Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ingen tvil om at når man først har fått automatisert et lys får man plutselig lyst til å automatisere mye mer :) Men det er jo det som er greit med slike systemer, man kan utvide.

@Evelen:

 

Jeg bruker veggkontrollerene mine (Z.me Wall-c) i kombinasjon med styring direkte til nodene eller via grupper / scenario.

Grunnen til at jeg kjører veggkontroller direkte mot noden og ikke via Domo er at dersom Domo har en dårlig dag (som alltid skjer når jeg ikke er hjemme) så skal fruen kunne styre lyset.

Dersom jeg da bruker Nexa bryter til å styre en Z-wave enhet via Domo så er jeg like langt.

 

Jeg har ett rom hvor jeg gjør det på denne måten nexa->domo->zwave og det er ikke alltid Domo får med seg kommandoen fra Nexaen, sånt irriterer meg :)

 

Wall-c vil som du sikker er klar over fortsette å sende på/av signal frem til noden har bekreftet at det er gjennomført.

Skjønner, spesielt om du sender direkte til node.

Ellers ser jeg poenget ditt. Jeg tror dog jeg går for en nexa fjernkontroll.

Men kan man programmere hver knapp til eget bruk her? blir hver knapp en switsh i domoticz?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

haha, dyrt ja! 

Glad at jeg droppet Znet, så i sisten liten at den ikke tok imot signaler på 433....

Gikk for en Pi2 og en RFXtrx433e, funker bra, men skulle hørt på råd og gått rett på Zwave... Men jeg hadde ikke kommet igang med dette hadde det ikke vært for rimlig Nexa / Telldus rett fra hylla fra Clas ohlson.. 

Endret av no66
Lenke til kommentar

@Evelen:

Jeg har ikke denne fjernkontrollen selv lenger (brukte den aldri med Domo), men om den fungerer likt som veggkontrollerene så legger den seg inn som en device hvor bryterene er av/på (venstre og høyre knapp).

Du har da 5 av/på brytere også kan du justere den "slideren" i bunn så jeg vil tro du totalt får 20 av/på brytere i devices.

 

Men... Hva skal man med fjernkontroll når man kan styre alt på mobil/pad?

Sannsynligheten er større for at mobilen er i nærheten enn fjernkontrollen... 

Har man besøk så bruker man like lang tid på å forklare hvordan fj.kontrollen virker som å vise app`en.

 

Min erfaring er at det heller er bedre å ha en knapp på veggen hvor man har symbol eller tekst om hva de forskjellige knappene gjør.

 

Husk når man driver på at det kan hende at svigers skal være i hus/leilighet selv når du ikke er der.. Det er lett å glemme for oss som har programmert dette og vet hva alle knappene er til.

 

Sånn jeg har løst brytere:

I stuen har jeg en bryter som er markert med: 20%, 50%, 100% og AV.

I gangen har jeg en bryter som er markert med: Alt lys på, Alt lys av, Gang på, Gang Av.

På gjesterommet har en bryter som er market med: Taklys på, Taklys av, Nattlys på, Nattlys av (Nattlys er gang på vei til bad 10%, bad på 10% og volum på badet på veldig lavt).

Lenke til kommentar

Enig med Se7en, er av og til stress å låse opp telefonen, starte appen, vente et par sekunder for så å slå på lyset når man bare kunne hatt en fjernkontroll.

 

Ser for meg at jeg kan kjøpe en slik fjernkontroll, åpne den og lodde på egne knapper og lage et mer oversiktelig "panel" med beskrivelse osv.

Litt sånn som dreuf beskriver, bare på et "fjernkontrollbrett"

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Hepp,

jeg bruker LWST-605 som brytere, på godt norsk, og aktiverer "ymse" - styrer squeezebox'en med de, og også EasyBulb'en min.

Fungerer fint.

 

Det å bruke mobilen for å styre noe er helt uaktuelt, da kan jeg jo like gjerne bare ha førti forskjellige systemer og app'er da.

Lenke til kommentar

Kan nevnte at den brytere det vises til er vesentlig billigere her: http://store.euro-tec.no//partdetail.aspx?q=p:3751198;c:36144

Kan ikke gå god for butikken, ikke hørt om den før.

 

EDIT: Ser at den butikken utelukkende har fått dårlige karakterer, faktisk kunn 1-stjerner av samtlige brukere på prisjakt.no

 

Kjøpte 5 stk fra Multicom. :)

Z-Wave er sikkert greiere, men er jo ikke lagd av penger så bruker heller Z-Wave der det betyr noe

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Vet dere om tilsvarende brytere som de Multicom selger som er 4-veis? Hadde vært greit å kunne ha litt flere valg enn bare av på :) Begynner å bli kravstor nå, men å kunne hatt av/på i tillegg til to ulike scener hadde ikke vært dumt. Litt dumt om lyset er dimmet til 30% og en ikke får endret det uten mobilen. Det er gjerne andre måter å gjøre det på slik at på med bryter alltid skrur lyset til 100%?

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre en nexa bryter (lwst-605) til 4-veis i domoticz?

Jeg har prøvd meg på noe i blockly som fungerer litt halvveis. Har lys i et skap som jeg kan skru av etter at andre lys er skrudd av hvis jeg trykker en gang til på av på bryteren. Men hvis jeg prøver å skru de av i domoticz så slår de seg på hvis det andre lyset er på.

 

Liker blockly, men man må være litt kreativ for å omgå begrensningene :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...