Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg har blitt mobbet pga min dialekt


Anbefalte innlegg

Umoden oppførsel, det der. Man snakker den dialekta man vokser opp med, hvorfor skal én dialekt være "verre" enn andre?

Nei, gjør ditt beste og drit i dem, sånne folk er ikke verdt å kjenne.

 

Jeg kjenner et par stykker fra Ålesundstraktene og selv digger jeg dialekten :)

 

 

Bokmål er jo opprinnelig fornorsket dansk, så trøst deg med at du snakker mer ekte norsk enn dem :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var slutt med slike småligheter i den norske skolen, jeg. På tide å få tilbake linjal over fingrene igjen kanskje? Da jeg gikk på skolen var det sånn at hvis noen var frekke med deg så ventet du til du var alene med dem og ga dem en skikkelig omgang med "disiplin". Da sa de ikke et kverk lengre. Men dette var femten år siden, vet ikke hvor selvstendige norske elever er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ålesunddialekt er en kul dialekt.

 

Disse folka høres utrolig barnslige og plagsomme ut. Gi faen i dem. Tror det beste du kan gjøre er å bare vise at du ikke bryr deg et sekund om deres mening.

 

Jeg er 100 % sikker på at de fleste ikke har noe imot dialekten, men nå er det sånn at det er de som skriker høyest som blir hørt. Og da føles det fort som at du ikke har noen støttespillere.

 

 

Jeg flyttet for å gå på skole og ble aldri mobbet for dialekten min, men det skjedde at de andre enten ikke forsto et ord eller synes at noe jeg sa var artig. Så lenge de ler med deg og det ikke er noe vondt ment i det synes jeg det er helt greit, vi hadde det morsomt med dialektene våre.

 

Et eksempel fra min dialekt som høres rart ut for andre dialekter er "eg stokk" som betyr "jeg skvatt". :p På deres dialekt ble det da "eg kvopp".

 

Gjør dialekten din til noe positivt, ikke la de drittungene dra deg ned. Dialekter er interessante.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, vil bare dele mine tanker om dette. Dette blir nok veldig anekdotisk, men Bergensk dialekt og generelt Nord - Norge dialekter (jeg vet det er variasjoner, men de høres veldig like ut for meg.) er noen av de dialektene jeg hører oftest i Oslo. Det virker som det er en god del nordlendinger her i byen, og personlig føler jeg de er sterkt representert i studentmiljø, høyskolen, blindern, westerdals, synes de dukker opp overalt jeg, og jeg stusser egentlig aldri på dialekta. Så er ikke noe problem blant "voksen" miljøet skulle jeg tro. På ungdomskolen blir man jo mobbet for den minste måten man skiller seg ut på og jeg skjønner at det er kjipt. Er vel egentlig ikke noe du kan, eller burde gjøre med det. Folk som ikke vil bli kjent med deg pga noe så smålig er virkelig ikke verdt det uansett. Ungdomsmiljøet i Oslo virker nå helt forjævlig uansett hvilken kant av byen du bor på, spør du meg. 

 

Til slutt vil jeg bare legge til noe litt motsatt av det de andre har sagt. Du MÅ ikke tvilholde på dialekta om du ikke vil. Altså du burde kanskje ikke prøve å legge om til  full østlandsdialekt med det første, men det ville ikke akkurat vært unaturlig om dialekta di ville bli noe utvannet innen du er 20 liksom. Bare ikke tenk for mye på det og hvis noen skulle slite med å forstå deg kan du jo bytte ut ka med hva, bare for å møte dem litt  midtveis og gi mindre ammunisjon til mobberen. Om de har problemer med tonefallet ditt osv. så får du jo ikke gjort noe med det og det trenger du ikke å prøve å gjøre noe med heller.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: deac1...ba5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, vil bare dele mine tanker om dette. ....

 

 

 

 

Anonymous poster hash: deac1...ba5

 

Må bare legge på en ting til. Jeg så noen skrev på andre siden om å le med folk. Det tror jeg er veldig viktig. Altså, hvis folk rett ut "mobber" deg, så er det så klart ikke greit, men det er veldig vanlig å gjøre "narr" /erte dialekter litt på en vennlig måte her i byen. Hvis du ikke synes dette er greit, så skal du så klart ikke finne deg i det. Jeg sier bare at det er ikke nødvendigvis at alltid at folk har onde hensikter. Når jeg tenker meg om hender det jeg tuller litt med dialekta hvis jeg feks prøver å sjekke opp en bergensk jente, prøver å etterligne henne og litt sånn smått. Lignende har jeg en kompis fra sørlandet, og hver gang han snakker med ei ny jente, så kommenterer de dialekta hans og vil ha han til å si enkelte ord osv.

 

Jeg kan likevel skjønne at dette kan være irriterende for folk som kommer inn til byen, så kanskje jeg selv burde skjerpe meg litt også.  Poenget mitt var bare at enkelte ganger så tror jeg bare at folk ikke mener noe med det og ikke tenker over at det kan være sårende. 

