Gå til innhold

TEST: Intel Core i7–6700K og Core i5–6600K


Anbefalte innlegg

Nesten litt frustrert her.... Sitter med en AMD-rigg med en (sterkt) aldrende AMD Phenom X4 9xxx-et-eller-annet, og vurderer sterkt en oppgraderingspakke med Intel. Hadde egentlig tenkt i7-4790K, men burde jeg heller gå for i7-6700K?

Ikke overraskende om 4790K gir mer per krone, men burde jeg ikke egentlig gå for 6700K for å være mer fremtidsrettet? Tenker da på støtte for nyere standarder på f.eks. perifert utstyr. Ønsker jo ikke å sitte igjen med en litt billigere oppgraderingspakke, som jeg om 6 måneder kommer til å irritere meg over, fordi de nye gadgets vi da får ikke støttes av platformen som 4790K sitter på.

Har et AMD Radeon HD-7850 grafikkort, så lurer litt på om det i dette tilfellet er CPU'en som er flaskehalsen i systemet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten litt frustrert her.... Sitter med en AMD-rigg med en (sterkt) aldrende AMD Phenom X4 9xxx-et-eller-annet, og vurderer sterkt en oppgraderingspakke med Intel. Hadde egentlig tenkt i7-4790K, men burde jeg heller gå for i7-6700K?

Ikke overraskende om 4790K gir mer per krone, men burde jeg ikke egentlig gå for 6700K for å være mer fremtidsrettet? Tenker da på støtte for nyere standarder på f.eks. perifert utstyr. Ønsker jo ikke å sitte igjen med en litt billigere oppgraderingspakke, som jeg om 6 måneder kommer til å irritere meg over, fordi de nye gadgets vi da får ikke støttes av platformen som 4790K sitter på.

Har et AMD Radeon HD-7850 grafikkort, så lurer litt på om det i dette tilfellet er CPU'en som er flaskehalsen i systemet mitt.

 

Kanskje du bør lage en egen tråd om dette  :)

Lenke til kommentar

Nesten litt frustrert her.... Sitter med en AMD-rigg med en (sterkt) aldrende AMD Phenom X4 9xxx-et-eller-annet, og vurderer sterkt en oppgraderingspakke med Intel. Hadde egentlig tenkt i7-4790K, men burde jeg heller gå for i7-6700K?

Ikke overraskende om 4790K gir mer per krone, men burde jeg ikke egentlig gå for 6700K for å være mer fremtidsrettet? Tenker da på støtte for nyere standarder på f.eks. perifert utstyr. Ønsker jo ikke å sitte igjen med en litt billigere oppgraderingspakke, som jeg om 6 måneder kommer til å irritere meg over, fordi de nye gadgets vi da får ikke støttes av platformen som 4790K sitter på.

Har et AMD Radeon HD-7850 grafikkort, så lurer litt på om det i dette tilfellet er CPU'en som er flaskehalsen i systemet mitt.

 

Tviler på om det kommer nye standarder på perifert utstyr som er særlig relevante i løpet av 6 til 12 mnd. Eneste er mer USB-C enheter, men så vidt jeg kan se er ikke akkurat Z170 hovedkort utstyrt med dette. USB 3.1 kan jo også være relevant, men i hvilken grad vil vi ha periferiutstyr som virkelig trenger den ekstra båndbredden.

 

Når det gjelder periferiutstyr vil det alltid være mulig med tilleggskort.

 

Personlig ville jeg om man tenker på å velge i7-6700K heller valgt i7-5820K.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra i7 920 på 4.1ghz til 5820k på 4.3ghz, og i flere spill fikk jeg dobbelt så høy minimums fps. Borderlands 2 gikk fra 37 fps til litt over 80 på et spesifikt sted (uten physx og ikke i kamp) og Serious Sam 3 (med commandline for multicore) og Warframe fikk også en bra økning i fps. Settings på max, 1600p med GTX 780 med gpu på 1.1ghz.

