Gå til innhold

[Løst] Ekstern harddisk knyttet til Mac, backup på PC?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ekstern harddisk som kun fungerer med Macen min. Jeg har planlagt å formatere den eksterne harddisken slik at den kan fungere på mac, pc og ps4.

 

Problemet:

Harddisken på Macen er ikke stor nok til å ta backup av innholdet på den eksterne harddisken. På PC'n min har jeg mer enn nok plass til å ta backup. Jeg lurer derfor på om det er mulig å lokaliere den eksterne harddisken når den er tilkoblet laptopen min, og da ta backup av den der? Laptopen kjører Windows 10.

 

Takker for fremtidige svar.

Endret av KongenDin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Syns at det er en dårlig idé å unngå å benytte native filsystem for Mac (HFS) og med win (NTFS).

Backup skal tross alt være trygt og robust.

FAT32 som den gamle felles filsystem er ikke bra/trygt nok lengre og takler heller ikke filer over 4GB størrelse.

Alt for ofte ser man at folk har mistet data og partisjons korrupsjon med eksterne fat32 USB disker. Mye skyldes også dårlige og svake USB/sata bridge brikkesett i disse eksterne kabinettene.

 

Jeg bruker et Intel raid i en stasjonær win pc/server til nettverks basert backup formål . Mapper på dette volumet er i tillegg speilet til jottacloud.

Lenke til kommentar

Her var det mye som var gresk for meg. I konklusjon så tror jeg du mente at det ikke er lurt å benytte det native filsystemet som den eksterne harddisken nå er programert for?

Det er selvsagt en bekymring, men dette er det eneste muligheten jeg har. Det er ikke såpass essensielle filer at jeg ikke kan leve med risikoen.

Lenke til kommentar

Den eksterne disken har nok nå Mac format (som er HFS). Og dette er det beste alternativet for deg ved backup fra Mac til denne.

Windows kan ikke benytte dette (HFS). Kjenner ikke igjen disken.

 

Beste ville være en ekstern disk til Mac og en annen ekstern disk til PC (Windows) og at disse to er formatert med HFS filsystem og NTFS filsystem.

 

Man kan derimot legge til NTFS støtte i Mac operativsystemet. Men det er ulike implementeringen av drivere til dette og jeg vet ikke hvor høy pålitelighet graden er. Paragon har en NTFS driver til osx som er velrenommert men den koster noen kroner.

 

FAT32 filsystemet har mange svakheter sammenliknet med begge disse.

 

Ps4 kan jeg ikke tenke meg kan lese og skrive til NTFS eller HFS. Og ville ikke tatt sjanse med å kople min Mac backup/PC backup til et konsoll som gjerne vil formattere hele enheten i eget format/signatur.

 

... Det er min mening.

Lenke til kommentar

Det er vel exFAT som er aktuellt å bruke.

Slik jeg forstår deg vil du bruke PC for å ta backup av den eksterne disken, det er ikke den eksterne som er backup for PC og Mac.

Ja.

Problemet er ikke hvordan den eksterne harddisken skal formateres.

Problemet er at den eksterne harddisken er programmert for Mac, ettersom det var den første maskinen ejg brukte den i. Jeg vil ta backup av innholdet på den eksterne harddisken, og lurer på om jeg på noen måte kan gjøre det på en maskin som kjører windows, ettersom macen ikke har nok plass for å ta backup av den eksterne harddisken...

Lenke til kommentar

 

Det er vel exFAT som er aktuellt å bruke.

Slik jeg forstår deg vil du bruke PC for å ta backup av den eksterne disken, det er ikke den eksterne som er backup for PC og Mac.

 

Ja.

Problemet er ikke hvordan den eksterne harddisken skal formateres.

Problemet er at den eksterne harddisken er programmert for Mac, ettersom det var den første maskinen ejg brukte den i. Jeg vil ta backup av innholdet på den eksterne harddisken, og lurer på om jeg på noen måte kan gjøre det på en maskin som kjører windows, ettersom macen ikke har nok plass for å ta backup av den eksterne harddisken...

Det er jo mulig å gjøre backup over lokalnettverket (TCP/ip) mellom maskinene. Det er jo et alternativ som kun trenger felles protokoll for nettverks share og ikke disk format.
Lenke til kommentar

Mount ekstern harddisk i maskin som kjører OSX og del via nettverk til maskin som kjører windows OS. Personlig ville jeg reformatert ekstern harddisk til et mer allsidig formål etterpå. 

Ok. Jeg skal se om jeg får dette til. Syntes deling på OSX er vanskelig.

Ja, det er planen. Skal se om jeg finner en god guide for å finne hva som gjør den mest allsidig

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har funnet en løsning på det. Etter mye strev på Macen har jeg klart å identifisere den på hjemmenettet. Holder å skrivende stund på å overføre 400gb over nettverket...........*gjesp*

 

Forslag til hvordan å senere gjøre den eksterne harddisken kompatibel med pc, mac og playstation 4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...