Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Varmekabler varmer ikke nok


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt ny bolig. (Ferdigstilt i slutten av desember 2014). 

Lagt merke til at varmekablene varmer ikke iht. hva som står i heftet jeg har fått og det som står på bryteren. På bryteren står det 0 - 35. Har i tillegg klaget til selger, men fått beskjed om at de har satt inn feil termostat/bryter og at det de kan gjøre er å bytte bryter slik at den viser 0-16 pga. de ikke varmer mer. Det føles at de ikke er på i det hele tatt. Har blitt nødt til å installere varmepumpe.

Jeg mener at de må installere nye varmekabler i hele huset hvis dette er feil.

Kan noen si meg om jeg har tatt feil av det heftet? (se bilder). Ut ifra det jeg forstår står det at varmekablene kan varme opptil 40 C. 

 

NB!!! Kan veldig lite om varmekabler, bekalger hvis noe er uklart i forklaringen. 

 

Vedlagt også siden av info om varmekabler.

 

post-390907-0-02412400-1444201352_thumb.jpgpost-390907-0-49189100-1444201352_thumb.jpgpost-390907-0-05519600-1444201353_thumb.jpg

 

Endret av Albanozo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ingenting om lover og regler ol, men for meg virker dette som en mangel.

Avtalen er etter hva jeg kan forstå at varmekablene skal klare opp mot 35. Når den da ikke gjør halvparten av dette, så er det jo en klar mangel.

 

Det at de skylder på at de har merket den feil både i papiret og på bryteren virker litt rart.

 

Jeg tror du har en sak her, men som sagt. jeg kan ingenting om regler. kun min egen oppfattning. :p

Lenke til kommentar

Varmekabel og termostat er to forskjellige ting.

Varmekabel dimensjoneres i W/M2 fra 50-200.. Det er avhengig av type rom og type gulv. Tregulv kan ha veldig lav effekt, mens betongulv kan ha høy effekt, men minst på oppholdsrom, og mest på bad og gang.

 

Termostaten måler temperatur i gulv eller oppe på veggen. I gulvet er det høyere temp normalt en på veggen. Derfor greit å vite om den bruker gulvføler eller veggføler.

 

Man kan ikke dimensjonere varmekabel etter romtemperatur. Men i dag skal normalt alle hus være godt isolert, og hvis du lukker alle dører og vinduer i rommet, og tilstøtende rom er oppvarmede, så er det normalt ikke noe problem å komme opp i 20-30 grader.

 

Du finner wattstyrken i sikringskapet som regel, og da kan du dele den på antall m2 i rommet, og da får du normalt verdi på 50-150w/m2

Lenke til kommentar

En elektriker må se på dette. Det er sjelden feil på nye varmekabler, og disse skal kontrolleres før tilkobling. Gjetter på at det er feil i termostaten din, slik at den kobler ut for tidlig. Ut fra din dok kan den kjøres både som regulator og termostat, hvordan er dette satt opp hos deg? Er termostaten "kalibrert", slik at hjulet hvor du velger temperatur stemmer med det du får? Hva slags gulv har du? Dersom det er parkett, bør du ha egen sensor under gulvet for hver sone, og aktivere temperaturbegrensning for ikke å skade parketten. Er det mur og flis, kan du bare kjøre på.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har laminat. Da jeg hadde fagfolk her av de som hadde bygd huset, innrømmet de at bryterne var feil og at varmekablene ikke kan varme mer enn 16 grader.

 

Tok bilde av bryteren. Kan dette hjelpe? Beklager at jeg kanskje virker litt dum, men kan veldig lite om varmekabler

post-390907-0-63672900-1444238848_thumb.jpg

Endret av Albanozo
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se ut fra bildet så står switch #2 ON, det er termostat modus. Hva om temperaturføler ligger for nær varmekabel, da vil vel termostaten slå seg av for tidlig?

Kan det hjelpe å sette denne OFF, til regulator modus? Da velger du effekten selv, fra 0 - 100%. 

Combitherm ECO brukerveiledning: https://www.rehau.com/download/1182706/anybinary-fhfvfxsnaqbfhcmwnh-gbw--.pdf

Lenke til kommentar

Hvis varmekabelen ikke kan få opp temperaturen til mer enn 16 så har du fått deg en veldig dyr frostsikring. Har regulator på badet (0-100) og nå om dagen så er det 25-26 grader der inne når den står på 20%. 

 

Hos meg må den stå på 35 for at det skal kunne varme i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...