Gå til innhold

"Black Friday": litt skremmende


Delvis

Anbefalte innlegg

Første når jeg åpnet mailboxen i morres, mail fra CDon med Black friday styr. Logoene gav et litt sånn gufset inntrykk, og det sto  for meg: enda et tegn på demonisk utvikling innen makt og penger. Og de mørke svarte bygningene fikk meg til å tenke på ukristelig kynisk makt som tar mer og mer grep.

Det formelig lyser "dark force" av hele greia hadde jeg nær sagt.

post-12139-0-12874800-1448611460_thumb.jpg

 

Folk vil gå over lik for å grafse til seg det beste, slik vi har sett på tv fra Usa om BF. Nå er det selvsagt dratt hit. og handelstanden gnir seg i hendene. Sikkert "antikrist" også om han finnes. Ja jeg er ikke en praktiserende eller overbevist troende/Kristen, men ting ser ut til å bli mer og mer sammenfallende med endetids-beskrivelser i Bibelen. Og sikkert andre trosretninger også. Man har sett og ser tendensene. Er der en vei ut av galskapen vi ser i verden? 

Festivaler, ritualer og markeringer osv som tjener pengemakt. demonisk livstil, kynisme, grådighet, djevelskap, djeveldyrkelse, mammondyrkelse.. øker og vokser seg til gigantiske monstere i vår kultur.
Unge sarte sjeler forledes og forsimples. 

Det er skremmende.          

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryr meg ikke jeg... Gidder pokker ikke å stå i et hav av en kø for å kjøpe noe til 20-30-40-50% redusert pris, det er det ikke verdt...

 

Dette er kun enda en hype fra forettnings standen som ønsker seg mer av folks penger... Som haloween, jul etc... Merkelig egentlig at de ikke har lagt denne dagen et par dager etter at folk har fått ferie penger, eller skatte penger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare lettlurte, teite og svake mennesker som kryper over hverandre og bruker fysisk makt for å komme først i tilbudskøen i fysiske butikker. Heldigvis har vi nettbutikker, der foregår det jo fint og rolig, bortsett fra serverne og pakkeavdelingen, posten får vel også litt mer å gjøre :D

 

Du liker vel litt av ironien i visningsnavnet mitt du da Delvis :D

Lenke til kommentar

Han er en av helvetes syv prinser som hjelper folk med oppdagelser. Han forfører folk med geniale oppfinnelser som skal gjøre dem rike. Han regnes som sjefen over dødssynden latskap/ dovenhet. Så jeg tenker at han er grunnen til mye av handlemanien i form at at folk vil bli rike og selger unødvendige ting som handlemanien ofte handler om. Vi handler ting som skal gjøre livene våre lettere så vi kan være mer late.

Lenke til kommentar

Han er en av helvetes syv prinser som hjelper folk med oppdagelser. Han forfører folk med geniale oppfinnelser som skal gjøre dem rike. Han regnes som sjefen over dødssynden latskap/ dovenhet. Så jeg tenker at han er grunnen til mye av handlemanien i form at at folk vil bli rike og selger unødvendige ting som handlemanien ofte handler om. Vi handler ting som skal gjøre livene våre lettere så vi kan være mer late.

 

I mine øyne må denne karen sees på en engel, ny tec som gjør at vi kan slækken mer og i tillegg vanker det gull og grønne skoger? yes takk :)

 

Utover det så tror jeg Delvis beveger seg inn i litt skummelt farvann hvor psykoser kan lure rett bak hjørnet. Ett før-juls salg som Black Friday har fint lite med ond/god, djevler og guder å gjøre, just saying.

Lenke til kommentar

Kan like godt være deg som er hjernevasket av samfunnet, og tror det er uskyldig og greit. Og at jeg derimot er er blant de som ser det skumle i det som skjer i samfunnet. Just saying.

 

 

Black Friday har fint lite med ond/god, djevler og guder å gjøre

 

Bare se hva du selv skriver sfa (holdnings)påvirkning. Har du noengang tenkt over hva som ligger i "fint"(lite) akkurat i en sånn type setning/sammenheng? Klarer du oppfatte hva som sniker seg inn på en listig måte, når man selv lar seg lure til å tro man er listig i sin uttrykksform? 

Hadde du vært faktisk sikker her, hadde du skrevet "Abolutt Ingengting" i stedet for "fint lite". Du skjønner nok mer enn du vil erkjenne for deg selv du også.

 

Og hvorfor "Black" friday? Smak litt på den.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Kan like godt være deg som er hjernevasket av samfunnet, og tror det er uskyldig og greit. Og at jeg derimot er er blant de som ser det skumle i det som skjer i samfunnet. Just saying.

 

 

Black Friday har fint lite med ond/god, djevler og guder å gjøre

 

Bare se hva du selv skriver sfa (holdnings)påvirkning. Har du noengang tenkt over hva som ligger i "fint"(lite) akkurat i en sånn type setning/sammenheng? Klarer du oppfatte hva som sniker seg inn på en listig måte, når man selv lar seg lure til å tro man er listig i sin uttrykksform? 

Hadde du vært faktisk sikker her, hadde du skrevet "Abolutt Ingengting" i stedet for "fint lite". Du skjønner nok mer enn du vil erkjenne for deg selv du også.

