Gå til innhold

Nordmenn kaster seg over biler med alternative energikilder


Anbefalte innlegg

Fremskitt har knapt skjedd for fossilbiler de siste 100 årene. Det skjer stormskritt på nye teknologier, men når bransjen er konsolidert, kommer de med én ny funksjon i året slik at de har noe til salgsbrosjyrene. 

 

Jeg ville ikke kjøpt en elbil fra før Nissan Leaf-revolusjonen. Ikke en Citroën C-Zero, ikke en Mitsubishi i-Miev ikke en Peugeot Ion, og jeg ville ikke vurdert nyverdien av en slik til mer enn en halv Leaf. Jeg ville ikke kjøpt den ny til halv pris og jeg ville ikke kjøpt den brukt uansett pris. Teknologien har blitt totalt forbikjørt. 

 

Det er annonsert en ny revolusjon innen ett til to år, med doblet rekkevidde i fra dagens rimelige modeller. Hvem kommer til å kjøpe en eldre bil med 10 mils rekkevidde når de nye bilene har 20, etterhvert 40 mils rekkevidde? 

 

Nå er Tesla et litt eget marked, der er nok gjensalgsverdien høyere men så er også den i utgangspunktet ganske dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har forskjellig behov for rekkevidde og 10 mil er rikelig for å dekke 95% av folks daglige kjøring.

 

Du må selvfølgelig finne en måte å dekke de resterende 5% på og for de som bare har en bil og ikke har råd til en model S, så finnes det ikke elbiler på markedet i dag som dekker det behovet. Model 3 skal dekke det behovet når den kommer men om det faktisk kommer i 2017 vil bare tiden vise(lett skeptisk kjenner jeg). Jeg har derimot svært liten tro på at noen andre kommer Tesla i forkjøpet..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk har ulike behov også, bl.a tilhenger, campingvogn, fremkommelighet v/ ulent terreng etc. Siden modellvariasjonene med el-fremdrift er små, så for mange blir nok el fremdrift noe de kan ha på kjøretøy nr to.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at et absolutt minimum rekkevidde burde være:

 

MR * EE = 2WD + 2ND + CM

 

MR = Minimum Range, midt på vinteren

EE = Forventet batterieffekt etter 8 år

WD = Avstand til arbeidsplass

ND = Normal ekstra kjøring til barnehage og matbutikker o.l. 

CM = Komfortabel sikkerhetsmargin

 

Det jeg uttrykker her er at man må minimum kunne glemme å sette bilen på lading én natt og likevel fungere normalt. Når jeg kjører mine tall gjennom der står jeg igjen med at MR = 10 mil raskt betyr WD bør ikke overstige 1.5 mil mye. 

 

I det faktiske tilfellet at man har en bil og glemmer å sette bilen på lading, tror jeg nok at det faller bort 1ND og CM halveres raskt også :p Og så vil jo EE sløyfes for den har ikke inntruffet enda... 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dette blir vel teoretisk.

Leaf 2016 kommer med 30 kwt batteri mot dagens 24. Regn med realistisk rekkevidde på 15 mil vanlig kjøring, 20 ved ekstrem sparekjøring. Pris 250 tusen kanskje?

Ny Leaf kommer i 2017 og skal ha helt annen oppbygning og materiale i batterier.

Flere andre skal også komme med forbedrede modeller.

Uansett ville jeg nok ikke forventet noen revolusjon på dette området, mer en svak forbedring over mange år.

Fossil blir nok valget for de fleste i mange mange år enda.

Lenke til kommentar

Jeg forventer definitivt store forbedringer på få år - akkurat som vi har sett så langt. Dette er distruptive technology, og maktbalansen og kontantstrømmene endrer seg. Ja, og så sier leverandørene selv at de skal komme med mye lengre range om et par år, så da må de levere eller skuffe.

 

Fossilt blir nok likevel valget for mange, ikke minst fordi el nesten kun eksisterer i småbilsegmentet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Tesla Model 3 ventes å bli presentert i mars 2016. Da med 200 miles (321km) i rekkevidde, og en startpris på $35 000. det ryktes også at en for en høyere pris skal få batteripakker som drar bilen hele 300 miles (482km). Hva skal en med fossilbil da?

Lenke til kommentar

Så tidlig kommer den nok veldig sikkert ikke. Jeg har lest en del rykter og det sies absolutt tidligst 2017. De har jo knapt levert noen TMX enda engang og det har tatt fullt fokus det siste 1-2 året.

Startpris er heller ikke helt riktig. 35k USD er etter Tax Refund på 7500 USD. Utsalgspris til Norge vil da ligge på cirka 43k USD.

Med dagens kurs er dette på 360 tusen. Og så er det pluss utstyr, vinterdekk, levering osv. Normal utsalgspris cirka 400k kanskje?

 

Dere tror vel ikke leverandørene gir oss det beste de har med engang? Husk at det skal melkes og det skal stadig komme med nye modeller som er bare litt bedre enn den forrige. Kan ikke lage en bil som ikke er mulig å forbedre, de må ha litt å gå på.

Leste også en artikkel om sterkt synkende bensinpriser i statene, under 2.50 per gallon nå. Dette taler mot elektrisk drift generelt da elektriske biler er mye dyrere enn fossile.

Lenke til kommentar

2017 er fortsatt "innen ett til to år". I tillegg til Tesla Model /// så er det omtrent da Chevrolet sier Bolt skal komme, med 200 miles rekkevidde (ca 320 km). I farten husker jeg ikke hvem andre det var som har lovet bedre rekkevidde, men det var vel ikke snakk om like mye som det... 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-245639

Så tidlig kommer den nok veldig sikkert ikke. Jeg har lest en del rykter og det sies absolutt tidligst 2017. De har jo knapt levert noen TMX enda engang og det har tatt fullt fokus det siste 1-2 året.

Startpris er heller ikke helt riktig. 35k USD er etter Tax Refund på 7500 USD. Utsalgspris til Norge vil da ligge på cirka 43k USD.

Med dagens kurs er dette på 360 tusen. Og så er det pluss utstyr, vinterdekk, levering osv. Normal utsalgspris cirka 400k kanskje?

 

Dere tror vel ikke leverandørene gir oss det beste de har med engang? Husk at det skal melkes og det skal stadig komme med nye modeller som er bare litt bedre enn den forrige. Kan ikke lage en bil som ikke er mulig å forbedre, de må ha litt å gå på.

Leste også en artikkel om sterkt synkende bensinpriser i statene, under 2.50 per gallon nå. Dette taler mot elektrisk drift generelt da elektriske biler er mye dyrere enn fossile.

Nei, det er trettifemtusen dollar før skatteintensivene i USA.

Lenke til kommentar

Det er skrevet begge deler, men vi får vel se. Startpris blir nok fra 300 til 350.

TM3 er absolutt en bil jeg må vurdere seriøst. Det sies at den skal gå i strupen på BMW 3-serie. Skal godt gjøres at den blir så premium og kjøreglad som den, så den må nok ta det igjen på god økonomi.

Synd man ikke kan prøve den før kjøp, skal man ha den når den kommer må man vel bestille over ett år før og dermed kan man ikke prøve bilen før kjøp. Liker ikke å kjøpe noe jeg ikke vet hva er eller kommer til å bli.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...