Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tipset om SM961(og drivere), godt fornøyd!

Stock 6850k/Rampage 5E10, regner med jeg vil se økning på 4k når jeg setter i gang med overklokking.

post-56612-0-34310000-1485827779_thumb.jpg

 

Finnes det noen firmware oppdatering(er på CXA7300Q), evt hvor kan det finnes i fremtiden?

Og hva er akseptabel temperatur? Ligger på 40-45 idle som er langt over hva jeg er vandt med å se på vanlige disker.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Takk for tipset om SM961(og drivere), godt fornøyd!

Stock 6850k/Rampage 5E10, regner med jeg vil se økning på 4k når jeg setter i gang med overklokking.

attachicon.gifnoise.jpg

 

Finnes det noen firmware oppdatering(er på CXA7300Q), evt hvor kan det finnes i fremtiden?

Og hva er akseptabel temperatur? Ligger på 40-45 idle som er langt over hva jeg er vandt med å se på vanlige disker.

 

Er mer temperatur under load som betyr noe, så den ikke throttler. Husker ikke helt hva den tempen var på SM961.

 

Noe du bør gjøre er å oppgradere til Windows 10, da du får litt bedre ytelse der.

Lenke til kommentar

Er mer temperatur under load som betyr noe, så den ikke throttler. Husker ikke helt hva den tempen var på SM961.

 

Noe du bør gjøre er å oppgradere til Windows 10, da du får litt bedre ytelse der.

 

Topper rundt 60°C ved max load.

 

Windows 10 er for øyeblikket ikke et alternativ av diverse grunner.

Lenke til kommentar

Folkens! 

Her er det helt krise. Regner meg som teknisk anlagt, men her sliter jeg tungt. Jeg har fått følgende svar på andre deler her på forumet, men vil høre med dere før jeg begynner å koble fra disker.

Jeg har satt sammen et splitter nytt monster der jeg tenker å bruke Samsung 960 EVO M.2 256Gb som systemdisk. I tillegg har jeg to stk. Samsung 850 EVO 1Tb.

Hverken BIOS eller Win ser 960 EVO-disken. Jeg har derfor måtte installert Win10 på den ene av de to 1tb Samsung 850 EVO-diskene.

Mitt hovedkort er et ASUS ROG Maximus VIII Formula-kort (Helt ny modell Jan. 2017)
Jeg kjører en 7700K Kaby Lake CPU
Jeg kjører en EVGA 1080 Hybrid GPU
Mine to SSDer står i SATA 6 på plass 3 og 4.

-Jeg har installert Win10 OEM på den ene 850 EVOen.
-Jeg har oppdatert BIOS til siste versjon.

-Jeg trenger å se 960 EVO M.2 disken for å kunne migrere Win 10 fra fra den ene 850 EVOen.
-Jeg har sjekket at M.2 disken sitter skikkelig i. Om ikke ville jeg neppe kunne festet festeskruen i enden på den.
-Jeg har prøvd å laste ned Samsung NVMe-driver men denne vil ikke installere seg da den sier den IKKE finner noen NVMe M.2-disk.


Hjelp! HVORDAN får jeg BIOS og/eller Windows til å se 960 EVO M.2-disken.
Forslag fra andre deler av forumet: "
Ta ut de andre diskene og aktiver UEFI i BIOS"

Vil gjerne høre fra dere før jeg setter igang med dette.

Endret av Sweet Tooth
Lenke til kommentar

Under et valg i bios som på mitt gamle AsRock x99 het "csm..et eller annet" og deretter "storage", måtte jeg switche et valg for å finne min Samsung SM951 i bios.mener valgene var uefi eller legacy. Elendig forklart, men det var det første som slo meg da jeg leste om problemet ditt. Har ikke hovedkortet lenger, så får ikke beskrevet bedre dessverre :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Så jeg er litt interessert i 960(512gb) pro kontra 950(512gb) pro.

Er det noen som begge to og har merka forskjellen?

Jeg titta på IOPS på R/W på 960 pro 512gb og 1tb, er det noen som har 1tb 960 pro og kan uttale seg ?

Hovedforskjellen er jo at 960pro/sm961 har en del høyere sekvensiell ytelse og at man får dem i 1TB størrelse :) Ellers er ytelsen veldig lik. Har Sm951nvme 512 også, som er lik 950pro.

Lenke til kommentar

 

Så jeg er litt interessert i 960(512gb) pro kontra 950(512gb) pro.

Er det noen som begge to og har merka forskjellen?

Jeg titta på IOPS på R/W på 960 pro 512gb og 1tb, er det noen som har 1tb 960 pro og kan uttale seg ?

