Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tap av førekort


smarting90

Anbefalte innlegg

En uke siden jeg har mistet førekort p.g.a jeg hadde høyt fart i 110 km/t sone. 

Ble stoppet av UP og fikk 12 prikker med engang fordi jeg var nærmere bilen foran meg og har høyt fart.Husker ikke akkurat hva mitt farten var i venstre forbikjøringfeltet.

Men de politi folk sa at jeg hadde gjennomsnitt fart over 140 km/t og dermed mitt førekort ble beslaglagt. Jeg fikk ikke med meg akkurat hva jeg fikk 12 prikker for men det jeg husker som de nevnte var kjørte nær av forankjørende bil og hadde høyt fart.

Jeg godtok alt til stedet for jeg ble stresset og nervøs siden det var første gang jeg hadde blitt stoppet av UP/Politi. De skrev 138 km/t på papir der jeg skrev under, hvor jeg også har da forklart hvorfor jeg kjørte for fort. Fant ut etterpå at man mister ikke førekortet før mann har kjørt over 151 km/t i 110 sone. Jeg tviler også på at det er mulig å få 12 prikker pga man hadde høyt fart og liggende nær bak bilen. 

De UP har filmet allerede før de var inne i motorveien(der kjørte jeg forbi bilene i venstre feltet da før dem var i motorvei) jeg så video de viste som da viste kjapp de 2-3 min(lange video).Nevnte ikke akkurat hvilken fart jeg hadde, men sa bare jeg hadde gjennomsnitt over 140. 

Så tenkte å dra ned til politistasjonen og nektet på beslaglaget, og lurte på hva jeg må passe på. 
Hvis det eventuelt bli rettssak og hvordan skal jeg reagere på det?

OBS* Jeg er under prøveperiode for førekortet da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hastigheten på stedet er 110 km/t, får man ordinært to prikker om man blir målt til mellom 126 og 130 km/t, og tre prikker om man blir målt til 131 km/t eller høyere. Lappen ryker direkte om man måles til 151 km/t eller høyere. I tillegg får man ordinært tre prikker om avstand til forankjørende er for kort, altså mindre enn tre sekunder.

 

Du skriver at du har prøvetid, jeg regner med det betyr at du har hatt førerkort i mindre enn to år. Isåfall får du dobbelt så mange prikker for hvert forhold. Har du blitt målt til mellom 131 og 151 km/t samt mindre enn 3 sekunders avstand til forankjørende summerer det dermed opp til 6 prikker per forhold for din del, og 12 prikker totalt. Førerkortet ryker ved 8 prikker, og du må klare deg uten i 6 mnd.

 

Den nøyaktige farten din, forutsatt at den var mellom 131 og 151 km/t, har ikke avgjørende betydning for antall prikker, men den kan ha betydning for størrelsen på det forenklede forelegget.

 

Kilder:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/prikker

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/veg_og_vegtrafikk/sikker-i-vegtrafikken/prikkbelastning/id467534/

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

 

edit: La oss si du kjører i 140 km/t, som tilsvarer ca 39 m/s. Da kjører du ca 117 meter på tre sekunder. Du må altså holde en avstand på minst 117 meter til forankjørende, kontra 92 meter - 25 meter kortere - om du hadde holdt deg til fartsgrensen på stedet.

 

Videre har du, om du ble målt til en hastighet under det som kvalifiserer til direkte tap av førerrett, kun fått et forenklet forelegg (i tillegg til prikkene, som samlet sett kvalifiserer til tap av førerrett, selvsagt). Dette forenklede forelegget havner ikke i bøteregisteret, men vil fremkomme av uttømmende politiattest.

 

Nå er det vel i all hovedsak slik at en ikke kan gå tilbake på sin avgjørelse om å akseptere et forenklet forelegg, men om det så er mulig å gjøre det for din del bør du tenke deg om to ganger. For det aller første er dette en tapssak for deg all den tid du faktisk ble målt til en hastighet mellom 131 og 151 km/t der fartsgrensen var 110, samt for kort avstand til forankjørende, fordi det er helt riktig at du da skal miste førerretten. Om du skulle finne på å ta saken til retten risikerer du da ikke bare at regningen blir større, men istedenfor et forenklet forelegg vil du da bli belønnet med et forelegg, som vil dukke opp i bøteregisteret. Dette vil kunne gjøre det vanskeligere å få visum ved reise til land som krever dette (eksempelvis USA), få sikkerhetsklarering i fall du i fremtiden skulle ønske å søke en statlig stilling som krever dette, samt potensielt skape trøbbel i andre sammenhenger, eksempelvis om du i fremtiden skulle ønske å adoptere barn.

 

Du bør virkelig rådføre deg med advokat før du evt. finner på å gå og bestille flekker på rullebladet.