 

Og hvorfor "Black" friday? Smak litt på den.

 

Du sitter tjukkere i det enn jeg trodde.. Konspirasjonsteorier er det greiene du driver med her nå, og om man først skal kaste seg på den vogna der så er det andre konspirasjoner som er mer nærliggende enn "Black Friday er ondskap servert av djevelen, fordi... ehh... Black?"

 

Ta ett skritt tilbake, få ting litt i perspektiv igjen, så vil du se hvor dumt dette her er :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er jo helt på jordet. Alle skjønner jo at det er "mind control"-bølger fra smart telefonene som påvirker oss til dette, ikke "ond" markedsføring. 

 

Det er ikke nøvendigvis en motsetning i det. Kankje bedre å bruke begrepet "negativ" enn "ond", for å unngå at det ser banalt ut.

For at det er krefter inni bildet, er det jo ingen tvil om. Og en negativ (ond) utvikling kan være inndirekte skapt av mennskelig drivkraft som i og for seg kan være samme sak.

Lenke til kommentar

En ting alle kan (bør) være enige om er at forbrukersamfunnet vi lever i med bruk bittelitt, kast, kjøp nytt mentaliteten ikke er bra. Hvis vi tenker på alt vi egentlig ikke trenger å "oppgradere" og alt vi bare kaster og, hvis man klarer, tenker seg alt andre mennesker i fattige land kunne hatt ved vår lille reduksjon i galskap. Litt på siden, men maten vi i I-land kaster pr. år er nok til å fòre alle som sulter ca 2 ganger pr. år.

 

Først, jeg gir bare julegaver til 2 barn. Jeg har sluttet å gi noe annet enn penger, de har alt de trenger. Leker har de så mye av at ingen av dem blir brukt, klær har de nok av + at jeg ikke er rette person til å velge ut :p  og alt annet krimskrams man kan tenke seg har de også nok av. Overfyllte rom, de eier ikke tingene, tingene eier dem (sånn nesten). Jeg gir da store pengegaver (som er mer enn verdien på gavene mange av de andre kjøper) så de kan spare. Hva er best, en velfyllt bankkonto når de fyller 18 og trenger lappen og bil, eventuellt innskudd i bolig, eller noen leker som de har det gøy med i 5 minutter der og da?

 

Gavekort er uaktuellt, verste gaven man kan gi. Blir som å gi penger, men man er låst fast til en gitt butikk/ senter :D

 

Edit; Jeg kom på at jeg ikke er med i diskusjonen rundt "djevelskap" her, men med dette temaet bør det gå an å finne en gyllen middelvei. Hvis vi fjerner de overdrevne (kristne?) ordene selvfølgelig, menneskelig natur er mer riktig.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

Du er jo helt på jordet. Alle skjønner jo at det er "mind control"-bølger fra smart telefonene som påvirker oss til dette, ikke "ond" markedsføring. 

 

Det er ikke nøvendigvis en motsetning i det. Kankje bedre å bruke begrepet "negativ" enn "ond", for å unngå at det ser banalt ut.

For at det er krefter inni bildet, er det jo ingen tvil om. Og en negativ (ond) utvikling kan være inndirekte skapt av mennskelig drivkraft som i og for seg kan være samme sak.

 

 

Trenger vi virkelig flere tåkeleggende 'buzzwords'?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan like godt være deg som er hjernevasket av samfunnet, og tror det er uskyldig og greit. Og at jeg derimot er er blant de som ser det skumle i det som skjer i samfunnet. Just saying.

 

Black Friday har fint lite med ond/god, djevler og guder å gjøre

 

Klarer du oppfatte hva som sniker seg inn på en listig måte, når man selv lar seg lure til å tro man er listig i sin uttrykksform? 

 

Og hvorfor "Black" friday? Smak litt på den.

 

Black Friday: Det skjer på en fredag, og sort er fargen på blekket på bunnlinjen i positive regnskap. Uttrykket og tradisjonen er hentet rett over fra USA og har med kommersiell virksomhet å gjøre. Ved å sparke igang julehandelen med tilbud og spesielt lave priser på visse varer får man fylt butikkene, og det kjøpes mer enn bare sterkt nedsatte varer.

 

Sånn, mysterium oppklart.

Men så var det dette med ting som sniker seg inn på en listig måte da.

Sånn som "Og hvorfor "Black" friday? Smak litt på den."

 

Joda, man kan absolutt fremstille ting som noe annet gjennom antydninger og insinuasjoner. Noen ville kanskje argumentert med at det er hva du gjør selv når du sniker inn at andre er listig i sin uttrykksform. Litt underlig? Smak litt på den.

 

Juletreet neste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja kanskje. Det er en fordel om flere forstår og ser mer. Om mer overbevisende begreper kan hjelpe til det, så har vi kommet et hakk lenger.

 

Hvis man ikke klarer å "overbevise" noen med vanlige begreper og normal snakking (skriving) så er ikke det man prøver å overbevise om riktig. Typisk eksempel på kristen logikk. Bruk "vanskelige" ord og rotete setninger så det høres "fancy" ut, da kommer alle til å høre....

 

Den funker ikke her, det har blitt bevist fler enn en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...