Gå til innhold

Kan Politiet håndtere våpen?


Bevepnet Politi  

83 stemmer

  1. 1. Kan Politiet håndtere våpen trygt?

    • Ja
      43
    • Nei
      34
    • Vet ikke
      6
  2. 2. Hvor lenge til første uskyldige blir skutt av Politiet?

    • Aldri
      21
    • 10 år
      8
    • 5 år
      19
    • 1år
      20
    • 6 mnd
      8
    • 1 mnd
      7


Anbefalte innlegg

Tja, da har altså Politiet avfyrt 20 vådeskudd hittil i år.

 

http://www.nrk.no/vestfold/vadeskudd-pa-tonsberg-politistasjon-1.12539045

 

 

Er det kun ett tidsspørsmål til en uskyldig står foran munningen når det smeller?

 

Desverre ser dette for meg omtrent som noe av det mest uansvarlige jeg noensinne har sett. Politimenn og kvinner uten spesiell kompetanse av våpenbruk går rundt i gatene med usikrede våpen og en i kammeret.

 

Innspill?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, da har altså Politiet avfyrt 20 vådeskudd hittil i år.

 

Er det kun ett tidsspørsmål til en uskyldig står foran munningen når det smeller?

 

Politimenn og kvinner uten spesiell kompetanse av våpenbruk går rundt i gatene med usikrede våpen og en i kammeret.

Vådeskudd tolker gjerne folk med, at det er løsnet et utilsiktet skudd og at det har resultert i skade på mennesker, eller dyr. Så jeg synes det blir litt feil, at media (og nettsamfunn) hauser opp dette, når det ikke fører til personskade.

 

Men skudd i gulv (ofte betong) og vegger på stasjonen (oftest garderobe/garasje) er unødig. Men det er tusener av våpen, som lades og tømmes hver dag, så noe uhell må nok påregnes.

 

Episodene skjer helst ved tømming av våpen, men kan også skje ved lading. Skudd avfyrt i gulv/vegger på stasjonen, med stor fare for rikosjering, er i alle fall ikke bra. Mer trening, kunne nok redusert tilfellene noe. Men hvem skal betale? For å sikre at det ikke skjer personskader, kunne ledelsen planlagt litt bedre. En "sikker sone", for lading/tømming av våpen, før og etter vakt, hadde i alle fall ført til at slike skudd ikke kunne rikosjere rundt. En enkel trekasse med fin sand, på egnet sted hadde sikret dette. 

 

Det er vel lite fare for, at andre enn politjenestefolk blir skadet ved slike vådeskudd. Men, det er ille nok.  

 

Jeg har også vært tvilsom til kompetansen til det ordinære norske politiet. De er nok ikke trent for dette. Men så langt synes jeg dette har gått bra. Og det har vært lite våpenbruk. Er kanskje litt kritisk til en nylig episode, for få dager siden. 

 

Men jeg undrer på hvor du har det fra, at politiet går med usikrede våpen?

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Men jeg undrer på hvor du har det fra, at politiet går med usikrede våpen?

Politiforumet f.eks. http://www.politiforum.no/no/nyheter/2015/juli/S%C3%A5+lett+er+det+%C3%A5+trekke+av+pistolen+i+hylsteret.d25-T2BfO3S.ips

 

Det er nemlig ikke ekstern sikring på politiets pistol. Og Politiforum har forsøkt å trekke av hylstret våpen – med hell.

Vi kan alltids ta den tekniske diskusjon om hva ordet "sikring" betyr, men for meg innebærer det at det er bare å trekke av, mens ett sikret våpen ikke går av om man trekker i avtrekkeren.

 

Ja, Glock er for meg et våpen uten sikring, på linje med Politiets H&K

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Politiets praksis er at våpen skal være ladd og usikret i hylsteret, bekrefter Politihøgskolen overfor VG. Nyheten har fått generalløytnant i Forsvaret, Robert Mood, til å reagere. 

