Gå til innhold

[Løst] Er DAC waste of money?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg noen skikkelige (trådløse) hodetelefoner - Dette er virkelig noe jeg bruker mye tid på når jeg er i hjemmet. De sitter på nesten konstant og jeg vurderer det slik at det er verdt å bruke noen ekstra kroner på å skaffe seg skikkelige greier.

 

Jeg er relativt aktiv når jeg er hjemme - derfor BT - ja jeg vet det ike er optimalt :)

 

Det jeg lurer litt på er om DAC er waste of moeny i denne sammenhengen?

Har egentlig aldri hørt om dette før, kan ingenting om det og lurer på om det er noe poeng slik jeg bruker klokkene mine.?

 

-Jeg spiller stort sett musikk fra telefonen min gjennom Spotify.

-Jeg har egne trådeløse klokker koblet opp mot receiveren min som brukes når jeg gamer eller ser film - til musikk er disse tragiske, vel og merke.

 

Hvordan fungerer en DAC? må den kables opp opp enheten som sender lyd, eller kables den mot selve øreklokkene?

 

Kan jeg eksempelvis kjøpe meg klokker som kan brukes både gjennom telefonen og revceiveren om jeg slenger på en DAC?

 

Det er disse klokkene jeg sannsynligvis kjøper meg - hargod erfaring med Hi-fi klubben fra tidligere og liker å handle "musikk" der.

 

Takker for hjelp og tips og for en eventuell god diskusjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, ja det er verdt å gjøre det skikkelig hele veien om man først skal gjøre èn del skikkelig.

 

En DAC er svært sjelden waste of money. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er når du har en god dac og vil ha en "bedre", noe som skal egentlig ganske mye til. Man finner gjerne en litt annerledes, men det er ikke nødvendigvis bedre fordi den er dyrere.

Spesielt når du spiller gjennom telefon, fra spotify, er det ikke mye å hente. Men jeg råder deg til å stikke innom en soundgarden i nærheten og høre på en bærbar dac med amp. De har ihvertfall noen modeller fra Fiio.

 

En DAC konverterer digitalt signal til analogt. Dvs gjør om musikk i en datafil, enten den kommer fra din PC, NAS, skylager, nettradio osv om til noe en forsterker kan benytte til å drive hodetelefonene dine. Så DACen i seg selv kan ikke drive verken hodetelefoner eller høyttalere, men leverer et analogt signal til forsterkeren, som gjør det hørbart. 

 

Når du spiller fra Spotify, hvilket abb har du? Spiller du uten abb, er det vel 96kbps. Det bruker du ikke ekstra dac til. Har du Premium, får du 320kbps. som er verdt en bedre dac. Vel og merke "verdt det" er min mening, som er noe over snittet interessert i god lydkvalitet. Og jeg får tro du også er det siden du vil bruke to laken på hodetelefoner.

 

Hodetelefonene dine kan brukes på mobilen uten ekstra dac/amp, også på receiveren så lenge den har utgang for dem.

 

Så altså, du får dac og amp (hodetelefonforsterker her) både som separate produkter og i samme boks. Spørsmålet er vel om du vil kunne ta tingene med deg eller om det skal være fast ved godstolen. Som nevnt kan Fiio sine saker være et ok utgangspunkt for mobilt utstyr. Utstyr ved godstolen har atskillig mer å velge i, og i alle prisklasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du bare bruker BT har du null bruk for en DAC/AMP rent praktisk, men bruker du kabel og f.eks fonen som forhåpentligvis støtter USB-DAC kan du nok forvente deg en forbedring og en mer korrekt lyd. Bruker E17 selv og har ikke noe problem med å anbefale den helhjertet. Fleksibiliteten i denne er utrolig god og pris/kvalitet et stort sellingpoint for min del.

Lenke til kommentar

(Dæven her var det mange aktive lesere! :eek: )

 

Takk for svar folkens, spesielt til deg @pop - utfyllende og lærerrikt.

