Gå til innhold

Get, NextGenTel og Canal Digital på jumboplass i undersøkelse


Anbefalte innlegg

Vel. uansett hvordan du vrir og vender på det så suger DOCSIS. At canal digital ikke legger fiber i dag er et hån mot resten av samfunnet. Har hatt altibox tidligere og etter og ha sittet på en så bra infrastruktur får jeg en liten tåre i øyekroken av coaxialt ring-nett. Nå skal det sies at jeg for første gang (har hatt 3 andre) er på en ring uten støy og de klarer og levere 500mbit, stabilt. Har dog fortsatt ikke synkron linje og har latency som et land underlagt et undertrykkende regime. Canal digital support har heller ingen forståelse for kunden som ringer. Selv mennesker med innlysende dyp nettverkkompetanse skal koble vekk firewallen til 1 mill for å teste linjen med en laptop til 12 000kr. CD er et forferdelig selskap.

 

 

Kunne ikke være mere enig, at canaldigital\GET ikke så fremtiden i 2000 tallet.

Bestemte seg allerede i 1980 at coax skulle bli fremtiden mot år 2023.

Det kan ikke oss kunder belastes for, da vi ikke har noen mulighet å påvirke dette.

 

Vi er så heldige å få dekket docsis 3.1 men det heller vil verken være løsningen på båndbrede problemet.

Største prisen vi betaler (1000 kr måneden) er elendig ping og dårlig opplasting, om NKOM (Post og teletilsynet) skulle godta dette måtte det være slik man får dette billigere fordi man får dårligere tjenester til samme pris som fiber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Canal Digital 100/25 via coax uten problemer, meget god kundeservice. Har nå GET 100/100 via fiber, og kundeservicen er minst like god, om ikke bedre. :)

 

...Har også hatt nextgentel tidligere... Jeg føler med dere som har nextgentel, nettet var ofte nede, og ustabilt, og fikk aldri oppgitt hastighet. Husker jeg satt på vent i 50 min på kundeserivce før de fortalte meg at de dessverre ikke kunne hjelpe meg. Om Nextgentel er eneste alterntiv, så velg heller ett 4g modem hvis mulig.

Lenke til kommentar

Har selv GET (200/20) og er relativt fornøyd. Hjemmesiden har blitt forferdelig å navigere i, men det er ikke ofte jeg er innom der. Kundeservice over CHAT er en funksjon jeg elsker, noe enhver leverandør burde ha. Prisen er også veldig god, da vi har fellesavtale i bygården. 

 

Skulle dog hatt fiber for å dytte opphastigheten noe mer, den er latterlig. 

 

 

Det smarteste jeg gjorde som Get-kunde var å slutte å bruke utstyret deres og sette opp mitt eget. Ikke får man spesielt mye for pengene heller og forholdet mellom innlinje og utlinje er tragisk.
For ikke å snakke om at det å ringe Gets support er et tålmodighetsprosjekt av dimensjoner. Besteforeldrene mine har høyere teknisk kompetanse enn førstelinja til Get. Hadde valgt noe annet om jeg hadde hatt muligheten for å si det sånn.

 

Med utstyr mener du ruter? Er strengt tatt ikke så veldig mye man kan bytte ut, det. 

Lenke til kommentar

Nextgentel...

Et familiemedlem som ikke har særlig teknisk innsikt har flyttet og skal ha internett. I det området er det nesten bare Nextgentel og et par helt ukjente som tilbyr. Derav valgte vi Nextgentel (selv om magefølelsen ikke var god...)

 

Alt ble bestilt i slutten av september. Pakken med router kom først i slutten av oktober og ingenting virket selv etter datoen de mente alt skulle være på plass. Ved bestillingen lovte selgeren at montøren skulle koble opp alt hos dette familiemedlemmet og sørge for at ting virket før han gikk. Montøren møtte aldri opp på adressen, ga ingen beskjeder og hadde bare vært i sentralen et stykke unna. Fortsatt ingenting som virker og først neste uke kommer det kanskje en montør som skal se på hvorfor etter veldig mye frem og tilbake med kundeservice hos Nextgentel.

 

Jeg forklarte for selgeren når jeg bestilte i september at utleier hadde nevnt at det kunne være noe fra punktet ut av huset som måtte sjekkes, det skulle jeg ikke tenke på, det fikset de. (right...). Det er nå 14 dager siden vi mottok router men Nextgentel sier at angrefristen gjelder fra bestillingsdatoen og ordrebekreftelsen (slutten av september) da de leverer en tjeneste og ikke en vare. En tjeneste vi altså ennå ikke har fått levert og da forstår jeg ikke helt denne angrefrist saken.

Den første regningen har dog kommet, tilbakedatert og dobbel sum.

 

I tillegg prøver de seg nå på at jeg kanskje må betale flere tusen kroner for at en montør skal sørge for at dette kommer i orden og at det vil koste flere tusen i gebyr om jeg ikke vil ha dette likevel. Jeg bestilte ikke med noen som helst binding. Fikk heller ikke engang kampanjeprisen de hadde i følge nåværende regning.


