Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

For å få tilgang til aktiveringsknappen.

 

Men jeg gledet meg visst for tidlig. Nå har jeg mistet kontakt med alle Z-Wave enhetene, ikke bare Qubinoene. Hmf..

Dette var en qubinodimmer? Du kan ekskludere og inkludere den ved ved å trykke på I1 også.

 

Ja, jeg har prøvd det også, men det fungerer ikke lenger.

 

Qubino mikromoduler kan bruke NWI både for inclusion og exclusion. Du kan vel prøve dette først.

 

Villig til å prøve alt. :)  Men hva er NWI?

 

NWI (Network Wide Inclusion). Enheter som kan NWI vil søke etter en MASTER kontroller når du setter strøm på disse.

Dvs.: Du skal installere 10, 15, 20, ... Z-Wave enheter (med NWI fasiliteten). Da det eneste som må gjøres - bare installere disse på ønskede steder, sette Master kontroller i Inclusion Mode og deretter slå PÅ alle kurssikringer hvor enheter ble koblet. Ved strømtilførsel alle (nye) enheter vil plassere seg i køen og en etter hverandre "legge seg" i nettverket...

Lenke til kommentar

 

NWI (Network Wide Inclusion). Enheter som kan NWI vil søke etter en MASTER kontroller når du setter strøm på disse.

Dvs.: Du skal installere 10, 15, 20, ... Z-Wave enheter (med NWI fasiliteten). Da det eneste som må gjøres - bare installere disse på ønskede steder, sette Master kontroller i Inclusion Mode og deretter slå PÅ alle kurssikringer hvor enheter ble koblet. Ved strømtilførsel alle (nye) enheter vil plassere seg i køen og en etter hverandre "legge seg" i nettverket...

 

 

Dette er ikke helt riktig.

 

Det du snakker om kalles Auto Inclusion som ofte er aktivert i 4 minutter etter enheten har fått power og som ikke allerede er medlem av et nettverk. 

 

NWI (Network Wide Inclusion) er en teknologi som gjør det mulig å inkludere nye noder som er utenfor kontrollerens rekkevidde ved å rute signalet via andre noder i nettverket frem til kontrolleren.

 

Klippet fra https://library.ademconet.com/MWT/fs2/VAM/Introductory-Guide-to-Z-Wave-Technology.pdf

 

-----

NWI is the process in which you can include devices into the primary controller that are outside the controllers
range. Before NWI, all devices had to be included within close proximity to the primary controller and then the
routing table reconfigured after installing. NWI allows the installer to start at the controller and include the devices
that are within its range. Once those have been included in the network, then the installer can include the next level
of devices that are not within direct range of the primary controller. The image below represents an ideal
installation using NWI. The key is nodes 1-4 must support NWI in order to pass the inclusion message on to the
primary controller during the inclusion process. 
 
As depicted by the following figure, using NWI the installer will include in Slave Nodes 1-4 (red circle) first, then proceed to include nodes 5-12 (green circle). The nodes within range of the primary controller marked with a red circle and those that not within range are marked with the green circle. The red circle has a diameter of 30’ from the primary controller and the green circle has a diameter of > 75’ from the primary controller.
 
Example would be Node 7 is out of the range of the primary controller, so using the NWI feature of node two we will “bounce” the enrollment process off Node 2 to get a successful inclusion into the network.

 

post-345673-0-71750600-1450453416_thumb.png

-----

Lenke til kommentar

Hm, ja du sier noe.

For RPi kan jeg kopiere hele SD-kortet.

Men hva med nodeinfoen, ligger den lagret på UZB1? Hvordan tar jeg i så fall backup av den?

Hva med RFXtrx433E, ligger det lagret noen på den?

I Domoticz Settings er det noe som heter Automatic Backup. Hva gjør den? Kan ikke finne noe om den i manualen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Ingenting lagret på/i RFXtrx433E.

Jeg tar personlig daglig backup av Domoticz-vm'en (som standard), og en ekstra filbackup hver gang jeg oppdaterer til siste versjon fra git (antageligvis siste "beta" sånn som dere.).

Jeg oppdaterer fra git tilnærmet daglig, just for the fun of it.

Du kan bare ta en kopi av installasjonsmappa til domoticz egentlig, alt ligger inni der.

Lenke til kommentar

I zwave så har man "all-on" og "all-off", finnes disse i Domo?

 

Jeg har en veggbryter ved utgangen som jeg sender "all-off" kommandoen med.

Når jeg trykker denne så kunne jeg tenke meg å at en dummybryter jeg har i Domo skal skru seg på...

Noen ide om hvordan å få til dette?

 

Jeg kunne ha brukt en scene, hvor alle noder settes av og den dummien er på, men det tar så lang tid når man har en scene med 20 noder :).