 

En annen ting jeg forsåvidt er usikker på, er om samtlige 12 prikker i førerkortet forsvinner når du får det tilbake om 6 mnd, eller kun de 8 som kreves for tap av førerrett. Førerkortprikker foreldes 3 år etter at de ble ilagt, men for alt jeg vet kan du da måtte kjøre rundt i 2,5 år med 4 prikker. Isåfall skal det ikke mer til enn å bli målt til f.eks. 81 km/t ved 70-grense før du mister lappen i nye 6 mnd om du fremdeles er i prøvetid.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når hastigheten på stedet er 110 km/t, får man ordinært to prikker om man blir målt til mellom 126 og 130 km/t, og tre prikker om man blir målt til 131 km/t eller høyere. Lappen ryker direkte om man måles til 146 km/t eller høyere. I tillegg får man ordinært tre prikker om avstand til forankjørende er for kort, altså mindre enn tre sekunder.

 

Du skriver at du har prøvetid, jeg regner med det betyr at du har hatt førerkort i mindre enn to år. Isåfall får du dobbelt så mange prikker for hvert forhold. har du blitt målt til mellom 131 og 146 km/t samt mindre enn 3 sekunders avstand til forankjørende summerer det dermed opp til 6 prikker per forhold for din del, og 12 prikker totalt. Førerkortet ryker ved 8 prikker, og du må klare deg uten i 6 mnd. Jeg tror, uten å være hundre prosent sikker, at du vil slippe å måtte avlegge ny førerprøve.

 

Den nøyaktige farten din, forutsatt at den var mellom 131 og 146 km/t, har ikke avgjørende betydning for antall prikker, men den kan ha betydning for størrelsen på det forenklede forelegget.

 

Kilder:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/prikker

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/veg_og_vegtrafikk/sikker-i-vegtrafikken/prikkbelastning/id467534/

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

 

I 110 sonen er det 151 km/t førekortet ryker på, ikke 146.

 

Ref: http://lovdata.no/forskrift/2003-12-19-1660/§2-2

Lenke til kommentar

Så lenge du er i prøvetida må du uansett gjennom full førarprøve for å få tilbake lappen, uavhengig av tapstida (tapsforskrifta).

Full førarprøve innebærer ny teoriprøve og ny oppkjøyring. Du treng ikkje å ta oppigjen dei obligatoriske kjøyretimane.

 

Tap av førarkortet i prøvetida blir med andre ord likestilt med andre bilførarar som mister lappen i meir enn 12 månedar.

Bilførarar som ikkje har prøvetid og som mister lappen for mellom 6 og 12 månedar må ta delvis ny førerprøve (kun oppkjøyring).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når hastigheten på stedet er 110 km/t, får man ordinært to prikker om man blir målt til mellom 126 og 130 km/t, og tre prikker om man blir målt til 131 km/t eller høyere. Lappen ryker direkte om man måles til 146 km/t eller høyere. I tillegg får man ordinært tre prikker om avstand til forankjørende er for kort, altså mindre enn tre sekunder.

 

Du skriver at du har prøvetid, jeg regner med det betyr at du har hatt førerkort i mindre enn to år. Isåfall får du dobbelt så mange prikker for hvert forhold. har du blitt målt til mellom 131 og 146 km/t samt mindre enn 3 sekunders avstand til forankjørende summerer det dermed opp til 6 prikker per forhold for din del, og 12 prikker totalt. Førerkortet ryker ved 8 prikker, og du må klare deg uten i 6 mnd. Jeg tror, uten å være hundre prosent sikker, at du vil slippe å måtte avlegge ny førerprøve.

 

Den nøyaktige farten din, forutsatt at den var mellom 131 og 146 km/t, har ikke avgjørende betydning for antall prikker, men den kan ha betydning for størrelsen på det forenklede forelegget.

 

Kilder:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/prikker

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/veg_og_vegtrafikk/sikker-i-vegtrafikken/prikkbelastning/id467534/

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tap-av-forerkortforeretten/

Så man burde ikke ta sjanse på å nekte på det? Og forventer at dem ikke har ressurser til å bruke tid for rett sak? Tenkte siden

dem bare har registrert fartet mitt som 138 km/t i 110 sone. Eller skal jeg bare la det være, trenger bare ider fra folk. 

Lenke til kommentar

Så lenge du er i prøvetida må du uansett gjennom full førarprøve for å få tilbake lappen, uavhengig av tapstida (tapsforskrifta).

Full førarprøve innebærer ny teoriprøve og ny oppkjøyring. Du treng ikkje å ta oppigjen dei obligatoriske kjøyretimane.

 

Tap av førarkortet i prøvetida blir med andre ord likestilt med andre bilførarar som mister lappen i meir enn 12 månedar.

