Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når trenger jeg mc klær?


Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg blir 16 tenker jeg meg å kjøpe lett mc. Jeg lurer på hvor mye mc klær ungdommer bruker når de bare skal til skolen, inn til byen eller til venner. Jeg tenker jeg skal bruke hjelm hansker og resten vanlige klær. Har tenkt å bruke fullt utstyr når jeg skal på motorveien og lenge turer. Høres det fornuftig ut.

 

Jeg lurer på når jeg skal til skolen eller byen, hvor gjør dere av hjelmen? Tar dere den med dere eller legger den med mc-en?

Endret av TorsteinHiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første regel er å aldri kjøre i t-skjorte eller shorts. 

Når jeg kjørte moped brukte jeg hansker og en jakke. Gadd aldri å gå til innkjøp av bukse og sko. Jeg brukte nesten alltid jeans med joggebukse over.

For de fleste så holder det nok med jakke og hansker, men sørg alltid for å bruke heldekkende plagg. Ingen dum ide å gå for fult utstyr hvis du ønsker det, og høres ut som en god ide å bruke det ved motorvei eller lengre turer.

 

Hjelmen tas alltid med for min del.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Første regel er å aldri kjøre i t-skjorte eller shorts. 

Når jeg kjørte moped brukte jeg hansker og en jakke. Gadd aldri å gå til innkjøp av bukse og sko. Jeg brukte nesten alltid jeans med joggebukse over.

For de fleste så holder det nok med jakke og hansker, men sørg alltid for å bruke heldekkende plagg. Ingen dum ide å gå for fult utstyr hvis du ønsker det, og høres ut som en god ide å bruke det ved motorvei eller lengre turer.

 

Hjelmen tas alltid med for min del.

takk for raskt svar. Jeg har lyst på mc, men kommer ikke på mange ting der jeg trenger den. Hva bruker du den til, bruker du den til skolen? (hvor gjør du av hjelmen på skolen?)
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt bil i noen år, men jeg brukte den til omtrent alt egentlig. Til jobb, skole, trening, og andre ting. Så lenge det ikke regner så er det ikke noe problem i det hele tatt. Du kan si "alt" det foreldrene mine måtte kjørt meg til, eventuelt buss/tog.

Hjelmen tok jeg med meg på skolen ja. Hadde den under pulten eller hvor en det passet egentlig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg har sitt litt på andre tråder om lett mc lappen. På en står det at du kan ta alle kursene og bestå prøven før du er 16, men at du får lappen på bursdagen min. Er det sant. Jeg fyller 16 i slutten av november

 

Jeg lurer også på hvem som har de billigste prisene på forsikring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har fult kjøreutstyr, og det er veldig deilig å ha på tur. Nå som det er sommer bruker jeg stort sett kun jakke og hansker. De fleste kjøreskolene krever at du har fult kjøreutstyr, så det er like greit å skaffe seg det med en gang. Legg gjerne litt ekstra i en god jakke og et par hansker. 

Lenke til kommentar

Hei. Når jeg blir 16 tenker jeg meg å kjøpe lett mc. Jeg lurer på hvor mye mc klær ungdommer bruker når de bare skal til skolen, inn til byen eller til venner. Jeg tenker jeg skal bruke hjelm hansker og resten vanlige klær. Har tenkt å bruke fullt utstyr når jeg skal på motorveien og lenge turer. Høres det fornuftig ut.

 

Jeg lurer på når jeg skal til skolen eller byen, hvor gjør dere av hjelmen? Tar dere den med dere eller legger den med mc-en?

Jeg synes du har litt feil vinkling på spørsmålet ditt. Spørsmålet er vel ikke hva andre bruker, men hvor mye penger DU vil bruke på sikkerhet når det kommer til deg selv?

 

Ditt første møte med asfalten vil uansett gi deg noen erfaringer.

