Gå til innhold

Den litt mer seriøse nettverkskaféen. (Ikke hjelpetråd for nettverksproblemer)


j--

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg er helt sikker på at det er mange flere enn meg som på en eller annen måte jobber med ordentlig nettverksutstyr, og kjører morsomme oppsett på privaten. Det kan jo være interessant å prate litt om løsninger, tanker, nye ting, oppsett på privaten, problemstillinger man kommer borti o.l.

 

Ønsker å gjøre denne tråden til en "småprat rundt nettverk"-tråd, og ikke en "internett hjemme går tregt/det hakker i spill/Steam-samlinga er på flere TB og DOCSIS3.1 og PCI-e"-tråd.

 

------------------

 

Kan jo begynne med å presentere meg og mitt. Har tidligere jobbet som nettverksspesialist hos en bedrifts-ISP, og jobber nå som nettverkskonsulent.

 

Nettverket hjemme er litt på halv tolv for tiden, og jeg skal på lang sikt, og med litt friere økonomi, skifte ut en del av oppsettet.

 

nw.png

 

De to fysiske switchene er ikke så veldig spennende, noen kjedelige 24 porter gig-switcher. Mellom switchene går det trunk med litt forskjellige VLAN på. Den virtuelle biten er morsommere. Der kjører jeg en KVM-server med VyOS virtualisert, som tar seg av ruting mellom VLAN, NAT-ing og WAN-forbindelsen.

 

Planen, på litt lang sikt, er å få inn en Juniper SRX300-boks istedenfor VyOS-en, da IPv6 PD og multicast ikke fungerer med VyOS. IPv6 PD trenger jeg for å kunne kjøre IPv6 på lokalnettet ut mot internett, og multicast trengs for IPTV-funksjonalitet (som i dag fungerer ved å ha to rutere koblet opp mot WAN, få hver sin IP, og så eget VLAN til den ruteren som klarer multicast, og IPTV-dekoder koblet mot det VLAN-et,

 

Skal også ha inn en 48 porter Juniper EX-switch, for å dekke alle nettverkspunktene jeg jobber med å legge opp i huset.

 

-----------

 

Noen av dere som har noe gøy, eller gjør noe gøy på hjemmenettverket?

Endret av j--
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mye planer/tanker om hva man skulle gjort for å få bedre wlan-dekning og bedre sikkerhet i henhold til noen tjenester jeg har eksponert offentlig - og ønsker ikke at disse maskinene skal stå med tilgang til resten av nettet. Men så var det dette med tid da....

 

Planen for høsten var i hvert fall å få startet å legge litt mer kabel rundt i huset som en start, og dermed kunne ta bort noen av Homeplug-ene. Ligger en Cisco SB200-48 klar i boden.

 

Planen har også vært å få opp noen kameraer. Men gode kameraer for utendørsbruk - og helst med PoE - er dyre :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har funnet ut at det enkle ofte er det beste, når det gjelder hjemmenettverk. Allikevel så har jeg måttet borti litt gøyalt utstyr for å få det som jeg vil.

 

-HP 1910-16g som hovedsvitsj, VLAN brukes aktivt for å kombinere hjemmenettverket med IPTV

-HET-mediekonverter fra Altibox som naturlig nok går rett i overnevnte svitsj

-ESXi-boks med virtualisert ruter, NAS/SAN-løsning, og en W2012R2-instance

-10gbit Infiniband mellom desktop og ESXi-boksen. Billig og kjapp løsning, ved punkt-punkt. <1000,- for to kort+kabel

-Enkele helt vanlige trådløsrutere som accesspoint (Asus rt66ac og tp-link 1043)

-100meters strekk med fiber mellom to hus - ferdigterminert kabel og billige gigabit mediekonvertere fra ebay (tp-link.) Stress å fikse grøft  :p

-HP 1910-8g som svitsj nr2, i hus nr2

 

Å gå over til ESXi hjalp veldig med å gjøre vedlikehold og litt seperasjon mellom diverse ting mye enklere. Burde fulgt opp med enda bedre separasjon og bedre brannmurregler, men har ikke kommet så langt (enda.) Neste steget her er å endelig få bestillt rett SFP-moduler og overganger sånn at jeg kan plugge fiberstrekket mitt rett inn i de to svitsjene.

 

Hadde vært kjekt å få strekt kabel bort til garasjen også. Hadde vært kjekt å kunne fjernstyre motorvarmer+kupevarmer over nettverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@c.m.: Er ikke så dumt å legge litt kobber rundt i huset der det er mulig. Ikke nok med at de får raskere og mer stabil forbindelse, men det hjelper samtidig på andre klienter på det trådløse nettverket.

 

PoE-kameraer har jeg ikke lekt noe med, men det minner meg på at det kanskje ikke er en veldig dum idé å trekke ett par nettverkspunkter ut, når jeg alikevell legger skjult nettverk i hele huset i forbindelse med totalrenovering.

 

 

@Jann - Ove: KISS er greit fordi det eliminerer en god del feilkilder, men det er jo ikke så elegant og morsomt. Har selv også elendig oppsett på firewallen, og det står på todo-lista å få opp mye bedre separasjon. Men i påvente av fysisk firewallrouter har den VyOS-VM-en fått veldig lite kjærlighet.

