Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nye venner som røyker weed


Anbefalte innlegg

AdNauseam; Utrolig artig at du er med på denne diskusjonen med et navn som AdNauseam ;)

Passer godt, gjør det ikke? xD

 

 

En er død av overdose, en har blitt politiker, en holder på som for 20 år siden er helt fjern og på sosialen, en kom seg ut av det for ca 5 år siden og er på slutten av en høy utdannelse nå, en kom seg ut av det for ca 10 år siden, men fikk psykiske senskader og er i dag ufør og har veldig dårlig økonomi, en kom seg tidlig ut av det og har en helt vanlig jobb og vanlige venner i dag. To av de kvinnlige har familie og vanlige jobber. Noen av de har mistet kontakt med meg og de jeg har kontakt med så de vet jeg ikke noe om lengre.

Det er beklagelig å høre om disse som har havnet i grøfta eller det som verre er. Men vil alikevel understreke at det ikke er praktisk mulig å ta overdose på marijuana, da det tross alt er det som er temaet her. Og ikke gir det varige men eller skader. Så de du nevner med en uheldig sjebne er der ikke pga. cannabis, her snakker vi hardere stoffer. Typiske misbrukerstoffer.

 

 

Er det ene verre enn det andre? Gir det forskjellig rus?

Først har planten cannabis. Når den har vokst seg ferdig så høster du planten (klipper av det du kan bruke), og så kloner du planten (setter en stikling i jorden igjen). For å lage hasj gnir du lipidene ("fettstoffene") til klumper, disse ligger på "blomstene" til cannabisplanten. Det er altså i disse lipidene at virkestoffene ligger.

 

Så hasj er altså bare et biprodukt av cannabis. Mens marijuana bare er "blomster" som er klippet av planten (dvs. at du kaster stilker osv. som du ikke trenger).

 

Forskjellen ligger ikke i hasj vs marijuana. Men det er mange arter cannabis, og disse plantene kan dyrkes frem til å gi en spesiell rus. Kort forklart er det fordelingen og konsentrasjonen av ulike virkestoffer som varierer, disse virkestoffer er kalt cannabinoider, og er noe kroppen produserer naturlig også.

 

Så, som Blured snakket om har vi forskjellige hovedarter (bl.a. Sativa og Indica), men i tillegg har du kryssninger av disse. Vanligvis er det en hybrid, eller Indica-dominant.

 

På toppen av dette så har det ALT å si hvordan du dyrker dette. Planten må ha nok lys, nok næring, riktig PH-verdi, temperatur, luftfuktighet osv. Og alt dette bestemmer hvordan sluttproduktet blir. I tillegg til det så vil marijuana eller hasj degraderes om det lagres lenge.

 

Det man finner på gata er som oftes av laber kvalitet, og gir ikke en klar og fin rus. Noen ganger blandes det fremmedstoffer inn i produktet, enten det er avhengighetsskapende syntetiske stoffer eller glassfiber. man kan aldri være sikker, med mindre man handler det lovlig i f.eks. Amsterdam.

 

Du har også begrepet "medisinsk cannabis", som egentlig er et litt misvisende uttrykk. Fordi det er akkurat likt som rekreasjonelt marijuana. Du får medisinsk cannabis fra både Sativa eller Indica, men ofte som hybrid. Og som sagt er det ikke noe annerledes med dette, annet enn at de velger typer som gir visse medisinske effekter. Og det varierer, både Sativa og Indica har sine delte og individuelle medisinske bruksområder.

 

Men, jeg ville ikke kalt gatecannabis for medisinsk, fordi kvaliteten er så laber. Synd egentlig.

 

 

Kuli. Takker. Den "konsumeres" ellers på samme måte, ved å røyke den (sammen med vanlig tobakk)?

Ja. Det er vanligest å røyke det, enten det er marijuana eller hasj. Fordi det er kjappest og enklest.