 

Det å gå med skarpe patroner i kammeret til enhver tid er like høy beredskap som norske soldater har når de er i ferd med å gå inn i kampoperasjoner i utlandet. Man må ha mye våpentrening for at dette skal være forsvarlig, sier Robert Mood til Nettavisen. 

 

>.<

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/generallytnant-reagerer-pa-politiets-bevpningsinstruks/3422814634.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen stemte enda 1mnd før første vådeskudd, men da er det endel som tyder på at det ville vært rette valget Kvinne med smørkniv skutt i magen http://www.osloby.no/nyheter/krim/Oyenvitner-sar-tvil-om-politiets-fremstilling-8171677.html

 

Politimannen som skjøt en kvinne på Grønland i Oslo i forrige uke, er tatt ut av tjeneste og omplassert.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/groenland-skytingen-politimann-omplassert/a/23531561/

Lenke til kommentar

 

Ingen stemte enda 1mnd før første vådeskudd, men da er det endel som tyder på at det ville vært rette valget Kvinne med smørkniv skutt i magen http://www.osloby.no/nyheter/krim/Oyenvitner-sar-tvil-om-politiets-fremstilling-8171677.html

 

Politimannen som skjøt en kvinne på Grønland i Oslo i forrige uke, er tatt ut av tjeneste og omplassert.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/groenland-skytingen-politimann-omplassert/a/23531561/

 

 

I utg, pkt gjorde de IKKE dette, dette er som følge av press fra det somaliske miljøet på grønland som er i harnisk over episoden. Selv faren til gutten som kvinnen stakk etter, stiller seg tvilende til politiets inngripen/bruk av våpen i saken. 

 

Mitt syn; det er mulig det var en nærmest ufarlig smørkniv, og at hun ville drepe barnet. Uansett kan ikke en enkelt politimann stoppe og vurdere situasjonen. Jeg får meg ikke til å tro at politimannen gikk rundt med et ønske om å skyte en somalisk kvinne og grep muligheten, og velger å gå ut i fra at han handlet for å beskytte en 8 åring som blir forsøkt stukket med kniv. Han har i tillegg ropt "slipp" flere ganger før han skjøt. Ut i fra dette konkluderer jeg med at han hverken bør omplasseres eller suspenderes. Han har gjort jobben sin. Ferdig snakka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saken er fortsatt under behandling hos spesialtjenesten så nei det er nok langt ifra ferdig snakka.

 

Vitner forteller at hun skrapet vekk tyggis fra bakken med en smør kniv og ungene i området drev å ertet/lekte med henne. 

En kjenning av kvinnen var tilstede og sa til politiet at han kunne ta fra henne kniven midt i hendelsen ettersom hun virket i sjokk over blåkledde folk som hadde ladet våpen usikret pekende mot henne.

 

Jeg var ikke der, du var ikke der. Vitner sier en sak, politiet mener en annen sak. Hendelsen blir etterforsket. Vi vet ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vi kan alltids ta den tekniske diskusjon om hva ordet "sikring" betyr, men for meg innebærer det at det er bare å trekke av, mens ett sikret våpen ikke går av om man trekker i avtrekkeren.

 

Det som er skrevet (med uthevet skrift) på Politiforum og som du har sitert, er feil! Den versjonen av Heckler & Koch P30L som politiet breuker HAR sikring! Men de kan la være å bruke den, hvis hanen er nedspent. Les min tidligere beskrivelse.

 

Men begge metoder, er å anse som sikkert. Våpent politiet var oppsatt med tidligere, hadde ikke sikring. Likevel ble det annsett som sikkert bæring, av våpen i hylster, med stropp over. Samme mener resten av vedren, som har "peiling" på våpen.

 

Tviler på at du skal lære meg så mye om håndvåpen, uansett hvor mye du googler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er fortsatt under behandling hos spesialtjenesten så nei det er nok langt ifra ferdig snakka.

