Gå til innhold

Får ikke installert W10


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå prøvd i hele dag å få installert Windows 10. 

Jeg har Windows 7 SP1 64bit system, og kjøpte ny W7 for 3-4 uker siden. 

 

Når jeg prøver å installere gjennom Windows Update, med tvangsmetoden wuauclt.exe/update så starter nedlastingen av W10, men når den er ferdig sier den at installering mislyktes med feilkode 80200053. Har googlet denne og fant ut at det kanskje kunne være noen korrupte filer i systemet(syntes det var rart siden jeg formaterte for 3-4 uker siden), men prøvde reimage, den fant noen reg-feil. Kjørte da en tool fra tweaking.com som reparerte alt av filer på pcen og prøvde på nytt. Fortsatt samme feilmelding. 

 

Prøvde da å bruke dette toolet som microsoft har gitt ut. Prøvde først å oppgradere: installereren krasjet, prøvde på nytt: something happend

 

Prøvde da å laste ned ISO fila, mounte og kjøre setup. Den kom seg gjennom hele prosessen, helt til windows starter på nytt. Da kommer "laster filer" og W10 logo. Så kommer den sirkelen med % av installering, og nederst står det "kopierer filer: 2%". Herfra restarter pcen etter ca 30 sek, og gjenoppretter til W7. Får da en feilkode hvor det står : The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during APPLY_IMAGE operation. 

 

Herfra har jeg googlet litt, prøvd alt, koble ut alle USB og alle HDD bortsett fra SSD som kjører OS. 

Prøvd flere ganger, samme skjer hver gang. 

Prøvde å lage USB disk med W10, samme skjer. 

Har prøvd å slette alt i de mappene WINDOWS BT og WS, og også softwaredistribution/Datastore og Downloads. 

 

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Var stort sett i samme situasjon som deg. Leste gjennom hele https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853 , Pluss prøvde en del Google. Må se at jeg er veldig glad for posten til Myhken, så stor takk til han. 

 

Det som til slutt fungerte for meg var denne metoden:

 

Jeg reinstallerte win 7 clean install på nytt. Når jeg kom inn i Windows 7 så koblet jeg til usb men win 10 iso. Jeg passet på å AKTIVERE win 7 først. Gikk så i utforsker, åpnet usb, og started setup.exe. Når jeg kom til spørsmål om hva jeg ville beholde fra win 7, valgte jeg valget "Ingenting". Dette førte til at jeg fikk installert win 10 :) 

 

Før dette så økte jeg også partisjonen på disken "reservert av systemet" til 400 mb, usikker på om dette hadde noe med saken eller ikke?

 

Håper dette hjelper, beklager evt dårlig norsk, er sent og er litt trøtt hehe. 

 

Mvh 

 

Xues

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann, satt i går natt og prøvde det du sa. Prøvde ikke å øke reservert av systemet, siden jeg tydeligvis ikke har den muligheten... ?

 

Formaterte og installerte W7 på nytt, lasta ned Media creation tool for å oppgradere. Nogo. Prøvde å installere via FAT32 USB. Samme feil. Prøvde å installere via NTFS USB. Nogo der også. Noen forslag? 

 

Btw, installerte du updates før du oppgraderte? Og hvor lang tid tok det før du kunne installere W10 etter du hadde aktivert W7 ?

Lenke til kommentar

Du må velge å laste ned .iso fil via Media creation tool, så "brenner" du den på USB minnepennen via Windows 7 USB tool, så starter du setup.exe fra Windows Utforsker, og så velger du "behold ingenting" når du får opp valg om hva du skal beholde, om du ønsker en clean install, om ikke velger du at du skal beholde alt.

 

Ikke start installasjonen fra Media creation tool, og ikke bruk Media creation tool til å legge filene på USBen, bruk Windows 7 USB tool. Da garanterer jeg deg at du får det til å virke, jeg har bevist det ovenfor andre som har hatt samme problem som deg.

 

Se min guide her... + de to bildene under:

 

 

310715_win10_014.jpg

 

310715_win10_016.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Andre som har fått feilmeldingen 0xc004f050 når en prøver å aktivere windows 10 med en Windows7/8 lisens? Får ikke til å aktivere det, og det er etter å ha formatert PCen med en USB.. 

Lenke til kommentar

Andre som har fått feilmeldingen 0xc004f050 når en prøver å aktivere windows 10 med en Windows7/8 lisens? Får ikke til å aktivere det, og det er etter å ha formatert PCen med en USB.. 

 

Men du fikk oppgradert først, fra den gamle windows versjonen, altså du starter setup.exe inne i Windows og ikke etter du hadde startet opp fra USB?

Lenke til kommentar

Nå skjedde det noe rart her.. Skulle prøve på nytt. Starter setup.exe, og får vite at pcen ikke har nok plass. Dette er feil, formaterte i dag og har 70GB ledig på SSD. Prøvde å starte setup igjen og fikk beskjed om at den ikke kunne validere produktnøkkel.. Skjedd 2 ganger nå. 

