Gå til innhold

[Løst] Usymetriske temperaturer etter deliding av 4770k


Nif

Anbefalte innlegg

Hei sveis

 

Delidda en 4770k for ca en uke siden å får ikke helt resultatene til å stemme.

 

Her er temps før delid; 

4xbYDrV.png

 

Deliddingen gikk fint, to slag i skru stikken så var den løs.

Rensket det jeg klarte fra pcb å HS'en, klemte mellom noe NT-H1 både på kjernen å på IHS, kjørte på og temperaturene så veldig gode ut på idle, men så fort jeg kjørte Aida64 stress så viste det seg at temp forskjell på kjernene var verre en før deliddingen..

 

9j3Ycg4.png

 

Merk at alle temperaturene her er ved stock hastigheter, kjølt av en NH-D14.

 

Har alt prøvd å legge på ny kjølepasta 3-4 ganger, uten mer en 1-2c forskjell, fremdeles samme forskjell på kjernene.

 

Forskjellen på temperaturene gir ikke helt mening, NT-H1 er nok ikke den beste pastaen, men ble brukt som et nødstilfelle ettersom CLP ikke var å oppdrive annet en i england (er forsåvidt bestillt å på vei over dammen).

 

Lurer på om det er kjølepastaen som kan gi slike avvik, eller om det faktisk er IHS\NH-D14 som er like plan som en banan..

Endret av Nif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tatt av lokket noen gang, men på min 4790K som er "låst" på 4000 mHz (no throtling) pga 2 Samsung 850 Pro i R0, varierer kjernetemperaturene med 5-6 grader på idle med en Noctua NH-D15 kjøler. Nå i september med litt lavere omgivelsestemperatur, ligger hviletemp på 36-43 (innbyrdes variasjon) grader. I sommer på det varmeste lå det på 47-53. Bruker et Fractal Design Define R5 kabinett med standard medfølgende vifter - ingen ekstra av noen sort. Sitter også et MSI GTX 980 Gaming inni kassa..

 

Har brukt Hyper-Pi (tar alle kjerner i motsetning til Super-Pi som bare tar 1 kjerne) med maks belastning (8 cores, 32M digits) og fikk spredning på 69-82 grader (rett før jeg skriver dette)... 

 

Spørs om det er så lurt å plukke av dekslet likevel : ))

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Har ikke tatt av lokket noen gang, men på min 4790K som er "låst" på 4000 mHz (no throtling) pga 2 Samsung 850 Pro i R0, varierer kjernetemperaturene med 5-6 grader på idle med en Noctua NH-D15 kjøler. Nå i september med litt lavere omgivelsestemperatur, ligger hviletemp på 36-43 (innbyrdes variasjon) grader. I sommer på det varmeste lå det på 47-53. Bruker et Fractal Design Define R5 kabinett med standard medfølgende vifter - ingen ekstra av noen sort. Sitter også et MSI GTX 980 Gaming inni kassa..

 

Har brukt Hyper-Pi (tar alle kjerner i motsetning til Super-Pi som bare tar 1 kjerne) med maks belastning (8 cores, 32M digits) og fikk spredning på 69-82 grader (rett før jeg skriver dette)... 

 

Spørs om det er så lurt å plukke av dekslet likevel : ))

:)

 

Liker ikke å ha ~90c på 2-3 av 4 fysiske kjerner, var INGEN overklokkings rom å hva er vel vitsen med en K prosessor hvis det ikke kan overklokkes? :]

 

Til ettertanke burde jeg nok kjøpt inn CLU\CLP før jeg delidda, håper det er pastaen å ikke banan IHS som utgjør problemene

Lenke til kommentar

TS har jo her over 20 grader forskjell. Jeg syntes det var litt mye. Gitt at du har kjørt nøyaktig samme test og brukt nøyaktig samme program til å avlese tempertaurer før og etter de-lid så frister det å si "forsøk på nytt med en annen TIM".

 

Du har heller ikke fått ned (høyeste) kjernetemp noe særlig (8 grader er ikke mye) så forsøk med CLU/CLP ja. Det gjorde underverker her iallfall. Vær OBS på at CLU/CLP leder strøm.

 

Den kjernen du har redusert mest er i område 20 grader - dette virker mer riktig. Har du kanskje fått på veldig ujevnt lag med TIM? Eller er IHS bøyd litt og gir ikke lik kontakt over hele chip? Det så litt snålt ut det der - men rundt 10 grader spredning er ikke unormalt fyi.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kjørte ny Hyper-Pi test med all-cores i Realtime med 32M digits. Tok 8:43,27 min.

