Gå til innhold

Får ikke installert W10


Anbefalte innlegg

 

 

Hei,

 

Har bare windows 7 som ikke er godkjent men leser at det skal kunne installeres windows 10 på tross av dette. Hvordan går jeg frem? Jeg har lastet ned og brent iso på CD men blir bedt om å putte inn produkt key før jeg går videre.. noe jeg ikke har. En annen fremgangsmåte jeg kan bruke?

 

Bruk litt tid på å lese litt da...ikke spør det samme som 100 andre allerede har gjort.

Leser du førsteposten her så går det vel greit. For slik du gjør det nå er feil i alle fall.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&st=0

 

 

Sorry:(

 

Jeg fant ikke ut noe mer en at jeg fikk tak i en key som "funket" slik at jeg kan ta en clean install så da prøver jeg bare det?

 

 

Nei, du skal ikke bruke noe key. du starter oppgraderingen fra den gamle windowsen din. Finn setup.exe på minnepennen/DVD platen med win10 på i Windows utforsker, så starter du bare den, så er du i gang, og får en aktivert Win10 maskin når den er ferdig. Alt annet gir deg en uaktivert Win10 som du ikke får aktivert uten å ev. kjøpe en kopi og skrive inn nøkkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok ingen muligheter til å få en aktivert versjon av W10 uten at du har ett av to:

 

1. Kjøpe W10 MED nøkkel hos Microsoft f.eks.

 

2. Installere W10 over en EKTE versjon av W7/W8/W8.1

 

Hvis din nåværende W7 versjon fungerer så ville jeg ikke prøvd å få noen fungerende aktivert W10 inn på\ maskinen i stedet uten at du kjøper en ekte versjon av ett av os-ene nevnt over.

 

Edit: Når du skrev "ikke godkjent" så leste jeg det som pirat versjon. Hvis jeg misforsto så se bort fra denne posten.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

 

 

Helt idiotisk at man ikke kan utføre en ren installasjon, uten å måtte installere over windows... 

 

 

Du kan det ETTER du har oppgradert, eller om du faktisk KJØPER programmet. Synes det er idiotisk av folk å klage over noe de får gratis. Du velger jo selv om du vil ha den gratis versjonen med de betingelsene som følger med, eller om du vil bruke opp mot 2400 kroner på å kjøpe din egen lisens som du kan gjøre som du vil med....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du kan det ETTER du har oppgradert, eller om du faktisk KJØPER programmet. Synes det er idiotisk av folk å klage over noe de får gratis. Du velger jo selv om du vil ha den gratis versjonen med de betingelsene som følger med, eller om du vil bruke opp mot 2400 kroner på å kjøpe din egen lisens som du kan gjøre som du vil med....

 

Jeg klager ikke, jeg sier bare det er idiotisk at en ikke kan bruke nøkkelen til å gjøre det, når jeg tros alt har reservert den nøkkelen for å oppgradere til windows 10.. Men MS skal ha kudos for at dem gir det ut gratis, merket forbedret ytelse ganske kjapt etter å ha oppgradert.  Men nå har jeg installert Windows 7, og skal oppgradere, for så å ta en ren installasjon. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Du kan det ETTER du har oppgradert, eller om du faktisk KJØPER programmet. Synes det er idiotisk av folk å klage over noe de får gratis. Du velger jo selv om du vil ha den gratis versjonen med de betingelsene som følger med, eller om du vil bruke opp mot 2400 kroner på å kjøpe din egen lisens som du kan gjøre som du vil med....

 

Jeg klager ikke, jeg sier bare det er idiotisk at en ikke kan bruke nøkkelen til å gjøre det, når jeg tros alt har reservert den nøkkelen for å oppgradere til windows 10.. Men MS skal ha kudos for at dem gir det ut gratis, merket forbedret ytelse ganske kjapt etter å ha oppgradert.  Men nå har jeg installert Windows 7, og skal oppgradere, for så å ta en ren installasjon. 

 

 

Husk at du kanskje har en retail nøkkel, men tilbudet gjelder for alle de med OEM nøkler, både de som er kjøpt og de som kommer med pcen. Og de med Windows 7 OEM nøkler som kom med pcen, har tusenvis de  samme nøkkelene, siden Windows OEM-SLP fungerte på samme måte, med at det lå et sertifikat på pcen, og så hadde alle pcene fra den produsenten med den W7 versjonen helt like nøkler.

