Gå til innhold

Fallout 4s byggemuligheter er flere lysår foran det vi så i Skyrim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare det ikke blir noe en må gjøre, at det er en fordel på noen i måte i forhold til ikke å bygge noe som helst.

 

Ellers blir vel dette er RPBMYNTBSTSG, ikke RPG.

 

F.eks. det store problemet med Pillars syns jeg er Stronghold. Helt unødvendig etter min smak. Selvfølgelig kan du (bortimot)drite i det, men en del fordeler gir det da.

Lenke til kommentar

Bare jeg som god gammel Fallout veteran ikke synes denne The Sims modusen har noe i et Fallout-spill å gjøre?

Det er så absolutt logisk at en person som har vært fryst ned i 200 år å våkner til å finne alt de hadde kjært i ruiner har et ønske om og kunne bygge ting opp igjen. Det er også noe jeg har lyst til å ha i Fallout fra starten av. Det jeg ønsket meg aller mest var muligheten til å starte min egen faction.

At de inkluderer dette tullet er ikke noe problem i seg selv. Det at de er i ferd med å gjøre om Fallout-serien til en ren historiedrevet FPS-serie er derimot et problem. Spillet ligner mer på et Bioshock-spill enn et Fallout.spill.

Det er så absolutt fortsatt et rollespill og det ligner overhode ikke på Bioshock som er en spill serie som fokuserer på førstepersons historiefortelling, med auto dialog og nærmest ingen RPG elementer i karakter utvikling. Men det er bare min mening. Det nye systemet til Fallout 4 virker veldig interessant og kan skape meget unike karakter hver gang du lager en ny en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en marketing-topp sier noe er det vel sunn fornuft å betvile det som blir sagt.

De sier jo hva som helst for å selge varen sin.

Jeg likte Fallout:New Vegas, så hvis det nye spillet byr på en del likheter, dog i forbedret versjon, pluss byggemuligheter er jo det bare fint. Så lenge det ikke ender opp som en halvhjertet implementasjon med "quests" som tvinger deg til å måtte bygge. Det er jo ikke alle som er interessert i den slags.

Lenke til kommentar

 

Det er så absolutt fortsatt et rollespill og det ligner overhode ikke på Bioshock som er en spill serie som fokuserer på førstepersons historiefortelling, med auto dialog og nærmest ingen RPG elementer i karakter utvikling.

 

Høres ut som det vi har sett fra Fallout 4 så langt. De har fjernet enda flere rollespillelementer enn de gjorde i Fallout 3. De har til og med fjernet siste rest av turbasert kamp, og nå har du ikke en gang sjansen til å ha skikkelige dialoger. Du må i stedet benytte deg av et dialoghjul med vage stikkord fordi det skal passe bedre for konsoller ... Det er åpenbart at det er et rent actionspill de ønsker å lage, og det kommer også tydelig fram fra videoene de viser:

 

https://www.youtube.com/watch?t=196&v=GrX-QT19Ro0

 

Det er hodeløs action som gjelder når man skal selge til mainstream-markedet i dag, og det er de selvsagt fullstendig klar over.

Lenke til kommentar

De har fjernet enda flere rollespillelementer enn de gjorde i Fallout 3. De har til og med fjernet siste rest av turbasert kamp, og nå har du ikke en gang sjansen til å ha skikkelige dialoger. Du må i stedet benytte deg av et dialoghjul med vage stikkord fordi det skal passe bedre for konsoller ... Det er åpenbart at det er et rent actionspill de ønsker å lage, og det kommer også tydelig fram fra videoene de viser:

Om det der stemmer så høres det skikkelig ræva ut ja! :realmad:

Lenke til kommentar

Høres ut som det vi har sett fra Fallout 4 så langt. De har fjernet enda flere rollespillelementer enn de gjorde i Fallout 3. De har til og med fjernet siste rest av turbasert kamp, og nå har du ikke en gang sjansen til å ha skikkelige dialoger. Du må i stedet benytte deg av et dialoghjul med vage stikkord fordi det skal passe bedre for konsoller ... Det er åpenbart at det er et rent actionspill de ønsker å lage, og det kommer også tydelig fram fra videoene de viser:

 

https://www.youtube.com/watch?t=196&v=GrX-QT19Ro0

 

Det er hodeløs action som gjelder når man skal selge til mainstream-markedet i dag, og det er de selvsagt fullstendig klar over.

Det er et kort klipp fra en demo som skal vise frem hva man kan gjøre med power armor. Det vil bli dialog valg hver gang man skal prate i Fallout 4. Bare se på hva de legger til. Avansert crafting system, layered armour system, gjør power armor lore riktig. Det er så mange detaljer her og så mange ting som gjør rollespill opplevelsen dypere. Bare fordi skills og perks er slått sammen så er dette plutselig ikke et rollespill lenger? Du definerer ikke hva sjangeren er. 

