Gå til innhold

Lumia 950 - Del erfaringer, tips og triks!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Min HTC One M8 døde i dag, i den grad at den ikke lar seg lade lenger. Dette er dog dekket av garanti, men siden det samme skjedde med min M7 (og fikk da M8 på garanti) har jeg ikke noe ønske om å fortsette med HTC.

Tar heller å selger hva enn for telefon jeg får tilbake etter reparasjonen der.

 

Uansett. Jeg trenger ny telefon.

 

Eneste telefon jeg har lyst på for øyeblikket er vel egentlig Lumia 950 eller 950 XL, og jeg lurer på hvordan overgangen har vært for de av dere som tidligere benyttet Android eller iOS? Er det mange apper dere savner som ikke har noen fullgode alternativer på Windows Phone?

 

Eneste jeg kommer på er vel egentlig Snapchat, utover det tror jeg at jeg stort sett er dekket. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Min HTC One M8 døde i dag, i den grad at den ikke lar seg lade lenger. Dette er dog dekket av garanti, men siden det samme skjedde med min M7 (og fikk da M8 på garanti) har jeg ikke noe ønske om å fortsette med HTC.

Tar heller å selger hva enn for telefon jeg får tilbake etter reparasjonen der.

 

Uansett. Jeg trenger ny telefon.

 

Eneste telefon jeg har lyst på for øyeblikket er vel egentlig Lumia 950 eller 950 XL, og jeg lurer på hvordan overgangen har vært for de av dere som tidligere benyttet Android eller iOS? Er det mange apper dere savner som ikke har noen fullgode alternativer på Windows Phone?

 

Eneste jeg kommer på er vel egentlig Snapchat, utover det tror jeg at jeg stort sett er dekket. 

Windows Phone har noe bedre en snapchat. De har MMS.

Lenke til kommentar

Min HTC One M8 døde i dag, i den grad at den ikke lar seg lade lenger. Dette er dog dekket av garanti, men siden det samme skjedde med min M7 (og fikk da M8 på garanti) har jeg ikke noe ønske om å fortsette med HTC.

Tar heller å selger hva enn for telefon jeg får tilbake etter reparasjonen der.

 

Uansett. Jeg trenger ny telefon.

 

Eneste telefon jeg har lyst på for øyeblikket er vel egentlig Lumia 950 eller 950 XL, og jeg lurer på hvordan overgangen har vært for de av dere som tidligere benyttet Android eller iOS? Er det mange apper dere savner som ikke har noen fullgode alternativer på Windows Phone?

 

Eneste jeg kommer på er vel egentlig Snapchat, utover det tror jeg at jeg stort sett er dekket. 

Styr unna Windows-telefonene med mindre du skal kun anvende mobilen til ring og sms. Microsoft ligger langt bak funksjons- og appmessig i forhold til Android og IOS i dag. Jeg hadde en gang en Lumia 930 som var forholdsvis en grei telefon utenom "purple tint"-problemet, altså kamera-relatert (finnes mye info om det om du googler litt). Resten var bare tull. Prøvde å koble meg til skolens VPN hjemmefra, men det lyktes jeg ikke med. Siden windows-programvaren støttet det ikke. Og det var ikke lenge siden. Appmessig så er det en katastrofe. Det finnes noen grunnleggende apper, men til og med disse er så dårlige i forhold til Android og IOS. I tillegg har Microsoft fokusert mye på apper til Android og IOS og noen av dem er bedre enn på windows-platformen. Det sier alt. Lykke til hva en du skulle velge.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med Lumia 950XL, Hadde android Samsung før, 
Det var oppdatering på oppdatering hverdag på android, Det er bare reklamebanner som oppdateres, ikke selve apps, SÅ deilig å slippe all oppdatering hverdag nå!
Savner ikke de alle android apps, det var alt for mye apps jeg heiv inn er! Eks 4 gps kart,,, 5 level, 6 kompass,,,,,, osv osv,,,

Men i microsoft er det få apps, men de apps som er der , holder i massevis
Hvis du er avhengig av SnapChat, så må du vente, men den savner jeg ikke hele tatt, det er så mye mas med den,
Glider apps skal komme til W10 mobiler snart, 
Jeg sjekket her først og se om de apps jeg vil savne, 
https://www.microsoft.com/nb-no/store/apps/windows-phone
Fant ut at det var helt levelig med W10 selv om jeg mangler noen apps, men de var ikke viktige for meg!

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med Lumia 950XL, Hadde android Samsung før, 

Det var oppdatering på oppdatering hverdag på android, Det er bare reklamebanner som oppdateres, ikke selve apps, SÅ deilig å slippe all oppdatering hverdag nå!