Lenke til kommentar

Dette kan vel umulig være et bedre kjøp enn i7 5820K til ca. samme pris?

 

Jeg sitter enda på min første generasjons i5 750 (klokket fra 2,66 til 4,01Ghz) fra 2010 og venter på at det skal bli billigere med 6+ kjerner. Føler jeg ikke får mye utbytte av å oppgradere til en nyere quad core.

Lenke til kommentar

Den rimelig trege forbedringsraten til CPU'er de siste årene gjorde at jeg satt og ruget på min gode gamle i7 930 helt fram til nå. Selv nå var det ikke nødvendigvis mangelen på ytelse som krevde oppgradering, det var vel mer det at maskinen var blitt 5 år gammel og hadde pådratt seg en lei hoste og jeg følte meg ikke lenger trygg på at den kom til å overleve i overskuelig fremtid :p

Når det er sagt er jeg meget fornøyd med overgangen til Asus Z170-Deluxe, i7 6700k og 3000Mhz DDR4 minne. Jeg beholdt min gamle GPU litt til (fabrikksoverklokket Asus GTX680), men opplevde allikevel en dobling i framerate når jeg spiller World of Tanks. Før kjørte jeg på medium settings og fikk ca 50-60fps, nå har jeg maks settings og ligger på 120fps.

TLDR: Oppgrader dersom du har behov for oppgradering av andre grunner enn ytelse, men eier du veldig tidlige versjoner av Core iX serien fører oppgraderingen med seg meget fin økning i systemeffektivitet!

Lenke til kommentar

Nesten litt frustrert her.... Sitter med en AMD-rigg med en (sterkt) aldrende AMD Phenom X4 9xxx-et-eller-annet, og vurderer sterkt en oppgraderingspakke med Intel. Hadde egentlig tenkt i7-4790K, men burde jeg heller gå for i7-6700K?

Ikke overraskende om 4790K gir mer per krone, men burde jeg ikke egentlig gå for 6700K for å være mer fremtidsrettet? Tenker da på støtte for nyere standarder på f.eks. perifert utstyr. Ønsker jo ikke å sitte igjen med en litt billigere oppgraderingspakke, som jeg om 6 måneder kommer til å irritere meg over, fordi de nye gadgets vi da får ikke støttes av platformen som 4790K sitter på.

Har et AMD Radeon HD-7850 grafikkort, så lurer litt på om det i dette tilfellet er CPU'en som er flaskehalsen i systemet mitt.

Jeg satt/sitter i samma situasjon selv og har kommet frem til følgende konklusjoner etter endel frem og tilbake.

 

Om du har nok RAM i dag, så kan du gjenbruke dette på Z97. Da har du en "rimelig" oppgradering og du får et rimelig moderne hovedkort med SATAexpress, SATA 6Gbips, M2, USB 3.0/3.1.

 

Skal du ha ny RAM er det ingen vits med DDR3. Da blir det DDR4 og da er valget mellom Z170/Skylake eller X99/Haswell-E.

Siden prisforskjellen her er så liten, er egentlig valget enkelt. X99/Haswell-E gir deg minimum 6 kjerner/12 threads, QuadChannel, flere PCIe lanes, flere SATA porter osv. Kort sagt du får mer av alt.

 

Så, skal du spare penger men allikevel ha en dugelig oppgradering: Z97.

Har du penger eller MÅ ha ny/mer RAM: X99.

 

Klart... .om du er en av dem som skal bruke integrert grafikk eller på død og liv skal ha en mITX build, så blir det jo en annen sak...

Endret av Buzz76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skylake er nemlig bygget fra bunnen av og opp. Det er en ny arkitektur der hver miste lille bit av prosessoren har gått igjennom designfasen på nytt.