 

Men som Blured nevner har du flere måter å innta det på. Nøkkelordet ligger i å fordampe virkestoffer, eller overføre det til olje som deretter gjør det biotilgjengelig for kroppen.

 

Spise: Dette gjøres ved å blande det inn i mat, f.eks. i muffens/brownie (space cookie) eller alt som kan kalles mat. Men det tar lenger tid. Du må overføre virkestoffene (cannabinoidene) som ligger på plantematerialet over til en olje (mettet fett tåler varme, så kokosolje eller smør er bra). Deretter må du gjennom en prosess som heter dekarboksylering, som består av å aktivere virkestoffene slik at det blir biotilgjengelig. Mange tror at det holder å varme plantematerialet opp i olje/smør, men det er feil (dekarboksyleringsprosessen skjer nemlig sakte over lang tid, så gammelt materiale er allerede delvis klargjort).

 

Når du inntar det oralt så varer rusen lenger, og er gjevnere, men det tar lenger tid før du merker noe (fordi det må opptas i magen). Rusen kan vare i 5-8 timer avhengig av dose.

 

Røyke: Legg materiale i papir, gjerne med litt urtetobakk for å dempe det litt. Deretter tenn på. Du merker rusen etter sekunder/minutter og det varer kortere, og du har en høyere "spike" enn ved oralt. Rundt 2 timer varer det.

 

Vaporizer: Fungerer på samme måte som el-sigarett, og er det beste. Fordi du brenner ikke plantematerialet. Det sier seg selv at når du setter fyr på noe for å så puste det inn så er det ikke det beste, selv om forskning ikke har funnet en sammenheng mellom cannabis og kreft. Det en vaporizer gjør er å varme materialet opp til den temperaturen du vil ha (f.eks. 187 C). Siden de ulike virkestoffene fordamper på forskjellige temperaturer så kan du faktisk til en viss grad luke ut det du ikke vil ha (kan bekrefte at det fungerer), for å forme rusen slik du vil ha den.

 

Alternativt har du også bong der du bruker vanndamp, men samme prinsippet gjelder.

 

 

Virkestoffene (cannabinoider): Den mest kjente er THC, men det er funnet over 80 virkestoffer i cannabis. THC er den som er forsket mest på, og er kjent som den psykoaktive delen, som gjør det "høy". THC er enrgisk og tankevekkende. Du har også et anti-psykotisk virkestoff kalt CBD som bl.a. har med gode resultater blitt testet som anti-psykotisk medisin (f.eks. for schizofreni). CBD er antatt å regulere THC og gir mer fysiske rus (smertestillende f.eks.). Så har du CBN som er "avfallsstoffet" til THC og gir en veldig couchlock-effekt (gjør deg avslappet og daff). Videre er det mange flere cannabinoider som bdrar til rusen og har hver sine egne egenskaper.

 

 

 

Rusen fra cannabis: Disse effektene generaliseres nesten alltid og skrives på en ensidig og fordummende måte, trolig av folk som ikke forstår seg på det.

 

Sannheten er at rusen er et produkt av din personlighet, sinnstilstand og forventninger. Faktisk styrer du rusen, enten det er bevisst eller ubevisst. Placebo, Nocebo og forventninger kan få deg til å føle og tenke ulike ting.

 

Bad trip er kjent en rus med vonde, vanskelige følelser, som som oftes bare er ting som er emosjonelt vanskelige som du til daglig ikke er bevisst på, eller omvendt. Andre ganger er det mangel på kunnskap som gjør deg nervøs/paranoid for hva som skjer, og da begynner du å spekulere og fantasere om hva som kan skje. Mange er redd de skal dø, eller om de kommer tilbake. Rus er nytt og ukjent, så det er naturlig at man blir redd for det ukjente. Og hvis du ikke har lest deg opp, eller fått gode svar, på forhånd så er det dumt å spør om dette først når du er beruset.

