Gå til innhold

Noen skumle filmer


Cappoile

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til noen filmer som får meg til å hoppe ut av stolen eller sitte der med klump i halsen.

Men jeg har som "uvane" å ikke bli redd skumle filmer mer, jeg har sett mange skrekk/thriller/grøsser/horror filmer som er bare kjedelig for meg for de ikke er skumle mer.

 

Som f.eks: alle sa the grudge var skumle, men for meg var de ikke det. 

Men filmer som "One missed call" filmene og sinister, de fikk meg litt spent.

Jeg liker jump scares og slike ting, hva som helst.

 

Noen tips?

Takker 

 

Edit: Jeg elsker skumle filmer, så jeg har sett veldig mange av dem så vær litt kreativ  :lol:

Endret av Cappoile
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens Event Horizon kan funke, sci-fi skrekk.

 

Ellers så er Alien filmene veldig bra, den første er vel den beste i forhold til atmosfæren som gjør den litt mer "skummel". De andre er/ blir på en måte mer standard siden man "ble vant til enern", i mangel på bedre ord.

 

Silent Hill og Silent Hill: Revelation er bra, 1'ern er best vil jeg si, men 2'ern er også bra på sin måte.

 

The Mist er også en fin en så vidt jeg husker, men det er viktig med et bra annlegg som "leverer alle lyder" for å få fullt utbytte. Jeg så den med et ræva annlegg først så kjøpte jeg et bra (Dali Lektor 2) og det ble stoooor forskjell selv om jeg hadde sett den før.

 

Dette er ikke skrekk slik som Hostel eller slik crap, men det er "suspense" slik som One Missed Call. Er disse "utelukket" så får du si ifra, jeg er filmofil så jeg kan ta meg tid til å scanne hodet litt til :)

 

Edit; Man må selvfølgelig ha bra annlegg på de fleste skrekk-suspense filmer for å få fullt utbytte, en liten brainfart :whistle:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Muligens Event Horizon kan funke, sci-fi skrekk.

 

Ellers så er Alien filmene veldig bra, den første er vel den beste i forhold til atmosfæren som gjør den litt mer "skummel". De andre er/ blir på en måte mer standard siden man "ble vant til enern", i mangel på bedre ord.

 

Silent Hill og Silent Hill: Revelation er bra, 1'ern er best vil jeg si, men 2'ern er også bra på sin måte.

 

The Mist er også en fin en så vidt jeg husker, men det er viktig med et bra annlegg som "leverer alle lyder" for å få fullt utbytte. Jeg så den med et ræva annlegg først så kjøpte jeg et bra (Dali Lektor 2) og det ble stoooor forskjell selv om jeg hadde sett den før.

 

Dette er ikke skrekk slik som Hostel eller slik crap, men det er "suspense" slik som One Missed Call. Er disse "utelukket" så får du si ifra, jeg er filmofil så jeg kan ta meg tid til å scanne hodet litt til :)

 

Edit; Man må selvfølgelig ha bra annlegg på de fleste skrekk-suspense filmer for å få fullt utbytte, en liten brainfart :whistle:

Tusen takk Belphegor :)

 

Jeg liker ikke sci-fi i seg selv(Bortsett fra Star trek og alien), men jeg skal se på event horizon en dag.

Har sett Silent hill, og den var veldig bra.

 

Jeg har også ett veldig bra sterioanlegg som leverer en god del bass  så det er ingen problem!

 

Liker filmer som er litt ny, ikke noe komedie i, blod svette og tårer gjør ingenting :)

Lenke til kommentar

Litt nye ja, da har jeg dårlig med forslag til deg. Det meste fra Hollywood av skrekk/ suspense de siste årene har vært ganske labert spør du meg, kjipt all CGI'en som de pøser på med i store mengder. De vet ikke hva moderasjon er der borte :p

 

Liker du krimfilmer? Mange der som har fått meg til å sitte klistret til skjermen pga god atmosfære og et plot der en eller fler personer er utsatt for fare. Jeg har kanskje ikke hoppet av stolen men fått en skikkelig godfølelse av skrekkblandet fryd (i mangel på bedre ord).

 

Kom til å tenke på Mimic den fikk meg til å svette litt, er en del år siden så den jeg vet ikke helt nå. Den har 2er og 3er, men enern er best :p

Lenke til kommentar

Japanern og koranere er veldig gode på skrekkfilmer. Den amerikanske The Ring f.eks kan ikke måle seg med de japanske originalene.

 

Har ikke noen konkrete forslag per se dessverre, men å se gjennom IMDBs topplister kan vel være en start. F.eks med denne: http://www.imdb.com/list/ls076172156/

 

Jo, forresten, Woman in black med vår "Harry Potter"-dude er ikke så verst. Du har mest sannsynlig sett den, men syns den var ganske skummel i siste akt. 

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Som f.eks: alle sa the grudge var skumle, men for meg var de ikke det. 

Men filmer som "One missed call" filmene og sinister, de fikk meg litt spent.

