Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Grusom stank fra sluk


Anbefalte innlegg

Så jeg har et luktproblem på badet. Har til nå trodd at den vonde lukta kom fra sluket til dusjen. Har derfor behandlet den med alt som finnes av avløpsåpnere og rørrensere... uten resultat (ikke granulat). 

 

I dag lot jeg vannet fra vaskeservanten renne litt lenger enn vanlig og jeg oppdaget etter hvert at lukta i rommet ble stadig verre. Bøyde meg ned til sluket (tror det er et sluk, det er i alle fall et hull i gulvet med deksel over) og prøvde å lukte etter. Jeg brekte meg nesten. Lukta var ubeskrivelig fæl.

 

Kan det hjelpe å helle rørrensemiddel i vaskeservanten eller bør jeg snakke med utleier? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig at sluk opparbeider seg litt møkk og starter å lukte. Plumbo gele er ganske så bra til dette da det ikke renner gjennom men istedet "setter seg fast" og etser vekk det meste. Det anbefales vel å rense avløpene regelmessig selv om de ikke er tette nettopp pga dette. Skal gjøre det selv snart, glemmer bare å kjøpe Plumbo hver gang jeg er i butikken :p

 

Edit; GeneralUser, nei huseier har ikke ansvar for lukt fra vasken i form av møkk som leietager genererer. Blir det samme som å si at han skal vaske gulvet.

 

Edit2; Men hvis det viser seg å ikke være leietagers møkk som skaper lukten så skal vel leietager få igjen penger på det han alerede har brukt (?), ta vare på kvitteringer TS.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det skal sies at sluket i gulvet (altså ikke dusjsluket som er i et kabinett) har et deksel som ikke lar seg fjerne. Nedi der er det et plastikkrør som går forbi...

 

Bor for øvrig i Tyskland, får se om jeg finner noe Mr. Muscle-gel-greier jeg kan kline ned i vasken.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Okei, så jeg bestemte meg for å ta en nærmere titt på det sluket ved hjelp av kameraet mitt... :X

 

 

Her er altså badet. Sluket det er snakk om er altså det som står ved badevekta.

20151109_075409.jpg

 

 

Her er nærbilde av dekselet.

 

pJaswDQ.jpg

 

Bilde av plasten inni.

 

2aGxDrY.jpg

 

Så slo jeg på blitz...

 

8u4fy7p.jpg

 

Og der mista jeg matlysta... kan jeg slå ned vann rett i sluket her?

Lenke til kommentar

Ser ut til at vannet har stått litt rolig i sluket. Kok opp noen liter vann, hell sakte ned i sluket. Dersom sluket tar unna kan du prøve med plumbo-lignende medikamenter. Mundin skal være bra, det er et rørlegger-merke. 

 

Men har du mulighet til å brekke av lokket med en flat skrutrekker eller lignende er det det beste. Å få den ekle klumpen med gammelt råttent hår ned i vannlåsen er ikke helt heldig, du kan risikere at den setter seg fast. Kjøp noen gule fine gummihansker, mann deg opp og begynn å grav. Ekkelt som faen, men over på et lite minutt. Kast dritten i en pose og knyt igjen og kast langt vekk fra restavfall under kjøkkenbenken

 

Generelt når det gjelder sluk som ikke er i bruk, kan det være lurt å helle glyserol i sluket. Det hindrer at vannet i vannlåsen fordamper, og illeluktende kloakklukt kommer opp. 

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som flere her nevner at vannlåsen er tørr. Vannlåsen fungerer sånn at det skal ligge en liten vannpytt nederst i sluken som sperrer for at luft kan sive fritt mellom kloakkrøret og badet. Hvis det ikke fylles på vann jevnlig så tørker det ut og blir åpen luftgjennomgang. Det tørker ekstra fort ut på bad med varmekabler i gulvet. Løsningen er altså å fylle på vann jevnlig. Du kan gjøre fordampingen tregere ved å helle på en klunk matolje i tillegg. Da legger oljen seg på toppen av vannflaten og hindrer avdamping.
 
Jeg fant ikke prinsipptegning for akkurat den typen vannlås, men her er prinsippene for vannlåsen under servanten og i doen.

 

b01e283045-vannl%C3%A5s_wc_1.gif
 
952%20Vond%20lukt%20fra%20bad.jpg

 

 

 

 

Edit: Nå fant jeg

2109gulfaflob.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det høres ut som flere her nevner at vannlåsen er tørr. Vannlåsen fungerer sånn at det skal ligge en liten vannpytt nederst i sluken som sperrer for at luft kan sive fritt mellom kloakkrøret og badet. Hvis det ikke fylles på vann jevnlig så tørker det ut og blir åpen luftgjennomgang. Det tørker ekstra fort ut på bad med varmekabler i gulvet. Løsningen er altså å fylle på vann jevnlig. Du kan gjøre fordampingen tregere ved å helle på en klunk matolje i tillegg. Da legger oljen seg på toppen av vannflaten og hindrer avdamping.

 

Jeg fant ikke prinsipptegning for akkurat den typen vannlås, men her er prinsippene for vannlåsen under servanten og i doen.

 

 

 

Morsomt at du sa det, for lukta kom ikke før varmekablene ble slått på for vinteren. :p 

Lenke til kommentar

 

Edit: Nå fant jeg

2109gulfaflob.jpg

Det der er umulig uten et perfekt overtrykk i rørene.. Nivået vil ligge rett under pluggen i virkeligheten..

 

Riktig at tegningen/skissen er noe feil. Men, det skal ikke være noe trykkforskjell mellom nivåene. Og det sørger lufterøret (riktig dim., på lufting av kloakkrør) for, men det blir ikke blir vist på tegningen.
Lenke til kommentar

Okei... nå har denne saken utviklet seg litt. I dag så var plutselig toalettet tett. "Smart" som jeg var tok jeg og kvelte ned noen liter med kokende vann og startet å stake. Virket plutselig som om en propp gikk og det begynte å klukke fra alle avløpene på badet. Vannet renner sakte ut av alle sluk på badet - ditto på kjøkkenet. Men fra toalettet så går i alle fall vannet ut, uten at jeg trenger å være redd for at det flommer over dokanten... 

 

Så over til det stinkende sluket fra tidligere. Når jeg trekker ned fra toalettet... og staker i toalettet så stiger nivået der. Nå er nivået bare 2-3 centimeter under luken. Har snakket med utleier, skal komme og se på det i morgen, men noen som vet hva det kan være? Er dette bare et typisk tilfelle av tett avløp som kan skyldes fett i vasken på kjøkkenet og/eller for mye dopapir i doen? :S 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...