Gå til innhold

PlayStation VR - Generell diskusjon


LarZen

Anbefalte innlegg

3D er på vei til å forsvinne for hjemmebruk iløpet av kort tid mest trolig. Samsung dropper 3D på samtlige nye modeller og LG vil kun ha det på topp modellene. Flere vil nok ta følge fortløpende.

 

Ang spill i VR så tror jeg folk gjør lurt i å slutte å sammenligne tradisjonelle spill og VR spill. Andrew House ifra Sony gikk nylig ut å sa at VR gjør seg best i korte men intense spill. Og etter å ha vært nå i VR i X antall timer så er jeg 100% enig.

 

En påvirkes på en helt annen måte en å se på et TV/monitor og det er rett og slett ikke sammenlignbart overhode. Det er så mye mer intenst at det er helt sykt. Tror folk også gjør lurt i å slutte å fantasere om raske typiske FPS spill etc. Locomotion effekten er kraftig og vil gjøre dem fleste spill uspillbare om en ikke har en stor HUD for å prøve å minske motion sickness. Det beste er å bruke teleportering i VR spill (noe som fungerer overaskendes bra) og er noe vi vil nok se mye av til PSVR også.

 

Jo fortere folk slutter å fantasere om dagens spill trykt in i VR men isteden unike spill/opplevelser laget FOR VR jo bedre.

 

Jeg vil samtidig råde folk å justere ned forventningene ved å spille spill i cinematic mode. Screendoor effekten vil være der og ta bort mye detaljer. Spill laget for VR har helt andre textures og detaljer en tradisjonelle spill. Mye pga detaljene forsvinner pga oppløsningen/screendoor effekten. Har lekt med meg Vive og har hatt alt ifra et gigantisk bilde til en liten monitor i VR som viser spill/film osv. Det fungerer men pga hva jeg har nevnt så er det nok en funksjon som få vil synes er verdt å bruke.

 

Vet jeg høres litt negativ ut men det er lurt å justere forventningene litt. Men bare så det er sagt. VR er fantastisk! Men det er anderledes på mange måter.  

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3D er på vei til å forsvinne for hjemmebruk iløpet av kort tid mest trolig. Samsung dropper 3D på samtlige nye modeller og LG vil kun ha det på topp modellene. Flere vil nok ta følge fortløpende.

 

Ang spill i VR så tror jeg folk gjør lurt i å slutte å sammenligne tradisjonelle spill og VR spill. Andrew House ifra Sony gikk nylig ut å sa at VR gjør seg best i korte men intense spill. Og etter å ha vært nå i VR i X antall timer så er jeg 100% enig.

 

En påvirkes på en helt annen måte en å se på et TV/monitor og det er rett og slett ikke sammenlignbart overhode. Det er så mye mer intenst at det er helt sykt. Tror folk også gjør lurt i å slutte å fantasere om raske typiske FPS spill etc. Locomotion effekten er kraftig og vil gjøre dem fleste spill uspillbare om en ikke har en stor HUD for å prøve å minske motion sickness. Det beste er å bruke teleportering i VR spill (noe som fungerer overaskendes bra) og er noe vi vil nok se mye av til PSVR også.

 

Jo fortere folk slutter å fantasere om dagens spill trykt in i VR men isteden unike spill/opplevelser laget FOR VR jo bedre.

Det er en rimelig ny linje som trekkes her, spesielt fra deg.

 

Støtter fullt og helt opp rundt de som ønsker fulle spill kontra demoer. At VR gjør seg seg best i korte doser er fortsatt forenelig med "fullstendige" spill.

Lenke til kommentar

 

Det er en rimelig ny linje som trekkes her, spesielt fra deg.

 

Støtter fullt og helt opp rundt de som ønsker fulle spill kontra demoer. At VR gjør seg seg best i korte doser er fortsatt forenelig med "fullstendige" spill.

 

 

Ja, og det er jo at jeg som så mange andre har drømt og fantasert om VR i så mange år nå. Og nå som jeg har fått lagt igjen mange timer i forskjellige spill,applikasjoner og opplevelser så må jeg nok justere endel. Det betyr jo ikke at vi vil ikke få lange spill eller spill med masse kjøtt på beina til PSVR eller noen andre VR systemer.