Sikkert teit spørsmål, men du så vel den japanske One Missed Call? Amerikanske remakes av asiatiske filmer blir svært sjelden noe bra, siden Asia har en helt annen kultur, andre mytologier og så videre. Vann er for eksempel svært viktig i mange japanske skrekkfilmer, men det gir liten mening i amerikanske filmer. Her i vesten har vi rett og slett ikke noe forhold til vann, vanndemoner og alt det der. Det blir som å lage en amerikansk skrekkfilm med Nøkken, huldre og så videre. Eller lage en amerikansk versjon av Trolljegeren, for den saks skyld. Det vil nok ikke gi mening, men bare bli effekter for effektenes skyld.

 

Men uansett, er stor fan av skrekkfilmer selv, og dessverre begynner det å bli lenge siden jeg så en som jeg synes var bra. Det har alt for lett å bli mye av det samme i reprise. Men noen bra er det jo:

 

We are what we are (2010) - Når var sist du så en mexicansk skrekkfilm? :p Kanskje ikke den beste på jumpscares, men meget bra og undervurdert. Fikk en amerikansk remake i 2013 du glatt kan styre unna.

 

The Babadook - Kanskje litt treg for noen, men pytt, det tåler man.

 

The host - Nei, jeg mener ikke den møkkafilmen basert på en bok av hun Twilight-kjerringa. :p Jeg mener en av de mest suksessfulle Sør-Koreanske filmene noensinne da den kom. Starten er litt klisjé, men hold ut og nyt.

 

Resurrection of the Little Match Girl - Riktignok ikke en skrekkfilm, men jeg absolutt kan anbefale. Plottet er noe med at vi har et virtual reality der man skal jakte på en jente (Match Girl) og drepe henne. Høres nok enkelt ut, men dette er fra Sør-Korea. Er ikke ofte man ser en fyr løpe gjennom en korridor med et angrepshelikopter i hælene, for å si det sånn. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som f.eks: alle sa the grudge var skumle, men for meg var de ikke det. 

Men filmer som "One missed call" filmene og sinister, de fikk meg litt spent.

Sikkert teit spørsmål, men du så vel den japanske One Missed Call? Amerikanske remakes av asiatiske filmer blir svært sjelden noe bra, siden Asia har en helt annen kultur, andre mytologier og så videre. Vann er for eksempel svært viktig i mange japanske skrekkfilmer, men det gir liten mening i amerikanske filmer. Her i vesten har vi rett og slett ikke noe forhold til vann, vanndemoner og alt det der. Det blir som å lage en amerikansk skrekkfilm med Nøkken, huldre og så videre. Eller lage en amerikansk versjon av Trolljegeren, for den saks skyld. Det vil nok ikke gi mening, men bare bli effekter for effektenes skyld.

 

Men uansett, er stor fan av skrekkfilmer selv, og dessverre begynner det å bli lenge siden jeg så en som jeg synes var bra. Det har alt for lett å bli mye av det samme i reprise. Men noen bra er det jo:

 

We are what we are (2010) - Når var sist du så en mexicansk skrekkfilm? :p Kanskje ikke den beste på jumpscares, men meget bra og undervurdert. Fikk en amerikansk remake i 2013 du glatt kan styre unna.

 

The Babadook - Kanskje litt treg for noen, men pytt, det tåler man.

 

The host - Nei, jeg mener ikke den møkkafilmen basert på en bok av hun Twilight-kjerringa. :p Jeg mener en av de mest suksessfulle Sør-Koreanske filmene noensinne da den kom. Starten er litt klisjé, men hold ut og nyt.

 

Resurrection of the Little Match Girl - Riktignok ikke en skrekkfilm, men jeg absolutt kan anbefale. Plottet er noe med at vi har et virtual reality der man skal jakte på en jente (Match Girl) og drepe henne. Høres nok enkelt ut, men dette er fra Sør-Korea. Er ikke ofte man ser en fyr løpe gjennom en korridor med et angrepshelikopter i hælene, for å si det sånn. :p

 

Tusen takk for svar. 

Ja, jeg har sett nummer 1 og 2 av den japanske versjonen av one missed call. Utrolig gode filmer spør du meg.

 

Jeg skal sjekke ut de filmene du har skrevet opp  :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Anbefaler Ghost med Patrick Swayze, en personlig favoritt.

 

Jeg trenger tips til noen filmer som får meg til å hoppe ut av stolen eller sitte der med klump i halsen.

Men jeg har som "uvane" å ikke bli redd skumle filmer mer, jeg har sett mange skrekk/thriller/grøsser/horror filmer som er bare kjedelig for meg for de ikke er skumle mer.

 

Som f.eks: alle sa the grudge var skumle, men for meg var de ikke det. 

Men filmer som "One missed call" filmene og sinister, de fikk meg litt spent.

Jeg liker jump scares og slike ting, hva som helst.

 

Noen tips?

Takker 

 

Edit: Jeg elsker skumle filmer, så jeg har sett veldig mange av dem så vær litt kreativ  :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...