 

Som nevnt, jeg har ekstremt god erfaring innen å lytte til musikk og jeg vet hva jeg liker både innen lyd og musikksmak - Har riktignok aldri hørt om DAC og anser meg som en tulling innen området.

 

Forstår bedre hva dette "er" nå.

 

Jeg har vinylspiller, IKKE cd-spiller, premium-abb hos Spotify, Sonos i alle rom (som om det skulle ha noe med saken og gjøre..) og en receiver som brukes til alt(gaming/musikk/film)

 

Jeg har forstått at en DAC er noe jeg skal ha - kjøper disse klokkene tenker jeg.

 

-Hvordan fungerer oppkoblingen av slik en DAC? kabler jeg den til enheten jeg velger å spille fra der og da, via mini-jack? Ikke direkte til klokkene antar jeg.

Hva når jeg bytter enhet å spille fra, eksempelvis fra mobilen til receiveren? er det automatisk oppkobling her eller hvordan fungerer dette?

-Det blir nevnt at den dyreste ikke nødvendigvis er den beste - Den jeg linket til var kun et eksempel - tips om hvilken jeg bør gå for istedet mottas med stor takk.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Først og fremst, ja det er verdt å gjøre det skikkelig hele veien om man først skal gjøre èn del skikkelig.

 

En DAC er svært sjelden waste of money. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er når du har en god dac og vil ha en "bedre", noe som skal egentlig ganske mye til. Man finner gjerne en litt annerledes, men det er ikke nødvendigvis bedre fordi den er dyrere.

Spesielt når du spiller gjennom telefon, fra spotify, er det ikke mye å hente. Men jeg råder deg til å stikke innom en soundgarden i nærheten og høre på en bærbar dac med amp. De har ihvertfall noen modeller fra Fiio.

 

En DAC konverterer digitalt signal til analogt. Dvs gjør om musikk i en datafil, enten den kommer fra din PC, NAS, skylager, nettradio osv om til noe en forsterker kan benytte til å drive hodetelefonene dine. Så DACen i seg selv kan ikke drive verken hodetelefoner eller høyttalere, men leverer et analogt signal til forsterkeren, som gjør det hørbart. 

 

Når du spiller fra Spotify, hvilket abb har du? Spiller du uten abb, er det vel 96kbps. Det bruker du ikke ekstra dac til. Har du Premium, får du 320kbps. som er verdt en bedre dac. Vel og merke "verdt det" er min mening, som er noe over snittet interessert i god lydkvalitet. Og jeg får tro du også er det siden du vil bruke to laken på hodetelefoner.

 

Hodetelefonene dine kan brukes på mobilen uten ekstra dac/amp, også på receiveren så lenge den har utgang for dem.

 

Så altså, du får dac og amp (hodetelefonforsterker her) både som separate produkter og i samme boks. Spørsmålet er vel om du vil kunne ta tingene med deg eller om det skal være fast ved godstolen. Som nevnt kan Fiio sine saker være et ok utgangspunkt for mobilt utstyr. Utstyr ved godstolen har atskillig mer å velge i, og i alle prisklasser.

 

Vil si det ofte er motsatt, DAC er ganske ofte waste of money, ihvertfall i den forstand at i disse dager er en god DAC billig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har forstått at en DAC er noe jeg skal ha

DAC er det som konverterer fra digital til analogt.

 

Trådløse hodetelefoner bruker digital overføring via bluetooth. De inneholder altså en DAC. Du har ikke noe som helst bruk for en ekstra DAC trådløst, det finnes rett og slett ikke noe sted å koble den til.

 

vinylspiller

Denne regner jeg med er analog av natur, og du har ikke noe bruk for en DAC, kun en forsterker. Uklart hvordan du skal få signal fra den til de trådløse hodetelefonene, da må du ha det omvendte, en ADC (analog til digital converter), muligens rett og slett en PC med bra lydkort.

