Gå til innhold

Smart Charger 8000 skaper orden i ladekaoset


Anbefalte innlegg

 

 

 

Har en Anker 5X USB 8A som jeg har brukt en stund, og er storfornøyd med den. Lader telefoner, esig og ipader, og ser ut til at den laderer vel så hurtig som orginalladerne. Veldig grei sak å ha når hele familien reiser sammen

 

Samme som jeg har det som jeg nevnte lengre oppe, bare at jeg har "storebroren" på  6 utganger og 60W - 12A

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=62058471

 

 

 

Tror du skal slite med å selge den for 350kr når man kan kjøpe den for mindre enn det, fraktfritt fra Ebay:

 

http://www.ebay.com/itm/Anker-60W-6-Port-Family-Sized-Desktop-USB-Charger-Universal-5V-12A-UK-Plug-White-/251794768991?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3aa023445f

 

Det er helt greit å påpeke ting, men da er det greit å forholde seg til fakta ;-)

Man får f.eks Tronsmart lader, med Voltiq,  i Norge med fri frakt, for ca 350 kroner.

Så da er man ikke særlig smart om man handler den du linker til på ebay :)

 

 

 

De gjør vel samme nytten, og begge har en form for "iq" system for ladingen.

 

Har du link til den du snakker om så en kan sammenligne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Den skal heller ikke levere mer energi på hver port enn utstyret du kobler til vil tåle."

Dette er en klassiker.

Utstyret/apparatet vil IKKE trekke mer strøm enn hva det er konstruert for å trekke, uansett hvor mye strøm laderen har å tilby.

Unntaket er selvsagt hvis det oppstår feil på apparatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

 

Kan du prøve å lese/tenke før du svarer? Når et produkt får strømmen sin fra stikkontakten har det tilgang til ganske mye strøm. Da blir det bare tullete å begrense strømmen på USB-ene på 2A.

Du tror ikke produsenten har tenkt på kostnadene til en eventuelt større trafo kontra behovet til folk flest og utsalgspris? Så er det jo det med varmeutvikling i forhold til hva kapslingen tåler, osv...

Lenke til kommentar

"Den skal heller ikke levere mer energi på hver port enn utstyret du kobler til vil tåle. Det er derfor Artic kaller den for Smart Charge" Blir ikke dette som å kalle en stein smart, fordi den vet hvilken vei tyngdekraften drar den? Et batteri vil ikke dra mer enn det er laget for. Det er batteriet som drar amp fra laderen, ikke laderen som dytter amp inn i batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

Kan du prøve å lese/tenke før du svarer? Når et produkt får strømmen sin fra stikkontakten har det tilgang til ganske mye strøm. Da blir det bare tullete å begrense strømmen på USB-ene på 2A.

Du tror ikke produsenten har tenkt på kostnadene til en eventuelt større trafo kontra behovet til folk flest og utsalgspris? Så er det jo det med varmeutvikling i forhold til hva kapslingen tåler, osv...

Absolutt, men har det noe å gjøre med ohms lov?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

"Den skal heller ikke levere mer energi på hver port enn utstyret du kobler til vil tåle."

Dette er en klassiker.

Utstyret/apparatet vil IKKE trekke mer strøm enn hva det er konstruert for å trekke, uansett hvor mye strøm laderen har å tilby.

Unntaket er selvsagt hvis det oppstår feil på apparatet.

Vi snakker om motstanden i apparatet. I en iPhone er den 5 ohm, i en iPad er den 2 ohm. Alt i følge ohms lov som har blitt nevnt flere ganger i denne tråden.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

Kan du prøve å lese/tenke før du svarer? Når et produkt får strømmen sin fra stikkontakten har det tilgang til ganske mye strøm. Da blir det bare tullete å begrense strømmen på USB-ene på 2A.
Du tror ikke produsenten har tenkt på kostnadene til en eventuelt større trafo kontra behovet til folk flest og utsalgspris? Så er det jo det med varmeutvikling i forhold til hva kapslingen tåler, osv...
Absolutt, men har det noe å gjøre med ohms lov?

Nei, da tenkte jeg på kommentarene om at den like godt kunne være dimensjonert for at alle portene skulle kunne levere 2.4A

Lenke til kommentar

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

Nei.

Nå skal DU fortelle MEG om ohms lov siden du tydeligvis ikke er enig i poenget til Tom.

 

bill.mrk Venter i Spenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

 

Kan du prøve å lese/tenke før du svarer? Når et produkt får strømmen sin fra stikkontakten har det tilgang til ganske mye strøm. Da blir det bare tullete å begrense strømmen på USB-ene på 2A.

 

 

Helt enig.

 

 

EDIT:

Har vært litt snartenkt her. Flere brukere har korrigert meg på at Amper ikke er det samme på lavspenningssiden og høyspenningssiden av trafo.

 

 

 

 

Man har da tross alt ofte 16 A sikringer. Og om man kalkulerer ut 2,4 A   x  6 stykk, så får man 14,4 Amper strømtrekk. Kanskje det er noe tap og at strømtrekket er større? Det burde ihvertfall være innenfor.