 

Men at VR nok gjør seg best i korte og intense opplevelser. Lengste jeg har vært kontinuerlig i VR er vel 3 timer. Totalt utslitt og dyvåt av svette i type spill som ville vært et stort gjesp om jeg hadde spilt dem på et flatt TV eller monitor. Men i VR så snus alt på hode og det krever mer av deg på et fysiskt og mentalt nivå.

 

Det høres negativt ut det jeg skriver. Men tro meg.... VR er helt fantastisk. Jeg har ikke spilt et eneste flatt spill siden jeg fikk VR i hus. Det føles så trivielt å sitte å se på en monitor når jeg kan være i forskjellige virtuelle verdener isteden. Ihvertfall foreløbig nå som VR feberen er som sterkest..... :D

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge disse VR-opplevelsene prises med måte og ikke som ett fulllengde spill kan jeg våre med på notene.

 

Pris er viktig ja.

På PSN så ser jeg at

 

Tumbler VR koster 82,- 

PlayStation VR Worlds 349,- 

Hustle King VR 179,-

 

Om en ser på fks Gamezone så er prisene rimelig høye på endel spill. Men regner nesten med at ihvertfall noen av dem er placeholder priser.

 

Fks så koster Until Dawn Rush of Blood 598,- Og dette er etter hva jeg har forstått et kort spill. Så den prisen virker helt på tryne.

Rigs koster 549,- og det samme gjør PlayStation VR Worlds hos GameZone. Så vi får se..

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg blir mer og mer optimist. Men jaggu koster det også. Er litt redd en del av lanseringstitlene får ett "demo-preg" og vil nok avvente litt. Men det er mange store navn bak dette, så noe gull er jo garantert å komme, og sikkert allerede fra lansering av :)

Enig. Får litt sånn 3D følelse av VR. 3D er jo nå omtrent dødt. Håper jo det går bra.

 

Som alt annet avhenger PSVR sin sukssess på hva vi får av spill. Resident evil 7 ser jo spennende ut. Jeg vil bare ha spill som er fulle spill. Og ikke så kalte "experiences" som varer 1 time så er det ferdig.

 

Hadde evolve vært et bedre spill tror jeg det kunne vært kult på vr og fks dead by daylight.

 

Blir spennende å se hva som kommer i fremtiden.

3D er ikkje dødt. Faktisk er det slik at 3D er blitt stort på kino og stadig fleire filmar kjem ut i 3D-formatet. For di av oss som kan nyte 3D er det litt ekstra kos å sjå ein 3D film. Men 3D TV er best med bildepanel på 200 Hz samt passivt system, dvs at brilla ikkje bruker batteri. Sitter difor med ein følelse av at mange som har prøvd 3D på 100 Hz panel samt måtte ha på seg tunge briller(aktive system) fekk ein negativ 3D opplevelse.
På kino ja. Er vel gitt at vi snakker forbruker her nå. Der er så og si 3D dødt.

 

Grunnen til at 3d fungerer på kino er størrelsen på skjermen. Har vw320 fra sony selv. 4k,3d osv koster vel 80k. Og selv med 130" lerret må jeg sitte veldig nærme skal jeg få samme dybde følelse som på kino. Så tenk deg folk som prøver dette på 55". Å si at 3D er en ting fortsatt når alle kutter det ut blir for meg helt feil. Men nok off topic.

 

 

-------

 

 

Grunnen til at jeg vil ha grandiose opplevelser til VR er fordi jeg ikke uansett spiller så mye om gangen. RE7 kommer jo på vr så vet ikke hvorfor larzen sier det kommer.

 

Jeg er ihvertfall ikke int å betale dyre summer for korte spill. Problemet mitt er at hvis spilla virkelig skal bli så korte så blir det fort litt repiterende. Men jeg velger å leve i drømmen ihvertfall.

 

VIVE er flott det men bruker det mest til virtual desktop, så er mangel på spill der også.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøper jo ikkje alt av filmer som kommer på 3D, men nokre blir det og slik tipper eg det blir med VR og , jaffal for min del. Kommer dog ikkje til å kjøpe nokre korte VR-opplevelser. Får eg ikkje fullengde spill til VR så er ikkje VR aktuellt for meg i denne omgang. Og aller helst bør spilla ha ein gjenspillingsverdi viss di er under 10 timer lengde. Simulator-spill og eller førstepersons synsvinkel er eit anna krav. Kanskje umulig å få 10 PSVR-spill som innfrir krava mine? 

