Gå til innhold

Hastighet inn mot rundkjøring


Patrick123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lappen er ennå ikke i boks (men kanskje snart), så jeg lurer litt på hva som er den "beste" praksisen når det kommer til girvalg inn mot rundkjøringer. Jeg føler meg mest komfortabel med å ligge i 2. gir inn mot rundkjøringen; ikke for høy hastighet til at du ikke har oversikten og ikke så lav at jeg ikke rekker å ta lukene. Likevel har kjørelærer påpekt at jeg ikke burde gire så ofte, men hva skal jeg liksom gjøre når jeg kommer fra en vei med 50-70km? Han har noen ganger sagt jeg kan ligge i 3. om jeg skal rett fram, men jeg syns det blir lovlig raskt. 

 

Jeg ser enkelte som kommer i det jeg mener er faderlig høy fart dersom de skal rett fram; såpass god fart at jeg har ikke sjans i havet til å ta luken før de nærmest er hjemme og parkert. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Jeg ser enkelte som kommer i det jeg mener er faderlig høy fart dersom de skal rett fram; såpass god fart at jeg har ikke sjans i havet til å ta luken før de nærmest er hjemme og parkert.

Lo litt av den, men ganske vanlig det ja. Førstemann til mølla prinsippet med fri fartsgrense er det nok av som holder i rundkjøringer.

 

Jeg må egentlig si at veldig ofte er 2 giret veldig fint for rundkjøringer ja, er sjeldent jeg ligger høyere med annet at jeg ser det er veldig lite trafikkert for øyeblikket i den aktuelle rundkjøringen. Men det kommer nok litt an på hvor bilen biter på turtallet også da så klart.

Skrevet

Girvalg er vanskelig å sei. Bil A kan ligge i 3. giret i 30, mens bil B må ned i 2. giret :)

 

Fartsmessig skal du gå sakte nok te at du uten problemer skal kunne stoppa om du må vika. Kommer jo an på kor oversiktelig og traffikert rundkjøringo er og. Masse trafikk eller lite innsyn tilsier åpenbart lavere fart.

  • Liker 1
Skrevet

Den beste praksisen er vel å få oversikt over det som skjer i og rundkøyringa fyrst og deretter ta avgjeringa om kva gir ein skal liggje i.

Ver so tydeleg som mogleg (dvs. signaliser) på kva du har tenkt til å gjere før du gjer det, so slepp du å måtte kappkøyre med dei som allereie er i rundkøyringa.

Skrevet

Aller viktigst...reduser hastigheten o god tid før rundkjøring slik at bilene i rundkjøring forstår at du har til hensikt å overholde vikeplikten. På dette punktetsyndes det enormt...noe som hindrer god trafikkflyt.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Det kommer vel ann på rundkjøringen. Er det en rundkjøring som "alle" kjører rett frem i, og det skjelden kommer folk inn fra sidene er det bare å peise på i 3.

 

Men 2. giret er nok best valg. Vil gi best aks.

Skrevet

Fort nok til at en klarer svingen uten å velte

Har tatt rundkjøringer i femte gir

Det er samme fartsgrense som ellers så hvorfor skal jeg bremse viss det er klart?

Skrevet

Viktigst: Bruk blinklyset!

 

Her i Tønsberg virker det som vi får en vaksine mot å bruke blinklys når vi tar lappen.
Skal du til høyre i rundkjøringa, så begynn å blinke i god tid, og legg deg til høyre tidlig, slik at vi som står og venter på ei luke kan oppfatte at den kommer.

 

Av en eller annen grunn er det BMW og Audi som ser ut til å mangle blinklys...

 

Ellers er fart inn mot rundkjøringa mye sunn fornuft. Er det en stor rundkjøring på ei åpen slette og du helt klart ser at det ikke er andre biler der, så er det ikke livsviktig å komme seg ned i krabbefart. Er det en rundkjøring med fotgjengerfelt, hekker og svinger rundt, så avpasser man farten slik at man kan få stoppet om man trenger det.
Tenk hele tiden: Hva er det farligste som potensielt kan skje nå? Gjør man det vil man sannsynligvis være forberedt på det som måtte komme.

 

Skrevet

Viktigst: Bruk blinklyset!

 

Her i Tønsberg virker det som vi får en vaksine mot å bruke blinklys når vi tar lappen.

Skal du til høyre i rundkjøringa, så begynn å blinke i god tid, og legg deg til høyre tidlig, slik at vi som står og venter på ei luke kan oppfatte at den kommer.

 

Av en eller annen grunn er det BMW og Audi som ser ut til å mangle blinklys...

 

Ellers er fart inn mot rundkjøringa mye sunn fornuft. Er det en stor rundkjøring på ei åpen slette og du helt klart ser at det ikke er andre biler der, så er det ikke livsviktig å komme seg ned i krabbefart. Er det en rundkjøring med fotgjengerfelt, hekker og svinger rundt, så avpasser man farten slik at man kan få stoppet om man trenger det.

Tenk hele tiden: Hva er det farligste som potensielt kan skje nå? Gjør man det vil man sannsynligvis være forberedt på det som måtte komme.

 

 

Helt enig i det som blir sagt her. Hadde tenkt til å skrive omtrent det samme. 

 

Måtte bare gjøre en liten redigering:

 

Viktigst: Bruk blinklyset!

 

Her i Norge virker det som vi får en vaksine mot å bruke blinklys når vi tar lappen.

 

 

;-)

  • Liker 3
Skrevet

Hvis du er usikker på om du må stanse så er 2. giret fint. Er det oversiktlig og du ser at du kan kjøre rett gjennom så er 3. giret fint, men som nevnt over, det kommer jo an på bilen du kjører. Hør på kjørelæreren du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...