Bilførarar som ikkje har prøvetid og som mister lappen for mellom 6 og 12 månedar må ta delvis ny førerprøve (kun oppkjøyring).

Vet du om hvor lenge jeg kan ha mistet lappen for da? 3 eller 6 måneder? Hvis man eventuelt får straffrabatt? 

Lenke til kommentar

I 110 sonen er det 151 km/t førekortet ryker på, ikke 146.

Ah. Vel, der jeg er fra har vi ikke fartsgrenser høyere enn 80, så jeg forholdt meg til den generelle regelen om >= 36 over fartsgrensen. Rettet opp.

 

Tap av førarkortet i prøvetida blir med andre ord likestilt med andre bilførarar som mister lappen i meir enn 12 månedar.

Makes sense. Rettet opp.

 

Så man burde ikke ta sjanse på å nekte på det? Og forventer at dem ikke har ressurser til å bruke tid for rett sak? Tenkte siden

dem bare har registrert fartet mitt som 138 km/t i 110 sone. Eller skal jeg bare la det være, trenger bare ider fra folk.

Jeg utvidet den forrige posten min. 138 km/t ved 110-grense + for kort avstand til forankjørende + prøvetid summerer fremdeles opp til 6 mnd som fotgjenger. Eneste sjansen din er om du skulle unnslippe hele saken på en teknikalitet. Der er trossalt nesten hver uke noen som vinner førstepotten i lotto...

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Så lenge du er i prøvetida må du uansett gjennom full førarprøve for å få tilbake lappen, uavhengig av tapstida (tapsforskrifta).

Full førarprøve innebærer ny teoriprøve og ny oppkjøyring. Du treng ikkje å ta oppigjen dei obligatoriske kjøyretimane.

 

Tap av førarkortet i prøvetida blir med andre ord likestilt med andre bilførarar som mister lappen i meir enn 12 månedar.

Bilførarar som ikkje har prøvetid og som mister lappen for mellom 6 og 12 månedar må ta delvis ny førerprøve (kun oppkjøyring).

Vet du om hvor lenge jeg kan ha mistet lappen for da? 3 eller 6 måneder? Hvis man eventuelt får straffrabatt? 

 

Det tør eg ikkje gjette på. Etter tapsforskrifta: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660

§ 2-2 så skal tapstida i for fartsoverskridelse i 110-sone være 3-5 månedar dersom ein kjøyrer i 151 km/t eller høgare.

 

Men det er ikkje så aktuelt for din del då du er under prøvetid, då er det forskrift om prikkbelastning som gjeld: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-09-19-1164

Her står det i § 4 at dersom ein får meir enn 8 prikkar i løpet av 3 månedar skal ein miste førarretten i 6 månedar.

 

Eg er svært usikker på om ein legg skjønsmessige vurderingar til grunn når ein mistar føraretten basert på prikkar.

 

Det som kanskje er mest matnyttig for din del er å ta kontakt med ein advokat for å sjå om det er mulig å argumentere mot enkelte av prikkane? Fartsoverskridelsen er det kanskje ikkje så lett å komme seg unna, men det er mulig ein advokat kan hjelpe deg med å vinne fram i ei eventuell rettsak at det ikkje kan bevisast at du kjøyrte for nært bilen foran? I så tilfelle vil du sleppe unna med berre 6 prikkar, pluss bot for fartsoverskridelsen.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det ser det ut som 6 mnder uten førekort, du må ta førekortet på nytt (teori og oppkjøring)  og ett forelegg. Forelegget kan variere, men for farten mener jeg det er 6500, og hvis du hadde 1,5 sekund avstand blir dette 5000. (?) Også blir det vel noe avslag da det er 2 slike summer. - Men så er jeg ingen jurist så ikke ta meg på ordet her. 

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det ser det ut som 6 mnder uten førekort, du må ta førekortet på nytt (teori og oppkjøring)  og ett forelegg. Forelegget kan variere, men for farten mener jeg det er 6500, og hvis du hadde 1,5 sekund avstand blir dette 5000. (?) Også blir det vel noe avslag da det er 2 slike summer. - Men så er jeg ingen jurist så ikke ta meg på ordet her. 

Dæven ass, det er lenge :(  En kompis av meg kjørte 143 i 100 sone og fikk bare 4 mnd beslaglagt av førekort og måtte ta teori og oppkjøring på nytt da. Men jeg får vel ikke noe rabatt? 

Lenke til kommentar

Dæven ass, det er lenge :(  En kompis av meg kjørte 143 i 100 sone og fikk bare 4 mnd beslaglagt av førekort og måtte ta teori og oppkjøring på nytt da. Men jeg får vel ikke noe rabatt? 