 

Så har du de positive sidene med rusen som gjør deg glad, kreativ, eller gir deg økt empatisk forståelse eller logisk forståelse. Eller bare en fysisk god følelse i hele kroppen (spesielt med Indica).

 

Og med litt øvelse kan du kontrollere rusen, på samme måte som du kan trene deg kognitivt i edru tilstand. De som har vært i kognitiv samtaleterapi forstår hva jeg prater om.

 

Det å generalisere det er tull. Misvisende og ikke hensiktsmessig.

 

 

Bottom line: Ikke meningen å kuppe tråden her, var egentlig bare meningen med et kjapt lite svar til johanf. Men nå har dere ihvertfall en liten introduksjon av hva dette er. Og kanskje forstår noen at dette ikke er så svart/hvitt som noen (visse parter) skal ha det til.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En er død av overdose, en har blitt politiker, en holder på som for 20 år siden er helt fjern og på sosialen, en kom seg ut av det for ca 5 år siden og er på slutten av en høy utdannelse nå, en kom seg ut av det for ca 10 år siden, men fikk psykiske senskader og er i dag ufør og har veldig dårlig økonomi, en kom seg tidlig ut av det og har en helt vanlig jobb og vanlige venner i dag. To av de kvinnlige har familie og vanlige jobber. Noen av de har mistet kontakt med meg og de jeg har kontakt med så de vet jeg ikke noe om lengre.

Det er beklagelig å høre om disse som har havnet i grøfta eller det som verre er. Men vil alikevel understreke at det ikke er praktisk mulig å ta overdose på marijuana, da det tross alt er det som er temaet her. Og ikke gir det varige men eller skader. Så de du nevner med en uheldig sjebne er der ikke pga. cannabis, her snakker vi hardere stoffer. Typiske misbrukerstoffer.

 

Det går ikke an å ta overdose av cannabis/marihuana. Det sa også han som døde. Joda, du har rett i at overdosen skyldtes noe annet, men det drev han ikke med den gangen jeg hadde litt kontakt med han. Misbruket hans gikk i en annen og mer uheldig retning enn de andre sitt misbruk. Spør en hvilken som helst heroinist om de ikke var innom cannabis/marihuana før de startet mer heroin. Folk som ikke har vært innom det blir heller ikke heroinist. Det er ikke noe direkte løpebånd fra det ene til det andre, men innstillingen i det sosiale miljøet, sosialt press, nedadgående livskvalitet, gryende selvdestruktivitet osv bidrar til å øke risikoen for å falle ut i alvorligere misbruk.

 

Vennligst ikke kom med røverhistorier om hvor uskyldig cannabis/marihuana er. Den myten gjentas som et slags første bud blant misbrukerne, men det blir ikke mer sant av den grunn. Det finnes godt dokumenterte studier på at det har skadevirkninger. Da mener jeg både medisinske som vesentlig økt risiko for psykoser senere i livet (særlig for syntetisk cannabis) og miljømessige som konsekvensene for utdanning, jobb, karriere, økonomi, omgangskrets, kosthold, mosjon etc (som påvirker helse og livskvalitet indirekte).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan sitere litt fra Jørgen Bramnes. Forskningsleder og professor ved senter for rus og avhengighetsforskning, UiO. (Fra et innslag om cannabis på NRK Ekko Helg, 18.04.2015):

 

Intervjuer - "Kan cannabis med mye THC, skape psykoser hos de som ikke er disponert? Hva vet vi om dette?"

 

Bramnes - "Antakeligvis så er det vanskelig å tenke seg at vi får psykoser hos de som ikke er disponerte. At de kan få enkeltstående psykotiske symptomer, f.eks. halusiasjoner osv, men kanskje med en forståelse for at dette ikke er helt virkelig, det er ikke uvanlig, det kan alle få antakelig. Men mer lengrestående psykotiske problemer, som krever psykiatrisk behandling, da må du ha en viss disposisjon. Men så er jo problemet det, vi vet ikke hvem som er disponerte, og det er ganske mange som er disponerte. [...] De som har forsøkt å regne på det, snakker om tre år tidligere debut på psykosen hvis man røyker cannabis."

