Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Prøve å forklare en gang til, med bilder :D

 

Jeg har tre knapper nå. Er dette dummy?

 

post-318876-0-57545800-1454349719_thumb.png

 

Den første styrer alle lys av/på, farge og dimming. - Virker

 

De to neste styrer hver sin del av stuen. - Virker

 

Når jeg slår på den første, så vises fortsatt de to neste som av. Se bilde. Alle lysene er jo nå på, og da vil eg at de to neste skal følge den første og vise riktig status, altså at de er på, farge og hvilken dimming som er satt via den første.

 

Får bruke kvelden til å eksperimentere litt. Se på scener og grupper. Må også ha på plass en stikkontakt som jeg kan bruke opp mot dette til å styre siste lampen i stuen. Denne har 6 pærer, og da antar jeg det blir billigere med en stikkontakt og mottaker til pc fremfor 6 milight pærer til.

 

Var det z-wave som var anbefalt her med passende mottaker til pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Z-Wave bruker jeg en pinne som heter UZB1, er link i førstepost.

 

Hvorvidt det er en dummy du har der er vanskelig å se ut av bildet, spørsmålet er hvordan du har skaffet den.

Og er den konfigurert til å slå lys av/på i Domoticz eller i MiLight broen? For det er jo slik at broen vist ikke rapporterer tilbake status, så man er for å få rett status etter min logikk avhengig av at Domoticz stiller begge to, f.eks fra en dymmy i domoticz.

 

Slik lager du dummys:

post-74970-0-71476800-1454350735_thumb.jpg

 

 

Når en dummy er laget kan den hentes i "Enheter"

post-74970-0-16573500-1454350876_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har fått de til å virke, er ikke der problemet er. Det er bare det visuelle i domo jeg er litt uvenn med da de ulike bryterne ikke har noen tilknytning til hver andre.

 

Jeg fant forøvrig løsningen på det som irriterte meg. Når jeg gikk inn på de ulike bryterne kunne jeg sette dem som under/slaveenhet til "alle lamper" bryteren. Så nå når jeg slår av og på ved alle lamper så følger de to andre etter med riktig status.

 

Mulig jeg har gjort alt feil fra start av. Ikke laget noen dummy, så får se på det også skjønner jeg.

 

Det jeg har gjort til nå er:

 

Hardware:

 

post-318876-0-17938900-1454354691_thumb.png

 

Under enheter dukket disse opp:

 

post-318876-0-95288400-1454354749_thumb.png

 

La til de tre øverste og har knyttet opp pærer til disse via milight appen.

 

Får da opp dette under brytere:

 

post-318876-0-59180600-1454354864_thumb.png

 

Får bruke litt tid på å lese rundt dette tenker jeg, gjør det nok litt enklere.

 

Slik jeg forstår det så har du Evelen laget en dummy for alle lys av og alle lys på, så laget egne script for å få dette til å fungere og knytte det mot milight?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så har du Evelen laget en dummy for alle lys av og alle lys på, så laget egne script for å få dette til å fungere og knytte det mot milight?

Det er korrekt. som anvist i bildet i tidligere innlegg.

Jeg ville slettet "Alle Lamper" fra broen og prøvd på noe sånn :=)

Lenke til kommentar

JA denne alle lamper jeg har nå er jo en av de som alt er i milight siden det er helt identisk både på fjernkontrollen og i appen. Det vil vel gjøre det samme om jeg legger det inn som script eller som jeg har det nå?

 

Men om jeg skal prøve på dette, hvor finner jeg da disse IF, AND osv funksjonene som du har på ene bildet ditt? Er dette tekstbasert script du har laget til, eller er der noe UI på det?

Lenke til kommentar

JA denne alle lamper jeg har nå er jo en av de som alt er i milight siden det er helt identisk både på fjernkontrollen og i appen. Det vil vel gjøre det samme om jeg legger det inn som script eller som jeg har det nå?

 

Men om jeg skal prøve på dette, hvor finner jeg da disse IF, AND osv funksjonene som du har på ene bildet ditt? Er dette tekstbasert script du har laget til, eller er der noe UI på det?

Det heter Blockly og er et grafisk grensesnitt for å enklere automatisere enn ved bruk av tradisjonelle script.

Her finner du det:

Oppsett -> Flere Valg -> Events

 

Her er en eksempeltråd: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=31

 

 

EDIT: Video demo: http://screencast.com/t/cXP1TDsGN6GW

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Skjønner..

 

Da har jeg laget to dummyer, en for av og en for på. Driver å prøver meg frem for å få det slik som jeg ønsker.

 

Er Domoticz det som er enklest i bruk, eller er det fordi det er et gratis alternativ det er populær.

 

Finnes der en fjernkontroll som kan brukes sammen med dette til enkel styring av lysene, grupper eller scener? 

Lenke til kommentar

Er Domoticz det som er enklest i bruk, eller er det fordi det er et gratis alternativ det er populær.