 

Selv så kjører jeg ALLTID med fullt mc utstyr på meg. Det er kun ved noen ytterst få tillfeller jeg har kuttet ut mc buksa og byttet den ut med vanlig olabukse og grunnen er fordi jeg "bare" skal en kort tur i lokalbutikken og at det er glovarmt ute. etc. Ikke smart, men det er en vudering jeg tar der og da.

 

Men uansett hva du gjør så la meg slippe å se deg i kortermet og eller shorts på sykkelen. Det er faktisk det dummeste jeg ser og jeg velger konsekvent og IKKE hilse på folk som tar sikkerhet så sløvt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sku trenger er først og fremst hjelm. Så lenge du har hjelm kan du omså kjøre naken... det er dumt, men du kan det. Men jeg vil anbefale deg å gå til innkjøp av MC jakke og bukse, sko og hansker. Uansett hvor du kjører burde du bruke minst hjelm og MC jakka. Men aldri med joggebukse eller andre tynne klær. Dongeribukse gir i det minste litt beskyttelse. Jeg bruker også alltid hansker siden hvis jeg tipper er det hendene jeg tar meg for med, og jeg har tippet såpass med sykkel at jeg vet hvor vont det gjør å tippe selv i relativt lav hastighet hvis du ikke er riktig kledd. Jeg har vært ekstremt heldig og aldri tippet på veien selv om det har vært nært mange ganger. Skal så lite til på tohjuling før det går galt at å ikke ha god beskyttelse er rett og slett bare dumt.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/Mens-motorbike-motorcycle-Cargo-Camouflage-Trousers-with-protective-lining-/121257274675?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item1c3b7f2d33

Disse buksene er ganske hverdagslige, og gir ihvertfall litt beskyttelse. De har kevlar på de mest utsatte stedene, og uttakbare puter på hver side av hoften og på knærne (buksene må av for å ta ut eller sette i putene). De er litt vide, så putene kan forflytte seg slik at de ikke gir den beskyttelsen de skal i et eventuelt sammenstøt. Jeg har krasjet i slike i 70 km/t en gang, og de reddet skinka mi. Bokstavelig talt. Jeg hadde ikke skikkelig kjørejakke den gangen, så nå har jeg et langt smalt arr som går fra toppen av håndleddet, til bak på albuen.
De er behagelige nok til at man kan gå i dem hele dagen, selv med putene i. De er såklart litt varmere en vanlige bukser, men denne sommeren gikk det greit å bruke dem innendørs. Det var verre i fjor. Borrelåsen de har bukt er elendig, og vil slutte å holde etter 2 ukers bruk, men da er det bare å bytte borrelåsen. Buksene er også veldig glatte mot motorsykkelen, så man må virkelig ta i for å holde seg fast ved kraftig nedbremsing.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men uansett hva du gjør så la meg slippe å se deg i kortermet og eller shorts på sykkelen. Det er faktisk det dummeste jeg ser og jeg velger konsekvent og IKKE hilse på folk som tar sikkerhet så sløvt.

 

Jeg stusser litt på hvorfor det å kjøre 3km gjennom 12 lyskryss hvor høyeste tillatte og forsåvidt mulige fart er 50 i shorts og kortermet er helt greit på scooter, men ikke på MC. Jeg sier ikke at du er en av de som mener det, men når temaet kjøreutstyr kommer opp vil mange si seg enig i at en på scooter ikke trenger like mye utstyr som meg selv om kjøringen foregår i samme hastigheter.

 

Jeg kan bremse betydelig hardere enn en på scooter, samt er mitt kjøretøy tyngre og har mer å ødelegge i det minste bakfra før jeg treffes. Jeg er også mer synlig og veldig mer hørbar for andre trafikanter.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Snørrer man i 30km/t vil man dra god nytte av skikkelig bekledning og sikkerhetsutstyr uavhengig om man kjørte tung mc, moped eller tråsykkel.

 

Uansett så ser jeg flere nevner at de fint kan sløyfe buksa til fordel for jeans/joggebukse..