 

Han sier med andre ord at en må være disponert for å få psykoser av å bruke cannabis. Det interessante er derfor, hvor mange er så disponerte?

 

I en rapport fra Folkehelseinstituttet (Psykiske lidelser i Norge: Et folkehelseperspektiv. 2009:8), drøftes forekomsten av psykotiske lidelser, inkludert schizofreni og bipolar affektiv lidelse. De understreker at det er viktig med flere kilder til informasjon, fordi personer som rammes av disse lidelsene ofte er vanskelige å rekruttere til helseundersøkelser.

 

Den beste studien av forekomst av psykotiske lidelser er finsk og baserte seg på informasjon fra en generell helseundersøkelse samt journalnotater, supplert med registerdata for å fange opp individer som ikke deltok i helseundersøkelsen. Livstidsforekomsten av alle psykotiske lidelser ble i denne studien funnet å være 3,5 %, hvorav forekom- sten av schizofreni var 1,0 % [37]. Studier som ikke har gått så grundig til verks har gitt lavere tall. En oversikt over 188 forekomststudier av schizofreni beregnet en livstidsforekomst på bare 0,4 % [38].

 

Det er med andre ord vanskelig å gi konkrete tall på hvor mange som vil være disponerte for psykoser ved (jevnlig) cannabisbruk. Men det kanskje viktigste poenget til Bramnes er at man på forhånd ikke kan vite hvem som er disponerte. Alle som velger å røyke, bør med andre ord være klar over at det innebærer en viss risiko.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er cannabis eller alkohol. Folk som bruker det ofte og i utide vil få konsekvenser. Et miljø som sirkulerer rundt bruk av cannabis er neppe noe du vil være medlem av. Ikke bare oppfordrer det til misbruk, men det drar også med seg mye kriminelt pakk og gjør deg til en politimagnet.

 

Jeg styrte lett unna det miljøet som var på mitt universitet, men respekterte folk som brukte moderat brukte cannabis.

 

Hvorvidt cannabis kan ta livet ditt eller kurere kreft synes jeg ikke passer i denne tråden, så vil uformelt anbefale at vi tar den diskusjonen i de relevante trådene.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å ta overdose av cannabis/marihuana. Det sa også han som døde. Joda, du har rett i at overdosen skyldtes noe annet, men det drev han ikke med den gangen jeg hadde litt kontakt med han. Misbruket hans gikk i en annen og mer uheldig retning enn de andre sitt misbruk. Spør en hvilken som helst heroinist om de ikke var innom cannabis/marihuana før de startet mer heroin. Folk som ikke har vært innom det blir heller ikke heroinist.

Det er totalt irrelevant. Det er ikke marijuana sin feil at det blir solgt på svartemarket og at i svartemarkedet finnes det mye snusk. Hva forventer du av miljøer du finner der? Det du prøver på er å gi cannabis skylden for at folk blir "heroinister", men i realiteten er det miljøet, det svarte markedet og dårlig dømmekraft som er grunnen til at dette skjer. Gjerne med dårlig psykisk helse blandet inn. Tilhørighet er også en viktig brikke.

 

Så si meg, hva har cannabis med heroinavhengighet å gjøre? Annet enn at det blir solgt på svartemarkedet? Og hvordan er faktumet at heroinister har tidligere brukt cannabis før de kom til heroin relevant angående hva cannabis er og ikke er? Mener du det er et bevis på at cannabis har herointiltrekkende egenskaper? At det er heroinavhengighetsskapende?

 

Jeg er ganske sikker på at du er smart nok til å forstå poenget mitt her, så jeg håper du også kan se hvor tåpelig denne gateway-teorien er. Eller at du bringer det opp uansett - problemet er ruspolitikken.

