Gå til innhold

"Black Friday": litt skremmende


Delvis

Anbefalte innlegg

 

Ja kanskje. Det er en fordel om flere forstår og ser mer. Om mer overbevisende begreper kan hjelpe til det, så har vi kommet et hakk lenger.

 

Hvis man ikke klarer å "overbevise" noen med vanlige begreper og normal snakking (skriving) så er ikke det man prøver å overbevise om riktig. Typisk eksempel på kristen logikk. Bruk "vanskelige" ord og rotete setninger så det høres "fancy" ut, da kommer alle til å høre....

 

Den funker ikke her, det har blitt bevist fler enn en gang.

 

 

Det er akkurat vanlig normal uttrykksform jeg etterlyser. Framfor Bibelske oldtidsbegreper og forestillinger, som lett virker banaliserende. 

Det eneste jeg er rimelig sikker på, er at omstendighetene ikke er så rettlinjet tilfeldige som det ekstremateismen klamrer seg til og innbitt argumenterer for. Såpass har jeg opplevd selv.

 

Utviklingen ER skremmende, og de symbolske virkemidlene blir mer og mer vågale og direkte i sine koblinger med mekanismer som settes i sving. I kombinasjon med at grensene strekkes lenger og lenger for hva som blir akseptert som stuerent. Og så må vi tillate andre ting for å ikke forskjellsbehandle, og så har vi prosessen gående videre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja jeg er ikke en praktiserende eller overbevist troende/Kristen, men ting ser ut til å bli mer og mer sammenfallende med endetids-beskrivelser i Bibelen. Og sikkert andre trosretninger også. Man har sett og ser tendensene. Er der en vei ut av galskapen vi ser i verden? 

 

Festivaler, ritualer og markeringer osv som tjener pengemakt. demonisk livstil, kynisme, grådighet, djevelskap, djeveldyrkelse, mammondyrkelse.. øker og vokser seg til gigantiske monstere i vår kultur.

Unge sarte sjeler forledes og forsimples. 

Det er skremmende.

Du stiller deg i den evige rekken av mennesker som sier at alt går til helvete og at det er tegn på endetid. Det sa din bestefar. Det sa din tipp-oldefar. Det sa din tipp-tipp-tipp-tippoldefar. Og det sier dine barnebarn. Og dine barnebarns barn.

 

Se så jævlige mennesker har blitt nå, unge mennesker forderves av onde krefter. Kunne like gjerne vært sagt for 1000 år siden som 10000 år siden.

 

Og du kan være sikker på at de som tenker som deg, de som ser "tegnene", de sier det samme som deg om 1000 år og 10000 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja kanskje. Det er en fordel om flere forstår og ser mer. Om mer overbevisende begreper kan hjelpe til det, så har vi kommet et hakk lenger.

 

Hvis man ikke klarer å "overbevise" noen med vanlige begreper og normal snakking (skriving) så er ikke det man prøver å overbevise om riktig. Typisk eksempel på kristen logikk. Bruk "vanskelige" ord og rotete setninger så det høres "fancy" ut, da kommer alle til å høre....

 

Den funker ikke her, det har blitt bevist fler enn en gang.

 

Du går jo litt imot deg selv her når du faktisk indirekte angriper kristendommen ;)

 

Jeg synes Utsagnet fra TS var ganske interessant, og problemet til mange her inne er at de ikke er åpen for andres meninger. Det er det som gir aggressiv samtale der sak og person ofte ikke skilles imellom.

Når noen kommer med en mening om noe, skal man heller diskutere det og gjøre det interessant, fremfor og skal fortelle hvor tullete holdningen er eller hvor rar TS er for å mene noe slikt. Selvsagt er det en ganske vanlig "Forum Sykdom", men jeg synes at det blir feil at TS skal hetses eller føle seg rar fordi han gir uttrykk for en interessant tanke.

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor jeg ikke er åpen for meninger om dommedag? Fordi jeg har hørt slike meninger i tusenvis av år. Om og om igjen. Hver deg, hvert sekund i hele menneskets historie.

 

"Nå er moralen nådd bunnpunktet!"

 

"Endetiden er nær"

 

"Vi kan se tydelige tegn på dommedag"

 

"Mørke krefter er i sving nå"

 

Nei, det er intet nytt under solen. Nei, det er ikke værre nå enn det var for 70 år siden. Den gang kjærlighet og frihet var forbudt. Den gang mennesker ble drept i milliontall.

 

Hvis noen hadde sagt lignende under første verdenskrig, mellomkrigstiden eller andre verdenskrig kunne jeg vært fristet til å ta det mer alvorlig. Men de som sa det den gang tok feil akkurat som alle som sa det før dem og alle som sa det etter dem. Det er omtrent like interessant som avispapir og knekkebrød. Og like nytt og spennende som gråstein.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...