Variasjon på kjernetemp lå på 68-81 grader (kun peak på 81).

Core 0-5 lå konsant på 75-80 grader (77-78 i hovedtrekk) med konstant 100% load,

Core 6 og 7 lå ned på 67-71 grader men i hovedtrekk på 68.

Core 6 lå kun med belastning på 12-68% (mest i nedre sjikt.......pussig...), mens core 7 dippet ned mot 24% ved 3-4 anledninger.

 

Bruker 16 GB Kingston HyperX (jubileumsutgaven) @2400 MHz CL9 (stock).

Belastningen på minnet pendlet fint lite rundt 6700 MB av 15,9 GB konstant.

 

Har to vifter på min Noctua NH-D15 kjøler hvor begge er påmontert low-noise adapter. Den midtre vifta stod stille hele tiden, mens den ytre kun sviver rundt på 25%.

Med andre ord så tror jeg at det ganske god rom for en overklokk på denne 4790K-komboen med NH-D15 kjøler (monsterkjøler på 1,32 kg)

 

Bruker kun Akasa 455 kjølepasta. Denne følger med i TIM-kit'et (sitrus rensevæske, sparkelbrett og pasta) som fåes b.la på Komplett.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Kjørte ny Hyper-Pi test med all-cores i Realtime med 32M digits. Tok 8:43,27 min.

Variasjon på kjernetemp lå på 68-81 grader (kun peak på 81).

Core 0-5 lå konsant på 75-80 grader (77-78 i hovedtrekk) med konstant 100% load,

Core 6 og 7 lå ned på 67-71 grader men i hovedtrekk på 68.

Core 6 lå kun med belastning på 12-68% (mest i nedre sjikt.......pussig...), mens core 7 dippet ned mot 24% ved 3-4 anledninger.

 

Bruker 16 GB Kingston HyperX (jubileumsutgaven) @2400 MHz CL9 (stock).

Belastningen på minnet pendlet fint lite rundt 6700 MB av 15,9 GB konstant.

 

Har to vifter på min Noctua NH-D15 kjøler hvor begge er påmontert low-noise adapter. Den midtre vifta stod stille hele tiden, mens den ytre kun sviver rundt på 25%.

Med andre ord så tror jeg at det ganske god rom for en overklokk på denne 4790K-komboen med NH-D15 kjøler (monsterkjøler på 1,32 kg)

 

Bruker kun Akasa 455 kjølepasta. Denne følger med i TIM-kit'et (sitrus rensevæske, sparkelbrett og pasta) som fåes b.la på Komplett.

Litt variasjon på kjernetemperaturene er og forvente, men med 20+ graders forskjell med top core på rundt 90c under stock instillinger vil det ikke gi meg så veldig mye rom for overklokking, derav tråden.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem etter de-lidding. Dvs. jeg fikk to problemer.

 

1. Noctua NT-H1 klarer tydeligvis ikke de temperaturene selve kjerna kan komme opp i og skilte seg eller rant ut etter et par dager.

2. Noctua-kjøleren var ikke plan og fikk kun god kontakt med ca. 50% av flaten til heat-spreaderen.

 

Satt på en Cooler Master-kjøler og bytta til en bedre pasta og tempen ble igjen symmetrisk og 15-20C lavere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem etter de-lidding. Dvs. jeg fikk to problemer.

 

1. Noctua NT-H1 klarer tydeligvis ikke de temperaturene selve kjerna kan komme opp i og skilte seg eller rant ut etter et par dager.

2. Noctua-kjøleren var ikke plan og fikk kun god kontakt med ca. 50% av flaten til heat-spreaderen.

 

Satt på en Cooler Master-kjøler og bytta til en bedre pasta og tempen ble igjen symmetrisk og 15-20C lavere.

Hadde igrunn forventet at NT-H1 kom til å utgjør endel grader, men ikke så mye som det er nå..

Første applikasjon av TIM kom ikke kjernene over 60c, men det ga seg fort, så er nok fullt mulig det er selve pastaen som ikke leder bra lenger.. Får teste med CLP når den ankommer, og sjekke ut hvor plan heatspreaderen og undersiden av NH-D14'en er før jeg går til innkjøp av noe ny kjøler.

 

Takker for innlegget :-)

Lenke til kommentar

De-lidding virker ganske drastisk, så hva er vitsen hvis det ikke legges på bedre pasta enn den som Intel har lagt på ?  (De er jo ikke akkurat amatører på dette feltet...)