Savner ikke de alle android apps, det var alt for mye apps jeg heiv inn er! Eks 4 gps kart,,, 5 level, 6 kompass,,,,,, osv osv,,,

Men i microsoft er det få apps, men de apps som er der , holder i massevis

Hvis du er avhengig av SnapChat, så må du vente, men den savner jeg ikke hele tatt, det er så mye mas med den,

Glider apps skal komme til W10 mobiler snart, 

Jeg sjekket her først og se om de apps jeg vil savne, 

https://www.microsoft.com/nb-no/store/apps/windows-phone

Fant ut at det var helt levelig med W10 selv om jeg mangler noen apps, men de var ikke viktige for meg!

Lumia 950XL i og for seg er vel sikkert en grei telefon. Oppdatering på oppdatering sier du? det er vel for å utvikle appsene det. Man kan jo ikke stå stille i all evighet, ikke sant? og hvis du ikke er fornøyd med det så kan du alltid slå av de overnevnte. Uansett det er alltid bedre å ha mulighet til mange forskjellige apps enn å ikke ha det. Og kvalitetsforskjellen er enorm. For min del så var det ulevelig ettersom jeg bruker en del apps som finnes kun på android og IOS. Et eksempel på det er skyss app (kollektiv transport i Bergen, kjøp av billetter) der en kan få rabatt dersom man benytter appen. Det er 2 år siden jeg har sendt en forespørsel til å lage en sånn app til Windows platform, men det har ikke skjedd noe siden. Og det finnes mange lignende eksempler. Snapchat for eksempel er helt essensiell for min del. Altså mange begrensninger med Windows dessverre. Men bruker du ikke apps så ser jeg ikke en gyldig grunn til å ikke kjøpe seg en ikke smarttelefon (eks. Nokia 3310), med mindre du er hyppig kameraet-bruker.  

Endret av Immateriell
Lenke til kommentar

Jeg trodde veldig mange ting var essensielle men har klart meg bra uten tilgang på et like stort appbibliotek. Snapchat brukte jeg mye før kun fordi andre brukte det, har ikke savnet det og har det tilgjengelig på iPaden når jeg på død og liv må sjekke det.

Dog kan dette bli en hemsko for at produktene skal ta av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg trodde veldig mange ting var essensielle men har klart meg bra uten tilgang på et like stort appbibliotek. Snapchat brukte jeg mye før kun fordi andre brukte det, har ikke savnet det og har det tilgjengelig på iPaden når jeg på død og liv må sjekke det.

 

Dog kan dette bli en hemsko for at produktene skal ta av.

Ja da, man kan klare seg uten mobil også. Det er som å kjøre en bil uten el. vinuder, el. speil, oppvarmede seter, etc.

Lenke til kommentar

 

Jeg er fornøyd med Lumia 950XL, Hadde android Samsung før, 

Det var oppdatering på oppdatering hverdag på android, Det er bare reklamebanner som oppdateres, ikke selve apps, SÅ deilig å slippe all oppdatering hverdag nå!

Savner ikke de alle android apps, det var alt for mye apps jeg heiv inn er! Eks 4 gps kart,,, 5 level, 6 kompass,,,,,, osv osv,,,

Men i microsoft er det få apps, men de apps som er der , holder i massevis

Hvis du er avhengig av SnapChat, så må du vente, men den savner jeg ikke hele tatt, det er så mye mas med den,

Glider apps skal komme til W10 mobiler snart, 

Jeg sjekket her først og se om de apps jeg vil savne, 

https://www.microsoft.com/nb-no/store/apps/windows-phone

Fant ut at det var helt levelig med W10 selv om jeg mangler noen apps, men de var ikke viktige for meg!

Lumia 950XL i og for seg er vel sikkert en grei telefon. Oppdatering på oppdatering sier du? det er vel for å utvikle appsene det. Man kan jo ikke stå stille i all evighet, ikke sant? og hvis du ikke er fornøyd med det så kan du alltid slå av de overnevnte. Uansett det er alltid bedre å ha mulighet til mange forskjellige apps enn å ikke ha det. Og kvalitetsforskjellen er enorm. For min del så var det ulevelig ettersom jeg bruker en del apps som finnes kun på android og IOS. Et eksempel på det er skyss app (kollektiv transport i Bergen, kjøp av billetter) der en kan få rabatt dersom man benytter appen. Det er 2 år siden jeg har sendt en forespørsel til å lage en sånn app til Windows platform, men det har ikke skjedd noe siden. Og det finnes mange lignende eksempler. Snapchat for eksempel er helt essensiell for min del. Altså mange begrensninger med Windows dessverre. Men bruker du ikke apps så ser jeg ikke en gyldig grunn til å ikke kjøpe seg en ikke smarttelefon (eks. Nokia 3310), med mindre du er hyppig kameraet-bruker.  