Dette er akkurat over lappegrensa for ei 100-sone. der skal tapstida være mellom 3-5 måneder, så det ser ut som at kompisen din fikk ei heilt middels tapstid utan at det verken var særlig skjerpande eller formildande omstendigheiter.

 

Forskjellen mellom din kompis og deg er at din kompis kun blei tatt for fartsoverskridelse, medan du blei tatt for både fartsoverskridelse og for brudd på trafikkreglane om avstand til foranliggande kjøyretøy.

 

Etter som eg forstår så får ein ikkje rabatt på tapstida som følge av for mange prikkar, i andre samanhengar så kan ein prøve å vinne fram med at det var formildande omstendigheiter (god sikt, gode kjøyreforhold, ekstraordinære forhold, osv), men ein prikk er ein prikk så der er det ikkje så mykje å diskutere.

Dersom du skal gjere noke så må du prøve å sjå nærmare på om du kan ha ei sak for å unngå at begge forholda som du blei tatt på skal gi prikkbelastning. 

 

 

 

Ved å trekke tilståelse og aksept av førarkortbeslag så tvinger du forgang i saka. Det er ein liten muligheit for at saka blir gløymt og tilslutt henlagt, men vanligvis så får slike saker rellativt høg prioritet så då må du møte i retten.

Her kan du risikere at du får strengare straff dersom retten finner grunn til å tru at du kjøyrde fortare enn dei 138 km/t som du har akseptert, eller dersom det blir eit tema om det var forhold som avviker frå perfekte kjøyreforhold (som igjen skal føre til lenger tapstid).

 

Slik som saka har blitt lagt fram så ser eg lite rom for å komme seg unna. Å eventuelt vinne fram med at farta eigentleg var lavare vil kun gi litt lavare bot. Sidan kjøyring med for liten avstand gav deg 6 prikkar automatisk (mot 3 prikkar for dei utan prøvetid). Så er det nok at politiet beviser at du kjøyrde fort nok til å fortjene 1 prikk til (som for deg gir 2 prikkar) før ein er oppe i 8 prikkar og førarkortbeslag.

Lenke til kommentar

 

Dæven ass, det er lenge :(  En kompis av meg kjørte 143 i 100 sone og fikk bare 4 mnd beslaglagt av førekort og måtte ta teori og oppkjøring på nytt da. Men jeg får vel ikke noe rabatt? 

Dette er akkurat over lappegrensa for ei 100-sone. der skal tapstida være mellom 3-5 måneder, så det ser ut som at kompisen din fikk ei heilt middels tapstid utan at det verken var særlig skjerpande eller formildande omstendigheiter.

 

Forskjellen mellom din kompis og deg er at din kompis kun blei tatt for fartsoverskridelse, medan du blei tatt for både fartsoverskridelse og for brudd på trafikkreglane om avstand til foranliggande kjøyretøy.

 

Etter som eg forstår så får ein ikkje rabatt på tapstida som følge av for mange prikkar, i andre samanhengar så kan ein prøve å vinne fram med at det var formildande omstendigheiter (god sikt, gode kjøyreforhold, ekstraordinære forhold, osv), men ein prikk er ein prikk så der er det ikkje så mykje å diskutere.

Dersom du skal gjere noke så må du prøve å sjå nærmare på om du kan ha ei sak for å unngå at begge forholda som du blei tatt på skal gi prikkbelastning. 

 

 

 

Ved å trekke tilståelse og aksept av førarkortbeslag så tvinger du forgang i saka. Det er ein liten muligheit for at saka blir gløymt og tilslutt henlagt, men vanligvis så får slike saker rellativt høg prioritet så då må du møte i retten.

Her kan du risikere at du får strengare straff dersom retten finner grunn til å tru at du kjøyrde fortare enn dei 138 km/t som du har akseptert, eller dersom det blir eit tema om det var forhold som avviker frå perfekte kjøyreforhold (som igjen skal føre til lenger tapstid).

 

Slik som saka har blitt lagt fram så ser eg lite rom for å komme seg unna. Å eventuelt vinne fram med at farta eigentleg var lavare vil kun gi litt lavare bot. Sidan kjøyring med for liten avstand gav deg 6 prikkar automatisk (mot 3 prikkar for dei utan prøvetid). Så er det nok at politiet beviser at du kjøyrde fort nok til å fortjene 1 prikk til (som for deg gir 2 prikkar) før ein er oppe i 8 prikkar og førarkortbeslag.

 

 

Virker som jeg har lite sjanse  dersom de prioritere sak som dette her da, selv om de har flere andre viktigere å legge vekt på.

Takk for konkret svar, hjalp veldig mye og fikk meg til å tenke på annen måte. 

Endret av smarting90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...