 

Hvordan kan du si at det ikke er noe annet enn svartemarkedet, miljøet og dårlig dømmekraft som har skylden for dette?

 

Jeg er ikke heroinist, og kommer aldri til å røre heroin. Alikevel har jeg vært borti cannabis mange ganger på eget initiativ. Hvorfor er ikke jeg heroinist? Kan det ha noe med at jeg gjør bevisste valg? Og at jeg baserer valgene mine på forskning og lesning? Hvorfor høres dette ukjent ut når vi snakker om rusmisbrukere? Kan det ha noe med det som allerede er nevnt? Dette er spørsmål du må stille deg selv, og svarene ligger gjerne ikke så langt unna.

 

 

 

Det er ikke noe direkte løpebånd fra det ene til det andre, men innstillingen i det sosiale miljøet, sosialt press, nedadgående livskvalitet, gryende selvdestruktivitet osv bidrar til å øke risikoen for å falle ut i alvorligere misbruk.

Hva har dette med cannabis å gjøre? Det du skriver her understreker bare enda mer den irrelevanse cannabis har for at heroinister blir til.

 

Denne skjebnen er faktisk et mindretall, og sier mer om den skadelige ruspolitikken vi har. Jeg er enig i at rusmisbruk er noe man gjerne skulle vært foruten i denne verdenen, men realiteten er at man ikke kan gjøre annet enn å gjøre det beste ut av situasjonen - det og å prøve å bekjempe rusmidler, det svarte markedet og å gjøre alt ulovlig og kriminalisert er ganske tydelig ikke en god løsning for rusmisbrukere og potensielle sådan.

 

 

Vennligst ikke kom med røverhistorier om hvor uskyldig cannabis/marihuana er. Den myten gjentas som et slags første bud blant misbrukerne, men det blir ikke mer sant av den grunn. Det finnes godt dokumenterte studier på at det har skadevirkninger. Da mener jeg både medisinske som vesentlig økt risiko for psykoser senere i livet (særlig for syntetisk cannabis) og miljømessige som konsekvensene for utdanning, jobb, karriere, økonomi, omgangskrets, kosthold, mosjon etc (som påvirker helse og livskvalitet indirekte).

Det finnes ikke godt dokumenterte studier på at det har skadevirkninger, så her er røverhistorien din.

 

Er det billig antagelsesstatestikk du refererer til? Det er like godt dokumentert som det er godt dokumentert at det å tenke øker risiko for psykoser senere i livet. Faktisk er kognitiv forskning et godt grunnlag til å påstå at man kan tenke seg dum, tenke seg smart, tenke seg deprimert, tenke seg glad, tenke seg sint, tenke seg manisk. Og forskning tilsier faktisk at mange er disponible for psykoser og at dette er latente sykdommer som ligger og venter. Så på samme måte som at det å tenke kan gjøre deg deprimert (noe jeg vet alt om), så er det ikke alltid en god idè å ta rusmidler i en slik sinnstilstand, fordi tankene kommer fra samme hode, og derfor vil kunne ha samme utfall som det vil kunne ha i edru tilstand. Når det er sagt så går det fint an å bruke cannabis i sammen med kognitiv, terapautiske teknikker. Vil dog si at psilocybin er mye mer egnet til dette formålet (noe som forskning også stiller seg bak).

 

Og det at du nevner syntetisk cannabis forteller at du rett og slett ikke vet hva du prater om. Syntetisk cannabis har INGEN sammenheng med cannabis, og det at man kaller det for dette og at media ikke klarer å skille forskjellen gjør bare hele temaet mer komplisert fordi man er nødt til å forklare hver gang hva som er greia. Å likestille cannabis og "syntetisk cannabis" og bruke sistnevnte som et virkemiddel for å spre løgner om cannabis er ikke bare uærlige, det er ufyselig. Syntetisk cannabis inneholder 0 % cannabis. Det er et designer drug, med hensikt å immitere cannabis' ruseffekter. Resultatet er et farlig rusmiddel, som trolig har tatt livet av flere mennesker. Ironisk nok er cannabis' forbudsstatus årsaken til at såkalt syntetisk cannabis finnes. Jeg kan dog se hvor smart det er å kalle det for dette, men jeg tror det skjedde grunnet mangel på kunnskap, ikke uærlige intensjoner.