 

Nå har jo noen 10 A sikringer, og andre har 13 A sikringer. Så det er jo ikke likt for alle kurser i et hus, eller fra hus til hus.

 

16 A er maksimalt hva får lov å gå til en normal stikkontakt. Om man vil over 16 A, så må man ha helt andre sertifiserte stikkontakter. Tror jeg fint kan legge en kurs på samme ampere som inntakstrømmen. Men, det blir værre med overganger. ned til USB. Da må man vel bygge et apparat som går på slik en blå 240 V, som transformerer til flere 2,4 A / 5 Volts USB-utganger. Det er jo ingen umulighet. Men, bør vel gjøres av fagfolk/produsent.

 

14590_St%C3%B8psel__CEE_HAN_2x32A_J_240V

 

1-fase, 32 A/240 V Blå 3-pin adapter

 

Men, jeg tror 16 Amper er innenfor, slik at man slipper Mikkemus rigging, da til disse 6 nevnte USB-uttaksboksene.

 

Om man får en produsent til å bygge en boks som går direkte fra en slik 32 Amper stikkontakt og omformer direkte i boksen, så skulle det dekke en 12 stk - 13 stk 2,4A/5Volt USB-utganger. Uten å mikke med overgang til Schukokontakt først, for det er visst ulovlig. Kutt mellomleddet/mellomovergangen.

 

Grunnen er at det ikke skal gå 32A, 25A, 20A eller slike høy strøm i en Schukokontakt (den for vanlige husholdningsapparater). Maks 16A som nevnt før.

 

Elektrikerkostnadene for å få lagt 32A stikkontakt innad i huset kommer selvfølgelig utenom. Og æsj, ikke ser de fine ut heller. Smaken er som baken.

 

http://elmaterialer.no/industrikontakter-no/stikkontakt-utvendig-32a-3pol-j-230v-9h-ip44-abb-2129570463

 

1563262-500x500.png

Veggstikkontakt  :love:

 

 

Et alternativ "ned" på 25A på komfyrstikk:

 

Komfyr-Stikkontakt-paavegg-Hvit-2X25A-J-

 

Det skulle jo kunne gi omtrentlig 10 stykk 2,4A på maks belastning. Da et komfyrstikk er sertifisert for 25A.

 

Problemet er vel uansett innvendig elektronikk og kjøling der det omformes til USB. Her bør noen som kan sakene utføre ingeniørjobben.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hæ???

 

Jeg mente 6 utganger á 2,4 A/ 5 V på sekundærsiden. Det skulle tilsi en effekt på 72 W, dvs at hele sulamitten skulle trekke maks ca 0,4 A ut av stikkontakten.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fullstendig uaktuelt produkt. Når den går på 220V kan de likegodt dimensjonere porten slik at alle kan levere 2,4A.

Da tror jeg du skal sette deg inn i ohms lov....

 

Kan du prøve å lese/tenke før du svarer? Når et produkt får strømmen sin fra stikkontakten har det tilgang til ganske mye strøm. Da blir det bare tullete å begrense strømmen på USB-ene på 2A.

 

 

Helt enig.

 

Man har da tross alt ofte 16 A sikringer. Og om man kalkulerer ut 2,4 A   x  6 stykk, så får man 14,4 Amper strømtrekk. Kanskje det er noe tap og at strømtrekket er større? Det burde ihvertfall være innenfor.

 

Nå har jo noen 10 A sikringer, og andre har 13 A sikringer. Så det er jo ikke likt for alle kurser i et hus, eller fra hus til hus.

 

16 A er maksimalt hva får lov å gå til en normal stikkontakt. Om man vil over 16 A, så må man ha helt andre sertifiserte stikkontakter. Tror jeg fint kan legge en kurs på samme ampere som inntakstrømmen. Men, det blir værre med overganger. ned til USB. Da må man vel bygge et apparat som går på slik en blå 240 V, som transformerer til flere 2,4 A / 5 Volts USB-utganger. Det er jo ingen umulighet. Men, bør vel gjøres av fagfolk/produsent.

 

14590_St%C3%B8psel__CEE_HAN_2x32A_J_240V

 

1-fase, 32 A/240 V Blå 3-pin adapter

 

Men, jeg tror 16 Amper er innenfor, slik at man slipper Mikkemus rigging, da til disse 6 nevnte USB-uttaksboksene.

 

Om man får en produsent til å bygge en boks som går direkte fra en slik 32 Amper stikkontakt og omformer direkte i boksen, så skulle det dekke en 12 stk - 13 stk 2,4A/5Volt USB-utganger. Uten å mikke med overgang til Schukokontakt først, for det er visst ulovlig. Kutt mellomleddet/mellomovergangen.

 

Grunnen er at det ikke skal gå 32A, 25A, 20A eller slike høy strøm i en Schukokontakt (den for vanlige husholdningsapparater). Maks 16A som nevnt før.

 

Elektrikerkostnadene for å få lagt 32A stikkontakt innad i huset kommer selvfølgelig utenom. Og æsj, ikke ser de fine ut heller. Smaken er som baken.