Samtlige jeg har pratet med enten det være ambulansepersonell, sykepleiere eller doktorer mener at å bruke noe som helst som ikke tåler å skli noen meter bortover på asfalten så er det mer fornuftig å heller la være å bruke klær for da sannsynligheten for å redde huden vistnok større enn om de stoffene det normalt er i jeans og joggebukse får smeltet inn i huden.

 

Selv kjøre jeg konsekvent i klær beregnet for å tåle å tryne med når jeg skal ut å kjøre. Om så bare en tur på butikken.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jeg har selv vert i bakken med min S1000R og kan skrive opp at selv i gangfart så var jeg glad for at jeg hadde sikkerhetsutstyr (skinndress).

 

Jeg veltet da sykkelen sklei vekk under meg i gangfart på gjørmete glatt vei med litt småstein. Jeg hadde nok ikke akkurat strøket med uten sikkerhetsutstyr heller, men jeg kom fra det helt uten skader. Ikke engang et blåmerke. Dog hadde visiret i hjelmen fått noen skraper samt at hanskene og albuebskytterne tok mesteparten av støyten. Hadde jeg veltet her med t-skjorte og olabukse så hadde jeg garantert fått skrubbsår og blåmerker. Uten hjelm hadde jeg nok også i verstefall fått et skikkelig slag i hodet.

 

Her snakker vi kun om en velt i gangfart hvor jeg IKKE fikk sykkelen over meg (flaks).

 

Derfor blir jeg litt provosert når jeg ser spesielt mopedister som regelrett driter i sikkerheten. Jeg sier ikke at dere skal ha på dere utstyr som koster det samme som mopeden (selv om det så klart hadde vert smart) men det går ann og ta på seg noe annet enn tresko og en frynsete shorts samt en singlett...for guds skyld.

 

Når du skal kjøre lett mc som lett gjør over 100km/t og ellers klarer og holde fartsgrensene så blir jeg enda mer provosert når jeg ser folk uten sikkerhetsutstyr. Man er gjennom den samme opplæringen som oss som tar tung lappen og da forstår jeg ikke at de som kjører lett mc skal kunne forsvare det å sikre seg dårligere enn oss som kjører tung, bare fordi det er lett og ikke tung.

 

Men det er en ting jeg delvis forstår når det kommer til å fire på kravene til sikkerhetsutstyr. Det ene er at sikkerhetsutstyr er forholdsvis dyrt i forhold til hva kanskje sykkelen koster etc. Man er ung og har kanskje ikke de samme midlene som oss som er litt eldre.

 

Forslag til løsning:

Få trafikkskolene til å innføre krav om medbragt godkjent kjøreutstyr når man skal ta lappen på mc. Da MÅ man kjøpe utstyr selv som har et minstekrav.

Lenke til kommentar

Forslag til løsning:

Få trafikkskolene til å innføre krav om medbragt godkjent kjøreutstyr når man skal ta lappen på mc. Da MÅ man kjøpe utstyr selv som har et minstekrav.

Eller enda bedre, Norge legger et påbudt om bruk av litt mer sikkerhetsutstyr enn styrthjelm for å kjøre tohjuls motorvogn.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Forslag til løsning:

Få trafikkskolene til å innføre krav om medbragt godkjent kjøreutstyr når man skal ta lappen på mc. Da MÅ man kjøpe utstyr selv som har et minstekrav.

Eller enda bedre, Norge legger et påbudt om bruk av litt mer sikkerhetsutstyr enn styrthjelm for å kjøre tohjuls motorvogn.

 

Joda, men da er man ikek forpliktet seg til å kjøpe dette før man faktisk har lappen og da kan man jo spekulere litt i og spare penger etc. på og kjøre litt ulovlig uten utstyr.

 

Hvis man MÅ ha utstyr selv for å i det hele tatt få lappen så mener jeg det er mer bankers. Men ja takk, begge deler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...