Når noen sier "det heter ikke blablaba" er det jo noe helt annet igjen, ettersom de mener du snakker "feil", no som er totalt bullshit. 

 

Anonymous poster hash: deac1...ba5

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke bare i Oslo folk hakker på dialekter. Kjenner ei som studerte i Bodø, der hun hele tiden ble hakket på pga dialekten sin (fra Bærum). Og en kompis som vokste opp i Trondheim, ble ertet pga han aldri la om til trøndersk (da foreldrene var fra Østlandet).

 

Ellers så husker jeg Brille fikk Norstat til å undersøke hvilken dialekt folk syntes var mest irriterende. Ganske tydelig hvem som er på topp... :wee:

 

Rogaland: 17%

Hordaland: 14%

Sogn og fjordande: 10%

Oslo: 9%

Østfold: 7%

Finnmark, Nord- og Sør-Trøndelag: 6%

Nordland, Vest-Agder, Møre og Romsdal: 4%

Aust-Agder: 3%

Troms, Hedmark: 2%

Telemark, Vestfold, Oppland, Akershus 1%

Buskerud: 0%

Ser ut som om Norstat har spurt bare østlendinger. :p Rogalansk og Hordalanske dialekter er jo digg :). Egentlig er nesten alle Vestlandsdialekter ganske digg :)

Er selv fra Lister i Vest Agder, og der er det vestlansk dialekt, og ikke sørlansk som i resten av sørlandet. Så i Kristiansand kaller de min dialekt bondemål. Men går jeg til byer på vestlandet synes de at dialekten min er veldig fin.

 

Så ikke bry deg TS de vokser ifra det. Du kan trøste deg med at mange ikke syns at østlansk ikke er en veldig fin dialekt, eller det syns jeg og noen andre i denne tråden også.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Sunnmørsk er en dialekt en SKAL holde på! Selv Demma guta skal holde på dialekten sin! ;)

 

Tvihold på dialekten din, ignoerer all mobbing, og det vil gå over. Til slutt blir du han duden med den kule dialekten som ingen kødder med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ver stolt over dialekta di. Eg brukar dialekta mi uansett kvar eg er i landet. Eg skriv som regel alltid på nynorsk, unntak er arbeidskrav på bokmål og gruppearbeid med østlendingar som ikkje kan nynorsk. Har sjølv kompisar som har lagt om både språk og skriftspråk, noko eg syns er trist. At du blir mobba for ei dialekt som strekke seg lenger bak i historia enn deira treng du ikkje så skjemme deg over. Om det skulle vere ei trøst så både snakkar og skriv dei ei fornorska utgåve av dansk. Ver stolt over dialekta di! Om eg har trampa på følelsane til nokre østlendingar no så beklagar eg dette. Det er ikkje vondt meint, men det er faktisk sånn det er. God jul TS og ver deg sjølv :)

Endret av VikingenHeimdall
Lenke til kommentar

Jeg syns det er morsomt hvordan mobbing av dialekt er så "tabu". Men mobbing av skriftspråk. Nei, det er noe helt annet ^^

Hvis du tenker på artikkelen jeg la ut nå så er nok han anti-nynorsk mannen et eksempel som p3 vil vise for å vise ytterpunktet.

En av P3 mest populærer progamleder skriver jo ny-norsk så tror ikke p3 er imot ny-norsk.

 

Har tilgode å høre om noen som har blitt mobbet for sitt skriftspråk. Men har engang tatt feil av ny-norsk og dysleksi en gang.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns det er morsomt hvordan mobbing av dialekt er så "tabu". Men mobbing av skriftspråk. Nei, det er noe helt annet ^^

Hvis du tenker på artikkelen jeg la ut nå så er nok han anti-nynorsk mannen et eksempel som p3 vil vise for å vise ytterpunktet.

En av P3 mest populærer progamleder skriver jo ny-norsk så tror ikke p3 er imot ny-norsk.

 

Har tilgode å høre om noen som har blitt mobbet for sitt skriftspråk. Men har engang tatt feil av ny-norsk og dysleksi en gang.

 

Oja, nei jeg hørte ikke på den. Kanskje jeg burde det? ^^

Lenke til kommentar

Er selv fra Ålesund, og flytta til Grimstad for å jobbe. Har aldri hørt noen snakke negativt til meg fordi jeg har den dialekten jeg har. Jeg skal likevel ikke legge skjul på at det finnes mange varianter av ålesund-dialekten, enkelte har for tydelig R og S.

 

For min del falt det seg naturlig å legge om tonefallet. Har fått høre at det er en dialekt som tar oppmerksomhet, dvs; med en gang du åpner kjeften kan du få en hel sal til å høre på deg. 

 

Men prøv å legg om tonefallet litt, se hvordan John A og Cecilie Skog med flere har gjort det.



Anonymous poster hash: 1ce11...953
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...