Har ikke brukt andre, men selv om det også i Domoticz er en dørstokk å komme over er det rimelig enkelt og greit, og ikke minst gratis, begge disse tingene kombinert med god kompatibilitet er nok det som gjør det populært. Spesielt er jo blockly veldig greit om man ikke orker sette seg inn i scriptingen.

 

HS er nok også rimelig enkelt har jeg inntrykk av, men her kan man vel ikke gjøre særlig avanserte ting uten å scripte slik jeg har skjønt det.

 

OprnHab er kanskje det "beste", men det er nok for rimelig mer avanserte brukere.

 

 

Finnes der en fjernkontroll som kan brukes sammen med dette til enkel styring av lysene, grupper eller scener?

Det er jeg ganske sikker på, men har ingen erfaring med det selv, avventer svar fra noen andre, hadde vært greit med noe med fysiske knapper av og til i stedenfor mobilapp.
Lenke til kommentar

Fjernkontroll, her kan du f.eks kjøpe denne:

Om du har rfxcom så kan du bruke denne: http://www.clasohlson.com/no/LYCT-705-fjernkontroll/36-4612

Eller denne om du vil ha en veggkontroller: http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LWST-605-trådløs-veggstrømbryter-/36-4614

 

Å scripte en all on / all off er vel strengt tatt ikke nødvendig, det kan man gjøre via Scene eller Group.

 

Som f.eks her:

Skjermbilde_2016_02_02_kl_06_27_40.png

 

Skjermbilde_2016_02_02_kl_06_27_59.png

Skjermbilde_2016_02_02_kl_06_28_13.png

 

 

Scener bruker jeg om jeg vil aktivere en scene hvor ene lampen har 50% dim, neste 20% etc.

Group bruker jeg når det skal være alle lampene av/på.

 

Men det er mange veier til Rom :)

 

For å få inn Kodi så går du på "setup"->"hardware" og velger kodi media server i listen.

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Ja det er min plan med scener også. Nå var det bare for å teste noe enkelt jeg lagde til alle av/på på den måten.

 

Planen er å ha scener for film, kveld osv der enkelte lys er helt av og andre er dimmet.

 

Så får en på sikt prøve seg der vekkerklokke og lys går på synkront.

 

Finnes der lyspærer som rapporterer status tilbake om de faktisk er av eller på?

 

Tror det neste jeg skal teste er tilkobling av den siste lampen via en kontakt jeg kan legge til i dette systemet, så hadde det vært artig å fått inn temperaturregulering også med nattsenking. Vil dette fungere med alt av ovner der strømmen kuttes i det en gitt temperatur er oppnådd, eller bør en her ha ovner med innebygget sensor for dette som snakker direkte med resten av systemet?

 

Takker for tips til fjernkontroller. Den første du linker til, den snakker direkte til serveren og styrer lyset på den måten? Kan den brukes til dimming også, eller kun til av/på? Antar at de ulike knappene kobles opp mot brytere/scener/grupper som er på serveren?

 

Var det ikke slik at z-wave var å anbefale fremfor Nexa?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Ja det er min plan med scener også. Nå var det bare for å teste noe enkelt jeg lagde til alle av/på på den måten.

 

Planen er å ha scener for film, kveld osv der enkelte lys er helt av og andre er dimmet.

 

Så får en på sikt prøve seg der vekkerklokke og lys går på synkront.

 

Finnes der lyspærer som rapporterer status tilbake om de faktisk er av eller på?

 

Tror det neste jeg skal teste er tilkobling av den siste lampen via en kontakt jeg kan legge til i dette systemet, så hadde det vært artig å fått inn temperaturregulering også med nattsenking. Vil dette fungere med alt av ovner der strømmen kuttes i det en gitt temperatur er oppnådd, eller bør en her ha ovner med innebygget sensor for dette som snakker direkte med resten av systemet?

 

Takker for tips til fjernkontroller. Den første du linker til, den snakker direkte til serveren og styrer lyset på den måten? Kan den brukes til dimming også, eller kun til av/på? Antar at de ulike knappene kobles opp mot brytere/scener/grupper som er på serveren?

 

Var det ikke slik at z-wave var å anbefale fremfor Nexa?

 

Z-Wave aktuatorer rapporterer tilbake om de er av eller på. Der sendes også kommandoer på nytt dersom kontrolleren ikke har fått tilbakemelding om at ønsket funksjon er utført.

Lyspærer som gir tilbakemelding vet jeg ikke om finnes. 

 

På tempregulering av varmeovner bruker jeg bare en sånn:

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/835-bryter-fgwpf-102.html

Sammen med en tempføler så styres det via Domoticz.

 

Den første fj.kontrollen jeg linker til vil kunne snakke direkte med andre Nexa enheter, eller via Domoticz dersom du vil styre milight f.eks.

Direkte med Nexa så vil den kunne dimme, men via Domoticz så tror jeg den heller må styre scener.

