Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som ikke har fått det med seg:

 

Domoticz har nå lansert en enkel løsning for å koble seg til hjemmet når man er ute på tur.

 

Adresse login: https://my.domoticz.com/mydomoticz/login

Adresse forumet: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=7764

 

Jeg har bare registrert meg og lekt litt med den, den virker ikke allverdens stabil enda, men regner med at det jobbes med.

Ideen er ihvertfall knallgod.

Lenke til kommentar

Liker konseptet, antar domoticz oppdaterer den på din IP også slik at du slipper dyndns tjeneste?

tror det. ideen er at mannen i gata kan sette dette opp uten dns tjenester og port forwarding. Sliter selv så jeg ser frem til dette blir lansert ferdig!  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Er det sånn at den egentlig er å se på som en remote domoticz-server?
Alternativt kan man sette opp sharing av kun "seg selv" opp til den serveren - og linke mot geofencing der.

Da har du deg selv "geofencet" hjemmat uten at du åpner porter hjemme.

 

Personlig foretrekker jeg å ikke ha hjemmeanlegget mitt åpent på nett.

Synes ikke helt sikkerhetskulturen bak utviklerne til Domoticz er helt tilstede til at jeg vil ha applikasjonen tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anta skjer er at din domoticz instans oppretter en tunnel mot my.domoticz serveren og enten i en eller annen push/pull funksjon får beskjed om å utføre kommandoer. På den måten er de ikke avhengige av åpne porter i det hele tatt.

 

EDIT: Enig med tanke på sikkerhet, jeg kommer nok fortsatt til å holde meg til OpenVPN tunnel mot ruteren hjemme, fremfor å eksponere domoticz ut mot nett.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Hei, ønsket bare å dele noe jeg endelig fikk til i Domoticz. Å kult at det er litt Norsk community.

 

Ønske var å få til så knapp 2 på lysbryter som er koblet til Fibaro dimmer i stue kunne bruke som en slags toggle.

1 trykk på knapp to -> Slå av alt lys i stue hvis alle lyskilder i stue er på ELLER hvis minst en lyskilde er på slå på alle via gruppe.

2 trykk slå på alt lys i stue pluss starte TV Aktivitet på Harmony Hub.

3 trykk slå av alt lys i stue pluss aktivere PowerOff aktivitet på Harmony Hub.

 

Utstyr:

Harmony Hub

Domoticz

Fibaro dimmer

 

Først laget jeg en gruppe som heter LivingRoom som inneholder alle stue lysene.

Så en gruppe som heter LightAndTV som inneholder alle stue lys pluss devicen som er TV Aktiviteten på Harmony Hub. Under off action har jeg lagt url som slår på PowerOff aktiviteten på Harmony Huben: http://192.168.1.111:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=113&switchcmd=On

 

For å få alt dette til å virke må det et LUA script til:

commandArray = {}
if (devicechanged['Dimmer S2 1 click living room'] == 'On') then
	if (otherdevices['Dimmer living room'] == 'Off' or otherdevices['Lamp 1 living room'] == 'Off') then
	commandArray['Group:LivingRoom']='On'
	else
	commandArray['Group:LivingRoom']='Off'
	end
  elseif 
  (devicechanged['Dimmer S2 2 click living room'] == 'On') then
  commandArray['Group:LightAndTV']='On'
  elseif
  (devicechanged['Dimmer S2 3 click living room'] == 'On') then
  commandArray['Group:LightAndTV']='Off'
end
return commandArray
Lenke til kommentar

Setup -> More Options -> Plan -> Roomplan. Så trykker du på Add Plan øverst til høyre på det bildet du kommer inn i. Så gir du rommet navn i boksen som kommer opp. Så velger du rommet å adder devicer. Etter går du på Setup -> More Options -> Plan -> Floorplan. Du må så velge floorplan du har lagt til øverst. Så vil du ha muligheten til å velge vært av de enkelte rommene under. Du må tegne alle rommene første gang før du får lov til å plassere devicene.

 

Si ifra hvis noe av dette var uklart. :)

Lenke til kommentar

Fikk det nå til, men virmelig stress og uten inndeling av rom.

Man kan tydeligvis ikke se navnet på ting i selve planen så når jeg har 6 temp sensorer er det vanskelig å vite hva som er hva, utenom å legge til en og en.

 

Men hvordan deler man inn i rom? det skjønte jeg ikke.

 

 

PS: Dårlig dokumentert ja, som veldig mye i Domoticz, stort sett må man finne ut av ting selv

Lenke til kommentar

Når man deler inn et rom må man klikke på alle 4 hjørner av rommet.

Tok meg tid å finne ut, men fant en braguide på domticz forumet. 
 

  • Create a picture for each floor and place in www/images/floorplans
  • Setup->More Options->Plans->Floorplan : "Add" floorplan for each floor by selecting the image required and naming it appropriately
  • Setup->More Options->Plans->Roomplan : "Add Plan" for each room then associate devices to each room
  • Setup->More Options->Plans->Floorplan : Select a floor and room and define area on the image, then drag devices from top left into the right position and hit "update"

Siste punkt er define area on image. Her klikker man 4 punkter. 

Endret av no66
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Dumt spørsmål, sikkert: hva brukes floor plan til?

Mitt umiddelbare inntrykk er at det kan være en nytte når/dersom man har en "skjerm" av noe slag stående ute for å styre ting.

Mitt umiddelbare inntrykk er også at dette virker litt upolert, og jeg ser ikke helt nytten.

 

Framfor en skjerm, hvorfor ikke brytere?

Framfor å måtte styre ting, hvorfor er det ikke automatisk?

Osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...