 

Få vekk eksterne fiberconvertere, er mye mer åkei å terminere fiber rett i SFP/GBIC. Koster minimalt med 3. parts optikk óg!

 

-----------------

 

Har kjøpt inn en Asus AC68U til aksesspunkt, men har ikke fått det til å virke som jeg ønsker enda. Ønsker den som ren lag 2 wifi<->ethernet-forbindelse, med 2 SSID-er, begge tilgjengelig på både 5GHz og 2,4GHz. Hver av SSID-ene skal gå til hvert sitt VLAN. Bonus ville vært om management på aksesspunktet kunne vært satt i sitt eget VLAN. Har kjørt på med Shibby Tomato, men har ikke helt forstått hvordan dette skal henge sammen, og terminologien er ikke helt god der.

Endret av j--
Lenke til kommentar

Planen har også vært å få opp noen kameraer. Men gode kameraer for utendørsbruk - og helst med PoE - er dyre :-(

Vil bare skyte inn at du burde velge noe skikkelig hvis du først skal opp med utvendige kameraer, for eksempel Axis. De takler også motlys veldig bra. Installerer de i jobb :) Finnes mye dritt der ute, også på privatmarkedet.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
post-17682-0-73358300-1447077969_thumb.png

Nettverket mellom meg, hytter, kompiser osv osv. Kjører stort sett pfSense, med noen unntak som edgerouter-lite fra ubiquiti og OpenWRT på noen TP-Link WDR4300. OSPF blir brukt som ruting protokoll, VPN tunnellene består stort sett av OpenVPN, men mot edgerouter-lite blir det prioritert over ipsec (den er akselerert), med fallback til OpenVPN.

Endret av kpolberg
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Nettverket mellom meg, hytter, kompiser osv osv. Kjører stort sett pfSense, med noen unntak som edgerouter-lite fra ubiquiti og OpenWRT på noen TP-Link WDR4300. OSPF blir brukt som ruting protokoll, VPN tunnellene består stort sett av OpenVPN, men mot edgerouter-lite blir det prioritert over ipsec (den er akselerert), med fallback til OpenVPN.

 

Mye egen radio/wifi, eller er det stort sett fysisk kabling over en ISP? Hvorfor har du noder som ikke har mer enn en tunnell?

Lenke til kommentar

Stort sett går det i VPN over Lyse / Altibox, med noen hederlige unntak som 2x hytter som står på 3G/4G oppkobling, og én 4.5 km wifi link.

 

EDIT: Glemte å kommentere hvorfor det er noen endepunkter med én uplink. Dette er kun fordi jeg ikke har login på de aktuelle ruterene, jeg har kun gitt de én uplink, og sagt at de får fikse resten selv.

 

@ChrisCo, hvis du synes /24 er sløsing, så bruker jeg /64 på IPv6 linknett :D

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jammen har det ikke havnet en Juniper J6350 og en Cisco 1921 i hus siden sist :wee:

 

Juniper J6350:

j6350-frontwtop-lg.jpg

 

 

Cisco 1921:

1921-lg-photo.jpg

 

Problemet er at J6350-en er gammel, og liker derfor ikke prefix delegation i IPv6. Og Cisco-en har ikke i nærheten av nok kapasitet til å takle 500/500-linja med NAT.

 

Tror løsningen blir som følger: Begge blir koblet opp på WAN, slik at begge er på public adresser hos ISP-en min. Så lar jeg J6350-en ta seg av all IPv4-trafikk, mens Cisco-en kun tar seg av IPv6-trafikk.

Lenke til kommentar

Du må nok opp i en 3900 series router for å klare 500/500Mbits med NAT... :hm: Min 3845 klarer i overkant av 300Mbits. Nå har jeg bare 300Mbits linje, men ved 2 speedtester kjørt samtidig, klarte jeg å oppnå ca 310Mbits tilsammen... Hva mer den eventuelt klarer vet jeg ikke..

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Heftig oppsett Kpolberg!

Har planer om å opprette et openvpn mellom meg og mine foreldre. Men eg er ingen nettverksdude, samtidig så har eg ikkje tatt meg tid.

 

Hadde vore greit å kunne fått full linje mellom dei 2. Altibox har jo bandbredde internt til det :p

Du må opp i heftig utstyr for å få en bra throughput på det..

Jeg har openvpn mellom jobb/hjem hvor begge er 1000 mbit.. Klarer en 80 mbit på gode dager.

Er vel utstyret hjemme som setter begrensingen tror jeg..

Lenke til kommentar

Du må opp i heftig utstyr for å få en bra throughput på det..

Jeg har openvpn mellom jobb/hjem hvor begge er 1000 mbit.. Klarer en 80 mbit på gode dager.

Er vel utstyret hjemme som setter begrensingen tror jeg..

Nåja, så heftig trenger det ikke være. Intel CPU med AES instruksjonssett, så burde du fort kunne nærme deg gbit.

 

Hva har du i hver ende av linken du får 80 mbps på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...