 

spotify på tlf

Som sagt, trådløst trenger du ikke en DAC. Men med kabler:

Da må du ha en tlf og DAC som støtter hverandre. De fleste DAC har en inn-kontakt som heter TOSLINK og ikke finnes på telefoner. At telefoner i det hele tatt støtter ekstern DAC ante jeg faktisk ikke, men jeg ser en poster over her skriver det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

La oss ta en ting om gangen her nå.

 

***Mitt hovedforbruk - Spotify fra mobil, BT til hodetelefoner - Inget behov for DAC - ingen lydforbedring ved å ha en DAC grunnet all lyd i utgangspunktet allerede er digital.

 

Riktig?

 

Svaret her blir egentlig veldig veiledende for å få en "løst post".

 

Klokkene jeg bruker til film og gaming duger til det de allerede gjør egentlig, Her har jeg ikke veldig høy standard da jeg kun gamer SP og ser skrekkfilmer, og vinylspilleren er ikke ment å spilles gjennom klokker - egentlig veldig unødvendig/forvirrende av meg i det hele tatt å nevne dette, beklager :)

 

***...Om svaret er JA kjøper jeg klokkene og glemmer DAC

Lenke til kommentar

 

-Hvordan fungerer oppkoblingen av slik en DAC? kabler jeg den til enheten jeg velger å spille fra der og da, via mini-jack? Ikke direkte til klokkene antar jeg.

Hva når jeg bytter enhet å spille fra, eksempelvis fra mobilen til receiveren? er det automatisk oppkobling her eller hvordan fungerer dette?

-Det blir nevnt at den dyreste ikke nødvendigvis er den beste - Den jeg linket til var kun et eksempel - tips om hvilken jeg bør gå for istedet mottas med stor takk.

 

DAC kobles etter den digitale kilden din, som da blir med usb, koaks eller optisk kabel. Som andre har nevnt, trenger ikke en platespiller dac, den er allerede analog.

Fra dac får du enten ut regulerbart volum, altså dacen har også forsterker (som har jack til hodetelefoner), eller du får ut fixed (fast) volum som da må til en forsterker og deretter til hodetelefonene dine. Se på saken som vidor nevner, Fiio E17, som er alt i en og gir en pen oppgradering av lyd.

 

Har du blåtann på mobil og receiver kan du selvsagt "streame" lyden digitalt til reciever, som da bruker dens innebygde dac og forsterker signalet til deg. Hodetelefonen kobles selvsagt til receiver. Receiveren din kan gjerne også hente musikk fra nettverk, usb-stick, usb-disk etc så du slipper å vikle inn mobilen i dette hjemme.

Lenke til kommentar

La oss ta en ting om gangen her nå.

 

***Mitt hovedforbruk - Spotify fra mobil, BT til hodetelefoner - Inget behov for DAC - ingen lydforbedring ved å ha en DAC grunnet all lyd i utgangspunktet allerede er digital.

 

Riktig?

 

Svaret her blir egentlig veldig veiledende for å få en "løst post".

 

Klokkene jeg bruker til film og gaming duger til det de allerede gjør egentlig, Her har jeg ikke veldig høy standard da jeg kun gamer SP og ser skrekkfilmer, og vinylspilleren er ikke ment å spilles gjennom klokker - egentlig veldig unødvendig/forvirrende av meg i det hele tatt å nevne dette, beklager :)

 

***...Om svaret er JA kjøper jeg klokkene og glemmer DAC

Som nevnt første gang, er det godt mulig du blir fornøyd ved å bare bruke klokkene rett i mobilen din. 

Da ville jeg egentlig bare byttet B&W p5 til Philips Fidelio X1, som koster det samme men er bedre på det meste.

Lenke til kommentar

La oss ta en ting om gangen her nå.

 

***Mitt hovedforbruk - Spotify fra mobil, BT til hodetelefoner - Inget behov for DAC - ingen lydforbedring ved å ha en DAC grunnet all lyd i utgangspunktet allerede er digital.

