Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekk av prostata


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har det seg slik at jeg vil sjekke meg for prostatakreft da det er mange i familien som har hatt det, og jeg har div symtomer tiltross for ung alder. Det er kanskje teit å si men jeg har angst for å få en finger opp i rumpa og vil veldig gjerne unngå nettopp dette. - Er det noen mulighet for å se etter prostatakreft uten å måtte nettopp dette? 

 



Anonymous poster hash: 16c5a...270
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har familiehistorie med hyppig forekomst av kreft i prostata ville jeg tatt dette opp med legen og heller tatt en MRI eller Ultralyd for å få et klart overblikk hvis dette bekymrer deg, i tillegg til "finger i rompa" - dette er en rask og enkel måte får å se om man har forstørret prostata eller ikke. Eventuelt kan man også ta blodprøve og måle PSA (Prostata Spesifik Antigen) som kan indikere forandringer i prostata. Man kan måle PSA ved jevne mellomrom (dette kommer helt an på første resultat og familiehistorie) for å se om verdien øker eller er stabil. Dette er en måte å "overvåke" prostataen på, i tillegg til å være kjent med symptomer som kan tilsi at man bør kontakte lege. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Symptomene på benign og malign prostatahypertrofi er like, det er først ved palpasjon av prostata eventuelt metastasesuspekte symptomer fra andre organer man kan mistenke prostatakreft basert på symptomer. Uansett er PSA-prøver anbefalt årlig hos alle menn som har to nære slektninger som har hatt prostatakreft før de fylte 60 eller har tre nære slektninger uavhengig av alder, og man starter da med testingen ti år før den yngste fikk kreft.Dog, selv med positiv PSA utvikler under halvparten aktiv kreftsykdom. Ultralyd gir omtrent ingen informasjon, MR benyttes, men som oftest tar man biopsi dersom det er mistanke. Ta det opp med legen :) (Forøvrig har prostatakreft veldig god prognose, de aller fleste dør med det, ikke av det)

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...