Gå til innhold

Kirkeklokker - Ja? Nei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg kjenner ikke til dine teorier om virkeligheten, så du får legge ut påstandene dine, så får vi se.

 

Edit: ATWindsor

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv

Ok. Da gjelder det samme for mine klokker som spiller når de kristne sover. Deal?

 

 

Høres ut på deg, som vi er i en form for kamp, hvilken i så fall?

Lenke til kommentar

Enten bør det være lov for trossamfunn å bråke på offentlig plass eller så bør det ikke være lov. 

Tillat bønneropene til muslimene og "Never Gonna Give You Up" til humanistene om kristendommen skal få lov til å hamre i jernklokker. Særbehandling av religion er vi ferdig med.

 

Hva om alle de som ønsker å høre på kirkeklokker, islamske bønne rop eller Rick Astley gjøre dette ved å skru på radioen sin i stede for å spre det til alle som ikke ønsker å høre på bråket deres?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv

 

Helt enig. Man har også dundrende musikk og bråk fra diverse arrangementer, puber og utesteder langt ut i nattetimene. Det er nok til mer bry for en del mennesker vil jeg tippe, men få gidder å la det gå seg på nervene. Ta å stapp noe "sov i ro" inn i ørene så er saken fikset. Kan være litt mer problematisk om man har små barn som ikke får sove derimot, men vi kan ikke gå rundt å leke stilleleken hele tiden heller.

Lenke til kommentar

1. Arrangementer har et lovverk å forholde seg til, og da også gitte klokkeslett og grenseverdier de må holde seg innenfor.

2. Kirken har ikke dette.

3. Siden Norge er et sekularisert religionsfritt samfunn; hvordan stiller dere dere f.eks. til å få satt opp minareter med bønnerop i nabolaget? På hvilken måte er dette forskjellig fra kirkeklokkene i prinsippet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Arrangementer har et lovverk å forholde seg til, og da også gitte klokkeslett og grenseverdier de må holde seg innenfor.

2. Kirken har ikke dette.

3. Siden Norge er et sekularisert religionsfritt samfunn; hvordan stiller dere dere f.eks. til å få satt opp minareter med bønnerop i nabolaget? På hvilken måte er dette forskjellig fra kirkeklokkene i prinsippet?

 

1. Det har de nok, men det forandrer ikke at det kan være til bry for folk. Dessuten gis det veldig enkelt dispensasjoner dersom det søkes. Jeg er forøvrig ikke motstander av dette. De aller fleste aksepterer litt lyd iblandt - selv om det noen ganger kan være litt irriterende. Det kalles toleranse.

 

2. Det vet jeg ikke noe om, men kirken ringer en kort stund til faste tidspunkt (og ikke på nattestid), så ser ikke helt problemet.

 

3. Norge er sekulært ja, men det betyr ikke religionsfritt som i religionsfravær. Det betyr bare et skille mellom stat og religion (slik det bør være). Samtidig skal staten legge til rette for å kunne praktisere religion (som er en menneskerettighet). Når det gjelder muslimske bønnerop så har jeg ikke sansen for det, det må jeg innrømme, men muslimer må få lov til å praktisere sin religion de også. Men nå er Norge flasket opp på kristendom, og Norsk grunnlov bekjenner seg til kristendom og humanisme. Slik sett mener jeg Norge bør kunne forsvare å gi særfordeler til kristendom kontra Islam. Det sa også EU-domstolen seg enig i når det gjaldt fordeling av tid på ulike religioner i KRL-faget i skolen f.eks - om jeg ikke husker helt feil.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

 

1. Det har de nok, men det forandrer ikke at det kan være til bry for folk. Dessuten gis det veldig enkelt dispensasjoner dersom det søkes. Jeg er forøvrig ikke motstander av dette. De aller fleste aksepterer litt lyd iblandt - selv om det noen ganger kan være litt irriterende. Det kalles toleranse.

 

2. Det vet jeg ikke noe om, men kirken ringer en kort stund til faste tidspunkt (og ikke på nattestid), så ser ikke helt problemet.