Det skulle et ganske så avansert system til for å kunne gi de med kjøpte nøkler, nye nøkler, mens de med OEM-SLP ikke fikk, og de med OEM kjøpt, kanskje, kanskje ikke. Og hva med alle oss med MSDN og gamle Technet, vi har også retail nøkler, så alle med MSDN/Technet nøkler skulle da fått egne Win10 nøkler.

 

Så de har gjort det enkelt, du ofrer nøkkelen du har om du har en OEM-SLP som fulgte med pcen eller en retail nøkkel til 2000 kroner. Flertallet er nok fornøyd, men ekspertene som sitter med kjøpte nøkler er ikke så fornøyd. Men de kommer vel trolig til å kjøpe en kopi eller to av Win10 også ;)

 

PS! Å velge valget "Ingenting" gir deg en clean install i den forstand at Windows 10 er helt ren, ingen programmer, filer, innstillinger eller noe har fulgt med fra den gamle versjonen. Ingen drivere heller.

Alt som ligger igjen er windows.old mappen og den kan slettes etter du har tatt eierskap over den.

Da er pcen 100% clean install. Men om du vil bruke tid på 2 installasjoner som gir samme resultat minus Windows.old mappen, så værsågod.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg har et annet problem. Har installert W10 etter W7 . Nå står skrivebordet og blinker hele tiden. Det er nesten umulig å komme inn i programmer eller på nett men blinkingen er mindre i blant så jeg har noen smutthull hvor jeg kan komme inn. Hva har skjedd og hvordan kan det fixes. Hjelp

Lenke til kommentar

Stopper på 32% for meg.

Har w7 ultimate.

Har fått reservert, har laget både iso og usb.

Kjører jeg direkte via tool får jeg ikke tatt vare på apps, fordi jeg av en eller annen årsak må installere på norsk.

Kjører jeg via usb så stopper det på 32%

Har forsøkt et triks å endre locales til engelsk US, men stopper på 32%

 

Antar at en clean install er det neste, skjønt jeg hater å reinstallere.

Lenke til kommentar

Til TS (trådstarter):

 

Hva slags maskinvare har du og hvordan har du koblet diskene?

Anbefaler at du går inn i BIOS / UEFI og tilbakestiller til standard innstillinger (reset to default).

Så har du KUN systemdisk tilkoblet en native SATA-port (dvs. en Intel eller AMD port, ikke en Amedia e.l.).

Forsøk så å installere Windows 10 ved å boote fra USB. Jeg vet dette ikke gir deg en aktivert versjon, men da har du iaf. eliminert om det er Windows 10 installasjonsfilene dine det er noe galt med eller din maskinvare. Evt. kompatibilitetsproblemer med Windows 10.

Jeg anbefaler at du "nullstiller" disken under installasjonen for å unngå partisjonskrøll.

 

Jeg har aldri installert Windows i UEFI-mode for GPT selv, men her er en guide hvor man bruker Rufus for å klargjøre en minnepenn til dette formålet.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Slik ser pcen min ut: 

ASUS m5a97 r2.0 hovedkort

8GB ram

GTX960 skjermkort

AMD FX 6 kjerner 3,5GHz

Samsung SSD 120GB

 

Er bare SSD'en som er tilkoblet siden jeg har prøvd med å koble ut de andre diskene. 

 

Har nå formatert PC'en til W7 2 ganger denne helgen. Og merker at begge de 2 nye formateringene sliter litt med Windows Update. ca 50% av updates mislykkes.. Hva kan dette komme av?

 

Update: Resatte BIOS til default. Koblet ut alt annet enn kunn det som var nødvendig fra hovedkortet, dvs: kunn 1 sata kabel fra port 1 til SSD. Ved første omstart dro jeg ut usb minnepenn, mus og tastatur. Fortsatt kommer ingen vei. 

Kan vel også nevne at jeg har lagd 2 usb minnepenner med W10 på, fra 2 forskjellige pcer, og har prøvd med begge.. Så kanskje ut ifra det kan tenkes at det ikke er installasjonsfilene det er noe feil med.. 

Endret av tobbelobben
Lenke til kommentar

Jeg har og opplevd at en god del av oppdateringene feiler etter at jeg har reinstallert og det er en haug med oppdateringer som skal installeres. Jeg tror det muligens har noe med rekkefølgen å gjøre, for når jeg søker etter og installerer oppdateringer på nytt så kommer alle inn etter noen forsøk. Sist for bare et par uker siden når jeg reinstallerte en W7 pro så måtte jeg kjøre oppdateringer en fire-fem ganger før alle til slutt var installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...