 

Vitner forteller at hun skrapet vekk tyggis fra bakken med en smør kniv og ungene i området drev å ertet/lekte med henne. 

En kjenning av kvinnen var tilstede og sa til politiet at han kunne ta fra henne kniven midt i hendelsen ettersom hun virket i sjokk over blåkledde folk som hadde ladet våpen usikret pekende mot henne.

 

Jeg var ikke der, du var ikke der. Vitner sier en sak, politiet mener en annen sak. Hendelsen blir etterforsket. Vi vet ingenting.

Smørkniv! Eller en "forskjærskniv", til å skjære brød med? De artikklene jeg har lest, så nevnes det en brødkniv. Forøvrig så pynter du vel litt på historien, slik jeg har lest den. :) Men vi kan jo avvente og se hva som kommer ut av etterforskningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen en god kilde/oppsummering av hvem som har bestemt at politiet skal gå med våpen, hvorfor de skal gå med våpen o.l?

 

Det er justis- og beredskapsdepartementet som har samtykka/gitt tillatelse til midlertidig bevæpning, dette på bakgrunn av anbefalingar frå blant anna politiets sikkerheitstjeneste.

 

Den konkrete bakgrunnen for disse anbefalningane er ikkje offentleg kjende, dei einaste som har blitt sagt offentleg er at det ikkje av hensyn til eigensikkerheita til politiet at det er gitt samtykke til midlertidig bevæpning, så det skal foreligge også andre trusslar som rettferdigjer at politiet er bevæpna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

&nbsp;

Det som er skrevet (med uthevet skrift) på Politiforum og som du har sitert, er feil! Den versjonen av Heckler &amp; Koch P30L som politiet breuker HAR sikring! Men de kan la være å bruke den, hvis hanen er nedspent. Les min tidligere beskrivelse.

Beklagelig om politifolkene på politiforum ikke vet hva en sikring er, men ta en titt på denne filmsnutten og si meg hvor du ser sikringen:

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/vapenforhandleren---en-trygg-og-sikker-pistol/3422815245.html

 

Ellers ble den uthevede skrift borte, og jeg er litt ussikker på hvor man kan finne den tidligere beskrivelse du henviser til.

 

Men begge metoder, er å anse som sikkert. Våpent politiet var oppsatt med tidligere, hadde ikke sikring. Likevel ble det annsett som sikkert bæring, av&nbsp;våpen i hylster, med stropp over.&nbsp;Samme mener&nbsp;resten av vedren, som har "peiling" på våpen.

&nbsp;

Tviler på at du skal lære meg så mye om håndvåpen, uansett hvor mye du googler.

Trenger ikke google ettersom jeg har en HK selv, MED sikring. Dog, i motsettning til deg er jeg åpen for å lære mer av andre, enten de nå er googlere eller ikke ;)

 

Politiets, uten sikring

 

Heckler___Koch_P30_688980p.jpg

 

Googlet meg frem til bildet fra TV2, istedenfor å reise til Norge for ta våpenet ifra en Politimann for å bekrefte bildet.

 

HK P30 MED sikring

 

4e4549d8a4d81253a6c44ac4523e7137.jpg

 

Jada, jeg googlet meg frem til det bildet også, så vi får vel tro at sikringen er photoshoppet inn på dette bildet, eller ut på det forrige?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tja, da har altså Politiet avfyrt 20 vådeskudd hittil i år.

 

http://www.nrk.no/vestfold/vadeskudd-pa-tonsberg-politistasjon-1.12539045

 

 

Er det kun ett tidsspørsmål til en uskyldig står foran munningen når det smeller?

 

Desverre ser dette for meg omtrent som noe av det mest uansvarlige jeg noensinne har sett. Politimenn og kvinner uten spesiell kompetanse av våpenbruk går rundt i gatene med usikrede våpen og en i kammeret.

 

Innspill?