 

Når det kommer til dialoghjulet så har man alltid 4 alternativer, noe ganger mer med tanke på speech og special checks, som oftest i Fallout 3 hadde man aldri mer enn 3 alternativer. Hvordan er da dette dårligere? Føler de fleste argumentene du har er heller din frykt for at spillet ikke blir som du vil at det skal være, dette er ikke et alternativ. 

Lenke til kommentar

Tror man skal være forsiktig med å hype seg opp på dette aspektet i spillet. Om jeg spår riktig, vil det nok være rimelig statisk og ubetydelig uansett.

Greit nok, du kan plassere ut presets/premades og rotere de rundt, men det har nok lite å si (med mindre de har klart å blande inn en form for tower defense-aktig gameplay, hvor utforming av base/taktikk er essensielt).

 

Bethesda har ihvertfall sjelden gitt meg inntrykk av at de klarer å levere dynamisk og levende kode, så jeg tror ikke denne byggemodusen kommer til å imponere noe særlig når man først får prøvd den.

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til dialoghjulet så har man alltid 4 alternativer, noe ganger mer med tanke på speech og special checks, som oftest i Fallout 3 hadde man aldri mer enn 3 alternativer. Hvordan er da dette dårligere? Føler de fleste argumentene du har er heller din frykt for at spillet ikke blir som du vil at det skal være, dette er ikke et alternativ. 

 

 

Hvis du ikke en gang er enig i at dialogsystemet er elendig sammenlignet med tidligere systemer i serien, må du ha mistet gangsynet i din iver etter å forsvare Bethesda:

 

fallout-09.jpg

 

03_F4choice.jpg

 

Jeg ville trodd at selv de mest trofaste Bethesda-supporterne ville være enig i at dette er et stort tilbakeskritt i kvalitet. Men moderne gamere er tydeligvis enda reddere for å lese enn det jeg fryktet.

 

Fallout 4 har antagelig som mål å bli blant årets desidert mest solgte spill. Da må man dessverre først og fremst tilfredsstille folk som spiller spill som The Last Of Us, GTA, Call of Duty osv, og ikke folk som spiller rollespill. Det er latterlig naivt å tro at dette ikke blir nok et stort steg vekk fra RPG-sjangeren, og absolutt alt jeg har sett og hørt av spillet så langt tyder på at jeg har rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke en gang er enig i at dialogsystemet er elendig sammenlignet med tidligere systemer i serien, må du ha mistet gangsynet i din iver etter å forsvare Bethesda.

 

 

Jeg ville trodd at selv de mest trofaste Bethesda-supporterne ville være enig i at dette er et stort tilbakeskritt i kvalitet. Men moderne gamere er tydeligvis enda reddere for å lese enn det jeg fryktet.

 

Fallout 4 har antagelig som mål å bli blant årets desidert mest solgte spill. Da må man dessverre først og fremst tilfredsstille folk som spiller spill som The Last Of Us, GTA, Call of Duty osv, og ikke folk som spiller rollespill. Det er latterlig naivt å tro at dette ikke blir nok et stort steg vekk fra RPG-sjangeren, og absolutt alt jeg har sett og hørt av spillet så langt tyder på at jeg har rett.

Først og fremst så sammenligner du det med de gamle Fallout spillene, det var Black Isle og ikke Bethesda. Bethesda har laget action-rollespill siden helt tilbake til Arena det første Elder Scrolls spillet, det er ingen overraskelse av Fallout 4 blir mer action orientert enn de tidligere spillene i serien. Dialoghjulet er et stort steg opp fra hva vi fikk servert i Fallout 3, men jeg er enig i at det er ikke bedre enn hva de gamle Fallout spillene hadde. 

 

De fleste her inne vet at jeg er en Bethesda/Bioware fanboy, det betyr ikke at jeg er blind for kvaliteten de setter på sine produkter. Personlig så langt syns jeg at Fallout 4 forandringene er veldig velkomne, og jeg ser frem til å prøve spillet. Jeg vil også si at fordi RPG betyr en ting for deg så betyr det ikke det samme for andre. Jeg syns Half Life 2 er et RPG, jeg tar på meg rollen som Gordon Freeman, jeg spiller en rolle, rollespilling. Fallout 4 er et RPG uansett om man sparker og slår imot det.