Dette kan da ikke være lovlig?

Jeg kommer til å ta saken hele veien til FTU og høyesterett om jeg må. Jeg betaler ikke 1 krone før dette er i orden og ikke 1 krone mer enn hva som ble avtalt med selgeren!
Har alltid vært skeptisk til Nextgentel pga. venners erfaringer, ville dog gi de en sjangse og det ser ut som det kanskje ikke var så lurt. Får jeg problemer pga. dette kommer jeg til å ta saken langt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv GET (200/20) og er relativt fornøyd. Hjemmesiden har blitt forferdelig å navigere i, men det er ikke ofte jeg er innom der. Kundeservice over CHAT er en funksjon jeg elsker, noe enhver leverandør burde ha. Prisen er også veldig god, da vi har fellesavtale i bygården. 

 

Skulle dog hatt fiber for å dytte opphastigheten noe mer, den er latterlig. 

 

 

 

Det smarteste jeg gjorde som Get-kunde var å slutte å bruke utstyret deres og sette opp mitt eget. Ikke får man spesielt mye for pengene heller og forholdet mellom innlinje og utlinje er tragisk.

For ikke å snakke om at det å ringe Gets support er et tålmodighetsprosjekt av dimensjoner. Besteforeldrene mine har høyere teknisk kompetanse enn førstelinja til Get. Hadde valgt noe annet om jeg hadde hatt muligheten for å si det sånn.

 

Med utstyr mener du ruter? Er strengt tatt ikke så veldig mye man kan bytte ut, det. 

Jo. Du kan bytte ut modemet. Hastighets begrensingen ligger også i modemet hvis du vil være skurk.

 

JTAG modem. last ut config og cert. Sett opp egen TFTP server. Flash nytt docsis 3.1 modem med utvalgt snuskepelle firmware. last opp cert og samt orginal config. Endre til ønsket hastighet.

 

De fleste snuskepelle firmware'ene har støtte for spoofing av orginal modem så CD\GET ikke kan oppdage det.

 

Dette er forøvrig ikke å anbefale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nextgentel...

 

-Snip

Dette kan da ikke være lovlig?

 

Jeg kommer til å ta saken hele veien til FTU og høyesterett om jeg må. Jeg betaler ikke 1 krone før dette er i orden og ikke 1 krone mer enn hva som ble avtalt med selgeren!

Har alltid vært skeptisk til Nextgentel pga. venners erfaringer, ville dog gi de en sjangse og det ser ut som det kanskje ikke var så lurt. Får jeg problemer pga. dette kommer jeg til å ta saken langt.

 

Huff ikke noe trivelig å lese nei. Har Nextgentel virkelig blitt så kyniske og såpass drittsekker? Høres ut som blårussen har fått fri fot i selskapet så nå drives det vel bare av idioter som ikke forstår hvor fort kundene kan snu og be dem dra ditt pokkeren gror.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Må bare si jeg ler av nextgentel fiber.

https://www.nextgentel.no/fiber/kvam/produkter.php

Abonnement Hastighet Månedspris

Bredbånd 30/30 Mbps 479,-

Bredbånd 60/60 Mbps 579,-

Bredbånd 90/90 Mbps 779,-

 

Hadde jeg bodd i slike borettslag hadde jeg flyttet på dagen, tenk å betale så mye og få så lite igjen.

De tilbyr ikke 100 mbit til 600 kr måneden en gang.

 

Edit: vet noen hvor bra bayonette gjør det? Tilby 1 gigabit til 300-500 kr måneden eller 10 gigabit til 6000 kr måneden. De må vel være på første plass?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg håper jo virkelig at Nextgentel retter opp inntrykket jeg har fått til nå, men tar ingenting for sikkert før alt er på plass. Blir det trøbbel, krangling med dårlig kundebehandling osv. kommer jeg til å gå til alle de store avisene etc. Jeg pleier aldri å ha problemer med å komme til en ryddig og vennlig enighet med en leverandør men derfor finner jeg meg heller ikke i alt lenger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke reelle valgmuligheter for nettleverandører. Dette er et segmentert marked. I alle fall de aller fleste steder. Uten fungerende markedmekanismer blir det ingen naturlig utvikling. Når våre myndigheter ikke griper sterkere inn, så vil det gå relativt sakte i riktig retning.

"Skal du ha, eller skal du ikke ha?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvem som er riktig sted å henvende seg om dette, IKT norge, NKOM (Post og teletilsynet) eller forbrukerrådet.

Ingen av disse har noe svar hvordan slik bør løses, om opennet.no tar hånd om borettslag eller bayonette.

 

For man kan jo si generielsett borettslag avtaler er dårlig avtale om man bare skal ha internett eller TV.

For ofte må man betale begge deler uansett.

Lenke til kommentar

Trodde internetlevrandørene har mere sikkerhet som så, trodde CMTS hadde noen begrensinger som låser hastighet til kundene?