Lenke til kommentar

Jeg hadde 2 stk fibaro 212 dimmere i stuen. Disse har fungert perfekt. Installerte en 3. i går. Denne virker ikke helt dom den skal. Slår seg ikke alltid på osv. I node management -> groups and network ser jeg at den nye dimmeren er den eneste som ikke har direkte signal fra uzb1. Jeg trodde dette skulle gå fint da en annen node skulle videresende signalet. Hva gjør jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde 2 stk fibaro 212 dimmere i stuen. Disse har fungert perfekt. Installerte en 3. i går. Denne virker ikke helt dom den skal. Slår seg ikke alltid på osv. I node management -> groups and network ser jeg at den nye dimmeren er den eneste som ikke har direkte signal fra uzb1. Jeg trodde dette skulle gå fint da en annen node skulle videresende signalet. Hva gjør jeg feil?

Hvordan ser network map ut?

Har du kjørt "heal network"?

Lenke til kommentar

Network map er den rundingen som viser de forskjellige nodene? Jeg har prøvd heal network ja. Kan også legge til at lyset ikke alltid går av eller på når jeg trykker på en switch i dashboard. Kan det være disse som "henger igjen"?

 

Edit: Når det skjer får jeg dette i loggen:

 

2015-12-20 14:50:30.910 Error, Node006, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2015-12-20 14:50:30.911  OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 4277752108, NodeID: 6 (0x06)
 

 

Får også denne med jevne mellomrom: OpenZWave: Alarm Level: Secure

 

Noden ligger heller ikke inne med signal styrke under devices. Står bare: -

De andre ligger med 7 i styrke. Det er merkelig da alle er innenfor 3m fra uzb1

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle ha lampen i gangen til å lyse så lenge noen var i rommet. 
Nexa pir parret med kontakten var kjapp, men enten på i 5 sek eller 1 min. Enten for kort eller langt tid. Prøvde den u-parret og bare gjennom Telldus Live med en regel og delays, men fikk ikke til. Ble for ustabilt. 

Med Domoticz, Blocky, dummy bryter  RFXcom  så funker det temmlig bra nå. Litt tregere å trigge lampen men holder seg på så lenge man er i rommet. 

post-392726-0-66536000-1451644535_thumb.jpg

Fant eksemplet på Domoticz forum. 

Må bare finne en annen sesonsor en Nexa.



 

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg fått ordnet meg Pushover, samt et varsling når støvsuger er ferdig, eventuelt om den ikke kommer tilbake på 90 min (bruker normalt under 60 min på å støvsuge, så bruker den så lang tid kan jeg nesten være sikker på at den har satt seg fast eller liknende)

post-74970-0-56450600-1451954440_thumb.jpg
UJzBXf8.png


Støvsugeren registrerer jeg forøvrig slik:

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Ser bra ut. Starter støvsugeren med sin egen schedule? 

Har lastet ned Pushover, må bare sette meg inn i den og konverte min teldus varsling over til Domoticz. 

Bra med dummy brytere. Kan gjøre en del med dem. 

Endret av no66
Lenke til kommentar

Må fikle litt med den koden, tilsynelatende gir den melding om at den har satt seg fast samtidig som den starter (i tillegg til når den faktisk sitter fast).

 

Har modifisert litt:

Hva den gjør:

1. Sier i fra når den starter

2. Sier i fra at den har satt seg fast når den starter (det skal den ikke gjøre!)

3. Sier i fra når den er ferdig

4. sier i fra når den har satt seg fast (90 min før retur), (punkt 4 er såklart ikke gjeldende om den fullfører uten feil)

 

Den starter ikke selv (enda), men planen er å få ordnet det, må får til det med IR på en måte.

 

post-74970-0-01494900-1452020772_thumb.png

 

EDIT: Fant ut man kunne bruke variabler, skal få sett om det kanskje gir noen flere muligheter:

post-74970-0-04287700-1452028611_thumb.png

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Bingo :) etter litt testing i kveld der følgende ut til å fungere akkurat som det skal:

post-74970-0-97801700-1452038424_thumb.png

 

Generalprøve i morgentidlig, fungerer det skal jeg prøve å få gjort den litt enklere, bla ved å kun bruke variabler og ikke variabel + dummy bryter. (PS: Her kunne man nok brukt to stk dummy brytere også) Syns dog variabler virket som en mer ryddig metode

Lenke til kommentar

Flere som sliter med noe som for meg ser ut som minnelekasje?

 

root@domoticzpi:~# free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           373        361         12          0         22         13
-/+ buffers/cache:        325         48


USER       PID %CPU %MEM    VSZ   RSS TTY      STAT START   TIME COMMAND
root     24404  0.7 73.7 402052 282304 ?       Ssl   2015 519:17 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8080
post-17682-0-31220000-1452086137_thumb.png

 

EDIT: Ser ut som det var en stund siden sist jeg oppdaterte, så får se om ting bedrer seg nå.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...