 

Har og kontaktet Skyss, og fikk til svar at de IKKE kom til å utvikle en app til WindowsPhone da markedet var for lite.

 

Quote fra mail:

"Vi har vurdert dette, men har besluttet at vi ikke kommer til å utvikle Windows Phone utgave av appen i nærmeste fremtid.

Windows Phone har fremdeles en svært liten andel av smartphone markedet. Det ser heller ikke ut som plattformen klarer å vokse i Norge."

 

Andre apper som gjør at jeg sliter med å bruke WindowsPhone:

FitBit

Sonos

Withings

Endomondo (På WindowsPhone mangler intervall funksjonen).

Google Drive

TripIt

Nissan Mobile app (for å Google-to-car o.l. funksjonalitet i bilen).

 

for og nevne noen....

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde veldig mange ting var essensielle men har klart meg bra uten tilgang på et like stort appbibliotek. Snapchat brukte jeg mye før kun fordi andre brukte det, har ikke savnet det og har det tilgjengelig på iPaden når jeg på død og liv må sjekke det.

 

Dog kan dette bli en hemsko for at produktene skal ta av.

Ja da, man kan klare seg uten mobil også. Det er som å kjøre en bil uten el. vinuder, el. speil, oppvarmede seter, etc.

 

Uten mobil? Neh, det er veldig få ting jeg ikke får gjort med en Windows Phone og jeg bruker den til så og si alt. :)

Snapchat er ikke noe savn, tvert i mot.

 

Det jeg bruker per dags dato av apper ol. er følgende:

 

- AccuWeather

- Adobe Reader

- Amazon Audible

- Currency Converter

- DNB Nettbank apps

- DNB Vips

- Dropbox

- Endomondo

- Facebook og Facebook messenger

- Filmweb

- Fitbit

- Gmail

- gMaps

- Godkjenner

- Ladepunkt

- Line

- Live Gaming

- Nissan Leaf  Commander

- Microsoft Office

- Mix Radio

- MyFitnesspal

- Netflix

- NRK Radio

- NRK TV

- NSB

- Outlook mot Exchange og Outlook.com

- Pocket Filemanager

- RouterBillett#

- Remote Desktop

- Skype

- Skyskcanner

- Soundhound

- Spotify Premium

- StopMusic

- Sunset Calculator

- Søknummer

- Translator

- TV2 Sumo

- TwitchTV

- Über

- Video

- Vipps by DNB

- VLC

- Vær

- Whatsapp

- Wikitude

- Wordl Clock

 

Annet:

- Alarmer

- Batterisparing

- Bilder

- Datasensor

- Filer

- FM-Radio

- GeoPhoto

- Helse og Trening

- HERE Drive+

- HERE Maps

- Internet Explorer

- Kalender

- Kalkulator

- Kart

- Lagringssensor

- Lommebok

- Div. Lumia apps

- Mat og drikke

- Meldinger

- Miniprogrammer

- Musikk

- Nyheter

- Onedrive

- OneNote

- Podcaster

- Reis Kollektivt

- Sleep

 

Det er veldig mye mer jeg kunne installert men per i dag har jeg ikke noe behov for det. Noen tjenester jeg ikke finner ennå som Strava bruker jeg da websiden i nettleseren. Det er ikke mye essensielt som mangler men bedre støtte for de største multiplattform titlene er ønske nr.1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hvor fornøyd er dere med denne? Snoker litt på denne mobilen

 

Veldig fornøyd. Kameraet er det beste jeg har sett på mine mobiler til nå. (og det som Lumia serien har kjent for å være best på) Liker OSet, ryddig og pent. Nok apper til mitt bruk. Anbefales. 

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Jeg testet denne litt, men leverte den tilbake.

 

For det første er byggkvaliteten ikke en mobil til 5500 verdig. Men mangelen på apper er skandale. jeg har tidligere brukt 620, 920, Ativ S og flere for å teste, men jeg hoppet av.

 

Når jeg kom hjem med denne tenkte jeg at jeg skulle gjør som jeg pleier og kjøre litt musikk. Jeg bruker ikke BT (enhetene mine mangler det stort sett) men det gikk jo ikke. Ikke Spotify Connect, ikke Chromcast Audio, ikke Airplay (ikke så rart). Hva gjør jeg da? Jeg har en XONE, men jeg nekter å gå med på det kompromisset.

 

Har endel USBC kabler, men INGEN fungerer. Kun den som fulgte med. At heller ikke Cortana er på norsk er jo tragisk. Om man er en avansert bruker kommer man jo til 950 med litt baggasje og noen kontoer. Bildene fra Google får jeg ikke tak i, og de kan ikke legges i bilde appen. Skal man da begynne på nytt? Nei! har 20.000 bilder på Google. Men vet at picasa er tatt ned, så det kan være grunnen. Funket før. Men kontaktene syncet bra med bildet og det hele, så det var bra.