 

Update: Prøvde å endre secure boot og dra ut USB ved første omstart. Ingen endring. Den restarter under "kopierer filer" og gjenoppretter windows. Deretter gir den meg denne feilmeldingen:

 

0xC1900101 - 0x2000C

Installasjonen mislyktes i SAFE_OS-fasen med en feil under APPLY_IMAGE-operasjon

Endret av tobbelobben
Lenke til kommentar

Nå skjedde det noe rart her.. Skulle prøve på nytt. Starter setup.exe, og får vite at pcen ikke har nok plass. Dette er feil, formaterte i dag og har 70GB ledig på SSD. Prøvde å starte setup igjen og fikk beskjed om at den ikke kunne validere produktnøkkel.. Skjedd 2 ganger nå. 

 

Om det er Win10 du prøver å installere, så skip greia med å legge inn nøkkel, dette er noe du kan gjøre senere uansett. Serverne er også veldig trege når det kommer til autentisering.

Lenke til kommentar

 

Nå skjedde det noe rart her.. Skulle prøve på nytt. Starter setup.exe, og får vite at pcen ikke har nok plass. Dette er feil, formaterte i dag og har 70GB ledig på SSD. Prøvde å starte setup igjen og fikk beskjed om at den ikke kunne validere produktnøkkel.. Skjedd 2 ganger nå. 

 

Om det er Win10 du prøver å installere, så skip greia med å legge inn nøkkel, dette er noe du kan gjøre senere uansett. Serverne er også veldig trege når det kommer til autentisering.

 

 

Prøver å installere W10 ved å oppgradere W7. Prøver ikke å legge inn produktnøkkelen om det var det du tenkte? 

 

De skulle ha reservert nøkkelen som man reserverer med til å fungere på W10, dermed kunne jeg gjort en full install fra start istedenfor denne trøbblete oppgraderinga. 

Endret av tobbelobben
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at du må oppgradere til Win10 fra 8/8.1 eller 7 før du kan gjøre en full clean install med Win10. Dette for å få registrert Win10 med en unik ID key basert på din hardware. Etter det skal det være mulig å bare kjøre en full re-install (formattering) gjennom selve OS'et.

 

Om du sitter med Win7 nå, og prøver å tvinge gjennom oppgradering til Win10 før du har fått beskjed om at alt er klart, så har nok det noe med problemet å gjøre. Selv har jeg kun fått oppgraderings-beskjeden på en av pc'ene mine, den neste kommer vel til uka.

Lenke til kommentar

Du er langt ifra den eneste som sliter med å oppdatere med den manuelle metoden, men jeg har ikke sett mange som har slitt med å oppgradere med den automatiske metoden gjennom Windows Update. Om jeg var deg så hadde jeg bare holdt meg til Win7, og sjekka status på reservasjonen på det hvite Windows-symbolet nede i hjørnet. Det er jo uansett ikke noe must å installere Win10 enda, Win7 og 8.1 er like så bra til de starter å produsere DX12-spill f.eks.

 

Grunnen til at du ikke har fått beskjed om oppgradering kan jo være at det er kjente problemer med en av driverne til noe av hardwaren din, og da er det trygt å vente til MS gir klarsignal for oppdatering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Andre som har fått feilmeldingen 0xc004f050 når en prøver å aktivere windows 10 med en Windows7/8 lisens? Får ikke til å aktivere det, og det er etter å ha formatert PCen med en USB.. 

 

Men du fikk oppgradert først, fra den gamle windows versjonen, altså du starter setup.exe inne i Windows og ikke etter du hadde startet opp fra USB?

 

 

Nei, jeg tok en ren installasjon fra USB.. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har bare windows 7 som ikke er godkjent men leser at det skal kunne installeres windows 10 på tross av dette. Hvordan går jeg frem? Jeg har lastet ned og brent iso på CD men blir bedt om å putte inn produkt key før jeg går videre.. noe jeg ikke har. En annen fremgangsmåte jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har bare windows 7 som ikke er godkjent men leser at det skal kunne installeres windows 10 på tross av dette. Hvordan går jeg frem? Jeg har lastet ned og brent iso på CD men blir bedt om å putte inn produkt key før jeg går videre.. noe jeg ikke har. En annen fremgangsmåte jeg kan bruke?

 

Bruk litt tid på å lese litt da...ikke spør det samme som 100 andre allerede har gjort.

Leser du førsteposten her så går det vel greit. For slik du gjør det nå er feil i alle fall.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&st=0

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Har bare windows 7 som ikke er godkjent men leser at det skal kunne installeres windows 10 på tross av dette. Hvordan går jeg frem? Jeg har lastet ned og brent iso på CD men blir bedt om å putte inn produkt key før jeg går videre.. noe jeg ikke har. En annen fremgangsmåte jeg kan bruke?

 

Bruk litt tid på å lese litt da...ikke spør det samme som 100 andre allerede har gjort.

Leser du førsteposten her så går det vel greit. For slik du gjør det nå er feil i alle fall.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&st=0

 

 

Sorry:(

 

Jeg fant ikke ut noe mer en at jeg fikk tak i en key som "funket" slik at jeg kan ta en clean install så da prøver jeg bare det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...