 

3. Norge er sekulært ja, men det betyr ikke religionsfritt som i religionsfravær. Det betyr bare et skille mellom stat og religion (slik det bør være). Samtidig skal staten legge til rette for å kunne praktisere religion (som er en menneskerettighet). Når det gjelder muslimske bønnerop så har jeg ikke sansen for det, det må jeg innrømme, men muslimer må få lov til å praktisere sin religion de også. Men nå er Norge flasket opp på kristendom, og Norsk grunnlov bekjenner seg til kristendom og humanisme. Slik sett mener jeg Norge bør kunne forsvare å gi særfordeler til kristendom kontra Islam. Det sa også EU-domstolen seg enig i når det gjaldt fordeling av tid på ulike religioner i KRL-faget i skolen f.eks - om jeg ikke husker helt feil.

 

 

1. Skillet er vel at arrangementer har lyd de (få) gangene arrangementene skjer. Kirken er der og bråker like mye hver eneste søndag, år etter år.

 

2. For meg er det et problem. Jeg bor rundt omkring 500 meter unna en kirke, og en hører virkelig klokkene her kan jeg love deg. Det er umulig å ikke våkne, alle gangene klokkene ringer før, under og etter gudstjenesten.

Synes virkelig synd på dem som bor enda nærmere. Hvorfor skal hele området plages, kun fordi et tredvetalls-personer skal i kirken den dagen?

 

3. Så du bruker det historiske argumentet; fordi det alltid har vært slik, så er det greit?

Og EU-domstolen sa vel nettopp at at KRL-faget BRYTER med menneskerettighetene, da det vektlegger kristendom?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/29/504899.html

 

 

 

 

Kravet er altså følgende:

 

jeg forlanger at verden og livet mitt bare skal inneholde tilfredstillende lyder!

 

Nå er du tøysete.

Prinsippet er at det ikke finnes noen grunn til at religion skal ha en særposisjon i samfunnet.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Atter en søndag, og atter en gang ble jeg vekket klokka 10 av kirkeklokkene fra den nærmeste kirka, et par hundre meter borti gata. Det er irriterende hvor inkonsistent dette med "hviledag" er. Plenklipping er ikke innafor, men kirkeklokker er OK. Det gir overhodet ingen mening, dersom man skal tenke på søndagen som en sekulær hviledag.

 

3. Norge er sekulært ja, men det betyr ikke religionsfritt som i religionsfravær. Det betyr bare et skille mellom stat og religion (slik det bør være). Samtidig skal staten legge til rette for å kunne praktisere religion (som er en menneskerettighet). Når det gjelder muslimske bønnerop så har jeg ikke sansen for det, det må jeg innrømme, men muslimer må få lov til å praktisere sin religion de også. Men nå er Norge flasket opp på kristendom, og Norsk grunnlov bekjenner seg til kristendom og humanisme. Slik sett mener jeg Norge bør kunne forsvare å gi særfordeler til kristendom kontra Islam. Det sa også EU-domstolen seg enig i når det gjaldt fordeling av tid på ulike religioner i KRL-faget i skolen f.eks - om jeg ikke husker helt feil.

Ved å kun tillate en praksis for en religion, og ikke andre, forskjellsbehandler man religiøse standpunkt. Det er noe helt annet enn å gi ulik grad av vektlegging for religioner i undervisningen. Analogien din feiler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Kravet er altså følgende:

jeg forlanger at verden og livet mitt bare skal inneholde tilfredstillende lyder!

 

 

Nå er du tøysete.

Prinsippet er at det ikke finnes noen grunn til at religion skal ha en særposisjon i samfunnet.

Religion har ikke noen særstilling, annet enn at du tar en lyd for å Være mer enn bare en "lyd", hvem tøyser sa du?

Lenke til kommentar

 

Religion har ikke noen særstilling, annet enn at du tar en lyd for å Være mer enn bare en "lyd", hvem tøyser sa du?

 

 

Flott. Systematisert, sanksjonert ukentlig bråk er bare en lyd.

Hadde du sagt det samme om jeg sto utenfor vinduet ditt med et lufthorn hver søndag morgen?

Selv regner jeg med de fleste mennesker ville tatt en telefon til politiet.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

1. Skillet er vel at arrangementer har lyd de (få) gangene arrangementene skjer. Kirken er der og bråker like mye hver eneste søndag, år etter år.

