Gå til innhold

Raskeste vei ned i vekt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler ikke å faste, min erfaring er at kroppen tilpasser seg dette innen kort tid og forbrenner mindre.

Les gjennom følgende tråd og se om du finner noe som du føler passer for deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1679935

 

Avhengig av innsats og disiplin er det mulig å gå ned opp til 3 kg pr. uke i begynnelsen, men dette er forskjellig fra person til person.

 

Det beste er å legge opp til et nytt kosthold som ikke overstiger antall kcal pr. dag enn dagsbehovet ditt ved ønsket vekt.

Du vil da bevege deg raskt ned i vekt i begynnelsen og så saktere og saktere, men resultatet kommer uten mer innsats for deg.

 

Tenk langsiktig.

 

PS:

Ved å fjerne fibrene fra appelsinen og sitte igjen med appelsinjuice er sjangsen større for å gå opp i vekt.

Når du har med fibrene fordøyes dette på en annen måte i kroppen, i stedet for at nyrene får en større produksjon av insulin, noe som igjen øker fettlageret.

 

Glem alle former for slanke dietter som man får kjøpt, det er bortkastede penger.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har lyst til å gå ned i vekt ganske raskt. Jeg vil helst gå ned så mye som mulig på kort tid. Jeg lurer på om å bare drikke (diett) appelsinjuice (presset) hver dag hjelper i stedet for mat?

 

Høyde: 180

 

Vekt: 123

 

Takk for svar!

 

Hurtig:

Kjøp boka til Atkins og les. Fantastisk effektivt og man slepper sultfølelse. Man spiser også mye protein og endel fett (det er ikke meningen å bøtte innpå med fløte og bacon som media påstår). Avocado f.eks. er perfekt mat.

Problemet er at det er vanskelig å leve slik resten av livet (som egentlig er meningen), så man slutter etterhvert. Da er det svært vanskelig å ikke gå opp igjen.

 

Varig:

Skal du ha en permanent løsning så anbefaler jeg hacker's diet. Skrevet av han som startet Autodesk. Finnes gratis på nettet (lovlig). Enkelt å følge, selv etter vektnedgang for å holde kontroll på vekta. 

Kombiner den med en Withings (wifi) vekt som gjør registrering av vekta automatisk, så er det hele svært enkelt.

Lenke til kommentar

Oppskriften er jo ganske enkel, men hverken enkel eller sunn å følge.

 

Få i deg minst mulig kalorier og forbrenn mest mulig kalorier.

 

Viktig at de få kaloriene du får i deg er i form av mye proteiner for å miste minst mulig muskelmasse.

 

Problemet er at kroppen begrenser forbrenninga om man spiser alt for lite. Så da går det tregt nedover med vekta, i tillegg til at man går rundt å fryser og er slapp.

Lenke til kommentar

Hurtigslanking er bare tull etter min mening, og jeg snakker av erfaring. Man går fort ned, men enda fortere opp igjenn. Livstilsendring er etter min mening det beste. Mye frukt og grønnsaker, gode lange spaserturer mange ganger i uken, kutte ut brus, og snop bare en dag i uken. Da minker vekten sakte men sikkert. :)

Frukt er ikke så sunt som man skulle tro. Det er masse kalorier i frukt pga fruktsukkeret.

 

Appelsinjuice er ikke noe å ha diett på. Magen din kommer til å slå seg helt vrang. Skal du ned i vekt, få i deg minst mulig kalorier og forbrenn mest mulig ved å bevege deg.

 

Spis rent kjøtt av kylling eller svin, fyll på med grønnsaker som brokkoli, blomkål, tomat, løk, salat. Få i deg sunt fett fra f.ens avacado og nøtter. Bær inneholder mindre fruktsukker enn frukt, så jordbær, bringebær og blåbær er bedre enn epler og appelsiner.

Lenke til kommentar

Ja, frukt sammenlignet med andre gode matvarer i sin klasse kommer noe dårlige ut. Men som påpekt ovenfor er det en matgruppe som har en relativ lav energitetthet, stort volum som metter mer, samtidig som den søte smaken fra eks epler evner å tilfredsstille behovet for noe søtt. Generelt er også frukt en god kilde til bioaktive komponenter. Dette er på hva på folkemunne som ofte referes til antioksidanter. Flere av disse har vi lite snøring på hva er, annet enn at det er i plantemat. Dette er noe i bakgrunnen for de nasjonale rådene for kostråd rettet mot den friske delen av befolkningen. Som er å aktivt variere mellom flere gode kilder til frukt & grønt, og å gå på "fargejakt" i butikken, slik la grønt danne basisen for ethvert måltid. Foreslår trådstarter å ta en titt på disse:

http://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/article775079.ece
http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/mer_om_gronnsaker_frukt_og_baer
https://helsedirektoratet.no/Sider/N%C3%A6ringsstoffanbefalinger-energi-karbohydrater-fett-protein-vitaminer-mineraler.aspx

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Hurtigslanking er bare tull etter min mening, og jeg snakker av erfaring. Man går fort ned, men enda fortere opp igjenn. Livstilsendring er etter min mening det beste. Mye frukt og grønnsaker, gode lange spaserturer mange ganger i uken, kutte ut brus, og snop bare en dag i uken. Da minker vekten sakte men sikkert. :)

Frukt er ikke så sunt som man skulle tro. Det er masse kalorier i frukt pga fruktsukkeret.