Hvorfor er dette ikke å anbefale? Risko for defekt modem, eller canaldigital ringer på døren?

 

Nope. Gjøres det riktig er dette eneste "sanne" anonyme internet tilkoblingen du kan opprette i dag. Tatt til betraktning at gjestenett og andre logg informasjon. Med Docsis kan du også avlytte alle som er på samme ring som deg. Så sant de ikke har fått implementert kryptering mellom modem og CMTS. Det er uansett bare DES. så ren bruteforce skal ikke være noe problem.

Det er også mulig og emulere andre modem på docsis ringen. Du kan også lett DDoS'e andre ved og spoofe MIMO frames(ikke samme som trådløs mimo).

 

Docsis er noe herk jeg ikke hadde ønsket på min verste fiende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regner med samme gjelder VDSL\ADSL og G.fast?

 

Er usikker på om det er selvfølge med fiber det er kryptert.

Siden særlig GPON fiber er kun koblet sammen ved å kjøte fiberkabeler sammen omtrent. Der CPE (Customer-premises equipment) deler forskjellige kanaler kanskje gir 10 gigabit båndbredde totalt, der hver får kanskje 100-1 gigabit.

 

Så det beste vil være om man får egen P2P fiberlinje helt til noden\kjernenett.

 

Personlig har jeg ikke veldig i mot docsis, er bare det tilhører steinalderen.

Samme gjelder G.fast blir neppe samme fiberlinje det.

 

Eneste man får ipv6 lenge før fiberkunder.

Kunne vel vært mulig å hatt coax\ g.fast med maks lenge 200 meter også resten fiber.

Siden SFP+ kunne vel ha blitt brukt eller QSFP. Siden med den teknolgien kan bli identisk med fiber, bare bruker kobber.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Regner med samme gjelder VDSL\ADSL og G.fast?

 

Er usikker på om det er selvfølge med fiber det er kryptert.

Siden særlig GPON fiber er kun koblet sammen ved å kjøte fiberkabeler sammen omtrent. Der CPE (Customer-premises equipment) deler forskjellige kanaler kanskje gir 10 gigabit båndbredde totalt, der hver får kanskje 100-1 gigabit.

 

Så det beste vil være om man får egen P2P fiberlinje helt til noden\kjernenett.

 

Stemmer bra at fiber som regel ikke er kryptert, men der deler du ihvertfall ikke broadcast domene med andre. Vikenfiber er p2p til PE.

 

Det er uproblematisk å avlytte fiber også, men noen begynner sikkert og lure hvis du graver i hagen deres :)

 

Vikenfiber hadde noen kule sårbarheter for noen år siden hvor noen fikk tak i brukernavn og passord til PE'ene deres. Litt kulere type "uncap" når du kan strippe BW rate limit rett på interface på PE. Tettet nå da. Du kunne også hive terminere vikenfiber sin fiber selv. Dette fungerer enda tror jeg, men du får bare tilgang til de tre vlan'ene som kunder skal ha tilgang til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PE?

 

Så du mener alle vikenfiber\altibox kunder har egne linjer? Også de som bor i drammen eller bærum?

For jeg vet en rekke steder som kun får 150 mbit hastighet som maks med viken fiber. Antar det er på grunn særlig fiber som ble lagt før år 2000 så var det for dyrt med egen fiber til alle kundene. Så da ble fiberen delt.

Lenke til kommentar

Regner med samme gjelder VDSL\ADSL og G.fast?

 

Er usikker på om det er selvfølge med fiber det er kryptert.

Siden særlig GPON fiber er kun koblet sammen ved å kjøte fiberkabeler sammen omtrent. Der CPE (Customer-premises equipment) deler forskjellige kanaler kanskje gir 10 gigabit båndbredde totalt, der hver får kanskje 100-1 gigabit.

 

Så det beste vil være om man får egen P2P fiberlinje helt til noden\kjernenett.

 

Personlig har jeg ikke veldig i mot docsis, er bare det tilhører steinalderen.

Samme gjelder G.fast blir neppe samme fiberlinje det.

 

Eneste man får ipv6 lenge før fiberkunder.

Kunne vel vært mulig å hatt coax\ g.fast med maks lenge 200 meter også resten fiber.

Siden SFP+ kunne vel ha blitt brukt eller QSFP. Siden med den teknolgien kan bli identisk med fiber, bare bruker kobber.

 

Det er mere lønnsomt og trekke fiber helt frem. ethernet basert sfp+ qsfp har så kort rekkevidde. Tror heller ikke viken kjører sfp+ overalt. Problemet til viken er at de før gikk for en litt uoriginal bølgelengde på fiberen som gjorde at det ble dyrt med sfp moduler. Fine med fibernett er at du ikke trenger og kjøre samme overalt. Du kan faktisk kjøre 1gb 1350nm singlemode til en kunde og til naboen kan du kjøre 10gb 1330nm.

 

Blir fort lønnsomt med fiber. Så lenge det er valgt en standard som er rimeligere og mer utbredt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...