 

Som anarkist så vil jo du at alle og enhver skal kunne gå rundt med våpen. Fra bestemor Olga, til downssyndrom Bjarne, til paranoide bipolare Hege, til konspirasjonsteori UFO fantast Bengt som liker å ha med seg maskingeværet sitt for å skyte under cover reptil agenter hvis han treffer på dem.... Så hvordan i all verden kan du klage på at Politiet går med våpen?

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som anarkist så vil jo du at alle og enhver skal kunne gå rundt med våpen. Fra bestemor Olga, til downssyndrom Bjarne, til paranoide bipolare Hege. Så hvordan i all verden kan du klage på at Politiet går med våpen?

Vel, jeg ville følt meg tryggere om Olga, Bjarne eller Hege gikk bevepnet, en en gjeng viss jobb der er å bruke vold(s-trusler) for å tvinge undersåttene til å adlyde politikernes vilje.

 

I ett fritt samfunn, der sikkerhetstyrkenes jobb ikke inkluderte det å tvinge andre til å adlyde, burde selvsagt kunne bruke de våpen de anser som nødvendige.

 

Faktisk vil jeg si at de private sikkerhetsstyrkene, aka vektere, selvsagt burde kunne gå bevepnet per idag, tross alt deres jobb inkluderer ikke det å tvinge befolkningen til å adlyde politikerne.

 

PS. Ettersom jeg ikke er tilhenger av lovløse tilstander passer ikke merkelappen anarkist.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som anarkist så vil jo du at alle og enhver skal kunne gå rundt med våpen. Fra bestemor Olga, til downssyndrom Bjarne, til paranoide bipolare Hege. Så hvordan i all verden kan du klage på at Politiet går med våpen?

Vel, jeg ville følt meg tryggere om Olga, Bjarne eller Hege gikk bevepnet, en en gjeng viss jobb der er å bruke vold(s-trusler) for å tvinge undersåttene til å adlyde politikernes vilje.

 

Hvorfor det? Tror du ikke downs folk eller kraftig psykisk ustabile personer med vrangforestillinger har ganske bra sjanse for å skyte folk når de går rundt med maskingevær?

 

 

I ett fritt samfunn, der sikkerhetstyrkenes jobb ikke inkluderte det å tvinge andre til å adlyde, burde selvsagt kunne bruke de våpen de anser som nødvendige.

Faktisk vil jeg si at de private sikkerhetsstyrkene, aka vektere, selvsagt burde kunne gå bevepnet per idag, tross alt deres jobb inkluderer ikke det å tvinge befolkningen til å adlyde politikerne.

 

 

Nei sikkerhetsstyrkenes jobb inkluderer det å tvinge befolkningen til å adlyde deres arbeidsgiver (den som har betalt for dem). Hvordan er det noe bedre?

Man ser det samme i deler av noen afrikanske land. Du er velkommen til å dra dit for å oppleve hvor herlig og trygt det er...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor det? Tror du ikke downs folk eller kraftig psykisk ustabile personer med vrangforestillinger har ganske bra sjanse for å skyte folk når de går rundt med maskingevær?

Omtrent på linje med Politiet

 

 

Nei sikkerhetsstyrkenes jobb inkluderer det å tvinge befolkningen til å adlyde deres arbeidsgiver (den som har betalt for dem). Hvordan er det noe bedre?

Isåfall er det ikke bedre, det er akkurat det samme som med Politiet, dog i ett fritt samfunn ville det innebære lovbrudd utført av Politiet/sikkehetstyrkene, i motsettning til i dagens samfunn.

 

 

Man ser det samme i deler av noen afrikanske land. Du er velkommen til å dra dit for å oppleve hvor herlig og trygt det er...

Tja, jeg har vært i deler av noen afrikanske land, men ikke sett noe tegn til noen frie samfunn i disse områdene heller.

 

Dog, etter denne avstikkeren kanskje tilbake til tema?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...