Gå til innhold

Hund overkjørt av sykkel


Anbefalte innlegg

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har så veldig mye sympati for trådstarter her - du skal ha kontroll på dyret ditt.

Det der synes jeg var en veldig lite gjennomtenkt kommentar. Hunden ble riktignok ikke så alvorlig skadet, men det er unødvendig å skrive sånt. Mener du det, så går det an å holde det for deg selv og bevege deg bort fra denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-imMmrOha

man har jo kontroll på hunden når den er i bånd. det er jo ikke slik at man skal ha dyret 5 cm inntil seg til enhver tid.
en syklist som sykler på en gangvei har vel faktisk ikke lov til å sykle fortere enn ganghastighet heller, eller?

 

noen folk er av det kaliberet at de ville ha syklet over hunden på pur f*, på div. hundeforum jeg er inne på er det ganske ofte innlegg fra folk som skriver i frustrasjon over at hundene deres blir slått og sparket av forbipasserende (som ofte kommer fra en annen kultur der hunder blir sett på som urene).

 

det kan jo være at syklisten rett og slett ikke har sett hunden. eller har prøvd å kjøre utenom hunden, men ikke klart det

 

hvordan ble den påsyklet? fikk den hele kroppen under? var det bare en labb, eller en hale som kom i klem?

mange hunder hyler også forferdelig mye av veldig lite. gubben trødde på labben til en vorsteh en gang, og den hørtes ut som den ble banket opp. 

 

du skal i hvert fall ha for å ha dratt til vet. med valpen. bedre med et besøk for mye en ett for lite:)

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Ja, jeg har hund selv. 5 stk faktisk. nei, det er ingen som har nevnt 5 cm, hvor nært må hunden være eksakt for at hunden skal være under kontroll i følge deg?

hunden er under kontroll når du har den i bånd. mange hunder er også under kontroll selv om man ikke har bånd på de i det hele tatt. men det er vel ikke greit å sykle på en hund som går løs av den grunn?

har man de i fleksi hanker man dem selvfølgelig inn dersom man ser det kan komme en situasjon som kan være til sjenanse.

når denne hunden ble syklet på fordi eieren så en annen vei ei lita stund (som beskrevet) høres det ut som noen har syklet veldig fort.

Her hvor jeg bor ville jeg ansett det for å ha hundene under kontroll om jeg hadde 20 m lang line på dem der hor jeg går med dem. hadde jeg vært i en by ville jeg nok hold de adskillig tettere. det meste er relativt.

 

Jeg hadde nok heller ikke klart å styre unna om en hund hoppet fremfor sykkelen min, om du ser av resten av innlegget ser du også at jeg tar opp forskjellige scenarioer som kan være årsaken til at syklisten ikke har klart å kjøre utenom hunden.

 

 

 

 

" Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet."

Lenke til kommentar

man har jo kontroll på hunden når den er i bånd. det er jo ikke slik at man skal ha dyret 5 cm inntil seg til enhver tid.

en syklist som sykler på en gangvei har vel faktisk ikke lov til å sykle fortere enn ganghastighet heller, eller?

Eg les det som at han sykla i veibanen og ikkje på gangvei.

 

Jepp, regelen er at den som kommer på kjøretøy aldri skal kjøre fortere enn at den greier å stoppe dersom det skulle komme noen tullinger ut i veibanen. Dermed er hovedansvaret på syklisten. Men tanken på at jeg kunne ha forhindret det dersom jeg var oppmerksom pirrer i bakhodet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

ja, greit å være uenige også :)  Min første kommentar her inne kom som svar til den personen som skrev at man måtte ha kontroll på dyret, og dette med definisjon av kontroll på en hund er noe som har blitt diskuteres opp og i mente så og si daglig om man er i de rette fora.

ts skriver selv " Ikke bare fordi det var en hund i bakken som han kjørte rett over, men også fordi det er en bilvei rett nedenfor som han kunne syklet seg uti og blitt påkjørt selv og" så jeg tolker det som at de ikke er på en bilvei/ i veibanen.

 

Om de er på en bilvei stiller det seg jo veldig annerledes, men igjen- det meste er relativt. Her ville jeg aldri gått med hundene min etter veien.  det ville vært med livet som innsats, både for meg og bikkjene,men etter en roligere vei kunne jeg gjort det. jeg hanker også inn mine hunder når jeg ser det kan komme til å oppstå situasjoner som vil være til sjenanse for andre. problemet her var vel at ts ikke så at det var noen som kom på sykkel før bikkja var blitt syklet ned, jeg tipper at ts ville ha hanket hunden sin inn, og ikke latt hunden blitt kjørt over om h*n hadde muliget for det.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...