 

2. For meg er det et problem. Jeg bor rundt omkring 500 meter unna en kirke, og en hører virkelig klokkene her kan jeg love deg. Det er umulig å ikke våkne, alle gangene klokkene ringer før, under og etter gudstjenesten.

Synes virkelig synd på dem som bor enda nærmere. Hvorfor skal hele området plages, kun fordi et tredvetalls-personer skal i kirken den dagen?

 

3. Så du bruker det historiske argumentet; fordi det alltid har vært slik, så er det greit?

Og EU-domstolen sa vel nettopp at at KRL-faget BRYTER med menneskerettighetene, da det vektlegger kristendom?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/29/504899.html

 

 

1.
Ja, arrangementer har lyd når de arrangerer (det samme har kirken), så hva er forskjellen? At andre arrangementer arrangeres færre ganger? Om så i det hele tatt var tilfelle, hva så? Blir de pålagt å arrangere sjeldnere?
Uansett så er det ikke tilfelle. Du har konserter, diverse parader, demonstrasjoner, markeder, alt mulig. Fotballkamper arrangeres hver eneste uke store deler av året - og det er utenom cup-kamper. Hva så? Hva når det arrangeres Iron-Man-stevner og lignende, og hele byområder blir avsperret? Er du like intolerant og sutrete da? Skal ikke folk få drive på med forskjellige ting fordi "jeg ikke liker det"? 
 
2.
Jeg skjønner at det kan være plagsomt å bo vedsiden av steder som arrangerer den type ting. I mitt nærområde har det vært snakk om bygging av en motorpark, og klager har såklart kommet (forståelig nok), men skal man nå en gang ha slikt så må det jo plasseres ett eller annet sted, og som helst ikke er milevis unna for folk å reise til. 
Jeg har selv blitt plaget av både arrangementer og kirkeklokker ulike steder hvor jeg har bodd, men det kunne ikke falt meg inn å nektet noen å kose seg med sitt. Og ihvertfall ikke for et kvarters tid (eller hva det er) søndags-morgen. Hadde jeg hatt et slikt problem hadde jeg heller flyttet ræva mi selv! Det er også forståelig at folk reagerer når staten krever å bygge motorvei gjennom hagen til folk, men man må nok bare akseptere det, eller flytte på seg, er jeg redd.
 
3.
Er det noe galt med fakta? Synes du det er vanskelig å forholde seg til fakta (når du tydeligvis ikke liker dem)? Vel, fakta er fakta uavhengig av hva du liker eller ei. Det får du ikke gjort noe med. Sånn er det bare. 
EU-domstolen dømte det gamle KRL-faget ja. Deretter endret det seg til RLE. Men i begrunnelsen ble det også sagt at det ikke var noe problem for et land med kristen historie å ha hovedvekten på sin egen historie. Dermed er det igjen nå endret, og heter KRLE (med hovedvekt på kristendom). Det skulle tatt seg ut om alle stater skulle måtte fordele like stor vekt på alle mulige religioner. 
Lenke til kommentar

Atter en søndag, og atter en gang ble jeg vekket klokka 10 av kirkeklokkene fra den nærmeste kirka, et par hundre meter borti gata. Det er irriterende hvor inkonsistent dette med "hviledag" er. Plenklipping er ikke innafor, men kirkeklokker er OK. Det gir overhodet ingen mening, dersom man skal tenke på søndagen som en sekulær hviledag.

 

Å stakkars deg. Vet du hva? Jeg bryr meg ikke om kirken har klokkeklang eller ikke. Kirken jeg går i har ingen, men at DNK ringer i bjella innimellom har jeg ingen problemer med. Egoistisk grettenhet synes jeg ikke noe om. Så må du bare klippe plenen for min del...

 

 

 

 

Ved å kun tillate en praksis for en religion, og ikke andre, forskjellsbehandler man religiøse standpunkt. Det er noe helt annet enn å gi ulik grad av vektlegging for religioner i undervisningen. Analogien din feiler.
 

 

Og med Norsk historie og grunnlov så behandler man ulike ting ulikt med god grunn. Det også i undervisningen - som er begrunnet tilsvarende (og ikke annerledes). Og takk og lov for det tenker jeg! Ellers er det en fare for en radikalt raskere islamisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...