Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri opplevd selv heller.

Ville koblet RFXTRX433E til en windows maskin eller noe og sjekket om det funket med dems offisielle programvare

Hvis du skal rulle tilbake på vanlig linux må du sjekke ut den versjonen du vil ha fra git og kjøre cmake på ny.

 

https://github.com/domoticz/domoticz/commit/9eef8726fa85b2b79b44a65ee2d18bc19116e98f <-- dette bør være prod releasen.

 

Når det gjelder updatebeta osv så er de ferdig kompilert for arm og vil ikke fungere.

 

For å få inn siste versjon og kompilere.

 

git clone https://github.com/domoticz/domoticz.git domoticz
cd domoticz
cmake -DCMAKE_BUILD_TYPE=Release .
make
Hvis du allerede kompilerte domoticz fra kilden når du innstallerte den første gang, så går du bare inn i domoticz mappen. Skriver "git pull" og "make".

Link: https://www.domoticz.com/wiki/Linux

 

takk for bra svar :) Git pull uten videre fungerte ikke, neste alternativ har jeg ikke prøvd enda, men vil ikke det bare lede emg tilbake til stabil versjon? det er jo ikke det jeg ønsker, vil ha nyeste beta. Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Aldri vært ute for det. Har du lagt opp UDEV regel for USB devicen? Ser du rfxcomen hvis du skriver lsusb?

 

pi@raspberrypi ~ $ lsusb

Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. 

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. 

Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

Lenke til kommentar

 

Aldri vært ute for det. Har du lagt opp UDEV regel for USB devicen? Ser du rfxcomen hvis du skriver lsusb?

pi@raspberrypi ~ $ lsusb

Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.

Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

OSet ser ihvertfall usb-seriell devicen. Hva sier

# ls -al | grep ttyUSB

Lenke til kommentar

 

 

Aldri vært ute for det. Har du lagt opp UDEV regel for USB devicen? Ser du rfxcomen hvis du skriver lsusb?

pi@raspberrypi ~ $ lsusb

Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.

Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC

OSet ser ihvertfall usb-seriell devicen. Hva sier

# ls -al | grep ttyUSB

 

 

 

# ls -al | grep ttyUSB  <-- skrevet direkte som dette?

 

I så fall ingenting

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy
 

men skal man legge inn en kommando i blockly må man faktisk skrive brukernavn og passord:

(legg merke til at jeg bruker 127.0.0.1 aka localhost, kan nok være lurt for å forhindre mye arbeid den gangen man endrer IP-adresse på server.

Legg til 127.0.0.1 under approved networks under settings.

Du må skjønne det at man aksesserer aldri noe fra localhost i Domoticz, du sitter alltid på pc'en din og gjør noe - så de tok ikke høyde for sånt som default settings.

Og sånn ellers har man ikke bruk for IPv6, ei heller DNS-settings.

... Dagens utlufting av frustrasjon over utvikleren bak Domoticz - han er litt irritere til tider han gizmocuz.

 

takk for bra svar  :) Git pull uten videre fungerte ikke, neste alternativ har jeg ikke prøvd enda, men vil ikke det bare lede emg tilbake til stabil versjon? det er jo ikke det jeg ønsker, vil ha nyeste beta.

 

 

HUSK BACKUP!  :)

Og latest git er latest beta.

Heisann.  Flott tiltak med norsk forum for Domoticz.    Temaene varierer veldig, så kanskje man burde vurdert eget forum slik at ikke alt trenger å havne i en enkelt tråd...

 

Men nok om det..  så min greie.

 

 

Jeg har foreløpig bare en RFXTRX433E som jeg bruker mot noen få Nexaprodukter og temperatur/luftfuktighetssensorer fra Clas Ohlson.   

 

 

Like etter kl. 18.00 i ettermiddag sluttet Domoticz å motta data fra samtlige sensorer.   Har restartet Domoticz, og rebootet RPIen uten hell.

Alt ser tilsynelatende greit ut, men ingen sensorer oppdaterer seg.   Til og med min Nexa ringeklokke har tatt kvelden.

 

 

Noen som har vært ute for dette tidligere, og som har løsningen?

Det er ikke ett eget forums for Domoticz, det er ett eget forum for hjemmeautomasjon, årsaken til det er fordi det er mye som går på tvers av de ulike kontrollerne.

Noe underforum for Domoticz er lite ønskelig tror jeg.

