Gå til innhold

TEST: Sony MDR-1ABT og Sony MDR-1A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at alle disse hodetelefonene med blåtann støtter APTx og ikke AAC over A2DP? Er det lisenser involvert? For det er vel i utgangspunktet ingenting ved det teknologiske som skulle tilsi at man må støtte det ene, eller det andre? Disse klarer jo tydeligvis å støtte både APTx og LDAC, så hvorfor leveres ikke alle andre med både APTX og AAC over A2DP så man dekker en større bredde av markedet og om man først spiller av noe med MPEG-4/AAC så er jo A2DP med AAC gjerne å foretrekke fremfor APTX så man slipper konvertering.

 

 

Hadde anskaffet Sennheiser Momentum 2 BT for lenge siden om det ikke var for at det ikke støtter AAC, og det at den har fått veldig mye kritikk for ustabil blåtann overføring med dårlig rekkevidde.

Lenke til kommentar

Å beskrive lydprodukter med ord i dagens verden, blir litt å beskrive malerier med ord. Enten må de sees, eller så må man videreføre opplevelsen med data - eller i dette tilfellet tall.

 

Tek, ta det store skrittet! Begynn å måle ytelsen til lydprodukter med dB, gjengivelse av hvert frekvensområde, signaltap/forvrengning/"pynting"!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde anskaffet Sennheiser Momentum 2 BT for lenge siden om det ikke var for at det ikke støtter AAC, og det at den har fått veldig mye kritikk for ustabil blåtann overføring med dårlig rekkevidde.

 

De har kommet med ny versjon av headsetet nå, "rev 02", hvor bluetooth-problemene ser ut til å være løst. Jeg har fått byttet mitt headset som hakket litt i tide og utide på bluetooth og har ikke opplevd ustabilitet etter det ble levert i oktober. Ellers har du rett i at det dessverre mangler støtte for AAC.

Lenke til kommentar

Liten tillegsinformasjon til alle som vurderer å kjøpe Sony headsett:

Sony nekter plent å ta i produktene dine dersom de får en fysisk skade. Bøylen på mitt MDR-10RBT headsett knakk tvers over når jeg skulle ta det på en gang, og både forhandler og produsent var krystallklare på at dette var min egen feil. Bortsett fra dette var jeg fornøyd med lyden og brukervennligheten, så hvis du kjøper fra en seriøs aktør som tar forbrukerrettigheter på alvor (altså ikke Dustin Home) eller kan leve med at produksjonsfeil blir din egen kostnad er det bare å kjøre på!

Før noen gir meg inn på det: ja jeg er skuffet, saken er til behandling i Forbrukertvistutvalget. Etter dette valgte jeg å kjøpe et Denon AH-GC20 i stedet for, da dette kjennes ut som om de har høyere kvalitet, og også da høyere pris

Lenke til kommentar

Etter dette valgte jeg å kjøpe et Denon AH-GC20 i stedet for, da dette kjennes ut som om de har høyere kvalitet, og også da høyere pris

 

Jeg vurderte å handle Sony MDR-ZX770BNB på tilbud hos Lefdal forrige uke til 995 kr for å teste, men gikk heller for Hifiklubben sitt tilbud på Denon AH-GC20 til 1998 kr. Er spent på å sammenligne det med andre bluetooth-headset jeg har liggende (Sennheiser Momentum Wireless AE, Parrot Zik 2.0, B&O H8++).Jeg har litt dilla på å teste ut bluetooth-headset med ANC :)

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte MDR-1A på tilbud, var vel halv pris, men trodde fortsatt at jeg kjøpte meg opp mange produktklasser fra de oppussa hodetelefonene mine fra  nittitallet.

 

Kanskje jeg gjorde det, men jeg kjøpte også meg tydelig bort fra den type lyd jeg har som preferanse.

 

Vel, da jeg fikk dem:
- så var eska luksus, nesten så det føles som vandalisme å ta hodetelefonene ut, 
- kvalitetsfølelsen og builden var helt overlegen noen av mine andre (rimelige) hodetelefoner, 
- lyden var tung av bass og druknet detaljer.

 

Konklusjon: jeg er nok ikke et basshue? :|

 

 

Mine foretrukne hodetelefoner før dette var mine Sennheiser HD-450 som jeg kjøpte for noen hundrelapper tidlig på nittitallet, veiledende pris var vel £26.99. (Bruktprisen er høyere, man får dem normalt ikke under momsgrensa fra eBay.) Dette regnes vel som en god periode for Sennheiser, og mitt var en rimelig variant, mens man fortsatt finner overveldende mye kjærlighet for de dyrere variantene HD-540 og HD-560.

