Gå til innhold

Endre etternavn fordi jeg har lyst


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å endre etternavnet mitt til et navn jeg liker veldig godt, bare fordi jeg kan. Jeg er helt norsk og har et helt norsk etternavn. Navnet jeg ønsker å bytte til er spansk og jeg har ikke noe tilhørighet til det, det er utelukkende fordi jeg liker navnet. Så, er det lov å endre til et utenlands navn? Må jeg isåfall endre pass og papirer og alt, og koster det noe? Er det mye styr å bytte?

 

Noen vil nok synes det et utrolig teit å ta et navn man ikke har noe grunn til å ha, bortsett fra at man synes det er fint, men altså - det er litt det samme som med tatoveringer. Vil en ha det, så hvorfor ikke ta det. Man lever tross alt en gang og livet er faktisk ikke SÅ seriøst som man skal ha det til. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vell sjølv bekoste dei gebyra det er for å trykke nye identifikasjonspapir slik som f.eks. pass, men du betalar ikkje noke meir enn kva det kostar å få utskrevet passet.

I forhold til offentlige register så skal det gå automatisk. Største jobben er nok å melde ifrå til dei aktørane som ikkje innhenter opplysningar frå offentlige register, slik som f.eks. kundelister der du er registrert osv.

 

I forhold til utelandske navn så er eg litt usikker på kva reglar som gjeld, men for norske myndigheiter speler det nok liten rolle så lenge etternavnet kvalifiserer til navn i Norge (ikkje støtande, og mulig å uttale for nordmenn). I Norge så er etternavn som færre enn 200 personar har verna, så mulig du bør sjekke om Spania har liknande reglar som kan være rellevante for ditt valgte navn?

 

 

Om dette etternavnet er eit navn du vil ha fordi det er fint, og ikkje fordi du "må" bytte navn så bør du vurdere om du skal ta etternavnet som mellomnavn. For sjølv om du i folkeregisteret står oppført som Kari Garcìa Nordmann, alternativt Kari Nordmann Garcìa. Det er ikkje noke i vegen for at du til daglig omtaler deg som Kari Garcìa sjølv om Nordmann også er eit av navna dine.

Dersom du gjer det på denne måten så blir dei praktiske konsekvensane svært små, og dei fleste vil berre anta at du har bytta navn i forbindelse med giftemål eller likande og dermed ikkje tenker noke meir over navnet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden minte meg på at jeg måtte legge til ett navn som jeg alltid har brukt som mellomnavn men som aldri har vært offentlig registrert :)

 

Men dette navnet (ett av fatterns etternavn og nå mitt mellomnavn), måtte jeg skrive inn en begrunnelse for å kunne søke om å benytte. I mitt tilfelle var det jo slektskap så det går jo greit, men om det ikke er ett vanlig navn og man ikke har noe slektskap til det, så virker det som at det kan være vanskelig å få det godkjent. Men er jo uansett alltid lov å prøve, å fylle ut navnendringsskjemaet tar to minutter så why not :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 mulig du bør sjekke om Spania har liknande reglar 

Nei, Spania har ingenting de skulle ha sagt. Heller ikke noen av de 20 andre spansk-talende suverene statene.

 

Pass på at fornavnet ditt passer. Åste Garcia vil folk uten unntak flire av.

Og så håper jeg du er flink i spansk, for folk som ser ditt navn vil fortrinnsvis tale til deg på det språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 mulig du bør sjekke om Spania har liknande reglar 

Nei, Spania har ingenting de skulle ha sagt. Heller ikke noen av de 20 andre spansk-talende suverene statene.

 

Er du sikker? Ikkje at eg kjenner til kva virkning lovene får utanfor Norge, men er det fritt fram for at ein svenske eller spanjol kan ta etternavn som f.eks Aschehoug? (som er eit beskytta etternavn) utan at den familien kan pårope seg noken beskyttelse av den grunn?

Kan ein på tilsvarande vis bytte navn til svenske adelsnavn utan problemer? Eller ta fornavnet Lord/Sir/Duke her i Norge slik at det klinger litt betre når eg er i England på ferie?

Lenke til kommentar

Dere kan ikke få mitt etternavn. Det er fortsatt beskyttet  :tease:

 

Til TS vil jeg si: Legge gjerne til et navn du ønsker, hvis du syntes det er så fint. Men personlig syntes jeg det blir litt flåsete, og også oppbrukt. Ett navn er ikke noe man tar, men noe man skal "fortjene", og man skal jo være stolt av etternavnet sitt. Det stammer jo tross alt fra forfedrene dine.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker? Ikkje at eg kjenner til kva virkning lovene får utanfor Norge, men er det fritt fram for at ein svenske eller spanjol kan ta etternavn som f.eks Aschehoug?

Kva for namn ein svenske eller spanjol kan ta, er det dei landa som avgjer. Korleis forestiller du deg at staten Noreg eller familien Aschehoug skulle ha kontroll på etternamn i 200 land? Skulle nokon av dei ha høve til å nekte ein borgar i Gabon det namnet? Norske lover kan gjelde i Gabon, men då for nordmenn, ikkje for innfødde.

Noko heilt anna er det om du gjerne vil kalle deg Duke Gyllenstierna. Det er det norske styresmakter som avgjer om du får lov til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Trådstarter undersøkt hvor mange som har dette etternavnet i Norge. Hvordan skal loven leses om ingen har dette etternavnet fra før i Norge?

 

 

Dere kan ikke få mitt etternavn. Det er fortsatt beskyttet  :tease:

 

Til TS vil jeg si: Legge gjerne til et navn du ønsker, hvis du syntes det er så fint. Men personlig syntes jeg det blir litt flåsete, og også oppbrukt. Ett navn er ikke noe man tar, men noe man skal "fortjene", og man skal jo være stolt av etternavnet sitt. Det stammer jo tross alt fra forfedrene dine.

 

Mitt etternavn  er også beskyttet.  :ph34r:

Lenke til kommentar

Fjernet en irriterende bindestrek i navnet mitt som ble satt der pga skilte foreldre. Nesten alle i dag heter jo William Nordstueborgen-Haugenfrost og lignende irriterende etternavn. Er sykt irriterende å aldri ha plass til etternavnet sitt i skjemaer. Foreldre take note!!!

 

Men måtte begrunne endringen, selve behandlingen tok bare 2 dager.

 

Edit: For tradisjon og en begrenset tidløs oppfatting gjennom generasjonene om sitt opphav synes jeg det er grei tradisjon å beholde sin fars etternavn. That being said burde folk kalle seg hva de vil og ta konsekvensene av det selv.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Jeg byttet etternavn for noen år siden, til det navnet jeg ironisk nok egentlig skulle hatt. 

 

Det er en del jobb å få oppdatert alle private registre, det er stress med banktjenester, jeg har fremdeles oppslag i Nets (blant annet i BankID) med en "halv" profil på gammelt navn, som ikke er gyldig. For en tid tilbake bestilte jeg noe på en nettbutikk i Asia jeg ikke hadde brukt på lenge, og innså raskt at leveringen gikk til mitt gamle navn, på min gamle adresse. Lag deg en liste over steder du må kontakte, noen av dem vil kreve kopi av dokumentasjon. 

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å endre mitt navn til det jeg har her på forumet. Er det mulig, tror dere?

 

Det burde gå heilt fint. Det einaste skjæret i sjøen som eg kan sjå er at det er mulig det blir kicka på at Horten er upassande som fornavn sidan det også er eit stedsnavn (stedsnavn er vanligvis kun brukt som etternavn).

Men sannsynlegheita for at søknaden blir stoppa av ein slik detalj er ganske liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...