Gå til innhold

Hvor mye kan jeg få for kameraet mitt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvor raskt du vil selge det, selvfølgelig. Hvis han over her skriver 1.000-1-500,- så vil jeg si at du bør sette det til 900,-. Hvis jeg hadde hatt kamera til den nyprisen fra 5 år tilbake så hadde jeg prøvd meg på 7-800,- for å bli kvitt saken. At det er lite brukt har ingenting å si, hvordan beviser du det?

Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale deg er å gjøre annonsen din mer kompletterende og skriv litt om hva man kan bruke kameraet til, gode annonser som gir en potensiell kjøper følelsen av at dette er kameraet jeg trenger selger fortere. Ha i utgangspunktet at en potensiell kjøper ikke vet helt hva han/hun ønsker av kamera i denne prisklasse så jo mer tilhørighet han/hun får for annonsen/kamera jo større er sjansen for at kameraet blir solgt.

Jeg skriver alltid i annonser at hva som følger med kameraet "manual, eske, reim, etc.", at kameraet er komplett og klar til bruk, tilstand, og at man kan fotografere i alle situasjoner, så som natur, dyr, barn, portretter, etc. sett inn noen flere bilder av kameraet/objektivet og utstyret.

 

Du har heldigvis ikke klipp/lim inn en stor mengde informasjon fra produsentens hjemmeside, men skriv gjerne at "DinSide testet kamera og pentax KX kom best ut av testen" ta også og link til foreksempel til flickr eller tilsvarende bildefremvisnings-side så andre kan se hvilken type bilder man kan ta med kameraet, foreksempel denne siden.

 

Ta og les noen annonser og se hvilken av de annonsene du bare fort blar forbi og hvilken du faktisk stopper et par sekunder for og tenke litt på hva det faktisk blir solgt.

 

Bruk litt tid på annonsen, det er faktisk den som skal selge kameraet for deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er ikke meningen å kuppe tråden din. Men siden du kanskje allerede har fått svar, tenkte jeg å spørre samme spørsmål for mitt kamera. PM meg om jeg skal lage meg min egen tråd, så gjør jeg det. :)

 

K20d fra 2008 med DA18-55AL. batterigrep, 2 ekstrabatteri. Sikkert et Sigma 50-200 jeg vil kvitte meg med også, men det hjelper vel lite på prisen. (det lønner seg vel å selge det separat sikkert)

Brukt men i veldig god stand. sikkert en 15000 eksponeringer eller mer.

 

Må selges da det var dealen med fruen da jeg kjøpte K-3... ;-)

Lenke til kommentar

 

Shutter count tar også med bruk av elektronisk lukker.

Og er tallet lavt kan du dermed påvise lite bruk av kameraet.

 

Jeg tar vel 2000 timelapse-bilder med elektronisk lukker på en tur. Det har blitt noen sånne turer. Og siden det er speilløst kamera så er det ikke noen mekanikk som beveger seg. Men alle eksponeringer legges til shutter count. Blir jo ikke så relevant lengre da. Tror kanskje folk er litt vel opphengt i det der med shutter count.

Lenke til kommentar

Time laps er jo også kamerabruk selv om man bruker elektronisk lukker. Påstanden var at kameraet er lite brukt, ikke spesifikt at den mekaniske lukkeren er lite brukt. Har man brukt kameraet mye men den mekaniske lukkeren lite så bør man påpeke det konkret.

 

Lav shutter count er et ganske godt bevis for lite bruk, uansett hvilken andel av bildene som er tatt med elektronisk lukker. Sier shutter count 1000 så har det vært lite brukt uansett om det er snakk om 1000 elektronisk + 0 mekanisk eller omvendt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er jo et problem å bevise at man har brukt elektronisk lukker når også denne legges til shutter count. Bruk kan vel også være at kamera er med på tur i sekken, men at man kun tar 2 til 3 bilder i stedet for 1000 til timelapse. Jeg vil våge meg å påstå at dette er like mye bruk hvis man benytter elektronisk lukker. Kanskje viktigere å se på om kamera har ytre skrammer, og om det er behandlet skikkelig. Er det tatt service på det av kvalifiserte fagfolk, eller har eier "vasket" sensor selv.

Lenke til kommentar

Det er jo et problem å bevise at man har brukt elektronisk lukker når også denne legges til shutter count.

Hvorfor skal det være noe problem? Står shutter count på 1000 så vet man at kameraet er lite brukt, uansett om det er brukt til timelaps eller ikke.

 

Påstanden er at kameraet er brukt lite. Det er lett å bevise/underbygge med shutter count.

 

Hadde påstanden vært at den mekaniske lukkeren er lite brukt på tross av høy shutter count så har man et bevisproblem, men nå var det ikke det som var påstanden.

Lenke til kommentar

For å oppsummere det jeg mener: Det er forskjell på slitasjen mellom elektronisk lukker og mekanisk lukker, og shutter count reflekterer ikke hva slags bruk det har vært. Punktum.

Og er tallet for shutter count veldig lavt er det irrelevant om den lave bruken har vært med elektronisk eller mekanisk lukker - så er det lite bruk uansett. Har du fanget dette poenget?

Det er ikke ditt kamera med din bruk vi diskuterer i denne tråden - det er trådstarters, og antageligvis har dette kameraet en lav shutter count, og så kan vi bruke dette tallet for å enkelt påvise lite bruk.

 

Vi sier ikke at høy shutter count automatisk betyr mye slitasje - vi sier at lav shutter count betyr lite slitasje. Denne konklusjonen utelukker ikke at det også kan finnes hus med høy shutter count men med lite slitasje (for eksempel med mye bruk av elektronisk lukker) - den sier bare at lav shutter count betyr lite slitasje.

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...