 

Miljømessige konsekvenser er ofte grunnet det faktumet at de sitter hjemme i en mørk stue og isolerer seg, eller gjør andre skadende valg. Og det er ganske åpenbart at man verken blir smart, rik eller lykkelig av å isolere seg i sin egen stue uten stimulans, gjerne med et mørkt syn på livet. Det samme kan sies om de som ser ut til å fungere, men går rundt med en depresjon som spiser dem opp innvendig - uten at de får hjelp. Det kan bare gå én vei. Man trenger verken alkohol eller cannabis for å komme inn i dårlige vaner. Dårlige vaner som kan koste deg venner, jobb, mening i samfunnet, økonomisk integritet etc.

 

Jeg vet om flere som har vært "misbrukere" (alkohol, cannabis, div. piller), og problemet deres er at de sliter og ikke har livsmotivasjon. Og tilfeldigvis så har deres oppvekst eller bomiljø vært vanskelig. Dette fører ofte til dårlig dømmekraft, enten det gjelder å hive i seg alkohol hver dag, røyke marijuana hver dag, fyllekjøre, sloss, møte opp på jobb i uskikket stand etc. Mange gjør det samme uten å bruke rusmidler.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje på tide med en liten oppdatering. TS her.

 

Jeg har bestemt meg for å fortsette kontakten da vi alle klikker bra, samtidig har jeg gjort det tydelig at jeg er helt "clean" og har ingen behov for å prøve. De respekterer det, men merker allerede at jeg blir utelatt fra de sosiale stundene hvor 4 av 6 tar det rolig og røyker. Ingenting jeg sipper over i den forstand, de er oppegående mennesker (enn så lenge??) og respekterer valget mitt slik jeg har forstått det.

 

Kan for de interesserte nevne at denne gjengen er godt i det, og sitter på noen gram hver etter at den ene av de kjøpte et stort kvantum og tok det med seg tilbake. Den andre av de skal ta med seg gram på flyet når han skal hjemover....

 

Rent studiemessig er det bare ett par av oss i gjengen som klarer å prestere noe, resten ligger litt etter og sliter med å forstå hva det dreier seg om. Det sier meg for lite jobbing med studiet, noe som forsåvidt kan stemme når det er andre gleder i hverdagen, som weed og gaming.

 

Igjen, det er bra folk, og jeg kommer til å fortsette kontakten. Har alltids ett par til her og der jeg kan gå til når de røyker, så ingen problem sånn sett. Samtidig bruker jeg de litt som motivasjon i studiet :)



Anonymous poster hash: 51475...7b6
Lenke til kommentar

*kremt* Ikke at weedhippiene er særlig åpensinnet.

Bare sånn at det er sagt, jeg er helt enig med deg. Og det irriterer meg. Er så mange trangsynte på begge sider, og alikevel kritiserer de motparten som fillene fyker.

 

Når det er sagt, så er det unntak til enhver regel.

 

 

 

Jeg har bestemt meg for å fortsette kontakten da vi alle klikker bra, samtidig har jeg gjort det tydelig at jeg er helt "clean" og har ingen behov for å prøve. De respekterer det, men merker allerede at jeg blir utelatt fra de sosiale stundene hvor 4 av 6 tar det rolig og røyker. Ingenting jeg sipper over i den forstand, de er oppegående mennesker (enn så lenge??) og respekterer valget mitt slik jeg har forstått det.

Høres bra ut, høres også fornuftig ut at du sa ifra at du ikke hadde noen intensjoner om å prøve.

