 

Hva har du tenkt å gjøre med fløten da? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Da vet h*n enten ikke hva pannacotta er, eller hva en veganer er.

Hun hadde da ett liv før hun ble veganer, hvor desserter ble nytet også. Det er ikke noe galt i å savne den smaken og ville oppleve den igjen, selv om den må være vegansk.

Hva har du tenkt å gjøre med fløten da?

 

Fullfet kokosmelk. Erstattet kokosmelk i mye rart, det funker fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...