 

Riktig?

Det er riktig. Ved trådløs avspilling fra mobil via BT så har du hverken behov eller i det hele tatt mulighet for å koble til en DAC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

La oss ta en ting om gangen her nå.

 

***Mitt hovedforbruk - Spotify fra mobil, BT til hodetelefoner - Inget behov for DAC - ingen lydforbedring ved å ha en DAC grunnet all lyd i utgangspunktet allerede er digital.

 

Riktig?

Det er riktig. Ved trådløs avspilling fra mobil via BT så har du hverken behov eller i det hele tatt mulighet for å koble til en DAC.

 

TAKK! :)

 

Jeg dropper alt det andre, unødvendig av meg i det hele tatt å nevne det (Beklager) da jeg ikke setter de samme kravene til lyd her som ved mobil/BT/klokker, og allerede har en fin funksjonell løsning.

 

Hører på Tool/Ænima med mine Nokia/Monster akkurat nå - ikke verst, men gleder meg til en liten oppgradering :)

Sjekk ut "Eulogy" med god lyd.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Spørsmålet om hvor god DAC du trenger koker ned til utstyret du bruker i kjeden og ikke minst kildematerialet. Det er mange DACer som er grei nok, og jeg vil anta at innebygde DACer i headsett er greie nok til kvaliteten i headsettet.

 

Den primære grunnen til at folk kjøper DAC til hodetelefoner er faktisk ikke for DACens skyld, men fordi de ønsker en kraftigere hodetelefonforsterker. Siden mange av disse har en innebygd DAC som er minst like god som den i PCen, så gir det mening å bruke den direkte. Det kan variere veldig fra PC til PC, eller mobiltelefon for den skyld, hvor kraftig den innebygde forsterkeren er. Hvis du har et litt tungdrevet headsett så gir det absolutt mening med en hodetelefonforsterker. Når det er sagt så kan en ren hodetelefonforsterker uten DAC også gjøre en god jobb her, såfremt det analoge signalet inn er bra.

 

Enkelte har også problem med støy på analoge utganger, så å flytte DACen ut av PCen kan hjelpe på det. DACer i lydkort skal egentlig være relativt greie, men kan ha noen begrensninger. F.eks. hvis du justerer lydvolumet på PCen(eller en telefon) så justerer du volumet før DACen, som vil si at du mister lydoppløsning ved lavere lydvolum. Har du et tungdrevet headsett så er det ikke sikkert at du spiller på lavt volum uansett, og dermet ikke hører tapet.

 

Det aller viktigste er uansett lydkvaliteten på materialet du spiller av. Og hvis det er Spotify som er lydkilden, så tviler jeg på at det er mye musikk hvor DACen er flaskehalsen. Generelt er det skremmende lite musikk som er av en virkelig god kvalitet. Jeg ville naturligvis styrt unna trådløst headsett dersom lydkvalitet var en prioritet.

 

Naturligvis kommer der et punkt hvor en bedre DAC er verdt å vurdere, f.eks. til et anlegg til 15-20k. Selv om vanlige greie DACer er nettopp greie, så betyr ikke det at det ikke finnes situasjoner hvor det bør vurderes noe bedre. Det meste av digital musikk er nok i 44.1 kHz(f.eks. CD), og de fleste DACer er enten 96 kHz eller 192 kHz, som betyr at lyden oppsamples med tap før DACen. Det er nok hovedsaklig på store anlegg at det betyr noe. Virkelig gode DACer kan fint koste en halv månedslønn...

 

I tillegg finnes det et stort marked av DACer som ikke nødvendigvis gir bedre lydkvalitet men fremhever deler av lydbildet. Så i likhet med preamp, poweramp og selve høyttalerne kan også en DAC velges for å skape et ønsket lydbilde. Dette handler altså om smak, ikke kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...