Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg tenker også på tanken med å ha ett "borte-modus" for huset hvor f.eks lys slår seg av/på for å late som noen er hjemme, samt justering av temperaturer, pushnotification ved registrert bevegelse (alarm) etc.

Jeg ser mange da bruker mobilen for å fortelle om man er hjemme eller ei, f.eks at mac-adressen til mobilen er registrert på wifi så er man hjemme, og om den ikke er registrert så er du på tur..

Jeg har ikke sett så mye på dette enda, men er på to-do listen :)

 

Har fått telefonen min og kjæresten på systemet nå. Fungerer overraskende bra, men jeg sliter med selve koden. Det virker som 'blocky' er litt følsom for hvordan man bygger opp koden, eller at jeg har misforstått logikken. 

Man skulle trodd: Device 1 or Device 2 = off and Device 3 = off skulle fungert som if-betingelse. 

 

F.eks: 

Z0VZUlRM.jpeg

 

Dette fungerer ikke, selv om alle enhetene(switchene) fungerer. 

 

 

Over til en annen sak: Er det noen som har erfaring og har fikset remote access på Domoticz? Skal hjem til juleferien, hadde vært greit å kunne starte ovnene før jeg setter meg på flyet etter nyttår. 

 

Hva om du prøver Device1=off OR Device2=off AND Bevegelsebryter=off ? 

 

Selv ville jeg ikke tatt med bevegelsesbryteren. For jeg bruker den til å gi meg notification dersom det er bevegelse og jeg ikke er hjemme, som en "silent alarm".. 

Lenke til kommentar

 

Yepp, bare å åpne for port i ruteren og gå rett inn, <ekstern_ip>:<port>

Kan være lurt å aktivere Nettstedsbeskyttelse

 

 

Må man ikke ha fast ip til dette?

 

Nei, men det er absolutt en fordel da IP-adressen kan endre seg om ikke.

Som et alternativ til fast IP kan man bruke en dynamisk DNS, https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Det har kommet en ordentlig Kodi-plugin i senere utgaver av Domoticz, ikke fått sett på den selv enda - men den rapporterer noe status såvidt jeg har sett.

Lenke til kommentar

Sliter litt med en bevegelsessensor jeg har kjøpt meg.

 

Etter at jeg la den inn fungerte den tilsynelatende greit, plutselig sluttet den å virke, men "blinket" når jeg gikk forbi, etterhvert oppghørte blinkingen også.

Dog fungerte den innebygde temp-sensoren.

 

 

 

post-74970-0-31246100-1449690467_thumb.png

post-74970-0-43611000-1449690479_thumb.png

 

Prøvde i dag å fjerne den fra nettverket og legge til, fungerte helt fint, frem til jeg rebootet server, nå er den like dø...

 

Tips?

 

Lenke til kommentar

Fersk bruker av Domoticz.
Har pr idag Tellstick Net og noen får Nexa plugger etc, men vi over på noe bedre. 

Har skaffet en RFXCOM 433 og driver å tester på en win10 laptop, mens jeg venter på RPI2 skal dukke opp. 

Fikk lagt til manuelt en Nexa kontakt, men sliter med å få inn temp sensor (Clas Ohlsen kr 99 som alle bruker) 

Noen tips? 

Lenke til kommentar

Fersk bruker av Domoticz.

Har pr idag Tellstick Net og noen får Nexa plugger etc, men vi over på noe bedre. 

 

Har skaffet en RFXCOM 433 og driver å tester på en win10 laptop, mens jeg venter på RPI2 skal dukke opp. 

 

Fikk lagt til manuelt en Nexa kontakt, men sliter med å få inn temp sensor (Clas Ohlsen kr 99 som alle bruker) 

 

Noen tips? 

Har du huket av "Accept new Hardware Devices" eller trykket på "Allow for 5 minutes" i settings ?

 

Hadde en slik billig temperaturmåler fra Clas, men den måtte stå minst 10 cm fra antennen for at RFXCom skulle fange opp signalene.

Lenke til kommentar

Ok, framgang. Kom hjem og endel har dukket opp i devices.  :) 
Fått 2 av stikkonkontaktene til å virke. 
Har også noen temp sensorer, men vet ikke om de er mine! Den en viser konstant 102c. Ikke så viktig ennå. 
Må jobbe med å finne hva som er hva. Har 2 bevegelses sensorer og en bak bryter dimmer....

Lenke til kommentar

Legger du til en ting om gangen vet du hva som er hva.

Jeg pleier også å merke alle "ting" med et klisterlapp med et tall som jeg igjenn bruker i domoticz.

post-74970-0-76659500-1449776081_thumb.png

 

Kan forøvrig nevnte at jeg tror problemet i innlegg #190 icon_share.png er løst. ref https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=9317

 

Kan forresten vise mitt siste blockley:

post-74970-0-54821300-1449776507_thumb.png

Greia var at jeg skulle ha lyset i stua til å slå seg på i 1 min dersom bevegelses sensoren i ganga registrerte bevegelse.

Det gikk dog ikke helt problemfritt, ettersom blockeyene går i en evig loop starter den på nytt når den er ferdig.

sensoren lar nemlig "på" signalet være aktivt i 3 min før det blir "av", derfor ville lampen min i stedenfor å lyse 1 min, lyse 1 min, slå seg av/på fort, og så gjenta prosessen 3 ganger før denslår seg av.

 

Løste den med en virtuell dummybryter som jeg satt fra av til på første gang og lot den være på i 4 min.

Dermed vil ikke scriptet slå på lampen flere ganger fordi et kriterie for å slå på er at dummy er av.

 

Dette kunne blitt løst enklere med en "wait" blokk, men finnes det? jeg fant ikke noe.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Du har nok rett i å legge til en og en, men jeg driver å tester og lærer Domotiz. 
Har en liten Telldus/Nexa system i gang allerde. 

Fikk til 2 wall plugs, en dimmerbryter og en magnetkontakt på fryseren. Har flere devices, disse er nok mine 2 bevegelses sensorer.

Snuser litt på Blocky.  Mange muligheter, men en del å lære.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...