Gå til innhold

Nå forklarer ikke Microsoft Windows-oppdateringene lenger


Anbefalte innlegg

Jo jeg kan se nytten for den som er interessert i slikt, hvis det er viktige endringer iallefall.

Noe det står i artikkelen at de fortsatt kommer til å tilby, du må bare søke dem opp selv.

 

Storm i et vannglass.

 

Så bra, du ser nytten av informasjonen, da ser du kanskje nytten av å kunne se changeloggen når man får updaten også, ikke måte søke opp hver eneste en?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva hindrer Microsoft i å endre på de punktene jeg nevnte uten å opplyse om det, når de ikke trenger å opplyse om hva en oppdatering inneholder?

 

Det har aldri vært slik at Microsoft har trengt å oppgi noe om hva en oppdatering inneholder.

Hvis de oppga mye mer informasjon tidligere enn de gjør nå, så vet du ikke om de har oppgitt all informasjon eller om de bevisst har holdt informasjon tilbake.

 

Du vet med andre ord ikke hva som har blitt tilbakeholdt av informasjon tidligere, så hvordan kan du vite at det blir/er flere endringer som påvirker personvernet nå enn det var i Windows 7-tiden?

 

Skal du bruke Windows (eller iOS/MacOS X, eller Android, eller Chrome OS) så er du til et visst punkt nødt til å stole på at firmaene som står bak ikke er ute etter å ta rotta på deg. Ellers får du kompilere selvsjekket kildekode fra scratch.

Lenke til kommentar

 

Jo jeg kan se nytten for den som er interessert i slikt, hvis det er viktige endringer iallefall.

Noe det står i artikkelen at de fortsatt kommer til å tilby, du må bare søke dem opp selv.

 

Storm i et vannglass.

 

Så bra, du ser nytten av informasjonen, da ser du kanskje nytten av å kunne se changeloggen når man får updaten også, ikke måte søke opp hver eneste en?

 

AtW

 

 

Nei jeg ser ikke nytten av at den automatisk kommer opp, og det gjør tydeligvis ikke microsoft heller. Antallet folk som bryr seg om hva som ble oppdatert er sikkert lite nok til at de valgte denne nye løsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden Windows 7 har Microsoft gjort det vanskeligere, eller til og med umulig, å konfigurere deler av operativsystemet som tidligere har vært en selvfølge. Jeg var veldig positiv til Win 10, men etter å ha brukt det en stund er det for mye jeg ikke liker - så jeg kommer ikke til å beholde det.

 

Hvilke innstillinger savner du? Snakker vi fremdels om Windows Update? Jeg benytter Windows 10 Pro, og har selvsagt satt oppdateringer til automagisk. Det er den eneste fornuftige innstilling for hjemmepcer. Organisasjoner benytter group policies som før.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på om slike opdateringer uten informasjon kan føre til at man får opdater ting som steent tat ikke trenger opdatering

om enkelt av filen bare tar opp plassen uten å ha noen nytteverdi ?

 

videre kan det vel forekomme opdateringer som forstyrrer ander programmer på en ellelr anne måte

slik at de også krever opdateringer ?

da er det ekstra uheldig hvi programmen ikke klar opdateringen når microsoft tvinger sine opdateringer på,oss brukere

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på om slike opdateringer uten informasjon kan føre til [...]

 

Den eneste forskjellen her fra før er at du ikke har like enkel tilgang til informasjon om oppgraderingen. Jeg vil gå så langt som å påsta at alle som bør filtrere bort oppdateringer har stålkontroll på hva oppdateringene gjør. Det trekker jeg ut fra det motsatte: kun de som har stålkontroll på hva oppgraderingene gjør bør filtrere bort oppdateringer. Endringen i policy vil føre til langt bedre tetting av sikkerhetshull og bugs enn tidligere. 

 

Microsoft slipper noen gang dårlige patcher. Det vil fortsette. Men det er verre å konsekvent la kjente sikkerhetshull stå åpne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Microsoft slipper noen gang dårlige patcher. Det vil fortsette. Men det er verre å konsekvent la kjente sikkerhetshull stå åpne.

 

også når det får programmer til å gå i stå ?

eller når det bare fører til andre sikkerhetsproblemer ?