 

http://elmaterialer.no/industrikontakter-no/stikkontakt-utvendig-32a-3pol-j-230v-9h-ip44-abb-2129570463

 

1563262-500x500.png

Veggstikkontakt  :love:

 

 

Et alternativ "ned" på 25A på komfyrstikk:

 

Komfyr-Stikkontakt-paavegg-Hvit-2X25A-J-

 

Det skulle jo kunne gi omtrentlig 10 stykk 2,4A på maks belastning. Da et komfyrstikk er sertifisert for 25A.

 

Problemet er vel uansett innvendig elektronikk og kjøling der det omformes til USB. Her bør noen som kan sakene utføre ingeniørjobben.

Omg, tror du også bør tenke deg litt om før du svarer... Det sitter en trafo inne i boksen for å få spenningen ned fra 230V til 5V, effekten til 2,4A ved 5V er ikke den samme som 2,4A ved 230V (P = U * I). 5V * 2,4A = 12W som vil si at 12W / 230V blir 0,052A. Du kan altså ha en del mer enn 5 porter med 2,4A på en 10A 230V sikring siden de bare bruker 0,052A hver...

Lenke til kommentar

Ok, tar korrigeringen om strømmene til etterretning:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_steel

 

Man har likevel forskjellige tap i en trafo alt etter konstruksjonen:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer#Real_transformer

 

 

Man har kanskje også andre tap. Likestrøm leder ikke like mye strøm som vekselstrøm, men dette er kanskje kun en aktuell problemstilling på høyspentmaster?

 

Vet ikke helt, man la oss ta en faktor fra luften. F.eks. 0,7, så vil tapet i trafo i det tilfelle være 30 %.

 

Tar verdien din på 0,052 A og jobber litt med den:

 

0,052 A er ikke lik 100 prosent, men 70 %. Hundre prosentdelen ligger på lavspenningssiden, siden det er der forbruket ligger. 70 %-delen ligger på høyspentsiden. Men, dette er kun med hensyn på for tapet i trafo.

 

Setter en ukjent egentlig Amper X på høyspentsiden til nye 100 % for utrekningens skyld. Og 0,052 A til 70 %.

 

0,052 A / 70 * 100 = 0,074 A omtrentlig trekk på høyspentsiden, dersom virkningsgraden på trafo er 0,7.

____________

 

Under ideelle forhold, noe som ikke er det samme som virkeligheten, så vil:

 

32 A stikkontakt gi over 430 stykk slike USB-kontakter på 2,4 A

 

25 A stikkontakt vil gi over 330 stykk slike USB-kontakter på 2,4 A

 

16 A stikkontakt vil gi over 210 stykk slike USB-kontakter på 2,4 A.

 

10 A stikkontakt vil gi over 130 stykk slike USB-kontakter på 2,4 A.

 

Man må sikkert gå noe ned i antall under reelle forhold. Med forbehold om at beregningene kan være feil.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ok, tar korrigeringen om strømmene til etterretning:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_steel

 

Man har likevel forskjellige tap i en trafo alt etter konstruksjonen:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer#Real_transformer

 

 

Man har kanskje også andre tap. Likestrøm leder ikke like mye strøm som vekselstrøm, men dette er kanskje kun en aktuell problemstilling på høyspentmaster?

 

Vet ikke helt, man la oss ta en faktor fra luften. F.eks. 0,7, så vil tapet i trafo i det tilfelle være 30 %.

 

Tar verdien din på 0,052 A og jobber litt med den:

 

0,052 A er ikke lik 100 prosent, men 70 %. Hundre prosentdelen ligger på lavspenningssiden, siden det er der forbruket ligger. 70 %-delen ligger på høyspentsiden. Men, dette er kun med hensyn på for tapet i trafo.

 

Setter en ukjent egentlig Amper X på høyspentsiden til nye 100 % for utrekningens skyld. Og 0,052 A til 70 %.

 

0,052 A / 70 * 100 = 0,074 A omtrentlig trekk dersom virkningsgraden på trafo er 0,7.

Du bør ikke bare ta det til etteretning. Du bør avstå fra å spre din uvitenhet. Moderne ladere bruker switchmode convertere og har veldig lite tap. Forskjellen på likestrøm og vekselstrøm kommer av reaktiv effekt som er neglisjerbar på omtrent alle områder i forbrukerutstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Failern:

Helt enig i første del, men kan du gjenta siste del vær så snill?

Selvfølgelig:

 

"Forskjellen på likestrøm og vekselstrøm kommer av reaktiv effekt som er neglisjerbar på omtrent alle områder i forbrukerutstyr."

:)

 

Fra spøk til alvor: hva er uklart? Frekvensen i en vekselstrømsoverføring avgjør hvor mye reaktiv effekt som går til spille. TU hadde en artikkel om det for en stund siden: http://www.tu.no/kraft/2015/03/17/-lavere-frekvens-kan-gjore-vekselstrom-bedre-enn-likestrom-ogsa-pa-lange-avstander

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...