Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Ser ut som denne tråden er rett sted for meg! Kort introduksjon: Har vært jojo-slanker siden ungdomsårene, BMI har stort sett variert mellom 25 og 29. Som 19-åring var det en kort periode jeg hadde et voldsomt fokus på egen kropp, og med lite matinntak og ekstreme mengder jogging raste jeg ned fra 104 til 82kg på under et halvt år. Et halvt år senere var alt tilbake.

Siden den gang har jeg innarbeidet gode treningsrutiner, og har trent både styrke og kondisjon regelmessig de siste tre årene, opptil seks ganger i uken. Men kostholdet har jeg aldri gjort noe med, og jeg har derfor også beholdt alt det uønskede fettvevet. 

 

Jeg vet derfor jeg takler dårlig rask vektnedgang, og kommer til å satse på å endre kostvanene mine til noe som gir varig vektnedgang som jeg også kan fortsette med selv etter målet mitt er nådd! Jeg ser for meg at bare det å ha en konkret kostholdsplan til en viss grad vil kunne forhindre snacks-lysten sent på kvelden. Jeg har prøvd en kostholdsplan med i underkant 2000kcal/dag i to uker nå. Jeg har skeiet ut flere ganger, men forsøker å hente meg inn igjen umiddelbart etterpå. 

 

Startvekt 24/01/16: 105kg

08/02/16: 102kg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som denne tråden er rett sted for meg! Kort introduksjon: Har vært jojo-slanker siden ungdomsårene, BMI har stort sett variert mellom 25 og 29. Som 19-åring var det en kort periode jeg hadde et voldsomt fokus på egen kropp, og med lite matinntak og ekstreme mengder jogging raste jeg ned fra 104 til 82kg på under et halvt år. Et halvt år senere var alt tilbake.

Siden den gang har jeg innarbeidet gode treningsrutiner, og har trent både styrke og kondisjon regelmessig de siste tre årene, opptil seks ganger i uken. Men kostholdet har jeg aldri gjort noe med, og jeg har derfor også beholdt alt det uønskede fettvevet. 

 

Jeg vet derfor jeg takler dårlig rask vektnedgang, og kommer til å satse på å endre kostvanene mine til noe som gir varig vektnedgang som jeg også kan fortsette med selv etter målet mitt er nådd! Jeg ser for meg at bare det å ha en konkret kostholdsplan til en viss grad vil kunne forhindre snacks-lysten sent på kvelden. Jeg har prøvd en kostholdsplan med i underkant 2000kcal/dag i to uker nå. Jeg har skeiet ut flere ganger, men forsøker å hente meg inn igjen umiddelbart etterpå. 

 

Startvekt 24/01/16: 105kg

08/02/16: 102kg

Velkommen! :) Det er nok mye sannhet i det du sier om at kostholdet er alfa og omega. Jeg vet sjøl fra førstegangstjeneste (rekruttskole) at mye trening/høyt aktivitetsnivå kan gi stort vekttap på kort tid, forutsatt at kostholdet holdes likt, men det går dårlig når treningsprogrammet opphører. Sunt og kontrollert kosthold, med en del trening, er det som fungerer best i lengden. Det er også lettere og mer tidsbesparende å opprettholde sunt kosthold en ekstreme mengder trening, og et sunt kosthold er jo også nødvendig for å være sunn på innsiden. Det ser ut som at du har fått en veldig god start. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert! :)

Lenke til kommentar

 

Startvekt 24/01/16: 105kg

08/02/16: 102kg

Velkommen! :) Det er nok mye sannhet i det du sier om at kostholdet er alfa og omega. Jeg vet sjøl fra førstegangstjeneste (rekruttskole) at mye trening/høyt aktivitetsnivå kan gi stort vekttap på kort tid, forutsatt at kostholdet holdes likt, men det går dårlig når treningsprogrammet opphører. Sunt og kontrollert kosthold, med en del trening, er det som fungerer best i lengden. Det er også lettere og mer tidsbesparende å opprettholde sunt kosthold en ekstreme mengder trening, og et sunt kosthold er jo også nødvendig for å være sunn på innsiden. Det ser ut som at du har fått en veldig god start. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert! :)

 

Takk! Jeg nyter fortsatt følelsen av å ha lagt om livsstilen såppass kraftig, og det å se resultater selv innen kort tid! I dag morges var vekta 99,9kg, hvilken gir en differanse på 2kg på en uke. Litt for raskt for min smak, men det kan jo også være variasjon i vannvekt eller andre ting.
Lenke til kommentar