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at vi får eksklusive, "ekte" spill til VR, men samtidig tror jeg flere og flere spill også vil støtte VR. Vi vet for eksempel at Resident Evil 7 kan spilles gjennom 100% med eller uten VR. Spilte gjennom demoen og likte den veldig godt, så ville nok kjøpt spillet uansett. Men dette gjør at folk står mye friere til å velge om de vil ha VR eller ikke. Man "taper" ingenting på å ikke bruke VR, men opplevelsen kan nok bli bedre med. Samtidig er det nok fort gjort å skru av VR og bytte over til vanlig skjerm hvis man ønsker det. Dermed slipper man å tømt magen hvis det blir for mye. :) Akkurat som med 3D-filmer blir det nok et lite nisjemarked som ikke koster utviklerne noe særlig, men som de kan tjene gode penger på.

Lenke til kommentar

Kjøper jo ikkje alt av filmer som kommer på 3D, men nokre blir det og slik tipper eg det blir med VR og , jaffal for min del. Kommer dog ikkje til å kjøpe nokre korte VR-opplevelser. Får eg ikkje fullengde spill til VR så er ikkje VR aktuellt for meg i denne omgang. Og aller helst bør spilla ha ein gjenspillingsverdi viss di er under 10 timer lengde. Simulator-spill og eller førstepersons synsvinkel er eit anna krav. Kanskje umulig å få 10 PSVR-spill som innfrir krava mine? 

 

Da er det nesten garantert ingen vits for deg å kjøpe PSVR eller noe annet VR headset i denne omgang. Det meste er korte og intense spill og opplevelser. Skjønner ikke helt 3D film sammenligningen din til VR. Du skjønner forskjellene går jeg utifra og ordla deg litt feil bare? Eller at jeg misforstår deg... 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Kjøper jo ikkje alt av filmer som kommer på 3D, men nokre blir det og slik tipper eg det blir med VR og , jaffal for min del. Kommer dog ikkje til å kjøpe nokre korte VR-opplevelser. Får eg ikkje fullengde spill til VR så er ikkje VR aktuellt for meg i denne omgang. Og aller helst bør spilla ha ein gjenspillingsverdi viss di er under 10 timer lengde. Simulator-spill og eller førstepersons synsvinkel er eit anna krav. Kanskje umulig å få 10 PSVR-spill som innfrir krava mine? 

 

Da er det nesten garantert ingen vits for deg å kjøpe PSVR eller noe annet VR headset i denne omgang. Det meste er korte og intense spill og opplevelser. Skjønner ikke helt 3D film sammenligningen din til VR. Du skjønner forskjellene går jeg utifra og ordla deg litt feil bare? Eller at jeg misforstår deg... 

 

 

Samanlikner ikkje 3D og VR da det er ganske så ulike opplevelser, reknar bare med at eg legger lista høgt for kva VR-spill eg kjøper, dvs nett som at eg legger lista høgt for kjøp av 3D-filmer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Det vil nok dukke opp lengre VR spill etterhvert. Det er noe på vei til HTC Vive men stort sett så er det type spill som varer toppen et par timer. Og en tar gjerne å deler opp spill øktene da VR er såpass intenst å slitsomt til tider at å være for lenge i VR er rett og slett ikke noe særlig. 

 

Skal bli spennende å se hvor dette bærer :p

Lenke til kommentar

Sitter ser på Gamezone sinn side ang VR spill, jeg vet ikke om jeg tør bestille Until Dawn Rush of Blood da. :hm: 

 

Bare så det er nevnt. Prisene hos Gamezone er ikke justert enda. Tviler Until Dawn Rush of Blood vil koste i nærheten av så mye. VR Worlds koster fks 349kr på PSN og 600kr hos Gamezone.

Lenke til kommentar

 

Sitter ser på Gamezone sinn side ang VR spill, jeg vet ikke om jeg tør bestille Until Dawn Rush of Blood da. :hm: 

 

Bare så det er nevnt. Prisene hos Gamezone er ikke justert enda. Tviler Until Dawn Rush of Blood vil koste i nærheten av så mye. VR Worlds koster fks 349kr på PSN og 600kr hos Gamezone.

 

Er ikke prisen jeg er redd for nei er ikke det, det er spillet i vr. :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...