Gå til innhold

Stavanger - Tromsø


Speider-gutten

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har sett for oss å kjøre Stavanger - Tromsø i midten av desember og lurer litt på ruten å kjøre.

Vi har vel fortsått at det kommer til å være raskere å kjøre via Oslo og Sverige enn opp vestlandet og gjennom Norge.

Kjører vi gjennom Sverige har vi to valg, innlandet (E45) eller via Østersjøen (E8).

Snakket med noen jeg kjenner og de hadde kjørt via E8 siden det vistnok var en bedre vei og det gikk raskere enn E45, selv om det er i underkant av 6 mil lengre rute.

Google maps sier derimot at E45 er en time kortere enn E8.

 

Er det noen som har kjørt selv og kan komme med sin erfaring? 

 

Ruten går jo også gjennom Finland, men det skal vel heller ikke være et problem å kjøre over grensen der?

 

Vet nå ikke helt hvordan det vil være å kjøre opp der i mident av desember, er det en dum ide?

Hvordan vil det være å kjøre opp der med tanke på snø/is?

 

Alle innspill er bare kjekt, vi skal jo prøve å få dette til å bli så bra som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt en del Trondheim-Tromsø tidligere og vekslet mellom de tre rutene. Jeg synes det er en god idé å vurdere Sverige, men se an været når det nærmer seg. Blir det lavtrykk kan det blir veldig kaldt i Sverige, men det er oftere at mildvær skaper større problemer i Norge. Varierende forhold fra høyt til lavt og kyst til innland gir mange overganger mellom frost og tint, altså mye glatt føre i Norge. I tillegg kan vind bli et problem om du er uheldig. Ikke bare på veien men også i form av innstilte fergesamband (Bognes-Skarberget eller Løddingen). Norge er mer innholdsrikt og spennende å kjøre så hvis det er lavtrykk og stabilt kaldt ville jeg valgt Norge. I Sverige er det stort sett tørt og fint vinterføre, lite vind og ikke minst rette veier. Bare synd veiene er dønn kjedelige å kjøre på. Skog på alle kanter, time etter time og bare noen få spredte bygder å fylle drivstoff. Bemannede stasjoner (pølse med brød, toalett etc) er det veldig langt mellom på nattestid. Ellers så gir Sverige og Finland mulighet for en rimelig handletur på veien. Innlandsvegen eller E4 (som du sikkert mente) er hipp som happ. De er ganske like, men E4 gir mulighet for å svinge av til litt større byer. For eksempel hvis man vil ha nattmat eller hotell.

 

E39 er det første du bør stryke av lista over alternativer.

 

PS. Bare husk å få nok kvalitetssøvn. Ikke risiker livet ved å ta alt i ett strekk. Bestill overnatting på forhånd.

Lenke til kommentar

Ja E4 selfølgelig, ser det når jeg zoomer inn på kartet. Øverst på google maps sto det bare "via E8" så da antok jeg at E4 var E8.

 

Vestlandet oppover ser jo sånn sett raskere ut, men etter litt søking så var jo det endel timer ekstra. Akuratt det med ferjer tenkte vi litt på og, både i forhold til været men også at ferjer i lengden er ganske kjedelig.

 

Okay så egentlig ikke så stor forskjell på E4 og E45 i tid, bare flere muligheter med E4. Da blir det nok E4 da.

Andre som har erfaringer dere vil dele?

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Min erfaring er at den estimerte kjøyretida på dei fleste søkemotorane for kjøyreruter bruker å stemme forholdsvis godt dersom du kjøyrer etter fartsgrensene. Største feilberekninga i kjøyretid på disse søkemotorane er at dei forutsetter at du treff direkte på fergene og at du ikkje blir ståande å vente.

 

Ellers så blir det ei vurdering av kva som er hovedfokuset med reisa? Nå er det såpass mørkt i midten av desember at eg antar at formålet med reisa er å komme fort fram og ikkje å sjå landskapet.

 

Eg har ikkje kjøyrt E4 sjølv, men sidan forskjellen mellom E4 og E45 er så liten så ville eg kjøyrt langs Østersjøen og gjennom Finland på E4 framfor å kjøyre gjennom dei svenske skogane som vil framstå som mørke og kjedelige tre-tunnelar der alt du ser er asfalt, skog og himmel.

Lenke til kommentar

stavanger - kristiansand - oslo ivertfall , så er det litt opp for diskusjon hvlken rute man velger etter dette.  og kjøre kystveien til trondheim er alt for mye ferger og fjorder for min smak når man skal langt . 

om målet er og komme fram rask så hadde jeg kjørt google maps sin fåreslåtte rute via sverige .

når det kommer til vinterføre så har det tilog med i nordnorge blitt vanlig og salte europa veiene, men salting slutter og funke rundt - 18(om jeg husker rett )  så det kan være is på veiene nordover , hvordan de svenske vinter veiene er vet jeg ikke, jeg har sluttet og kjøre når jeg skal nordover , det er billigere og fly og raskere , spesielt om tromsø er målet. 

jeg har og kun kjørt på sommer tid og som regel via E6 pga jeg har slekt i orkanger så har gratis overnatting der , så vil si e6 er en helt grei rute , men saltfjellet er ofte kolonnekjøring på vinteren eller stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...