 

Z-wave er mye mer stabilt enn Nexa på grunn av 2-veis kommunikasjonen. Så brytere og aktuatorer kjører jeg Z-wave, men på f.eks en tempføler så trenger jeg ikke 2-veis kommunikasjon så der bruker jeg rfxcom.

 

Tempfølerene jeg bruker er disse:

http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

Lenke til kommentar

Ja det er min plan med scener også. Nå var det bare for å teste noe enkelt jeg lagde til alle av/på på den måten.

 

Planen er å ha scener for film, kveld osv der enkelte lys er helt av og andre er dimmet.

 

Så får en på sikt prøve seg der vekkerklokke og lys går på synkront.

 

Finnes der lyspærer som rapporterer status tilbake om de faktisk er av eller på?

 

Tror det neste jeg skal teste er tilkobling av den siste lampen via en kontakt jeg kan legge til i dette systemet, så hadde det vært artig å fått inn temperaturregulering også med nattsenking. Vil dette fungere med alt av ovner der strømmen kuttes i det en gitt temperatur er oppnådd, eller bør en her ha ovner med innebygget sensor for dette som snakker direkte med resten av systemet?

 

Takker for tips til fjernkontroller. Den første du linker til, den snakker direkte til serveren og styrer lyset på den måten? Kan den brukes til dimming også, eller kun til av/på? Antar at de ulike knappene kobles opp mot brytere/scener/grupper som er på serveren?

 

Var det ikke slik at z-wave var å anbefale fremfor Nexa?

Har aldri brukt scener, så jeg kjenner ikke helt til hvordan dette virker.

Når det gjelder vekkerklokka har jeg samme mål, men ikke kommet så langt enda.

Det finnes lyspærer som rapporterer av/på status, Z-Wave pærer gjør det, kanskje også HUE, men det er jeg usikker på.

 

Z-Wave er å anbefale fremfor Nexa fordi det bekrefter signalet, men når det gjelder brytere så tror jeg kanskje det er like greit å bruke 433 MHz, Tror faktisk jeg skal skaffe en slik selv.

 

Vedrørende natt-senking strides de lærde om hvorvidt dette er økonomisk.

 

 

Jeg ser forøvrig nå at dette er svart på allerede av dreuf ..

 

Men dreuf: Hvilken nytte har du av toveiskommunikasjon å brytere/fjernkontroller?

 

Supert.

 

Er der noen røykvarslere som kan kobles opp mot dette også uten at det koster en formue?

 

Nexa LM-101LC røykvarsler - _

Fungerer - dreuf

 

CLSF LM-101LB røykvarsler http://www.multicom....t-p/c/p10632050

Fungerer fint, kan teste alarmen direkte fra domoticz - Evelen

 

Ref førstepost

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

@Evelen:

 

Jeg bruker veggkontrollerene mine (Z.me Wall-c) i kombinasjon med styring direkte til nodene eller via grupper / scenario.

Grunnen til at jeg kjører veggkontroller direkte mot noden og ikke via Domo er at dersom Domo har en dårlig dag (som alltid skjer når jeg ikke er hjemme) så skal fruen kunne styre lyset.

Dersom jeg da bruker Nexa bryter til å styre en Z-wave enhet via Domo så er jeg like langt.

 

Jeg har ett rom hvor jeg gjør det på denne måten nexa->domo->zwave og det er ikke alltid Domo får med seg kommandoen fra Nexaen, sånt irriterer meg :)

 

Wall-c vil som du sikker er klar over fortsette å sende på/av signal frem til noden har bekreftet at det er gjennomført.

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Får bestille inn en av de to røykvarslerne da tenker jeg. Vil disse gi beskjed til domo dersom en av de går av slik at en kan få varsling på mobil?

 

Noen som vet om disse vil fungere?

 

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/sikkerhet/brannsikring/no-flame-6500900303

 

Ser jo helt identisk ut.

 

Vil en slik mottaker fungere fint på begge systemene?

 

http://www.clasohlson.com/no/TellStick-ZNet-Lite/36-6075

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

 

Vil en slik mottaker fungere fint på begge systemene?

 

http://www.clasohlson.com/no/TellStick-ZNet-Lite/36-6075

ZNET kan ikke ta imot signaler.

Kjøp heller en RFXtrx433 og en UZB1 (se tronika.no). Tror til og med det blir billigere for deg, iallfall bedre.

 

 

Se der ja, da gir det jo ingen mening å kjøpe den.

 

Så de skal komme med en pro utgave som dekker alt, men ingen pris eller dato tilgjengelig på denne.

 

Tenker jeg får begynne med rfxcom. Da kan jeg bruke fjernkontroll slik jeg ønsker på siste lampen, samt jeg kan få på plass røykvarslere til alle rom og integrere dette i samme system med varsling på mobil ved utslag.

 

Dyrt å komme i gang, og dyrere blir det jo så snart en skal utvide enda mer. Jeg som i utgangspunktet kun ønsket å kunne ta av og på lys i fra sofaen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...