Hovedforskjellen er jo at 960pro/sm961 har en del høyere sekvensiell ytelse og at man får dem i 1TB størrelse :) Ellers er ytelsen veldig lik. Har Sm951nvme 512 også, som er lik 950pro.

 

 

Det som er viktig nå er jo at IOPS read og write både for short write and long write blir bedre. Sikla litt på optane 4800x(?) og den ser jo dritrå ut. Håper de blir laget til oss, consumerne i ikke all for langt unna framtid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått meg en Alienware 13r3 som har PM961 i seg. Som tydligvis er en mer budsjettorientert versjon enn SM961.  (TLC version av SM961)

 

post-62564-0-58870700-1490955002_thumb.png

post-62564-0-87230300-1490955054_thumb.png

 

Spesifikasjonene sier 3000MB write / 1150 read. Så jeg skjønner ingenting.

Denne testen her gjorde meg ihvertfall ikke noe klokere: http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-pm961,4737-2.html

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Har fått meg en Alienware 13r3 som har PM961 i seg. Som tydligvis er en mer budsjettorientert versjon enn SM961.  (TLC version av SM961)

 

attachicon.gifssdspeeds.png

attachicon.gifdisk.png

 

Spesifikasjonene sier 3000MB write / 1150 read. Så jeg skjønner ingenting.

Denne testen her gjorde meg ihvertfall ikke noe klokere: http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-pm961,4737-2.html

 

Test med ASSSD benchmarken :)

Lenke til kommentar

 

Har fått meg en Alienware 13r3 som har PM961 i seg. Som tydligvis er en mer budsjettorientert versjon enn SM961.  (TLC version av SM961)

 

attachicon.gifssdspeeds.png

attachicon.gifdisk.png

 

Spesifikasjonene sier 3000MB write / 1150 read. Så jeg skjønner ingenting.

Denne testen her gjorde meg ihvertfall ikke noe klokere: http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-pm961,4737-2.html

 

Test med ASSSD benchmarken :)

 

 

Holder på, men det er noe som ikke stemmer, den ligger på 2 MB/s og bruker over 10min på å teste 4k.

Lenke til kommentar

 

 

Har fått meg en Alienware 13r3 som har PM961 i seg. Som tydligvis er en mer budsjettorientert versjon enn SM961.  (TLC version av SM961)

 

attachicon.gifssdspeeds.png

attachicon.gifdisk.png

 

Spesifikasjonene sier 3000MB write / 1150 read. Så jeg skjønner ingenting.

Denne testen her gjorde meg ihvertfall ikke noe klokere: http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-pm961,4737-2.html

 

Test med ASSSD benchmarken :)

 

 

Holder på, men det er noe som ikke stemmer, den ligger på 2 MB/s og bruker over 10min på å teste 4k.

 

Da tester du "fix" i post #3 i denne tråden :)

Lenke til kommentar

:xmas:

Rask nok for en bærbar for å si det slik...

 

55MB/s 4k random read ER meget bra, Ingen satassder er i nærheten av dette.

 

Bør jeg forvente en del lavere hastigheter i en bærbar? Jeg har 1 ledig slot i pcen, jeg tenker å fylle opp. Men klarer ikke helt å bestemme meg for 960 evo eller pro. Planen er å kjøpe en på 500gb. (Kommer også til å kjøre oset på den nye disken)

Lenke til kommentar

 

:xmas:

Rask nok for en bærbar for å si det slik...

 

55MB/s 4k random read ER meget bra, Ingen satassder er i nærheten av dette.

 

Bør jeg forvente en del lavere hastigheter i en bærbar? Jeg har 1 ledig slot i pcen, jeg tenker å fylle opp. Men klarer ikke helt å bestemme meg for 960 evo eller pro. Planen er å kjøpe en på 500gb. (Kommer også til å kjøre oset på den nye disken)

 

 

Ofte blir det litt lavere hastigheter i en bærbar, fordi som standard så kjører de med masse strømsparing. Høy minnehastighet og høy frekvens på cpu hjelper også på. Det er ikkje ofte bærbare har veldig høy minnehastighet som standard eller høyu cpu hastighet. Derfor kan desktop ofte bli en del raskere.

Lenke til kommentar

Skaffet meg en 960 Evo i dag også. Prøvde først å klone min PM961 over til 960 Evoen, siden denne er litt raskere. Selv om kloningen gikk greit fikk jeg en 4K alignment error på disken. Så endte opp med å bare beholde PM961 som os disk, har liten betyning. Så nå er 960 disken til steam mappen min :)

 

post-62564-0-18891100-1491008864_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...