Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min eks har en venninne som uthenger meg på nettet


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde en sjokkerende og ubehagelig opplevelse i sted. Min eks har en venninne som uthenger meg på nettet, og skriver åpentlyst om meg på åpen facebookside at jeg er en psykopat, og mye annet. Jeg ble faktisk redd, og måtte lukke ned min facebookside. Forstår dere vitsen med å holde på sånn? Er det lovlig? Dette var ubehagelig. Noen tips og råd?



Anonymous poster hash: c6bab...de8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er såklart ikkje lovlig, og det er opp til deg hvor alvorlig du ser på det og hvor langt du vil gå med det.

Eg tenker da f.eks på å kontakte politiet med grunnlag på det at du føler deg redd.

 

Har personen f.eks truet deg på noe måte?

Den damen har ikke truet meg. Men hun uthenger meg, og skriver at jeg er en psykopat, på en åpen facebookside, der hun selvsagt får sympati som offer av sine venner. Jeg tar det tungt, og det er vondt og ubehagelig.

 

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

Lenke til kommentar

Om du går på lovdata.no og søker krenke eller krenkelse skal jeg tro at du finner noe. Eventuelt æreskrenkelse

Ja, jeg opplever det som en krenkelse.

 

Hun skriver at jeg er en psykopat som trodde at hun hadde et forhold til eksen min. Det var derfor jeg ikke klarte å gi alt i forholdet med han, og det ødela alt fra min side. Nå skriver hun det åpent på facebook, og legger ut at jeg er psyko som kunne tro det bare fordi de hadde et helt unikt vennskap.

Hun skriver at jeg stalker facebooken hennes i håp om å få bevis for at jeg hadde rett. Folk svarer tilbake: "Noe så sykt" , og så skriver de sympati med henne. Folk spør om å få vite hvem det er, og da skriver hun: "at de kan sende henne melding på privaten om det".

 

Jeg måtte sperre av vennelisten min, og holde meg tilbake på nettet med tanke på hendelsen. Den oppleves truende.

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette faller muligens under straffeloven § 390 a. "Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn."

 

Jeg er ikke jurist, men jeg ville kanskje begynt med å sende henne ei melding der du ber henne fjerne de krenkelsene hun har skrevet og like åpenlyst beklage på sin facebookside. Det er selvsagt mulig at hun ikke går med på å fjerne krenkelsene. I så fall kontakter du politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde krevd at ho skulle fjernet det fort som f*%#" og beklage på samme sted, ellers hadde jeg gått rett til politiet.

Ja, jeg har lyst å be henne fjerne det. Nå forsøkte jeg å rappotere det til facebook, men de har ikke tatt det bort. Jeg opplever det som plagsomt. Hun skriver ikke direkte i innlegget at det er meg. Men jeg vet at det er meg, utifra opplysningene. 

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

Lenke til kommentar

Jeg hadde krevd at ho skulle fjernet det fort som f*%#" og beklage på samme sted, ellers hadde jeg gått rett til politiet.

Ja, jeg har lyst å be henne fjerne det. Nå forsøkte jeg å rappotere det til facebook, men de har ikke tatt det bort. Jeg opplever det som plagsomt. Hun skriver ikke direkte i innlegget at det er meg. Men jeg vet at det er meg, utifra opplysningene. 

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

Lenke til kommentar

Jeg hadde krevd at ho skulle fjernet det fort som f*%#" og beklage på samme sted, ellers hadde jeg gått rett til politiet.

Ja, jeg har lyst å be henne fjerne det. Nå forsøkte jeg å rappotere det til facebook, men de har ikke tatt det bort. Jeg opplever det som plagsomt. Hun skriver ikke direkte i innlegget at det er meg. Men jeg vet at det er meg, utifra opplysningene. 

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

Lenke til kommentar

 

Om du går på lovdata.no og søker krenke eller krenkelse skal jeg tro at du finner noe. Eventuelt æreskrenkelse

Ja, jeg opplever det som en krenkelse.

 

Hun skriver at jeg er en psykopat som trodde at hun hadde et forhold til eksen min. Det var derfor jeg ikke klarte å gi alt i forholdet med han, og det ødela alt fra min side. Nå skriver hun det åpent på facebook, og legger ut at jeg er psyko som kunne tro det bare fordi de hadde et helt unikt vennskap.

Hun skriver at jeg stalker facebooken hennes i håp om å få bevis for at jeg hadde rett. Folk svarer tilbake: "Noe så sykt" , og så skriver de sympati med henne. Folk spør om å få vite hvem det er, og da skriver hun: "at de kan sende henne melding på privaten om det".

 

Jeg måtte sperre av vennelisten min, og holde meg tilbake på nettet med tanke på hendelsen. Den oppleves truende.

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

 

 

Dersom du har bevis på at hun står bak denne nettsiden og har bevis på at hun uthenger deg, så skriv ut bevisene og ikke nøl ett sekund med å levere en anmeldelse til politiet.

 

Min erfaring er også at slikt blåser over etter en stund om du ignorerer denne personen. Sinne eller tårer er reaksjoner som de er ute etter. Men det betyr ikke at personen er hevet over loven.

Lenke til kommentar

Hvis hun ikke har nevnt noen navn, så har hun vel strengt tatt ikke gjort noe galt.

 

Dette er ikke et smutthull. Man må ikke nødvendigvis nevne navn for at en krenkelse skal være ulovlig eller gal. Siden hun skriver om ekskjæresten til kompisen sin, vet i hvert fall en del av lesere hvem det er snakk om, eller vil få vite det, siden hun gjerne utdyper mer over private meldinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg opplevde en sjokkerende og ubehagelig opplevelse i sted. Min eks har en venninne som uthenger meg på nettet, og skriver åpentlyst om meg på åpen facebookside at jeg er en psykopat, og mye annet. Jeg ble faktisk redd, og måtte lukke ned min facebookside. Forstår dere vitsen med å holde på sånn? Er det lovlig? Dette var ubehagelig. Noen tips og råd?

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

 

Dette er vel ærekrenkelse så det holder, og i hvert fall mobbing. Foreslår at du ringer opp personen som står bak og ber om en forklaring umiddelbart. Dersom hun ikke tar telefonen møter du opp på døra hennes. Uansett hva som ligger bak dette, så har man tråkket langt over grensen når det legges ut på et offentlig forum og du må for all del ikke tolerere dette. Still et ultimatum; hun må fjerne dette ellers kontakter du politiet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg opplevde en sjokkerende og ubehagelig opplevelse i sted. Min eks har en venninne som uthenger meg på nettet, og skriver åpentlyst om meg på åpen facebookside at jeg er en psykopat, og mye annet. Jeg ble faktisk redd, og måtte lukke ned min facebookside. Forstår dere vitsen med å holde på sånn? Er det lovlig? Dette var ubehagelig. Noen tips og råd?

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

 

Dette er vel ærekrenkelse så det holder, og i hvert fall mobbing. Foreslår at du ringer opp personen som står bak og ber om en forklaring umiddelbart. Dersom hun ikke tar telefonen møter du opp på døra hennes. Uansett hva som ligger bak dette, så har man tråkket langt over grensen når det legges ut på et offentlig forum og du må for all del ikke tolerere dette. Still et ultimatum; hun må fjerne dette ellers kontakter du politiet.

 

Alt bygger på en missforståelse. Men hun vil ikke ta bort innlegget. 

 

Anonymous poster hash: c6bab...de8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...