 

Ellers risiko for bøyd deksel om skrustikke skrus på for mye.  Har du prøvd å legge det på en glassplate for å se at det fortsatt er plant? 

 

Hvis deksel eller kjøler ligger ørlite skrått på => ujevn avstand til kjernene => ujevn temp 

(Uhyre lite som skal til)

 

Har en stock 4770K med vannkjøler - ingen overklokking.  På 100% CPU ligger alle på 53-55C  (3700MHz).  På tomgang ligger de på ca 30C.

Lenke til kommentar

Tok av kjøleren for å se om det var noe indikasjon på kjølepastaen om den var konveks eller konkav uten å bli noe visere på akkurat det.. 

Skvetter innom biltema imorgen å finner noe jeg kan sjekke dette med, får sjekket cpuens IHS og i samme slengen.

Får håpe CPL'en snart ender opp i postkassen så jeg kan bytte ut pastaen :]

 

p8qwIlC.jpg

vE9jfu6.jpg

Endret av Nif
Lenke til kommentar

Har du limt HS fast på CPU igjen? Jeg lot være å lime min. Den blir uansett presset på plass av låsemekanismen til sokkelen. Det var mellom HS og CPU at pastaen "smelta" hos meg. Jeg tok også å planslipte HS på oversiden før jeg satt den på.

Nei, har ingen store planer om å gjøre det heller :-)

Skal få hentet noe til å sjekke om IHS\Kjøler er konveks\konkav senere idag, håper da inderlig at det kun er pastaen som er problemet.. :p

Lenke til kommentar

Jeg vil uansett anbefale å ikke bruke Noctua-pasta mellom core og HS. Den er ikke "rated" for mer enn ca. 90 grader. Da ligger du helt i grenseland og faktisk litt over hvis kjøleren heller ikke får god kontakt. Arctic Silver og Thermal Grizzly er gode for hhv. 130 og 350 grader. Er en Liquid Metal-type pasta som også er anbefalt av mange.

 

HS sliper du lett med en glassplate, litt fint pussepapir og litt "sleggefett".

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg vil uansett anbefale å ikke bruke Noctua-pasta mellom core og HS. Den er ikke "rated" for mer enn ca. 90 grader. Da ligger du helt i grenseland og faktisk litt over hvis kjøleren heller ikke får god kontakt. Arctic Silver og Thermal Grizzly er gode for hhv. 130 og 350 grader. Er en Liquid Metal-type pasta som også er anbefalt av mange.

 

HS sliper du lett med en glassplate, litt fint pussepapir og litt "sleggefett".

Sjekket både IHS og NH-D14 nå, d14 var grei som pokker, ble litt mye grubling ettersom den har små maskinerte riller som kan virke som det er konveks, men heldigvis ikke.. IHS og var ørliten konveks, men ikke mer en jeg vil si er nokså normalt.

 

Fikk rensket selve pcb'en skikkelig, så alt av lim er borte, gikk 10-15 Q-tips og en kork med blårens, men det ble ivertfall grønt og vakkert :-)

nCQscE8.jpg

s90cK6h.jpg

 

 

 

La på en litt tynn stripe MX-4 ( siste utvei så jeg kan bruke pc'en mens jeg venter på CLP ) og temperaturene forandret seg drastisk til det bedre: 

bL1BgG5.png

 

 

Får bare håpe det var det siste av den sorgen! Regner med det er en liten bit med lim som har vært igjen, å gjordt kontakten med IHS litt ujevn.. :)

 

Kan poste resultat når jeg får CLP'en på plass 

 

 

--

Nif

Lenke til kommentar

Skal du til med CLP så må du isolere spenningsregulatorene (eller hva fa** det er) ved siden av chipen. Jeg brukte Loctite 5399 til dette - la det bare på med en tannpirker slik at det pent dekket dette området.

 

Jeg penslet et meget tynt (!) lag CLU/CLP på chip og på innsiden av IHS. Jeg tapet da rundt det området av IHS som blir i kontakt med chip og penslet på tynt der (og fjernet så maskeringen/tapen). Jeg prøvde aldri med å kun pensle på chip så vet ikke om det er bedre eller dårligere.

 

4670K @ 4,7ghz klarte jeg da 60°C ved full stress i en time (god EK vannkjøling og ca 25 grader ambient). Det er ikke gæli. 

 

Det ser pent ut for din del også nå - og viser bare at det kan lønne seg å prøve mer enn 1 gang :) Godt jobbet.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...