Gå til innhold

Denne pakken gjør det enkelt å bygge hjemmelagde Windows 10-dingser


Anbefalte innlegg

 

Så det du mente med "relativt dyrt" Var på grunn av en tenkt transportkostnad? 

 

Hvis jeg skal handle slikt flere steder, blir det da billigere med transport? 

 

Men for all del da får vi regne med en timespris på rundt 450,- Kr på arbeids tiden det tar å finne og sette sammen en tilsvarende pakke også da.

Ja, det var blant annet det jeg mente med relativt dyr. Det ene poenget er at pakken blir dobbelt så dyr når man legger på frakt (som er dyrt til Norge), fortollingsgebyr og moms som man jo må betale. Det andre poenget er at selv om vi ser bort fra frakt, toll og moms, så lønner det seg nok kun å kjøpe denne pakken hvis du har bruk for nøyaktig det som følger med. Blir noen deler liggende til overs som du ikke bruker, så har man i praksis tapt penger.

 

Derfor brukte jeg også ordet "relativt", som peker på at det ikke nødvendigvis er dyrt gitt forbeholdene over. Hvis denne passer perfekt for deg, så behøver det ikke være dyrt for deg selv om det er det for meg.

 

Hvis du kan fakturere 450,-kr pr time for en hobby, så må du for all del gjøre det. Jeg kan imidlertid ikke det (da hadde jeg vært seriøst rik). Å regne med tapt arbeidsinntekt er kun er gyldig når alternativet er å jobbe.

 

RPi2 får du nok ikke så mye billigere andre steder nei. Det skal de ha; prisen er forholdsvis universell. Genialt, fordi det betyr at den derfor er noenlunde fornuftig priset også her i landet. :)

 

 

Men Jeg tok et enkelt eksempel: fra ELFA uten noen ting annet en minnekort chassi , psu og labbrett og kom til samme prisen. DVS at på ELFA så kommer alle brytere og følere motstander og koblingsledninger i tilleg ( elfa listen min lå på 919,-).

 

Man kjøper jo selvfølgelig ikke en pakke med mindre man trenger en del av den. men er ikke mye en får for 40-60 kr. ( ryker vel over det bare på diodene...).

 

Men Greit.

 

Relativt dyrt i forhold til hva?

 

 

Hvis du da kommer med at nesten hele pakken ikke passer til ditt bruk er ikke pakken for deg. Det blir som å sammenligne en buss med en stasjonsvogn. kun på pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Relativt dyrt i forhold til hva?

Exactly! :)

 

Det er din påstand.

Jeg ba deg uttdype, du kommer da med svaret : "Å kjøpe de samme delene løst."

 

Jeg sjekker dette og får det ikke til å stemme, og du begynner å blande forsendelsespriser etc. inn i dette.

 

når dette så blir tilsidesatt kommer du plutselig tilbake til at ikke alle trenger ALT i pakken.

 

Det eneste du har kommet med er en påstand du ikke har indebygget med andre tine en fantasipriser på frakt og toll.

 

Så jeg får anta at det er relativt dyrt i forhold til det du ønsker at slikt skal koste, ikke det at det  blir særlig relevant for resten av verden.

Lenke til kommentar

Jeg sjekker dette og får det ikke til å stemme, og du begynner å blande forsendelsespriser etc. inn i dette.

 

når dette så blir tilsidesatt kommer du plutselig tilbake til at ikke alle trenger ALT i pakken.

 

Det eneste du har kommet med er en påstand du ikke har indebygget med andre tine en fantasipriser på frakt og toll.

 

Så jeg får anta at det er relativt dyrt i forhold til det du ønsker at slikt skal koste, ikke det at det  blir særlig relevant for resten av verden.

Hør her, mann: Du vil tydeligvis ikke forstå poenget mitt, og anklager meg for å komme med bortforklaringer istedenfor å prøve å forstå hva jeg skriver. Så dette er ikke verdt min tid.

 

Jeg personlig ser gjerne at Windows brer seg videre til IoT-verdenen også, da jeg synes det er enklere med C# en Python, og ser velkomment på et slikt kit. Antakeligvis og forhåpentligvis er det noen som synes dette passer utmerket for deg, eller som et sted å starte læringen med programmering og IoT.

 

 

Jeg synes imidlertid det er for dyrt i forhold til 1) den totale kostnaden jeg må betale(som selvfølgelig er vesentlig uansett hva du mener) og 2) deler som følger med som jeg nok ikke har bruk for. Og dermed velger jeg å ikke kjøpe det.

Lenke til kommentar

 

Jeg sjekker dette og får det ikke til å stemme, og du begynner å blande forsendelsespriser etc. inn i dette.

 

når dette så blir tilsidesatt kommer du plutselig tilbake til at ikke alle trenger ALT i pakken.

 

Det eneste du har kommet med er en påstand du ikke har indebygget med andre tine en fantasipriser på frakt og toll.

 

Så jeg får anta at det er relativt dyrt i forhold til det du ønsker at slikt skal koste, ikke det at det  blir særlig relevant for resten av verden.

Hør her, mann: Du vil tydeligvis ikke forstå poenget mitt, og anklager meg for å komme med bortforklaringer istedenfor å prøve å forstå hva jeg skriver. Så dette er ikke verdt min tid.

 

Jeg personlig ser gjerne at Windows brer seg videre til IoT-verdenen også, da jeg synes det er enklere med C# en Python, og ser velkomment på et slikt kit. Antakeligvis og forhåpentligvis er det noen som synes dette passer utmerket for deg, eller som et sted å starte læringen med programmering og IoT.

 

 

Jeg synes imidlertid det er for dyrt i forhold til 1) den totale kostnaden jeg må betale(som selvfølgelig er vesentlig uansett hva du mener) og 2) deler som følger med som jeg nok ikke har bruk for. Og dermed velger jeg å ikke kjøpe det.

 

Windows ioT versjonen til PI2 er gratis? eneste som det kom en pris på var en pakke microsoft laget i sammarbeid med en forhandler....

 

når du da kommer med en flåsete kommentar om at dette er relativt dyrt, i steden for å da si for eks: dette var ikke pakken for meg eller noe i den banen....

Det er du som kommer med en påstand. ( og du har enda tilgode å underbygge denne på noen som helst måte annet enn med tenkte tall ). Jeg ber deg utdype hva du mener og du bringer opp prisen på de individuelle komponentene..... Jeg får ikke dette til å stemme, og da er det pluttselig frakt og toll som gjør det dyrt..... så kommer du pluttselig tilbake på at dette er dyrere en å kjøpe uten tillegsutstyret?

 

For fremtiden si nå heller at dette ikke er pakken for meg da, istedenfor å drømme opp kostnadder og tanken på at små komponenter og deler etc er gratis.

 

 

Men for all del: slik jeg forstår det du mente ( etter ørten presiseringer og utfordringer):

 

Dette var feil pakke i forhold til mitt behov. og dermed for dyrt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...