 

 

Startvekt 24/01/16: 105kg

08/02/16: 102kg

Velkommen! :) Det er nok mye sannhet i det du sier om at kostholdet er alfa og omega. Jeg vet sjøl fra førstegangstjeneste (rekruttskole) at mye trening/høyt aktivitetsnivå kan gi stort vekttap på kort tid, forutsatt at kostholdet holdes likt, men det går dårlig når treningsprogrammet opphører. Sunt og kontrollert kosthold, med en del trening, er det som fungerer best i lengden. Det er også lettere og mer tidsbesparende å opprettholde sunt kosthold en ekstreme mengder trening, og et sunt kosthold er jo også nødvendig for å være sunn på innsiden. Det ser ut som at du har fått en veldig god start. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert! :)

 

Takk! Jeg nyter fortsatt følelsen av å ha lagt om livsstilen såppass kraftig, og det å se resultater selv innen kort tid! I dag morges var vekta 99,9kg, hvilken gir en differanse på 2kg på en uke. Litt for raskt for min smak, men det kan jo også være variasjon i vannvekt eller andre ting.

 

Absolutt. Å kutte i saltinntaket kan gi ganske stort vanntap, og glykogenlagrene kan også tømmes mye. Ting går ofte veldig fort i begynnelsen. Jeg tenker at så lenge du føler at du har overskudd og trives med planen du følger, er det viktigere enn at å telle akkurat om det er 0,5, 1,0 eller 2,0 kg som du har gått ned. Jeg har nok kutta og trent litt for aggressivt den siste tida, og nå begynte det å gå utover psyken. Når kroppen ikke får det den vil ha, sier hjernen i fra. Det hjalp mye å legge på noen hundre kcal med sunn mat, og heller la vekttapet gå litt saktere. Psykisk ubalanse fører fort til totalsprekk, og det er mye verre enn å måtte bruke 25% lengre tid på å nå målet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i prosess med å bytte jobb, flytte til østlandet, selge båt og bolig, rydding, pakking, meglere, takstmann, fotograf, visning og mye annet.

Har derfor ikke prioritert å oppdatere forrige uke, men hadde da gått opp 0,4 kg.

 

De siste 2 ukene har det blitt mye enkel og usunn mat så regner med en god økning også denne uken.

Da jeg flytter neste fredag blir siste oppdatering på søndag, så får jeg prøve å fortsette når jeg har fått slått meg til ro på norges solkyst.

Har et mål om å komme nærmere 90 kg til sommeren, så har ikke gitt opp.

Lenke til kommentar

Prøver å finne motivasjon til å gå ned i vekt igjen, og det er lettere å holde det gående hvis man er flere om det.

 

Jeg gikk ned endel i begynnelsen av året, men mistet etter hvert all motivasjon og skal nå prøve å komme i gang igjen.

 

Har selv som hovedmål å gå ned 12 kg, men et ønske om å klare opp til 20 kg i løpet av året.

Jeg trente ikke sist gang og kommer ikke til å trene denne gangen, men vil gjøre endringer i kostholdet for å prøve og oppnå målsetningen.

Noen som har lyst til å være med og gjøre et forsøk på å gå ned i vekt frem mot jul eller nyttår?

 

 

Ikke oppdatert etter 31/12-2015:    Status for de som deltar finner du ved å trykke på denne linken.

 

 

Nye medlemmer er velkommen.

 

 

aklla - 13/10

Bananlaks - 20/12

Dr. Chaos - 14/11

Hannah00 - 16/10

Olsenhower - 17/09

Teza - oppdatert 20/12

Bjørn-Ove - 27/08

Salvesen - oppdatert 24/08

Thor. - pm

Zash - 24/08

 

 

 

 

Forklaring til graf:

 

zoom inn "ctrl +"

zoom ut "ctrl -"

nullstille "ctrl 0"

 

 

 

diskusjon2015.png

 

Startlinjen vil bli stående som en tynn heltrukken linje, mens den tykke vil flytte seg nærmere målsetningen.

 

Send pm for å endre verdiene.

Ønsker ikke å ta av kilo, men ønsker en strammere mage og kropp, så jeg har faktisk begynt å trene hver eneste dag nå. 

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å ta av kilo, men ønsker en strammere mage og kropp, så jeg har faktisk begynt å trene hver eneste dag nå.

 

Virker som du har motivasjonen i orden også, håper du klarer å holde det gående så du når målet  :)

 

 

95,8 kg, ned 1,9 kg siden forrige måling.