 

Jeg digger grensesnittet, og derfor var jeg på da 920 kom og brukte den lenge. Men det er for mange kompromisser her. Mangelen på nøkkelapper som bir nevnt her er også tragisk. Det hjelper ikke å si at "jeg bruker ikke snap" MMS er like bra" eller det er snapshat sin skyld" Det er uinteresssant. Appen finnes ikke og det ekskluderer mange brukere. Nye tjenester og apper kommer så og si aldri like raskt til winphone som til andre systemer, og det tror jeg MS taper på. Om det er MS sitt rigide system eller andre som gjør dette vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er bra for winphone. Det er jo ingen grunn til at unge IKKE skal velge winphone. Det finnes jo masse billigmodeller ment for disse.

 

3 parts apper fungerer det, og noen ganger de bedre, men saken er at flere store ikke støtter winphone, og det kan jo ikke være bra.

 

Sikkert mange som ikke er enig her, for en bruker er jo så mangt. Jeg bruker alt, og jeg har brukt winphone i mange år. IOS er også kjedelig, så jeg er nå på Android, så dette er ikke noe slamming av winphone, men beskrivelse av en opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg testet denne litt, men leverte den tilbake.

 

For det første er byggkvaliteten ikke en mobil til 5500 verdig. Men mangelen på apper er skandale. jeg har tidligere brukt 620, 920, Ativ S og flere for å teste, men jeg hoppet av.

 

Når jeg kom hjem med denne tenkte jeg at jeg skulle gjør som jeg pleier og kjøre litt musikk. Jeg bruker ikke BT (enhetene mine mangler det stort sett) men det gikk jo ikke. Ikke Spotify Connect, ikke Chromcast Audio, ikke Airplay (ikke så rart). Hva gjør jeg da? Jeg har en XONE, men jeg nekter å gå med på det kompromisset.

 

Har endel USBC kabler, men INGEN fungerer. Kun den som fulgte med. At heller ikke Cortana er på norsk er jo tragisk. Om man er en avansert bruker kommer man jo til 950 med litt baggasje og noen kontoer. Bildene fra Google får jeg ikke tak i, og de kan ikke legges i bilde appen. Skal man da begynne på nytt? Nei! har 20.000 bilder på Google. Men vet at picasa er tatt ned, så det kan være grunnen. Funket før. Men kontaktene syncet bra med bildet og det hele, så det var bra.

 

Jeg digger grensesnittet, og derfor var jeg på da 920 kom og brukte den lenge. Men det er for mange kompromisser her. Mangelen på nøkkelapper som bir nevnt her er også tragisk. Det hjelper ikke å si at "jeg bruker ikke snap" MMS er like bra" eller det er snapshat sin skyld" Det er uinteresssant. Appen finnes ikke og det ekskluderer mange brukere. Nye tjenester og apper kommer så og si aldri like raskt til winphone som til andre systemer, og det tror jeg MS taper på. Om det er MS sitt rigide system eller andre som gjør dette vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er bra for winphone. Det er jo ingen grunn til at unge IKKE skal velge winphone. Det finnes jo masse billigmodeller ment for disse.

 

3 parts apper fungerer det, og noen ganger de bedre, men saken er at flere store ikke støtter winphone, og det kan jo ikke være bra.

 

Sikkert mange som ikke er enig her, for en bruker er jo så mangt. Jeg bruker alt, og jeg har brukt winphone i mange år. IOS er også kjedelig, så jeg er nå på Android, så dette er ikke noe slamming av winphone, men beskrivelse av en opplevelse.

Kudos. Ingenting av det du kritiserer har med selve telefonen å gjøre.

Cortana kanskje det nærmeste du kommer kritikk av telefonene, men hvor lenge tok det før Siri kom på Norsk?

 

Når det gjelder prisen, så er det INGEN telefoner som er verdt prisen sin med unntak av noen sponsede telefoner. Jeg fikk min Lumia 820 for 800 kroner. Det var en god deal siden den kostet ca 2500 over disk da. Mest bang for buck i dag er vel Lumia 550 til 1300 kroner.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Innmaten i mobilen er mer enn bra nok. Men det er helt irrelevant så lenge ikke appene og løsningene er på plass. Den selger ikke. Det er ikke et salgsargument at det ikke er Microsoft sin skyld. So What.

 

De må gjøre seg attraktive slik at utviklere vil utvikle til deres system. At andre brukte like lang tid er ogsø irrelevant. De har det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...