 

et eksempel fra virkeligheten .

jeg vet ikke hva årsaken var , men Zonealarm som jeg brukte før hadde bestemt seg for blokkere all tilgang til nettet 

da fikke jeg verke oppdatert eller sjekket forskjellige ting på nettet

 

alternativet var å koble ut zonealarm mens pcen ble oppdatert eller fikset

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Siden Windows 7 har Microsoft gjort det vanskeligere, eller til og med umulig, å konfigurere deler av operativsystemet som tidligere har vært en selvfølge. Jeg var veldig positiv til Win 10, men etter å ha brukt det en stund er det for mye jeg ikke liker - så jeg kommer ikke til å beholde det.

Hvilke innstillinger savner du? Snakker vi fremdels om Windows Update? Jeg benytter Windows 10 Pro, og har selvsagt satt oppdateringer til automagisk. Det er den eneste fornuftige innstilling for hjemmepcer. Organisasjoner benytter group policies som før.

 

 

Helt enkle ting som å kunne dra ting fra startmenyen for å lage en snarvei på skrivebordet. Oppdateringer er èn ting. En annen ting er å å kunne fjerne tilnærmet alle programmer og funksjoner uten å måtte bruke kommandoverktøyet. Windows har også hatt en tradisjon for at høyreklikking gir en meny med flere valg, men dette er i stor grad fjernet i de nye innstillingene - i stedet må man lete seg fram til den rette menyen eller begynne på nytt fra kontrollpanelet. De nye menyene er kanskje en oppgradering fra Win 8 og praktiske for touch-skjermer, men gjør at enkle ting tar lengre tid med tastatur og mus. 

 

For å ta et konkret eksempel: Jeg har et Bluetooth-headset paret med min laptop. Når jeg ønsker å koble det til så er det naturlig å gå inn på Innstillinger --> Enheter --> Bluetooth (eller bare dobbelklikke på bluetooth-ikonet i høyre hjørne), der jeg finner listen over parede enheter med mitt headset i listen. Den har status som Paret. Jeg trykker på enheten for å koble til, men det eneste valget som dukker opp er "Fjern enhet". Jeg høyreklikker, men får ingen flere valg. For å klare å koble til må jeg via Lydinnstilllinger --> Avspillingsenheter --> Høyreklikke og velge Koble til. I kontrollpanelet får jeg opp lydinnstillinger som et alternativ ved å høyreklikke på enheten under Bluetooth-enheter, men den funksjonen er fjernet i de nye menyene for at det skal fungere med touch (der man ikke kan høyreklikke). Den motsatte problemstillingen har man ved å koble fra en enhet - det skal godt gjøres å koble fra en Bluetooth-mus uten å fjerne den som paret enhet i stedet. 

 

Dette var bare ett eksempel. Det samme gjelder for nettverk osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Microsoft slipper noen gang dårlige patcher. Det vil fortsette. Men det er verre å konsekvent la kjente sikkerhetshull stå åpne.

 

også når det får programmer til å gå i stå ?

eller når det bare fører til andre sikkerhetsproblemer ?

 

 

Ja. 

 

De aller, aller fleste sikkerhetsproblemer som faktisk inntreffer, inntreffer i kjente sikkerhetshull som allerede er lappet, på maskiner som burde ha vært lappet, men ikke er det. 

 

En og annen gang er det noen tusen maskiner som IKKE burde vært lappet, fordi lappen var for dårlig. Men det tallet blir pinlig lite i forhold. 

 

Så det er gode greier når Microsoft reduserer andelen av maskiner som burde ha vært lappet men ikke er det.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke innstillinger savner du? 

 

 

Helt enkle ting som å kunne dra ting fra startmenyen for å lage en snarvei på skrivebordet. 

 

Vent, får ikke du dratt ting fra startmenyen til skrivebordet? Det får jeg. Hvor på startmenyen? Testet et ikon fra "Oftest brukt", et ikon fra "alle apper", og en tile flis. Alle tre lot seg fra over og lage en snarvei på skrivebordet. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

som hardcore windows bruker i 18 år. vil jeg anbefalle en rc version av windows helst en engelsk utgave eksempel windows 8.0 med patchguard for windows 10 8 7 vista trengs ikke i vista og helst ingen oppdateringer som overskriver den filen så du kan bruke windows på alle maskiner gamle og nye drivere. og hotfixer som .net visual physx xna framework openal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...