 

Ser ut som noen dager med dårlig form og matlyst ikke bare er negativt.

 

 

Edit:

Har følt at det har vært en dårlig fremgang i år, men i alle fall nedadgående.

La akkurat merke til at jeg siden den 27/12 har gått ned 9,4 kg, en nedgang i snitt på ca. 1,18 kg pr uke.

Det er ikke dårlig, med mindre matte kunnskapene mine trenger en oppdatering...

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Har økt siden jul. Er på besøk fram til torsdag. Fra torsdag av skal jeg kjøre på med 5:2 dietten og ha lavt inntak ellers. Null godis eller snacks. Målet er ned fra 82kg til 65kg. Realistiske mål er ned til 70kg. Veit at jeg greier det, må bare greie å holde meg der.

 

Sliter med sjukdom og diverse medisiner som får meg til å legge på meg. Får skylde på det.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Etter et par uker uten noen voldsom innsats, men en del overtid på jobb så er jeg nå nede på 96,7. Gått ned 6,3 kg siden nyttår. 

Er da omtrent halvveis til målet om 90 kg. Er mange år siden jeg var så lett, så aner ikke hvordan kroppen min kommer til å se ut når jeg kommer ned på 90 kg. 

Ønsker alle i denne tråden fortsatt lykke til og det som hjelper mest for meg er å drikke vann. Prøver og få ned minst 1 liter hver dag. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Siden november 2012 til nå så har jeg gått ned 61,7 kg. 4,7 kg hittil i år og er for øyeblikket nede i 76,2 kg fra mitt startpunkt på 137,9 kg, enda en del fett på mage og lår å bli kvitt, mer spent på hvor mye huden klarer å hente seg inn igjen for det er en god del overflødig til stede.

 

2012/2013: 5,4 kg

2014: 22,3 kg

2015: 29,3 kg

2016: Pending

 

Var flere småting som hopet seg sammen og gjorde at jeg mentalt sett ble klar til å ta kontroll over kostholdet og kroppen, skal sies det tok tid å bli kvitt de dårlige vanene man vokste opp med som var ekstra dårlig siden familien er feit.

 

Den første perioden på litt over 1 år gikk til å ganske enkelt kutte ut alt usunt, det ble full stopp på brus og snop i nov 2012 og det ble erstattet med juice og ekstremt mye frukt i den tiden, gradvis så kuttet jeg ned på alt til jeg kun drakk vann og en sjelden gang kaffe og en mer ok mengde frukt i kostholdet, det ble min metode for å ha kontroll på og eliminere søtsuget, jeg spiste sunt men alt for mye.

 

I februar 2014 så startet jeg med porsjonskontroll og store endringer i komposisjonen av måltidene mine som har vært i konstant utvikling til den dag i dag, jeg har aldri beregnet kalorier men tatt alt på øyemål over tid, jeg veier meg kanskje en gang i uken nå for tiden men passer på at det skjer under de samme forholdene hver gang for at det skal være nøyaktig som mulig (om morgenen etter dagens første toalettbesøk).

 

I Mars 2015 så var jeg nede i 106 kg og følte meg klar for å begynne å trene, jeg dro ikke på treningsstudio men startet med gå turer på 1 time annenhver dag og kan si det tok litt over 2 måneder før den turen ble noe jeg bare måtte ut å gjøre i stedet for å tvinge meg ut, per i dag så er de på mellom 2-3 timer med rask gåing/jogging men har ligget mer rundt 1,5-2 timer nå i vinter månedene som har vært helt jævlig. Begynner å nå punktet der jeg vil skaffe meg medlemskap på trenings studio å dele tiden mellom kardio og litt muskelbygging for å forbedre fysikken.

 

 

Generelle tips til alle andre som jobber med sine mål:

* Snacks trenger da på ingen måte å være usunt, min goto lørdags kos er guaccamole med chips laget av speltlompe, bare fantasien setter grenser!

* Bli vant med at du skal faktisk bli sulten når du så smått nærmer deg neste måltid, så må du selv lære deg å kjenne på hva som er sult, tørste eller snack følelsen.

* Halve middagstallerkenen din skal være grønnsaker, bare den endringen der kutter ut mye kalorier fra måltidet ditt og du kan uten problemer ha enda mer grønnsaker, høyt volum men lite kcal over lavt volum med høy kcal når du først starter opp og venner deg til alt.