Her har dere blitt totalt forledet av Intels PR-maskineri. Skylake arver egenskapene til sine foreldre, besteforeldre osv i en lang tråd helt tilbake til ca 20 år gamle Pentium Pro. Minst. Det designet med størst avvik fra sine forgjengere i løpet av denne perioden var Pentium 4, men selv den arvet biter fra sine eldre søsken. Pentium4-linjen ble som kjent avsluttet for 8-10 år siden og arvtagerene Core Duo-, Core 2- og senere i-seriene bygger mer på Pentium M og Pentium 3 enn Pentium 4, selv om enkelte biter også ble arvet derfra. Hele veien er det inkrementelle steg med litt flikking, finpuss, nytt produksjonsmaskineri (litografien), enkelte nye moduler, instruksjoner, litt endring på hvordan de funksjonelle blokkene kobles sammen osv. Intels tick tock-strategi bygger på nettopp slike inkrementelle steg der man ikke forsøker å gape over for mye for hver generasjon (slik AMD gjorde med Phenom i sin tid).

 

Hurra for Simen1 den vise.

 

Despite these enhancements, the NetBurst architecture created obstacles for engineers trying to scale up its performance. With this microarchitecture, Intel looked to attain clock speeds of 10 GHz, but because of rising clock speeds, Intel faced increasing problems with keeping power dissipation within acceptable limits. Intel reached a speed barrier of 3.8 GHz in November 2004 but encountered problems trying to achieve even that. Intel abandoned NetBurst in 2006 after the heat problems reached a level of severity and then developed Core microarchitecture, inspired by the P6 Core of the Pentium Pro to the Tualatin Pentium III-S and most directly the Pentium M.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/NetBurst_%28microarchitecture%29

Lenke til kommentar

Nesten litt frustrert her.... Sitter med en AMD-rigg med en (sterkt) aldrende AMD Phenom X4 9xxx-et-eller-annet, og vurderer sterkt en oppgraderingspakke med Intel. Hadde egentlig tenkt i7-4790K, men burde jeg heller gå for i7-6700K?

Ikke overraskende om 4790K gir mer per krone, men burde jeg ikke egentlig gå for 6700K for å være mer fremtidsrettet? Tenker da på støtte for nyere standarder på f.eks. perifert utstyr. Ønsker jo ikke å sitte igjen med en litt billigere oppgraderingspakke, som jeg om 6 måneder kommer til å irritere meg over, fordi de nye gadgets vi da får ikke støttes av platformen som 4790K sitter på.

Har et AMD Radeon HD-7850 grafikkort, så lurer litt på om det i dette tilfellet er CPU'en som er flaskehalsen i systemet mitt.

Du skulle kjøpt 5820k for ett år siden når X99 kom, hadde kostet deg totalt 1-2 tusen mindre enn nå + at du hadde fått glede av maskinen i ett år. Så mye vant du på å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle kjøpt 5820k for ett år siden når X99 kom, hadde kostet deg totalt 1-2 tusen mindre enn nå + at du hadde fått glede av maskinen i ett år. Så mye vant du på å vente.

 

Godt mulig. Men nå var ikke jeg i markedet for å oppgradere for et år siden. :-)

Men du skal se, at dersom jeg nå oppgraderer til 5820K, så går det nok bare et par uker før enn den faller et par Kkr igjen...

Lenke til kommentar

 

Du skulle kjøpt 5820k for ett år siden når X99 kom, hadde kostet deg totalt 1-2 tusen mindre enn nå + at du hadde fått glede av maskinen i ett år. Så mye vant du på å vente.

Godt mulig. Men nå var ikke jeg i markedet for å oppgradere for et år siden. :-)

Men du skal se, at dersom jeg nå oppgraderer til 5820K, så går det nok bare et par uker før enn den faller et par Kkr igjen...

 

Ikke særlig sannsynlig. Hva har skjedd med prisen siste år f.eks?

Norsk kronekurs har sterk sammenheng med oljepris og norsk rentenivå, og man ser jo nivået på disse nå, ganske lav.

Når begge disse er lave vil folk flykte fra krona. Det spekuleres i nok et rentekutt i september så krona vil nok være svak en god stund enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...