 

Når man styrer etter reviews, diskusjoner og sammenligninger, visste jeg at MDR-1A var populære hodetelefoner, og hadde bedre reviews enn f.eks. Sennheiser HD-650. Jeg visste også at de var basstunge, men det ble ikke omtalt som et problem. I motsetning til mine HD-450 visste jeg at disse var lukkede i stedet for åpne, som jo er en fordel i noen sammenhenger, men fører til noe annerledes lydbilde.

 

Etter å ha lest reviews og deretter kjøpt MDR-1A, og forventet en viss wow-opplevelse må jeg si at HD-450 fortsatt er mine foretrukne hodetelefoner. Jeg vurderer prøve å få tak i f.eks. et brukt HD-540 på eBay, for å sammenligne. De skal være mye bedre enn mine HD-450. Som også MDR-1A jo skulle være...

 

 

 

De gamle hodetelefonene mine er direkte svake på bass, men detaljer trer mye tydeligere fram, og lyden på Sony-hodetelefonene blir for meg klaustrofobisk til sammenlikning. Tross dette tror jeg ikke MDR-1A er en versting på området, men... Ikke optimalt for meg. 

 

Min vurdering er svært objektiv subjektiv og strengt tatt vanskelig å rettferdiggjøre; MDR-1A skal være bedre hodetelefoner enn HD-450, så ikke baser noen konklusjoner på det jeg sier. Men søk gjerne etter flere brukeropplevelser f.eks. på eBay, sånn at du har en idé om hva du går til. Det gjelder vel forsåvidt alle hodetelefoner. 

 

Edit: latterlig typo. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter dette valgte jeg å kjøpe et Denon AH-GC20 i stedet for, da dette kjennes ut som om de har høyere kvalitet, og også da høyere pris

 

Jeg vurderte å handle Sony MDR-ZX770BNB på tilbud hos Lefdal forrige uke til 995 kr for å teste, men gikk heller for Hifiklubben sitt tilbud på Denon AH-GC20 til 1998 kr. Er spent på å sammenligne det med andre bluetooth-headset jeg har liggende (Sennheiser Momentum Wireless AE, Parrot Zik 2.0, B&O H8++).Jeg har litt dilla på å teste ut bluetooth-headset med ANC :)

 

 

 

Hva syntes du om de forskjellige så langt da? Tester du utelukkende mot enheter som støter APTX eller tester du mot noen som støter f.eks. A2DP AAC? Har hørt at B&O H8 skal være veldig overprisede greier, men hørt mye bra om Parrot Zik, men de ser jo ikke spesielt bra ut.

 

ANC kan jo være positiv og negativt, jeg syntes blant annet at Bose QC25 har alt for aggressiv ANC som gir meg hodepine etter kort tid da det rett og slett føles som jeg har hodet i et konstant vakuum som ikke er spesielt behagelig.

Lenke til kommentar

Kjøpte MDR-1A for ein månad eller to sidan og har vore kjempenøgd! Kjekt å sjå at de er enige. 

 

edit: burde kanskje snakke litt om mitt forrige headset: Shure SRH-940. Veldig flatt og klart headset som eg endte opp med å knekke på begge sider to gongar (sendte inn og fekk nytt første gong). Men eg savna ofte bass i dei, då eg ofte høyre på basstunge sjangrar. For meg så er Sony-headsettet ei oppgradering, då eg får høyrt meir av bassen medan den fortsatt klare å holda det klart og tydelig i øvre frekvensar. 

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

...Min vurdering er svært objektiv...

 

interessant skrevet! Men du mente nok at vurderingen din er svært subjektiv :)

Har selv et Bose QC3, jeg liker lyden godt, men på lavere volum får jeg litt den samme følelsen av "klaustrofobi" som deg. Jeg hører for det meste på metall og elektronika. Headsettet har litt mye bass til metall, men til elektronika er det gøy. Grunnen til at jeg kjøpte riktig nok for lydisoleringen, noe jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

 

...Min vurdering er svært objektiv...

