Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

psykisk syk venn blir behandlet meget nedverdigende


Anbefalte innlegg

Det stemmer ikke, ellers hadde vi huket tak i mange flere som er i voldelige forhold. Vi har ingenting vi skulle ha sagt før hun selv vil gå fra han, sånn er det bare, du kan ikke tvinge noen til å gjøre som DU vil.

 

Edit: Det du ønsker å gjøre blir nok ett overgrep. Two wrongs don't make it right.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke, ellers hadde vi huket tak i mange flere som er i voldelige forhold. Vi har ingenting vi skulle ha sagt før hun selv vil gå fra han, sånn er det bare, du kan ikke tvinge noen til å gjøre som DU vil.

 

Edit: Det du ønsker å gjøre blir nok ett overgrep. Two wrongs don't make it right.

 

Så krisesentre for kvinner eksisterer ikke? Disse kjemper ikke daglig en kamp for å hindre ofre i å gå tilbake til sine voldelige partnere? Og i tilfellet psykiatri (som jo er høyst aktuelt her): det finnes ikke et apparat som holder på og behandler mennesker som trenger det mot deres vilje, fordi de selv ikke er i stand til å innse at de trenger hjelp?

 

Jeg er en rimelig liberal fyr, men jeg er ikke helt tilhenger av å la syke mennesker som ikke vet bedre kjøre i blinde mot stupet. Om det at de får den hjelpen de trenger og et bedre liv i etterkant medfører at de ryker uklar med meg fordi jeg "tvang" dem så er det en pris jeg gladelig betaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kvinnene velger selv om de vil ta kontakt med krisesentrene.

 

Og selv om denne kvinnen har vært under tvang i lengre tid, trenger det ikke bety at hun er psykisk utviklinghemmet eller noe slikt.

Benevnelsen "psykisk syk" er belastende. Selv om jeg ser at den betegnelsen (psykisk syk) kan passe på denne dama, betyr det ikke at hun skal behandles som en psykisk utviklingshemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hun er voksen, om hun har lyst til å være i ett voldelig forhold så har du dessverre ingen vetorett, det har heller ikke hennes far.

 

Det har imidlertid politiet. Å banke folk er faktisk ikke lov, og vi har alle plikt til å hjelpe mennesker som blir utsatt for vold og overgrep.

 

I akkurat dette tilfellet så har jo vedkommende en historikk med manglende evne til å ta vare på seg selv, og ved å velge å forbli i et voldelig forhold viser hun jo at hun fortsatt ikke helt er i stand til det - noe hjelpeapparatet rundt henne absolutt bør bli gjort oppmerksom på.

 

TS, hvis du sier faren ville "tiltet helt" så bør du utvise forsiktighet. Hvis du mistenker at faren ville gjort vondt verre ville jeg kanskje voktet meg vel. Er det noen andre du kan melde din bekymring for? Har hun fortsatt kontakt med helsevesenet, finnes det noen der som kjenner henne og hennes historikk som kanskje kan sette i gang de rette tiltak? I tillegg kan du jo ringe politiet hvis du noen gang bevitner voldsepisoder.

 

Det stemmer faktisk ikke. Den eneste måten å tvinge henne på noen som helst måte er ved å umyndiggjøre henne, og det gjør man så å si aldri her til lands, så det er null sjangs i havet at noen kan tvinge henne til å gjøre noe som helst. Hadde hun derimot vært en fare for andre så hadde situasjonen stilt seg annerledes, men politiet kan ikke tvinge noen til å slutte å gå tilbake til sin voldelige partner, det er kun den personen som er i det som kan gjøre det.

 

Kun 22% av tvangsinnleggelsene i Norge i 2007 var på grunn av fare for liv. Resten gikk på behandlingskriteriet, hvor da legene ser på tvangsinnleggelse som en stor fordel for å få pasienten frisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...