Gå til innhold

Intel Core eller AMD


DuckLuck

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en gamer pc. men jeg har ingen erfaring med hva som er best, eller hva jeg skal se etter.

 

https://www.komplett.no/product/850032/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6400-skylake#

 

https://www.komplett.no/product/806072/datautstyr/prosessorer/amd-a10-7850k-black-edition-socket-fm2#

 

Noen som har en anbefaling? (kommer til å spille World Of Warcraft og League Of Legends)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel ligger milevis forran AMD på prosessor fronten. AMD-7850k benytter en 4 år gamme socket, sammenlignet med intel Skylake som er helt ny. I tillegg har intel i5 prosessorene langt høyere L2/L3 cache hastighet og lager enn AMD, som vil si at den er langt bedre på tyngre oppgaver. I tillegg har intel en arkitektur hvor single-thread ytelsen er langt høyere (får gjort mye mer per syklus og kjerne). Hadde jeg vært deg hadde jeg enten spart opp for i5-6600 eller godt for den mer rimelig intel i5 fra 4.generasjonen, slik som intel i5 4460 eller i5 4690(k) dersom budsjett har noe å si. 

For all del vil ikke anbefale AMD prosessorer med mindre du får de skambillig på brukmarkedet ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Intel ligger milevis forran AMD på prosessor fronten. AMD-7850k benytter en 4 år gamme socket, sammenlignet med intel Skylake som er helt ny. I tillegg har intel i5 prosessorene langt høyere L2/L3 cache hastighet og lager enn AMD, som vil si at den er langt bedre på tyngre oppgaver. I tillegg har intel en arkitektur hvor single-thread ytelsen er langt høyere (får gjort mye mer per syklus og kjerne). Hadde jeg vært deg hadde jeg enten spart opp for i5-6600 eller godt for den mer rimelig intel i5 fra 4.generasjonen, slik som intel i5 4460 eller i5 4690(k) dersom budsjett har noe å si. 

For all del vil ikke anbefale AMD prosessorer med mindre du får de skambillig på brukmarkedet ;)

Takk.

Lenke til kommentar

AMD kommer med Zen i 2016-2017 en plass da kommer nok langt bedre cpuer, som muligens kan konkurere mot i3-6100 og i5-6400. Som også vil ha DDR4 ram muligens usb 3.1 også.

 

Men frem til da, hvis du skal ha PCI-E skjermkort er amd ikke noe å vurdere med mindre man kjøper brukt og har lite behov.

 

Radeon R7 delen i AMD A10-7850K er ikke så dårlig, kan konkurere mot HD 4600 serien.

Men i dag er nok intel bedre på det meste frem til DDR4 kommer til amd.

Lenke til kommentar

De aller beste Amd Cpu'ene med integrert grafikk er en god del bedre enn Intel i alle fall på spill , men ser man bortifra dette og kommer til å kjøpe et egnet skjermkort er en kraftig Intel Cpu desidert det beste valget.

 

Zen som kommer neste år kan være en bedre cpu , men vanskelig å si hva resultatet blir , så bedre å kjøpe Intel nå enn å vente og bli skuffet.

Lenke til kommentar

Da tenker du på AMD-7850k vs i5-6600K eller i7-6700K ?

 

Hadde trodd HD Graphics 530 eller iris pro 6300 hadde klart å konkurere mot r9 200 serien i apuen?

 

Tror Zen er bulldozer versjon 2 som muligens er mye av det samme, bare noe lavere prosessorteknologi og DDR4.

Har ikke store forventinger til AMD her, siden er overraskene hvis de klarer å lage apuer som er dobbelt så kraftig som PS4.

Til en pris som kan konkurere.

Lenke til kommentar

Intel ligger milevis forran AMD på prosessor fronten. AMD-7850k benytter en 4 år gamme socket, sammenlignet med intel Skylake som er helt ny. I tillegg har intel i5 prosessorene langt høyere L2/L3 cache hastighet og lager enn AMD, som vil si at den er langt bedre på tyngre oppgaver. I tillegg har intel en arkitektur hvor single-thread ytelsen er langt høyere (får gjort mye mer per syklus og kjerne). Hadde jeg vært deg hadde jeg enten spart opp for i5-6600 eller godt for den mer rimelig intel i5 fra 4.generasjonen, slik som intel i5 4460 eller i5 4690(k) dersom budsjett har noe å si. 

For all del vil ikke anbefale AMD prosessorer med mindre du får de skambillig på brukmarkedet ;)

 

Ingenting av det du sier er feil. Men mye av det er rett og slett irrelevant.

Lenke til kommentar

Socket, L2/L3 cache størrelse og fart, og relasjonen mellom single-thread ytelse og IPC.

 

Ingenting av det forklarer hvorfor Skylake er raskere, selv om det peker i riktig retning.

Jo, det forklarer faktisk hvorfor intel arkitekturen er raskere enn AMD, men på et overordnet og generelt plan. Skjønner ikke hvorfor det var galt å nevne det sånn generelt? Eller er det bedre å side opp ig side ned som en detaljert fagartikkel, bare et spørsmål ;)

Lenke til kommentar

Da tenker du på AMD-7850k vs i5-6600K eller i7-6700K ?

 

Hadde trodd HD Graphics 530 eller iris pro 6300 hadde klart å konkurere mot r9 200 serien i apuen?

 

Tror Zen er bulldozer versjon 2 som muligens er mye av det samme, bare noe lavere prosessorteknologi og DDR4.

Har ikke store forventinger til AMD her, siden er overraskene hvis de klarer å lage apuer som er dobbelt så kraftig som PS4.

Til en pris som kan konkurere.

 

Selv om det blir litt off topic : Zen vil være en helt ny arkitektur (mulig den tar noe fra Phenom II serien og bygger videre på det gode der ) med forbedret IPC og en del andre triks under ermet , men vanskelig å si hvor mye det vil ha å si, en ting er dog sant , det vil være vrient å få til en Intel killer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det tror jeg også, AMD sies og ikke ha så stort budsjett da det største inntekten til AMD i dag er budsjett skjermkort R9 380x og PS4\xbox one.

 

Ellers tjener nok AMD mest for servere og små laptoper men budsjettet til AMD tviler på AMD kun gjør finjuseringer kanskje henter 12\16 kjerne fra opterion serien til AM4+.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at mye av det som kommer til å bli gjort nå er sammkjøring av teknologien med noen minimale endringer for å gi den lille ekstra ytelsen der det behøves , sånn sett så vil trolig Cpu'ene til Amd være nesten 95% serverbasert med noen enkle finpuss som gir det lille som behøves på desktop / mobil segmentet til forbrukerne.

 

Mye derimot som tyder på at Amd kan klare det , men det behøves jo lavere nm , god hastighet og ytelse per Mhz og ikke minst greit effektforbruk. Tipper faktisk at det ikke blir de store endringene på kjølebehovet , altså alt fra 45W til 125W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...