 

Bare pass på så de ikke føler du dømmer dem eller ser ned på dem for hva de gjør. Det er også ofte slik at noen føler det er vanskelige å slappe skikkelig av når de er sammen med edru folk, man blir gjerne veldig selvbevisste da. Men det trenger ikke å være tilfellet her.

 

 

Kan for de interesserte nevne at denne gjengen er godt i det, og sitter på noen gram hver etter at den ene av de kjøpte et stort kvantum og tok det med seg tilbake. Den andre av de skal ta med seg gram på flyet når han skal hjemover....

Et gram er egentlig ikke så mye. En vanlig dose er på rundt 0,2 gram. Dvs. 5 doser på et gram. Og det går gjerne mer om du sitter en kveld med kamerater og røyker, på samme måte som at du gjerne blir full på x antall øl/drinker, men du drikker videre for å vedlikeholde rusen fordi du ikke har tenkt å avslutte kvelden med en gang.

 

 

Rent studiemessig er det bare ett par av oss i gjengen som klarer å prestere noe, resten ligger litt etter og sliter med å forstå hva det dreier seg om. Det sier meg for lite jobbing med studiet, noe som forsåvidt kan stemme når det er andre gleder i hverdagen, som weed og gaming.

Hører samme greia av alle jeg kjenner som studerer. Det er forsåvidt deres problem. Jo flere hull du får jo vanskeligere er det å holde følge.

 

Og jeg skal ikke si jeg var så mye bedre. Jeg utsatte lekser selv og gikk til mitt escape som var forum, og diverse surfing på internett, filmer etc. Historien repeteres ad nauseam, du hører det fra skolekamerater, foreldre, lærere etc. og det låter slik: "noe jeg angrer mest på er at jeg ikke gjorde mer på skolen".

 

 

 

Synes ikke dette høres ut som "bra folk", slik du prøver å gi inntrykk av. Og du ser jo hva konsekvensene for flere av dem er ved å holde på slik de gjør.

Som Zarac sier, de kan være bra folk selv om. Så og si alle jeg gikk i klassen med satt og spilte i timen, og gjorde det ikke særlig godt. Og det er faktisk normen, at mange gir faen. Noen bruker heller tiden på å spille, noen drikke, noen røyke cannabis. Og alle disse aktivitetene er sosiale, noe som gjør det vanskelig å bare avstå fra det. For hva skal du gjøre da? Joda, de kan gjøre leksene sine, men hva forventer du av YOLO-generasjonen? :p

 

*Satt det litt på spissen her, men du skjønner hva jeg mener. At folk henger etter betyr ikke at de ikke er bra folk. Og det er forsåvidt TS sitt ansvar om han lar de andre påvirke hvordan han gjør det med studiene.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer og fra mitt perspektiv er weed (og alle andre rusmidler) gode for to ting; Medisinsk bruk og ved forsterkning av en allerede eller kommende positiv opplevelse. Ved medisinsk bruk ser jeg regelen som enkel; er de samlede positive virkningene bedre enn de samlede negative bivirkningene. Ved fornøyelsen sin skyld så er det viktig at det er, ja faktisk for fornøyelsen sin skyld. Jeg røyker selv litt her og der men jeg har vært i den situasjonen at det har blitt hver dag i nesten tre måneder. Her følte jeg livet passerte uten at jeg fikk noe ut av det.. Weed vil jeg si er utsettelsesvirkemiddelet. Aldri utsatt så mye bare fordi jeg har vært høy. Uansett, så mener jeg personlig at man skal holde seg unna alt av rusmidler hvis du er i en "negative state of mind". 

 

Uansett så er svaret enkelt. Ikke gjør noe du ikke føler deg komfortabel med hvis det ikke er nødvendig. Ditt liv er vel best når du har det bra og hvis disse vennene vil påvirke deg i andre retningen er vel kanskje de ikke for deg =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...