* Ikke mist motet om vekten står stille i noen uker, sånn som jeg forstår det så er det kroppen som jobber med å venne seg til ting og til slutt så vil den gå videre ned. Har hatt en periode på 3 uker hvor vekten stod fast og på den 4 uken så hadde jeg et dropp på litt over 3 kg, andre ganger så har den bare begynt å tikke sakte videre nedover etter uke 2. Det viktige er å huske på at over tid så vil du nå målene dine.

* Om vekten tikker litt oppover så må du reflektere over hva du har spist over dagene, om det er mer enn ellers så justere litt mer og ta det fra der, jeg har funnet ut at jeg er litt sensitiv når det kommer til salt så passer jeg ikke på så kan jeg fort ta på meg litt ekstra vannvekt.

 

 

Ellers så ønsker jeg alle andre her lykke til med sine mål for året eller årene som kommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden november 2012 til nå så har jeg gått ned 61,7 kg. 4,7 kg hittil i år og er for øyeblikket nede i 76,2 kg fra mitt startpunkt på 137,9 kg, enda en del fett på mage og lår å bli kvitt, mer spent på hvor mye huden klarer å hente seg inn igjen for det er en god del overflødig til stede.

 

2012/2013: 5,4 kg

2014: 22,3 kg

2015: 29,3 kg

2016: Pending

 

...

Imponerende! Du har virkelig vært på en lang og inspirerende reise mot bedre helse. Resultatene dine er levende bevis på at det nytter, og råda du gir er helt solide. Jeg ville absolutt anbefalt å gi treningsstudio et forsøk. Om du ikke har trent mye med manualer/stenger før er det veldig gøy med den raske progresjonen en får i begynnelsen. Å ha en arena hvor andre mennesker streber etter å bli sunne er ikke minst veldig motiverende. Innmelding i et treningsstudio og sosial trening gjorde at jeg lærte å like trening, og jeg så faktisk fram til å løfte tunge vekter på ettermiddagene. :)

 

Jeg veide meg igjen denne helga. Jeg har gått ned 2,7 kg siden forrige gang. Netto vekttap siden tråden starta i høst er 12,5 kg, og 16,5 kg siden jeg begynte med vekttapet tidlig i 2015. Nå ligger jeg på akkurat 80,0 kg. Dette var en viktig milestein for meg, fordi nå har jeg for første gang i voksen alder normalvektig BMI (24,7). Jeg sier ikke at BMI alltid er nøyaktig eller hensiktsmessig, men i de fleste tilfeller det jo det. Fysikken blir stadig synlig bedre, og jeg føler meg virkelig lettere til kropps og sinns. Når jeg har gått ned noen kilo til bør jeg begynne å måle fettprosent i tillegg. Jeg lurer på om fettprosenten er ca. 20%, men det blir alt for upresist å gjette. Den sunne livsstilen skal fortsette til jeg har ideell fettprosent (rundt 15%, må kanskje ned 3-5 kg til), og skal fortsette også når jeg skal holde vekta. Dette føles for bra til å gå opp igjen, så jeg skal ikke ta noen sjanser.  :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Prøver å sparke liv i denne tråden igjen da det nærmer seg ferieslutt og jeg regner med det er en del som har lagt på seg litt i ferien?

 

Starta på 103. Var nede på 93 i april. 

Nå har jeg spist hva jeg vil siden slutta av april og er oppe på 98 kg igjen. 

Har da tenkt jeg skal ta av meg 12 kg før jul. Klarte 10 kg fra nyttår i år og til april. 

Lenke til kommentar

Slenger meg med her jeg :)

 

Er 167 høy. Startet i april, rett etter påske hvor jeg da veide 85kg (var forøvrig oppe på hele 95kg for rundt 4 år siden).

 

Har lagt om det meste av livsstilen min, hvor jeg tidligere kunne drikke 1,5-2l brus hver dag, matvanene er forandret og jeg sluttet også å snuse på samme tiden. Har så langt kommet meg ned til 76kg og skal videre ned til 70, evt et sted mellom 65-70.

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut. Glad jeg har litt mer høyde å fordele det på da jeg er 1.87 

 

Tenkte jeg skulle gi meg en skikkelig utfordring. 1 mnd uten godteri. 

Tidlig i år når jeg prøvde å gå ned så fant jeg ut at det ødela mye om jeg spiste en del godteri i helga. 

Ivrig etter å komme ned på der jeg var igjen før sommeren og litt til så da håper jeg det hjelper litt ekstra med en mnd uten godteri. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...