 

Vi får bare være enige i at vi er uenige, og du får fortsette og uttrykke din misnøye hvis du vil. Jeg velger og være entusiastisk for at vi endelig får et nytt Fallout spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også si at fordi RPG betyr en ting for deg så betyr det ikke det samme for andre. Jeg syns Half Life 2 er et RPG, jeg tar på meg rollen som Gordon Freeman, jeg spiller en rolle, rollespilling. 

 

Vel da har du en god del flere rollespill å spille enn de fleste andre hvis det er definisjonen din på et rollespill. Halflife 2 er en shooter på skinner.

 

For meg må et rollespill inneholde muligheter til å utforme egen karakter eller party. Man får valg muligheter underveis som påvirker handlingene eller historien. 

 

Fallout 4 er et RPG spill uten tvil. Desverre så er det Bethesda som utvikler det og selv synes jeg Fallout 3 var dårlig.

 

Men jeg kommer nok til å kjøpe Fallout 4 da jeg liker openworld spill, får bare håpe man blir positivt overraska.

Lenke til kommentar

De fleste her inne vet at jeg er en Bethesda/Bioware fanboy, det betyr ikke at jeg er blind for kvaliteten de setter på sine produkter.

Uhh, det er jo selve definisjonen på en fanboy! En fanboy er blind for kvalitet og argumenter. Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

 

Når det kommer til dialoghjulet så har man alltid 4 alternativer, noe ganger mer med tanke på speech og special checks, som oftest i Fallout 3 hadde man aldri mer enn 3 alternativer. Hvordan er da dette dårligere? Føler de fleste argumentene du har er heller din frykt for at spillet ikke blir som du vil at det skal være, dette er ikke et alternativ. 

 

 

Hvis du ikke en gang er enig i at dialogsystemet er elendig sammenlignet med tidligere systemer i serien, må du ha mistet gangsynet i din iver etter å forsvare Bethesda:

 

Jeg ville trodd at selv de mest trofaste Bethesda-supporterne ville være enig i at dette er et stort tilbakeskritt i kvalitet. Men moderne gamere er tydeligvis enda reddere for å lese enn det jeg fryktet.

 

Fallout 4 har antagelig som mål å bli blant årets desidert mest solgte spill. Da må man dessverre først og fremst tilfredsstille folk som spiller spill som The Last Of Us, GTA, Call of Duty osv, og ikke folk som spiller rollespill. Det er latterlig naivt å tro at dette ikke blir nok et stort steg vekk fra RPG-sjangeren, og absolutt alt jeg har sett og hørt av spillet så langt tyder på at jeg har rett.

 

Jeg er enig i at dialoghjulet er en veldig dårlig ide. To problemer, første er at det kun er 4 valg, Ja det holder vanligvis, men sentrale npc har mye mer dialog så her må det enten kuttes hardt, bruke masse undermenyer eller lange monologer.

Det andre er selve designet som gjør at du ikke får plass til alt som du skal si.

Vil også bli knotete å bruke på pc.

 

Er det helt klart mest negative med fallout 4, det meste andre ser veldig bra ut.

 

At du har stemme vet jeg ikke hvordan vil virke, et problem vil være at du vil bli ganske lei av å høre det si: hva har du til salgs.

Håper vi kan klikke videre før vi har snakket ferdig.

Har det kvittet seg med de bablende idiotene av noen npc vi har i skyrim vil jeg være glad.

 

Setlement delen er helt klart en rollespill sentrert funksjon, kommer etter forsjellige mods for Fallout og Skyrim.

 

Ja de dropper skills, dette tror jeg ble gjort siden de vil at du skal velge perks vært level og skill i fallout 3 var mest kun for å låse opp perks uansett, etter det jeg har sett vil du ikke få valgt så veldig mange, mye mindre en i Skyrim eller Fallout 3 der du stort sett kunne velge alle perks du hadde lyst på.

Lenke til kommentar

Håper dette betyr at et blir side RTS spill inne I Fallout 4 for de som vil gjøre det. Jeg tenkte alltid på hvordan jeg ville ha byggd en by I Fallout 2 spesielt, tillate mutanter, slavers, drugs, ghouls eller gå får et pure prosjekt som vault city. Håper de gjør mye ut av dette eller I det minste lager fundamentet for at moddere kan lage et skikkelig RTS spill I Fallout 4.

Lenke til kommentar

At de inkluderer dette tullet er ikke noe problem i seg selv. Det at de er i ferd med å gjøre om Fallout-serien til en ren historiedrevet FPS-serie er derimot et problem. Spillet ligner mer på et Bioshock-spill enn et Fallout.spill.

 

Det er et godt poeng, når jeg spilte fallout 1 og 2 kunne en spille nesten uendelig uten å gjøre main story quests. Free roaming og Exploration har alltid vært min favoritt del av fallout, spesielt det å møte på noen random encounters som var virkelig interessante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...