 

Hva sier loggen i Domoticz under oppstart eventuelt under restart av Hardware-devicen? (Disable, re-enable)

 

 

samme feil med begge to
 
innhold forresten:

./updatedomo og ./updatebeta er hardkodede filer som kun støtter raspberry pi, og kun bruker sourceforge.

Du skjønner det at ingen bruker noe annet enn raspberry pi til Domoticz!

.. med unntak av de som ikke bruker en Raspberry Pi da.

Endret av Slettet-A7VIlhBsZy
Lenke til kommentar

 

 

Ooops

 

# ls -al /dev/ | grep ttyUSB

pi@raspberrypi ~ $ # ls -al /dev/ | grep ttyUSB

pi@raspberrypi ~ $

 

 

 

Altså ikkeno der

Det var rart.. OSet ser selve rfxcomen men legger ikke opp devicen. Har du prøvd å koble den fra, for så koble den til igjen?

 

 

Ja, det første jeg gjorde var å reboote RPien.   Da det ikke gjorde noen utslag kjørte jeg shutdown RPI.  Lot den stå uten strøm en stund.   Koblet til rfxcom igjen og så restarta RPi.

 

Nada skjer

Lenke til kommentar

Hva sier loggen i Domoticz under oppstart eventuelt under restart av Hardware-devicen? (Disable, re-enable)

 

 

 

Kopiert direkte fra loggen

 

2016-02-09 23:16:13.965 RFXCOM: Serial Worker stopped...
2016-02-09 23:16:20.982 RFXCOM: Using serial port: /dev/ttyUSB0
subtype = Interface Response<br>Sequence nbr = 2<br>response on cmnd = Get Status<br>Transceiver type = 433.92MHz<br>Firmware version = 248<br>Hardware version = 1.3<br>Undec off<br>X10 enabled<br>ARC enabled<br>AC enabled<br>HomeEasy EU enabled<br>Meiantech/Atlantic disabled<br>Oregon Scientific enabled<br>ATI disabled<br>Visonic disabled<br>Mertik disabled<br>AD disabled<br>Hideki enabled<br>La Crosse enabled<br>FS20 disabled<br>ProGuard disabled<br>BlindsT0 disabled<br>BlindsT1 disabled<br>AE disabled<br>RUBiCSON enabled<br>FineOffset disabled<br>Lighting4 disabled<br>Conrad RSL disabled<br>ByronSX disabled<br>IMAGINTRONIX disabled<br>KEELOQ disabled
Lenke til kommentar

 

men skal man legge inn en kommando i blockly må man faktisk skrive brukernavn og passord:

(legg merke til at jeg bruker 127.0.0.1 aka localhost, kan nok være lurt for å forhindre mye arbeid den gangen man endrer IP-adresse på server.

Legg til 127.0.0.1 under approved networks under settings.

Du må skjønne det at man aksesserer aldri noe fra localhost i Domoticz, du sitter alltid på pc'en din og gjør noe - så de tok ikke høyde for sånt som default settings.

Og sånn ellers har man ikke bruk for IPv6, ei heller DNS-settings.

... Dagens utlufting av frustrasjon over utvikleren bak Domoticz - han er litt irritere til tider han gizmocuz.

 

:p ja, noen ganger syns jeg det er rart dem lager en såpass avansert programvare, men likevel har noen slike "hull".

 

Samme med updater til Linux, det burde jo være kjempeenkelt å lage sammenlignet med utviklingen av Domoticz.

 

 

 

 

takk for bra svar  :) Git pull uten videre fungerte ikke, neste alternativ har jeg ikke prøvd enda, men vil ikke det bare lede emg tilbake til stabil versjon? det er jo ikke det jeg ønsker, vil ha nyeste beta.

 

HUSK BACKUP!  :)

Og latest git er latest beta.

 

Tar backup hver gang jeg skal gjøre noen større endringer i Domoticz, med godt hell for jeg fucker opp ting 9 av 10 ganger.

Gjennopprettet backup sikkert 5 ganger i dag. Det er fordelen med VMware.

 

samme feil med begge to

 

innhold forresten:

./updatedomo og ./updatebeta er hardkodede filer som kun støtter raspberry pi, og kun bruker sourceforge.

Du skjønner det at ingen bruker noe annet enn raspberry pi til Domoticz!

.. med unntak av de som ikke bruker en Raspberry Pi da.

 

Føler det er litt sånn :p

 

 

 

 

 

Da er jeg tilbake på domoticz backup 08.02.16, får prøve mer i morgen ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...