 

Appelsinjuice er ikke noe å ha diett på. Magen din kommer til å slå seg helt vrang. Skal du ned i vekt, få i deg minst mulig kalorier og forbrenn mest mulig ved å bevege deg.

 

Spis rent kjøtt av kylling eller svin, fyll på med grønnsaker som brokkoli, blomkål, tomat, løk, salat. Få i deg sunt fett fra f.ens avacado og nøtter. Bær inneholder mindre fruktsukker enn frukt, så jordbær, bringebær og blåbær er bedre enn epler og appelsiner.

 

1. Man baserer ikke sunnhet ved mengde kalorier. Avokado er sunt, men inneholder mye kalorier. Laks er sunt, men kaloririkt. Frukt er ypperlig for å få i seg vitaminer og mineraler.

2. Å få i seg minst mulig kalorier vil bare virke mot sin hensikt, og er aldri et godt råd. Heller ikke bærekraftig for langsiktig vektreduksjon.

Lenke til kommentar

For å presisere hva jeg mente ang. frukt: Frukt er så klart sunnere enn godteri, men man kan ikke spise uante mengder av det og tro at det ikke påvirker det daglige kaloriinntaket. Spiser man ét eple som et mellommåltid og ikke har spist over daglig forbrente kalorier, så er det selv selvfølgelig ikke noe problem. Problemet er om man spiser et eple, to bananer, en pære og to nektariner. Da går det på bekostning av annen mat som kan mette mer og holde deg gående lenger. Det jeg også ville frem til er at bær er et godt alternativ til frukt.

 

Det var egentlig tullete av meg å bruke ordet sunt i denne sammenhengen.

 

Ja, avacado inneholde mye kalorier. Men man trenger fett (riktig type), og fett metter lenger enn f.eks raske karbohydrater.

Lenke til kommentar

For å presisere hva jeg mente ang. frukt: Frukt er så klart sunnere enn godteri, men man kan ikke spise uante mengder av det og tro at det ikke påvirker det daglige kaloriinntaket. Spiser man ét eple som et mellommåltid og ikke har spist over daglig forbrente kalorier, så er det selv selvfølgelig ikke noe problem. Problemet er om man spiser et eple, to bananer, en pære og to nektariner. Da går det på bekostning av annen mat som kan mette mer og holde deg gående lenger. Det jeg også ville frem til er at bær er et godt alternativ til frukt.

 

Noe uenig, en skal ikke definere matvarer i "ja" eller "nei" mat. Frukten som sagt, går på bekostning av andre energitette matvarer som gjerne har lavere innhold av heldige komponenter. Seks porsjoner frukt er noe høyt,  men kan fint la seg inkludere i et sunn kost, det er totalen av alle matvaregrupper som vil ha noe å si. Frukt + godis vil bli et lite gunstig alternativ, frukt, belgvekster og grønt etc blir plutselig et bedre valg. Bær er også et alternativ, men en kan fint inkludere begge gruppene, med mer. For personer med en verre blodsukker-regulering kan være noe forsiktig med inntaket av frukt, men det er ingen nødvendighet å ekskludere det som helhet.

 

Du nevner raske karbohydrater, størrelseorden er ikke all verden og frukt tilbyr noe løselig fiber. Sier ja takk til både avokado, bær og frukt. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

If it tastes good, spit it out (med mindre du vet det er sunt). Hovedtyngden i kostholdet ditt bør være på ubearbeidet mat. Mye fiber og rene proteiner er veldig mettende. Halvparten av det du spiser i volum kan godt være grønnsaker. Det er heller ingen grunn å frykte poteten (med mindre du sverger til lavkarbo) ettersom den er veldig mettende og kalorifattig, men om du vil raskere ned i vekt kan det være en fordel å erstatte noe potet med grønnsaker. Frukt/bær er fine som mellommåltid eller for å få litt smak (jeg pleier å bruke eple eller blåbær i havregrøten). Rene proteiner kan være filét av kylling, kalkun eller fisk. Unngå å steke med mye fett og fritere (det øker kalorimengden) eller bearbeide maten sånn at den blir lettere å spise (flytende kalorier og mat som er "komprimert" (melprodukter) aktiverer ikke metthetsfølelsen i like stor grad). Hvis du spiser slik som beskrevet vil du forhåpentligvis gå ned i vekt uten å gå ned i kalorier, men ved å telle kalorier og planlegge måltider til riktig tid og riktige porsjoner kan du gå ned fortere (men da må regne med å bli mer sulten i perioder).

Lenke til kommentar

Hele formlen på å gå ned i vekt er å innta mindre kalorier enn du forbrenner. Jo mer du forbrenner i forhold til hva du inntar, jo fortere går du ned i vekt. Sånn er det bare. Finnes ikke forskjellige meninger om det.

 

Kanskje ikke forskjellige meninger, men det er et mye mer komplekst  enn det bildet du fremstiller.

Den desidert største andelen av kcal en person forbrenner gjøres uten at man trenger å løfte en finger. Om man spiser alt for lite kcal en periode vil kroppen kompensere ved å kutte litt av denne forbrenningen, noe som gjør det svært vanskelig å gå ned i vekt. Man fryser og blir slapp og dårlig. 

 

Så balansegangen er å spise mindre enn man trenger, men fortsatt la kroppen holde forbrenningen oppe på normalt nivå.

 

Jeg sier ikke at trening er unødvendig, men for en vanlig person er kcal man forbrenner på trening nesten ubetydelig i den store sammenhengen. Man får selvfølgelig andre fordeler og etterhvert også en større generell forbrenning, så trening er absolutt anbefalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...