 

interessant skrevet! Men du mente nok at vurderingen din er svært subjektiv :)

Har selv et Bose QC3, jeg liker lyden godt, men på lavere volum får jeg litt den samme følelsen av "klaustrofobi" som deg. Jeg hører for det meste på metall og elektronika. Headsettet har litt mye bass til metall, men til elektronika er det gøy. Grunnen til at jeg kjøpte riktig nok for lydisoleringen, noe jeg er veldig fornøyd med.

anbefaler poweramp på det sterkeste, dersom du ikke hører på sporify eller lignende. Her kan du enten booste eller roe ned bassen, samme med diskanten og man får også med en 16-bands equalizer :)

Lenke til kommentar

Har hatt 1A siden de kom ut og min erfaring er en annen enn det som presenteres i testen. Jeg klarer overhodet ikke å bli sliten av disse hodetelefonen på høyt volum av den enkle grunn at "lydkvaliteten" faller fullstendig fra hverandre når volumet skrus opp.

Jeg hører heller med mine favoritter PX100-2 til 350kr eller Philips TX1 IEMer til 225kr. En annen ting som er verdt å merke seg med 1A er at skålene / putene ikke er av den største typen, slik at de kan bli ubehagelige over tid hvis du har store ører (Urbanite XL som anbefales som et alternativ er betydelig verre når det kommer til komfort dog).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

...Min vurdering er svært objektiv...

interessant skrevet! Men du mente nok at vurderingen din er svært subjektiv :)

Har selv et Bose QC3, jeg liker lyden godt, men på lavere volum får jeg litt den samme følelsen av "klaustrofobi" som deg. Jeg hører for det meste på metall og elektronika. Headsettet har litt mye bass til metall, men til elektronika er det gøy. Grunnen til at jeg kjøpte riktig nok for lydisoleringen, noe jeg er veldig fornøyd med.

 

 

Det høres ut som litt det samme, jeg vil tro at ved høyere volum "løsner detaljene" litt opp. 

 

Og beklager den lattelige typoen, jeg har rettet den opp nå :B Jeg kan bare anta at jeg mente å skrive "lite objektiv", men det skulle naturligvis vært subjektiv. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Hva syntes du om de forskjellige så langt da? Tester du utelukkende mot enheter som støter APTX eller tester du mot noen som støter f.eks. A2DP AAC? Har hørt at B&O H8 skal være veldig overprisede greier, men hørt mye bra om Parrot Zik, men de ser jo ikke spesielt bra ut.

 

ANC kan jo være positiv og negativt, jeg syntes blant annet at Bose QC25 har alt for aggressiv ANC som gir meg hodepine etter kort tid da det rett og slett føles som jeg har hodet i et konstant vakuum som ikke er spesielt behagelig.

 

 

Jeg begynte å svare deg i denne tråden men teksten ble såpass lang og ganske så off-topic i forhold til testen til Tek.no at jeg like godt startet en ny tråd i hodetelefoner-seksjonen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1697391

Lenke til kommentar

Det kan være verdt å nevne at Sony allerede har kommet med en ny variant av disse hodetelefonene, nemlig MDR-100AAP. Disse har fått en veldig positiv mottakelse på head-fi.org, hvor brukere beskriver lyden som mindre bloated bass, mer fremtredende diskant og betydelig bedre "soundstage" ut fra hva jeg har lest: http://www.head-fi.org/t/779750/sony-h-ear-on-mdr-100aap-199-hi-res-audio-over-ear-headphones

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Eier og har brukt MDR-1RBT i snart ett år - Batterilevetiden er superb, næremere 16 timer med VOIP før lading er nødvendig.

 

Jeg bruker hovedsaklig headsetet mot PCen min, og det kan hende at jeg spiller av lyd fra flere steder samtidig, f.eks. Musikk og VoIP, Spill og VoIP eller Film og VoIP - dette gjør at mikrofonen blir elendig og all lyd som ikke kommer fra VoIP blir nedprioritert og elendig. Bass blir borte og når man hører på musikk blir deler av lydspor borte, muligens pga. frekvensområdet..

 

Jeg har valgt å kjøre 2 lydkilder til maskinen min, MDR-1RBT for VoIP og stereoanlegg for musikk etc.

 

ganske irriterende for de jeg snakker med, uansett volum, men det skaper i det minste ingen mikrofonproblemer.

 

PS: finner heller ingen Firmware update eller andre som nevner denne problematikken, kanskje det bare er min enhet.

 

Sony var uinteressert i å hjelpe meg annet en å peke til FAQ på deres hjemmesider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...